Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
01-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercedes 300 sl coupe
Klik op de afbeelding om de link te volgen Mercedes 300 SL Coupé
Onder de naoorlogse droomauto's neemt de 300 SL een eerste plaats in. Deze wagen was een directe afstammeling van de raceauto waarmee races zoals de zware Carrera Panamericana gereden waren. Hij verleende zijn eigenaar het image 'boven Jan' te zijn en kostte niet veel minder dan een kleine bungalow. Van de 1.400 gebouwde coupés waren er 29 met een aluminium carrosserie en dat juist deze nu onbetaalbaar zijn, moge duidelijk zijn. 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2996 Vermogen: 215/5800
Topsnelheid: 220-250 Chassis: buizenchassis
Productiejaar: 1954-1957 Productieaantallen: 1.400
 

01-03-2007 om 17:32 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercedes 300 sl
Klik op de afbeelding om de link te volgen

01-03-2007 om 17:26 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FIAT 1800 SEDAN
Klik op de afbeelding om de link te volgen

FIAT 1800 SEDAN SPECIAL





interieur

 TYPE:
 1800 Special
 Motor aantal cilinders:
 6 
 inhoud in cc
 1795
 boring x slag in mm
 72 x 73,5
 SAE pk
 85
 Din pk
 75
compressie
 8,8 : 1
koppel onderstelw ielbasis in mtr
 2,65 
spoorbreedte voor
 1,34
 spoorbreedte achter
 1,307
 remmen voor
 trommels
 remmen achter
 trommels
  topsnelheid
 140
 

01-03-2007 om 12:05 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volvo pv 544
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo PV 544
In 1958 loste de PV 544 zijn voorganger af. Hij bood nu ruimte aan vijf personen, had een nieuw dashboard en een voorruit die uit één stuk glas bestond. Voor 1961 werden er belangrijke modificaties aangebracht, want toen kregen de wagens - ze hadden bewezen ook als rally-auto heel goed bruikbaar te zijn - een nieuwe motor en een 12 i.p.v. 6-volts installatie. De B 18-motor had nu vijf hoofdlagers, terwijl de B-16 er maar drie gehad had. De 544 heeft bewezen een uiterst robuuste wagen te zijn die erg lang mee kan gaan, net als zijn voorganger.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1580 en 1780 Vermogen: 60/4500 tot 95/5600
Topsnelheid: 145-160 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1958-1965 Productieaantallen: 246.995
 

01-03-2007 om 10:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.simca vedette
Klik op de afbeelding om de link te volgen Simca Vedette
In 1954 kon Simca de Franse Ford-fabriek overnemen en in dat pakket zat ook de Ford Vedette, een ruime vierdeurs wagen die gedeeltelijk in Detroit ontworpen was. Simca bouwde de auto verder onder namen als Trianon, Versailles, Beaulieu, Chambord en Marly. De wagen was groot genoeg voor een flinke familie. Jammer was dat de motor met zijn zijkleppen vrij ouderwets was. Er kwam ook een Ariane uit, die dezelfde carrosserie had van de overige ex-Fords maar naar keuze de viercilindermotor van de Aronde P60 of de V8. Zeer roestgevoelige auto's.
 
 
Soort: sedan en stationcar Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 2351 Vermogen: 80/4400-84/4800
Topsnelheid: 140 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1955-1961 Productieaantallen: 166.895
 

01-03-2007 om 09:59 geschreven door skodaman


28-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.panhard pl 17
Klik op de afbeelding om de link te volgen Panhard PL17 
In 1961 kostte een Panhard PL17 sedan in Nederland fl. 6.850,- en de cabriolet-uitvoering de helft meer. Dat was een hele prijs, want voor hetzelfde geld kon men twee Volkswagen Kevers kopen. Maar de PL17 bood natuurlijk wel een heel ander rijplezier. De wagen was ruim genoeg voor de hele familie en de kofferbak groot genoeg voor de vakantiebagage. De cabriolet kon met de standaard luchtgekoelde kopklepmotor of met de motor uit de Tigre geleverd worden. Tegenwoordig zijn deze cabrio's pittig geprijsd. Ook in Frankrijk zelf.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 850 Vermogen: 42/5250 en 50/5750
Topsnelheid: 130 en 145 Chassis: platformchassis
Productiejaar: 1960-1963 Productieaantallen: ca. 600
 

28-02-2007 om 23:17 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opel gt/j
Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel GT
De Opel GT was al in 1965 op de tentoonstelling in Frankfurt te zien, maar toen sprak de fabriek nog van een 'droomauto'. In 1968 ging de wagen echter - in Frankrijk - in productie, eerst met een kleine maar later met een 'echte' motor. De GT 1100 bleef maar tot in 1970 in de verkoop en in 1971 verscheen de GT/J met minder chroom en een goedkoper interieur. Helaas zijn er in onze streken nogal wat van deze mini-Corvettes gruwelijk vertimmerd. De hiernaast vermelde prijzen zijn voor de 1900-modellen en het betreft exemplaren in originele staat.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1078, 1897 Vermogen: 60/5200 en 90/5100
Topsnelheid: 155-185 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1968-1973 Productieaantallen: 3.573 en 99.800
 

28-02-2007 om 14:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault dauphine
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault Dauphine
Technisch was de Dauphine op de 4CV gebaseerd, maar de carrosserie was geheel nieuw geconstrueerd. Het was een ruime vierpersoonswagen met een grote kofferruimte boven de vooras. De Dauphine bleek bijzonder geschikt voor de racerij. De fabriek bouwde 2.500 exemplaren van de Dauphine 1093 voor dit doel en Amedée Gordini moet er beduidend meer voor zijn rekening genomen hebben. Die sportieve versies doen nu het dubbele of meer in prijs. Let bij originele exemplaren op roestvorming.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 845 Vermogen: 30/4200 tot 49/5600
Topsnelheid: 115-145 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1956-1968 Productieaantallen: 2.120.220
 

28-02-2007 om 12:38 geschreven door skodaman


27-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault 3
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault R3 & R4
De Renault 3 was een voorganger van de Renault 4, die alleen in 1961 en 1962 gebouwd werd, en alleen in Frankrijk werd aangeboden. De auto was voorzien van een kleinere motor (600cc), waardoor het aantal "fiscale PK's" (die in Frankrijk de wegenbelasting bepaalden) niet vier, maar drie was. De auto werd hierdoor goedkoper in gebruik.
De Lelijke Eend had bijvoorbeeld twee fiscale PK's: Deux Chevaux (Twee paarden), 2CV.

Renault R3 & R4
Met de R4, in een goedkope exportuitvoering ook R3 genaamd, kwam Renault met een nieuw model met de motor voorin. Hij wordt beschouwd als Renaults pendant voor de 2CV van Citroën. De nieuwe auto had een onopvallende functionele carrosserie en, naar de trend der tijd, voorwielaandrijving. Hoewel de R4 motorisch steeds verbeterd werd, bleef het grondprincipe van de wagen onveranderd tot eind '92. De hiernaast vermelde prijzen slaan op de oudere typen met kleine grille. Vanaf 1980 was er een GTL met een 1108 cc motor.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 603, 747, 845, 956 en 1108 Vermogen: 23/4800-34/5000
Topsnelheid: 95-120 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1961-1992 Productieaantallen: 8.126.200

 

 

 


 

27-02-2007 om 23:16 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat abarth 595
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat-Abarth 595
Deze kleinste en goedkoopste Abarth was meer voor de straat dan voor het circuit bestemd. Op een afstand was de wagen nauwelijks van een gewone Fiat 500 te onderscheiden, maar met zijn sterke motor kon hij het opnemen tegen auto's van de middenklasse. Ze zijn tegenwoordig nog prima geschikt voor historische races, maar veel zullen er niet meer over zijn. Kijk uit voor 'ver-Abarthe' gewone 500's. Zeer zeldzaam zijn de 500-tjes met een body van Zagato. De onderdelenvoorziening is goed.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 594 of 695 Vermogen: 27/5000, 32/4900 en 38/5200
Topsnelheid: 120 tot 140 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1963-1971 Productieaantallen: niet bekend
 

27-02-2007 om 20:12 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.trabant p50
Klik op de afbeelding om de link te volgen Trabant 500, 600 & 601
De eerste Trabant begon zijn loopbaan onder de codenaam P50. Dat was in november 1957. In Zwickau en wel bij de VEB Automobilwerke Sachsenring. Oostduitsers stonden jarenlang op een wachtlijst, voordat ze een Trabant mochten kopen. Gelukkig zijn die tijden voorbij. In hoog tempo verdwijnen de wagentjes uit het straatbeeld in die streken. De wagen die indertijd door zijn eigenaren vol liefde 'Trabi' genoemd werd, is bij ons tegenwoordig ook geen onbekende meer. Leuk is de Tramp, een mini-jeep die vanaf 1978 aangeboden werd.
 
 
Soort: coach en stationcar Aantal cilinders: 2
Cilinderinhoud: 500 en 594 Vermogen: 18/3750 en 26/4200
Topsnelheid: 85-100 Chassis: kunststof/afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1956-1991 Productieaantallen: >3.000.000
 

27-02-2007 om 19:10 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.morris minor
Klik op de afbeelding om de link te volgen Morris Minor Traveller
In 1953 was de Minor ook als kleine stationcar te koop. Zijn houten achterhelft deed denken aan de Amerikaanse Woodies uit de jaren veertig. Deze houten delen waren een deel van de zelfdragende constructie, zodat ze niet verrot mogen zijn. De hier niet beschreven bestelwagen en Pick-ups hadden een stalen chassis waarbij dit probleem dus niet kon optreden. Voor de restauratie van de Travellers zijn prachtige houtwerksets in de handel. Er zijn alleen tweedeurs Travellers geleverd.
 
 
Soort: stationcar Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 803, 948 en 1098 Vermogen: 30/4800, 37/4750 en 48/5100
Topsnelheid: 100-120 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1953-1954 en 1959-1971 Productieaantallen: 215.328
 

27-02-2007 om 19:07 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alfa giulia super
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa Romeo Giulia
In 1962 kwam Alfa met een 1,6 liter viercilindermotor uit, waarmee de Giulia-serie geboren was. De eerste exemplaren van de Berlina hadden nog vier trommelremmen, een stuurversnelling een een doorgaande voorbank, maar al heel gauw werd de auto tot sportieve gezinswagen omgetoverd. Fervente verzamelaars houden beide ogen open naar de Giulia Ti Super waarvan er in 1963 en 1964 501 stuks gemaakt werden. In 1974 volgt de Giulia Nuova, die een strakkere - en volgens velen minder aantrekkelijke - carrosserie meekrijgt.
 
 
Soort: sedan Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1290 en 1570 Vermogen: 78/6200 tot 112/6500
Topsnelheid: 155-175 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1962-1978 Productieaantallen: 1300: 258.550, 1600: 228.251
 

27-02-2007 om 15:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Escort mk1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Escort
De Escort is in Engeland ontwikkeld en daar is hij dan ook volop gebouwd. Maar ook de Duitse Ford Escort heeft furore gemaakt. Hij trad daar in zijn normale versie met succes tegen de Opel Kadett aan en versloeg in zijn RS-uitvoering menig sterkere tegenstander. De RS 2000 was wat uiterlijk betreft nauwelijks van zijn tamme broer te onderscheiden. De speciale wielen met bredere banden en de brede streep over de flanken verrieden hem echter. Onder de kap stond de Ford Pinto-motor met een bovenliggende nokkenas. De eerste 2000 stuks zijn in Engeland gemaakt.
 
 
Soort: coach Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1993 Vermogen: 100/5750
Topsnelheid: 175 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1973-1974 Productieaantallen: 3.000 (GB) en 3.200 (D)
 

27-02-2007 om 14:14 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ford capri mk 1
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Capri
Ford gaat vanaf 1969 op de sportieve toer met de Capri. De projectnaam luidt Ford Colt. De naam Colt betekent veulen en laat er geen twijfel over bestaan: de Capri is de Europese nakomeling van de Amerikaanse Ford Mustang.
Het is een sportief ogend model voor niet al te veel geld en daarmee een directe concurrent voor de Opel GT. De Capri is met een keur aan vier- en zescilindermotoren leverbaar en de vermogens lopen uiteen van vijftig pk voor de 1300 V4 (top 133 km/h, 0 naar 100 in 22,7 s) tot 108 pk voor de 2300 R V6 (top 178, 0 naar 100 in 9,8 s). Later verschijnt het topmodel, de 2300 RS V6 met 125 pk.
De R-versie heeft een matzwart gespoten grille, motorkap en achterzijde, helemaal hip in die jaren. Het fraaie design kan echter niet verhullen dat de 1300 en 1500 eigenlijk slechts een 12M en 15M in een sportief jasje zijn; pas vanaf de 1700 (met 75 pk) komen de prestaties overeen met het flitsende uiterlijk. De pers is enthousiast over de directe besturing en de stabiele wegligging.
Ford plant vierhonderd exemplaren per dag. In de loop der jaren worden vele uitvoeringen aangeboden; één van de begeerlijkste is in 1973/74 de 3100 RS, die bedoeld is om de Capri te homologeren voor de racerij. De 3.091 cc V6 levert 148 pk (in racetrim rond de 415 pk). Een spoiler op de achterklep zorgt voor de nodige downforce. Er worden slechts 248 exemplaren gebouwd.
In 1974 wordt de Capri Mk II geïntroduceerd, een verbeterde versie met een compleet gerestylede carrosserie. De Mk II is nog praktischer dan de Mk I door de grote achterklep, die in het dak scharniert.

27-02-2007 om 12:24 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toyota celica 1600 gt
Klik op de afbeelding om de link te volgen Toyota Celica 1970-1977
Japans antwoord op de Ford Capri en Opel Manta heette Celica. Het was een vierpersoons coupé met verschillende carrosserievormen. De klant kreeg de keuze uit een hele rij verschillende motorvarianten van een 1,4 liter kopklepper tot en met een gecompliceerde motor met twee bovenliggende nokkenassen. De wagens waren robuust en betrouwbaar. Ook nu zijn ze nog goedkoop te vinden, wat de vrienden van een sportcoupé toch plezier moet doen. Originele exemplaren zijn echter schaars.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1407, 1588 en 1968 Vermogen: 86/6000-130/5600
Topsnelheid: 155-185 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1970-1977 Productieaantallen: ca.1.500.000
 

27-02-2007 om 11:00 geschreven door skodaman


26-02-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault 10
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault  R10
De eerste R10 had ronde koplampen met de richtingaanwijzers ernaast. De mooi gevormde bumper zag er
zeer elegant uit.
De motor van de R10 was dezelfde als die van de R8.
De 1108cc (50SAE pk).

In 1968 werden de ronde koplampen vervangen door rechthoekige.
De richting aanwijzers verplaatsten naar beneden.

In 1970 kreeg de R10 een nieuwe motor. De 1289cc
De productie van de R10 in Frankrijk eindigde in 1971.   
In Spanje ging de productie van de R8/10 nog enkele jaren door. Spanje had zijn eigen fabriek ... FASA.
 

26-02-2007 om 21:36 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.renault 16
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault R16 (1965-1979)

Renault komt in 1965 met haar nieuwe R16. Het is, geheel in overeenstemming met de laatste mode, een combi-limousine, dus een comfortabele reiswagen met – dankzij een grote  vijfde deur – het praktisch nut van een stationwagon.
De R16 is de eerste grote auto volgens dat concept. Bovendien is de R16 multi-purpose avant-la-lettre. De achterbank is verschuif-, omklap- en uitneembaar. De achterbankleuning kan in plaats van naar voren, juist omhoog geklapt worden. Het meubilair kent daarnaast een “position maman”, waarbij de voorstoelen helemaal naar achteren geschoven kunnen worden en de achterbank helemaal naar voren, zodat een reiswieg veilig ingeklemd op de achterbank kan worden neergezet. In tegenstelling tot de meeste combi’s uit die tijd is de bagageruimte netjes afgedekt.
De R16 wordt aangedreven op de voorwielen en heeft eigenlijk een middenmotor, want de in lengterichting voorin geplaatste motor ligt achter de vooras. Samen met de onafhankelijke wielophanging rondom (!) levert dat een zeer stabiel weggedrag op. Opvallend is de wielbasis, die links groter is dan rechts. De bijna geheel uit aluminium vervaardigde viercilinder van 1.470 cc levert 55 pk en is voorzien van een gesloten koelsysteem met zelfdenkende ventilator. Het vooruitstrevende model wordt dan ook mateloos populair bij het publiek en het concept wordt veelvuldig geïmiteerd. In maart 1968 wordt de sportieve TS toegevoegd aan het gamma. De TS heeft een 1.565 cc motor met 83 pk. Voor modeljaar 1971 krijgt de R16 een gewijzigde achterzijde met grotere, rechthoekige achterlichten en een matzwarte, doorlopende strip aan de bovenzijde. Eind 1973 verschijnt de luxe TX, met een tot 1.647 cc vergrote motor van 93 pk, een vijfversnellingsbak, centrale deurvergrendeling, elektrisch bediende ramen vóór en dubbele vierkante koplampen. Airco, automaat en leer behoren tot de opties.
Vanaf 1976 wordt het aanbod R16 geleidelijk uitgedund. De laatste exemplaren lopen in 1979 van de band, wanneer de R20 de R16 vervangt. In totaal werden 1.846.000 stuks gebouwd.
 

TECHNISCHE GEGEVENS
 type GL/GLS/TL TX
 bouwjaren 1965-1978 1973-1979
 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
 cilinderinhoud 1470 cc 1647 cc
 brandstof benzine benzine
 aandrijving voor voor
 vermogen 55 pk/5000 tpm 93 pk/6000 tpm
 koppel - -
 lengte 423 cm 423 cm
 breedte 165 cm 165 cm
 hoogte 145 cm 145 cm
 wielbasis 272 cm 272 cm
 massa 1010 kg 1090 kg
 topsnelheid 147 km/h 170 km/h

26-02-2007 om 17:45 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.auto union dkw
Klik op de afbeelding om de link te volgen DKW 1000 & 1000S
De DKW 1000, later ook Auto Union 1000 genoemd, leek sprekend op zijn voorgangers. Ook technisch was er niet veel veranderd, afgezien van het feit dat men de motorinhoud tot 1000 cm3 vergroot had. Die motor leverde in de 'S'-uitvoering niet minder dan 50 pk. Naar de mode van die tijd had de wagen een panoramische voorruit en een vertikale snelheidsmeter, in Duitsland 'koortsthermometer' genoemd. Op de IAA van 1961 verscheen de wagen met schijfremmen op de voorwielen. De cabriolet werd uit het programma genomen. 
 
Soort: coach, sedan, coupé en stationcar Aantal cilinders: 3
Cilinderinhoud: 981 Vermogen: 44/4500 en 50/4500
Topsnelheid: 130-135 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1958-1963 Productieaantallen: 171.008
 

26-02-2007 om 15:29 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.alfa giulietta sprint
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De Alfa Giulietta Sprint
De Sprint is in 1954 de eerste van een hele reeks Giulietta’s en de eerste Alfa die bereikbaar is voor een breder publiek. De Giulietta-reeks moet namelijk voor een flinke omzetstijging zorgen. De elegante, net geen 4 meter metende coupé leunt qua design sterk op de grotere en duurdere Alfa 1900 Sprint. De grotendeels uit aluminium vervaardigde, 1290 cc metende viercilinder met dubbele bovenliggende nokkenas levert 65 pk bij 6.000 tpm en zorgt in combinatie met een gewicht van 850 kg voor spraakmakende prestaties: de topsnelheid bedraagt 160 km/h! De Sprints zullen worden gebouwd bij Bertone. Op de beurs in Turijn worden meteen al 700 orders geplaatst. De Sprint blijkt enige tijd later zo gewild, dat Bertone er zelfs een nieuwe fabriek voor moet neerzetten. De Giulietta Berlina (de sedanversie) heeft aanvankelijk problemen met de stijfheid van de carrosserie, waardoor de ontwerpers opnieuw aan de slag moeten. Hij gaat uiteindelijk in maart 1955 definitief in produktie, met een tot 53 pk teruggetunede motor. Het onderstel is identiek aan dat van de Sprint. In 1956 volgt – op aandringen van de Amerikaanse Alfa importeur Max Hoffman – de door Pininfarina getekende en gebouwde Spider. In datzelfde jaar krijgt de Giulietta Sprint uitbreiding in de vorm van de Sprint Veloce. De 1,3 is tot 90 pk opgevoerd en het gewicht door toepassing van lichtmetaal bij motorkap, deuren en bumpers verlaagd tot 780 kilo. De topsnelheid neemt daardoor toe tot 180 km/h. Een tot 80 liter vergrote benzinetank maakt ‘m bijzonder geschikt als gran turismo – en als racer. Hij wordt dan ook veelvuldig ingezet bij races in Europa. In 1962 krijgen Giulietta Sprint en Spider een 1570 cc viercilinder met 92 pk plus vijfbak en evolueren daarmee tot Giulia. De Giulietta Berlina wordt opgevolgd door de nieuwe vierdeurs Giulia. De Sprint gaat mee tot 1964, de Spider wordt in 1966 opgevolgd door de Spider Duetto.
      

26-02-2007 om 12:00 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!