Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
28-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opel gt/j
Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel GT
De Opel GT was al in 1965 op de tentoonstelling in Frankfurt te zien, maar toen sprak de fabriek nog van een 'droomauto'. In 1968 ging de wagen echter - in Frankrijk - in productie, eerst met een kleine maar later met een 'echte' motor. De GT 1100 bleef maar tot in 1970 in de verkoop en in 1971 verscheen de GT/J met minder chroom en een goedkoper interieur. Helaas zijn er in onze streken nogal wat van deze mini-Corvettes gruwelijk vertimmerd. De hiernaast vermelde prijzen zijn voor de 1900-modellen en het betreft exemplaren in originele staat.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1078, 1897 Vermogen: 60/5200 en 90/5100
Topsnelheid: 155-185 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1968-1973 Productieaantallen: 3.573 en 99.800
 

28-02-2007 om 14:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault dauphine
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault Dauphine
Technisch was de Dauphine op de 4CV gebaseerd, maar de carrosserie was geheel nieuw geconstrueerd. Het was een ruime vierpersoonswagen met een grote kofferruimte boven de vooras. De Dauphine bleek bijzonder geschikt voor de racerij. De fabriek bouwde 2.500 exemplaren van de Dauphine 1093 voor dit doel en Amedée Gordini moet er beduidend meer voor zijn rekening genomen hebben. Die sportieve versies doen nu het dubbele of meer in prijs. Let bij originele exemplaren op roestvorming.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 845 Vermogen: 30/4200 tot 49/5600
Topsnelheid: 115-145 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1956-1968 Productieaantallen: 2.120.220
 

28-02-2007 om 12:38 geschreven door skodaman


27-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault 3
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault R3 & R4
De Renault 3 was een voorganger van de Renault 4, die alleen in 1961 en 1962 gebouwd werd, en alleen in Frankrijk werd aangeboden. De auto was voorzien van een kleinere motor (600cc), waardoor het aantal "fiscale PK's" (die in Frankrijk de wegenbelasting bepaalden) niet vier, maar drie was. De auto werd hierdoor goedkoper in gebruik.
De Lelijke Eend had bijvoorbeeld twee fiscale PK's: Deux Chevaux (Twee paarden), 2CV.

Renault R3 & R4
Met de R4, in een goedkope exportuitvoering ook R3 genaamd, kwam Renault met een nieuw model met de motor voorin. Hij wordt beschouwd als Renaults pendant voor de 2CV van Citroën. De nieuwe auto had een onopvallende functionele carrosserie en, naar de trend der tijd, voorwielaandrijving. Hoewel de R4 motorisch steeds verbeterd werd, bleef het grondprincipe van de wagen onveranderd tot eind '92. De hiernaast vermelde prijzen slaan op de oudere typen met kleine grille. Vanaf 1980 was er een GTL met een 1108 cc motor.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 603, 747, 845, 956 en 1108 Vermogen: 23/4800-34/5000
Topsnelheid: 95-120 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1961-1992 Productieaantallen: 8.126.200

 

 

 


 

27-02-2007 om 23:16 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat abarth 595
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat-Abarth 595
Deze kleinste en goedkoopste Abarth was meer voor de straat dan voor het circuit bestemd. Op een afstand was de wagen nauwelijks van een gewone Fiat 500 te onderscheiden, maar met zijn sterke motor kon hij het opnemen tegen auto's van de middenklasse. Ze zijn tegenwoordig nog prima geschikt voor historische races, maar veel zullen er niet meer over zijn. Kijk uit voor 'ver-Abarthe' gewone 500's. Zeer zeldzaam zijn de 500-tjes met een body van Zagato. De onderdelenvoorziening is goed.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 594 of 695 Vermogen: 27/5000, 32/4900 en 38/5200
Topsnelheid: 120 tot 140 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1963-1971 Productieaantallen: niet bekend
 

27-02-2007 om 20:12 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.trabant p50
Klik op de afbeelding om de link te volgen Trabant 500, 600 & 601
De eerste Trabant begon zijn loopbaan onder de codenaam P50. Dat was in november 1957. In Zwickau en wel bij de VEB Automobilwerke Sachsenring. Oostduitsers stonden jarenlang op een wachtlijst, voordat ze een Trabant mochten kopen. Gelukkig zijn die tijden voorbij. In hoog tempo verdwijnen de wagentjes uit het straatbeeld in die streken. De wagen die indertijd door zijn eigenaren vol liefde 'Trabi' genoemd werd, is bij ons tegenwoordig ook geen onbekende meer. Leuk is de Tramp, een mini-jeep die vanaf 1978 aangeboden werd.
 
 
Soort: coach en stationcar Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 500 en 594 Vermogen: 18/3750 en 26/4200
Topsnelheid: 85-100 Chassis: kunststof/afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1956-1991 Productieaantallen: >3.000.000
 

27-02-2007 om 19:10 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.morris minor
Klik op de afbeelding om de link te volgen Morris Minor Traveller
In 1953 was de Minor ook als kleine stationcar te koop. Zijn houten achterhelft deed denken aan de Amerikaanse Woodies uit de jaren veertig. Deze houten delen waren een deel van de zelfdragende constructie, zodat ze niet verrot mogen zijn. De hier niet beschreven bestelwagen en Pick-ups hadden een stalen chassis waarbij dit probleem dus niet kon optreden. Voor de restauratie van de Travellers zijn prachtige houtwerksets in de handel. Er zijn alleen tweedeurs Travellers geleverd.
 
 
Soort: stationcar Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 803, 948 en 1098 Vermogen: 30/4800, 37/4750 en 48/5100
Topsnelheid: 100-120 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1953-1954 en 1959-1971 Productieaantallen: 215.328
 

27-02-2007 om 19:07 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alfa giulia super
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa Romeo Giulia
In 1962 kwam Alfa met een 1,6 liter viercilindermotor uit, waarmee de Giulia-serie geboren was. De eerste exemplaren van de Berlina hadden nog vier trommelremmen, een stuurversnelling een een doorgaande voorbank, maar al heel gauw werd de auto tot sportieve gezinswagen omgetoverd. Fervente verzamelaars houden beide ogen open naar de Giulia Ti Super waarvan er in 1963 en 1964 501 stuks gemaakt werden. In 1974 volgt de Giulia Nuova, die een strakkere - en volgens velen minder aantrekkelijke - carrosserie meekrijgt.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1290 en 1570 Vermogen: 78/6200 tot 112/6500
Topsnelheid: 155-175 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1962-1978 Productieaantallen: 1300: 258.550, 1600: 228.251
 

27-02-2007 om 15:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort mk1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort
De Escort is in Engeland ontwikkeld en daar is hij dan ook volop gebouwd. Maar ook de Duitse Ford Escort heeft furore gemaakt. Hij trad daar in zijn normale versie met succes tegen de Opel Kadett aan en versloeg in zijn RS-uitvoering menig sterkere tegenstander. De RS 2000 was wat uiterlijk betreft nauwelijks van zijn tamme broer te onderscheiden. De speciale wielen met bredere banden en de brede streep over de flanken verrieden hem echter. Onder de kap stond de Ford Pinto-motor met een bovenliggende nokkenas. De eerste 2000 stuks zijn in Engeland gemaakt.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1993 Vermogen: 100/5750
Topsnelheid: 175 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1973-1974 Productieaantallen: 3.000 (GB) en 3.200 (D)
 

27-02-2007 om 14:14 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford capri mk 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Capri
Ford gaat vanaf 1969 op de sportieve toer met de Capri. De projectnaam luidt Ford Colt. De naam Colt betekent veulen en laat er geen twijfel over bestaan: de Capri is de Europese nakomeling van de Amerikaanse Ford Mustang.
Het is een sportief ogend model voor niet al te veel geld en daarmee een directe concurrent voor de Opel GT. De Capri is met een keur aan vier- en zescilindermotoren leverbaar en de vermogens lopen uiteen van vijftig pk voor de 1300 V4 (top 133 km/h, 0 naar 100 in 22,7 s) tot 108 pk voor de 2300 R V6 (top 178, 0 naar 100 in 9,8 s). Later verschijnt het topmodel, de 2300 RS V6 met 125 pk.
De R-versie heeft een matzwart gespoten grille, motorkap en achterzijde, helemaal hip in die jaren. Het fraaie design kan echter niet verhullen dat de 1300 en 1500 eigenlijk slechts een 12M en 15M in een sportief jasje zijn; pas vanaf de 1700 (met 75 pk) komen de prestaties overeen met het flitsende uiterlijk. De pers is enthousiast over de directe besturing en de stabiele wegligging.
Ford plant vierhonderd exemplaren per dag. In de loop der jaren worden vele uitvoeringen aangeboden; één van de begeerlijkste is in 1973/74 de 3100 RS, die bedoeld is om de Capri te homologeren voor de racerij. De 3.091 cc V6 levert 148 pk (in racetrim rond de 415 pk). Een spoiler op de achterklep zorgt voor de nodige downforce. Er worden slechts 248 exemplaren gebouwd.
In 1974 wordt de Capri Mk II geïntroduceerd, een verbeterde versie met een compleet gerestylede carrosserie. De Mk II is nog praktischer dan de Mk I door de grote achterklep, die in het dak scharniert.

27-02-2007 om 12:24 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toyota celica 1600 gt
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toyota Celica 1970-1977
Japans antwoord op de Ford Capri en Opel Manta heette Celica. Het was een vierpersoons coupé met verschillende carrosserievormen. De klant kreeg de keuze uit een hele rij verschillende motorvarianten van een 1,4 liter kopklepper tot en met een gecompliceerde motor met twee bovenliggende nokkenassen. De wagens waren robuust en betrouwbaar. Ook nu zijn ze nog goedkoop te vinden, wat de vrienden van een sportcoupé toch plezier moet doen. Originele exemplaren zijn echter schaars.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1407, 1588 en 1968 Vermogen: 86/6000-130/5600
Topsnelheid: 155-185 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1970-1977 Productieaantallen: ca.1.500.000
 

27-02-2007 om 11:00 geschreven door skodaman


26-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault 10
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault  R10
De eerste R10 had ronde koplampen met de richtingaanwijzers ernaast. De mooi gevormde bumper zag er
zeer elegant uit.
De motor van de R10 was dezelfde als die van de R8.
De 1108cc (50SAE pk).

In 1968 werden de ronde koplampen vervangen door rechthoekige.
De richting aanwijzers verplaatsten naar beneden.

In 1970 kreeg de R10 een nieuwe motor. De 1289cc
De productie van de R10 in Frankrijk eindigde in 1971.   
In Spanje ging de productie van de R8/10 nog enkele jaren door. Spanje had zijn eigen fabriek ... FASA.
 

26-02-2007 om 21:36 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault 16
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault R16 (1965-1979)

Renault komt in 1965 met haar nieuwe R16. Het is, geheel in overeenstemming met de laatste mode, een combi-limousine, dus een comfortabele reiswagen met – dankzij een grote  vijfde deur – het praktisch nut van een stationwagon.
De R16 is de eerste grote auto volgens dat concept. Bovendien is de R16 multi-purpose avant-la-lettre. De achterbank is verschuif-, omklap- en uitneembaar. De achterbankleuning kan in plaats van naar voren, juist omhoog geklapt worden. Het meubilair kent daarnaast een “position maman”, waarbij de voorstoelen helemaal naar achteren geschoven kunnen worden en de achterbank helemaal naar voren, zodat een reiswieg veilig ingeklemd op de achterbank kan worden neergezet. In tegenstelling tot de meeste combi’s uit die tijd is de bagageruimte netjes afgedekt.
De R16 wordt aangedreven op de voorwielen en heeft eigenlijk een middenmotor, want de in lengterichting voorin geplaatste motor ligt achter de vooras. Samen met de onafhankelijke wielophanging rondom (!) levert dat een zeer stabiel weggedrag op. Opvallend is de wielbasis, die links groter is dan rechts. De bijna geheel uit aluminium vervaardigde viercilinder van 1.470 cc levert 55 pk en is voorzien van een gesloten koelsysteem met zelfdenkende ventilator. Het vooruitstrevende model wordt dan ook mateloos populair bij het publiek en het concept wordt veelvuldig geïmiteerd. In maart 1968 wordt de sportieve TS toegevoegd aan het gamma. De TS heeft een 1.565 cc motor met 83 pk. Voor modeljaar 1971 krijgt de R16 een gewijzigde achterzijde met grotere, rechthoekige achterlichten en een matzwarte, doorlopende strip aan de bovenzijde. Eind 1973 verschijnt de luxe TX, met een tot 1.647 cc vergrote motor van 93 pk, een vijfversnellingsbak, centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende ramen vóór en dubbele vierkante koplampen. Airco, automaat en leer behoren tot de opties.
Vanaf 1976 wordt het aanbod R16 geleidelijk uitgedund. De laatste exemplaren lopen in 1979 van de band, wanneer de R20 de R16 vervangt. In totaal werden 1.846.000 stuks gebouwd.
 

TECHNISCHE GEGEVENS
 type GL/GLS/TL TX
 bouwjaren 1965-1978 1973-1979
 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
 cilinderinhoud 1470 cc 1647 cc
 brandstof benzine benzine
 aandrijving voor voor
 vermogen 55 pk/5000 tpm 93 pk/6000 tpm
 koppel - -
 lengte 423 cm 423 cm
 breedte 165 cm 165 cm
 hoogte 145 cm 145 cm
 wielbasis 272 cm 272 cm
 massa 1010 kg 1090 kg
 topsnelheid 147 km/h 170 km/h

26-02-2007 om 17:45 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.auto union dkw
Klik op de afbeelding om de link te volgen DKW 1000 & 1000S
De DKW 1000, later ook Auto Union 1000 genoemd, leek sprekend op zijn voorgangers. Ook technisch was er niet veel veranderd, afgezien van het feit dat men de motorinhoud tot 1000 cm3 vergroot had. Die motor leverde in de 'S'-uitvoering niet minder dan 50 pk. Naar de mode van die tijd had de wagen een panoramische voorruit en een vertikale snelheidsmeter, in Duitsland 'koortsthermometer' genoemd. Op de IAA van 1961 verscheen de wagen met schijfremmen op de voorwielen. De cabriolet werd uit het programma genomen. 
 
Soort: coach, sedan, coupé en stationcar Aantal cilinders: 3
Cilinderinhoud: 981 Vermogen: 44/4500 en 50/4500
Topsnelheid: 130-135 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1958-1963 Productieaantallen: 171.008
 

26-02-2007 om 15:29 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alfa giulietta sprint
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Alfa Giulietta Sprint
De Sprint is in 1954 de eerste van een hele reeks Giulietta’s en de eerste Alfa die bereikbaar is voor een breder publiek. De Giulietta-reeks moet namelijk voor een flinke omzetstijging zorgen. De elegante, net geen 4 meter metende coupé leunt qua design sterk op de grotere en duurdere Alfa 1900 Sprint. De grotendeels uit aluminium vervaardigde, 1290 cc metende viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas levert 65 pk bij 6.000 tpm en zorgt in combinatie met een gewicht van 850 kg voor spraakmakende prestaties: de topsnelheid bedraagt 160 km/h! De Sprints zullen worden gebouwd bij Bertone. Op de beurs in Turijn worden meteen al 700 orders geplaatst. De Sprint blijkt enige tijd later zo gewild, dat Bertone er zelfs een nieuwe fabriek voor moet neerzetten. De Giulietta Berlina (de sedanversie) heeft aanvankelijk problemen met de stijfheid van de carrosserie, waardoor de ontwerpers opnieuw aan de slag moeten. Hij gaat uiteindelijk in maart 1955 definitief in produktie, met een tot 53 pk teruggetunede motor. Het onderstel is identiek aan dat van de Sprint. In 1956 volgt – op aandringen van de Amerikaanse Alfa importeur Max Hoffman – de door Pininfarina getekende en gebouwde Spider. In datzelfde jaar krijgt de Giulietta Sprint uitbreiding in de vorm van de Sprint Veloce. De 1,3 is tot 90 pk opgevoerd en het gewicht door toepassing van lichtmetaal bij motorkap, deuren en bumpers verlaagd tot 780 kilo. De topsnelheid neemt daardoor toe tot 180 km/h. Een tot 80 liter vergrote benzinetank maakt ‘m bijzonder geschikt als gran turismo – en als racer. Hij wordt dan ook veelvuldig ingezet bij races in Europa. In 1962 krijgen Giulietta Sprint en Spider een 1570 cc viercilinder met 92 pk plus vijfbak en evolueren daarmee tot Giulia. De Giulietta Berlina wordt opgevolgd door de nieuwe vierdeurs Giulia. De Sprint gaat mee tot 1964, de Spider wordt in 1966 opgevolgd door de Spider Duetto.
      

26-02-2007 om 12:00 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bmw 502
Klik op de afbeelding om de link te volgen BMW 502
Begin jaren vijftig lanceert BMW haar grote limousine 501 (in de volksmond al snel Barok-engel genoemd vanwege de vele rondingen), voorzien van een zescilinder-in-lijn. Het is de eerste nieuwe BMW na de Tweede Wereldoorlog. De 501 heeft echter moeite met de goedkopere en even snelle concurrenten als de Opel Kapitän en Mercedes 220. Om aan de vraag naar meer vermogen en prestige te kunnen voldoen, presenteren de Blauw-Witten in 1954 op de Salon van Genève de 502. Het van de 501 afgeleide model wordt aangedreven door een nieuwe, geheel lichtmetalen V8 van 2.580 cc. Het is de eerste lichtmetalen V8 ter wereld, en tevens de eerste Duitse V8 van na de Tweede Wereldoorlog.
De V8 levert 100 pk, waarmee de 502 in 15,5 seconden naar de 100 sprint en een topsnelheid van 166 km/h haalt. De 502 is te onderscheiden van zijn zescilinder broertje 501 door een chroomstrip over de flanken en in de spatborden geïntegreerde mistlampen. Begin 1955 komt deze motor, echter met vijf pk minder, ook beschikbaar in de eenvoudiger carrosserie van de 501. In september 1955 verschijnt een derde V8-variant, de 502 3,2-liter, met een tot 3.168 cc opgeboorde V8, die het tot 120 pk schopt. Het model is, op de motor na, volledig identiek aan de 502 2,6-liter. In 1957 komt het topmodel van de 502-serie op de markt: de 3,2-liter Super. Dankzij enkele kleine aanpassingen levert diens V8 nu 140 pk.
Vanaf oktober 1959 is de Super de eerste Duitse auto met standaard schijfremmen vóór en tot eind 1963 de snelste Duitse limousine. Dit alles mag echter niet baten – de BMW 501/502 is door zijn exorbitante verkoopprijs niet het succes waar BMW op hoopte. In 1961 wordt het programma nog eens op de schop genomen, waarbij de 2,6-liter V8 voor de 2600 L tot 110 pk wordt opgevoerd; alle uitvoeringen worden omgedoopt in 2600/3200, de type-aanduiding 502 verdwijnt geheel. In maart 1964 wordt de productie gestaakt.

26-02-2007 om 11:09 geschreven door skodaman


25-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nsu spider
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Spider - eerste auto met wankelmotor

In 1964 heeft NSU de eerste auto met een wankel motor gebouwd, de NSU WANKEL-SPIDER werd in 2481 exemplaren gebouwd tussen 1964 en 1967.

De NSU Spider heeft een rotatieve motor KKM 502 (ontwikkeld door wankel) van498 cm³. De twee draaizuigers geven een een sterkte van 50 PK.

Topsnelheid 150 km/u
Snelheidsopdrijving van 0 tot 80 km/u in 9,6 sek
Afmetingen (in cm): lengte 3580 - breedte 1520 - hoogte 1260
Gewicht (volgetankt) 700 kg

25-02-2007 om 21:50 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vw kever
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De volkswagen kever is de bekendste Volkswagen ooit, de bekendste Duitse auto ooit, en in het algemeen, één van de bekendste auto's ooit. In feite heette de auto tot 1967 niet Volkswagen Kever, maar werd hij Type1,1200,1300 en 1500 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar de vorm van de auto deed wereldwijd denken aan een kever, waardoor Volkswagen de naam zelf ook ging gebruiken. Waarschijnlijk was de New York Times de eerste die de Volkswagen een Kever (Engels: Beetle) noemde.

25-02-2007 om 12:00 geschreven door skodaman


24-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.barbier T car
Klik op de afbeelding om de link te volgen

T-Ford (Ford model T) was de eerste auto die in 1908 in
massaproductie werd genomen door Ford. Om de massaproductie efficiënt te kunnen houden zou Henry Ford over deze auto hebben gezegd: Je kunt hem bij ons in alle kleuren kopen, als het maar zwart is. Deze uitspraak staat in schril contrast met de waarheid. De auto was tot 1914 in meerdere kleuren verkrijgbaar. Door de massaproductie was het een betaalbare auto.

In 1918 was de helft van alle auto's in de Verenigde Staten een Ford-T. De productie van de T-Ford vond plaats tussen 1908 en 1927 en er werden in deze periode meer dan 15 miljoen van deze voertuigen verkocht.

24-02-2007 om 00:00 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen
AUSTIN- HEALEY 
De uit Cornwall afkomstige Donald Healey was het grootste deel van zijn leven werkzaam in de auto-industrie van de Midlands. Begonnen bij het merk Invicta stapte hij in 1934 over naar Triumph. Na het faillissement van Triumph begon Healey een eigen automobiel fabriek in Warwick en lanceerde in 1946 de eerste Healey.

Sir Leonard Lord, directeur van Austin zocht rond dezelfde tijd een sportwagen om het  Austin gamma aantrekkelijker te maken voor export naar Amerika. Hij had de keuze uit drie merken; Frazer-Nash, Jensen en Healey.
Toen tijdens de autosalon van 1952 de Healey 100 (voorzien van Austin techniek) een overdonderend succes bleek was de deal snel gesloten en het merk Austin Healey  (1953 – 1971) geboren.

24-02-2007 om 00:00 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alfa giulietta berlina
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Alfa Romeo Giulietta is een wagen van de Italiaanse autobouwer Alfa Romeo dat werd gemaakt tussen 1954 en 1962. In 1962 werd de Giulietta opgevolgd door de Giulia.

Er zijn twee verhalen over hoe de Giulietta aan haar naam kwam. Volgens het eerste werd de naam voorgesteld door de vrouw van de Italiaanse poëet Leonardo Sinisgalli. Het tweede verhaal gaat over een Russische prins. Op het autosalon van Parijs in 1950 werd de Alfa Romeo 1900 voorgesteld in het bijzijn van zeven Alfa Romeo directeurs en hun Grand Prix  piloot Jean-pierre Wimille. Toen de Russische prins hun herkende zei hij "Jullie zijn acht Romeo's zonder één Giulietta?", verwijzend naar het beroemde toneelstuk Romeo en Julia. 1954 was bovendien ook het jaar dat de Italiaanse film La Strada een oscar won, met in de hoofdrol Giulietta Masina.

24-02-2007 om 00:00 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!