Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
21-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Lotus Cortina Mk I
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Lotus Cortina Mk I
Begin jaren zestig is Lotus bezig met de ontwikkeling van een twin cam motor op basis van een Ford viercilinder. Deze motor is bestemd voor de in 1962 te introduceren Lotus Elan. Bij Ford hebben ze ook wel oren naar deze motor; hij zou perfect kunnen worden ingezet bij races in een Ford productiemodel. Zo leidt het samenwerkingsverband tussen Ford en Lotus in januari 1963 tot de spectaculaire Ford Lotus Cortina (interne code: Lotus Type 28).
Ford levert de tweedeurs carrosserie van de Cortina inclusief voorwielophanging. Lotus monteert vervolgens de eigen 1,6-liter viercilinder met dubbele nokkenassen van 105 pk, een close-ratio vierversnellingsbak plus een speciaal ontwikkelde achterwielophanging. Portieren, motorkap en kofferdeksel worden uitgevoerd in lichtmetaal. Voorzien van schijfremmen vóór en bredere banden levert dit een sportsedan van formaat op, vergelijkbaar met de sportiefste Alfa en BMW sedans van die tijd.
Alle Lotus Cortina’s zijn uitgevoerd in crèmekleur, met een opvallende groene bies over de flanken. De grille is in matzwart uitgevoerd. De auto is zeer populair bij coureurs – onder wie Jim Clark – en is dan ook veelvuldig en met succes te vinden op het circuit. In 1967 wordt de eerste Lotus Cortina (Mk I) afgelost door de tweede serie (MkII), met een nieuwe carrosserie en een tot 109 pk opgevoerde motor.
 

TECHNISCHE GEGEVENS
 type 
 bouwjaren 1963-1967
 bouwwijze 4 cil.,lijn
 cilinderinhoud 1558 cc
 brandstof benzine
 aandrijving achter
 vermogen 105 pk/5500 tpm
 koppel 146 Nm/4000 tpm
 lengte 421 cm
 breedte 159 cm
 hoogte 140 cm
 wielbasis 251 cm
 massa 825 kg
 topsnelheid 174 km/h
 acceleratie 10 s 
 productieaantal 2894

21-03-2007 om 20:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota Hilux 4x4
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Toyota Hilux
De eerste Hilux 4x4 (vaak 'het werkpaard van Afrika' genoemd) verscheen in 1979, tien jaar nadat de eerste 4x2 Hilux ten tonele was verschenen. In 1984 werd de carrosserie ge-upgrade en de eerste double-cab in Afrika werd onmiddellijk een succes. De markt voor vrijetijds auto's kreeg wat het wilde, een werkpaard met heel veel laadvermogen dat ook nog mensen kon vervoeren. In 1989 werd de Hilux de eerste pick-up die met een diesel werd uitgevoerd en in 1991 werden de bekende modellen 'Raider' op de markt gebracht. Tot 1998 had de Hilux eenvoudige en robuuste bladveren, wat van fundamenteel belang is geweest voor de populariteit in Afrika. De starre assen en de riante grondspeling maakten de auto tot een geweldige off-roader. Als je overweegt een auto van dit kaliber te kopen en je wilt een harde werker in moeilijke omstandigheden, dan is er bijna geen betere keus dan een Hilux van deze jaren, robuust, oersterk en betrouwbaar. Hij werd geleverd met een 2.2 of een 2.4 liter 4 cilinder benzine motor of met een 4 cilinder 2.4 liter diesel. De meeste kritiek is er altijd geweest op de harde vering, maar dat is een beetje onterecht omdat de auto ontworpen is om zware ladingen te vervoeren in moeizame omstandigheden. De vering van de oude Hilux kent geen compromissen en de ruggen van de inzittenden betalen de tol tijdens een rit in ruw terrein. Hoewel de Hilux sterk is houdt hij er niet van overladen te worden en dat kan dan teveel worden voor het onderstel. De modellen voor 1985 staan er om bekend dat de bak waar de accu in staat vaak afbreekt; in latere modellen is dit wel verbeterd, maar het is onder off-road omstandigheden nog steeds geen erg sterk punt. De meest waardevolle verbetering aan de wegligging van zo'n oudere Hilux is het Old Man Emu onderstel.

Hilux motoren: brandstof benzine benzine diesel
cilinders 4 in lijn / 2237 cm3 4 in lijn / 2366 cm3 4 in lijn / 2446 cm3
pk's 75 kw (5200 rpm) 80 kw (4800 rpm) 55 kw (4000 rpm)
trekkracht 182 nm (2400 rpm) 186 nm (3200 rpm) 158 nm (2200 rpm)
transmissie 5-bak handschakeling; inschakelbare 4WD met hoge-lage gearing; free wheel front hubs.
sper-differentieel geen

 

afmetingen single-cap double-cap
wielbasis 2840 mm 2840 mm
grondspeling 220 mm 220 mm
brandstoftank 100 liter 80 liter
belading 750 kg 500 kg
banden (oud model) 7.00 x 15 - 6 ply 205 SR16
banden (nieuw model) 215 R15C
highlift-jack (standaard) alleen achter
highlift-jack (raider) ja

21-03-2007 om 11:41 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche 911
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Porsche 911
De Porsche 911 is de bekendste sportwagen van de Duitse autoproducent Porsche. Het uiterlijk van de auto is ontworpen door Ferdinand "Butzi" Porsche. De bekende vorm is in 35 jaar nauwelijks veranderd.

Op 12 september 1963 werd door Porsche het model 901 voor het eerst getoond aan het publiek op de autosalon van Frankfurt. Het nummer moest echter worden veranderd omdat Peugeot het merkrecht claimde op alle automodelnummers bestaande uit drie cijfers met een nul in het midden. Gekozen werd toen voor 911.

21-03-2007 om 11:38 geschreven door skodaman


20-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Edsel
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Edsel
Edsel is een voormalig Amerikaans automerk dat in 1958 werd gelanceerd door Ford Motor company. Het merk mislukte en staat bekend als één van de grootste en duurste mislukkingen in de Amerikaanse autoindustrie. Edsel werd in 1960 alweer geschrapt.

Het begin
4 september 1957 was E-Day, de grote dag waarop Edsel met veel fanfare werd gelanceerd. De voorgaande maanden was al nieuwgierigheid opgewekt door advertenties te publiceren met enkel details van de nieuwe auto. Nu begon een grote dure marketingcampagne. De dealers werden overrompeld door nieuwsgierigen. Op 13 oktober werd zelfs een speciale televisieshow, The Edsel Show, uitgezonden.

De verwachtingen van de vele nieuwsgierigen werden niet ingelost. Waar men een vernieuwende radicale auto verwachtte zag men enkel een gewoon bijtijds model met wat meer gadgets dan anders. Edsel had een eigen netwerk met 1200 dealers opgebouwd die dagelijks minstens 400 stuks zouden moesten verkopen. Dat aantal werd nooit gehaald. Het meest herkenbare aan een Edsel was het radiatorrooster dat op een haam leek en later dan ook de bijnaam horse collar kreeg.

De Edsel had wel een unieke stijl waarvan die horse collar een onderdeel was. Dat was bewust gedaan om een opvallende auto te creëren. Die stijl lokte matige tot zelfs afbrekende reacties uit. Sommigen vroegen zich af of het publiek wel lag te wachten op zo'n grote, opvallende en dorstige auto. Ook de wegligging van Edsel werd als bijzonder slecht ervaren

20-03-2007 om 21:50 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Studebaker Golden Hawk
Klik op de afbeelding om de link te volgen Studebaker Golden Hawk
Technisch was de nieuwe Golden Hawk vrijwel gelijk aan de Packard Hawk. Op verzoek kon een Paxton-compressor ingebouwd worden waarmee de Golden Hawk over 275 (SAE) pk's beschikte. De Golden Hawk is tegenwoordig een geliefde klassieke Amerikaan. Andere wagens uit de modellenreeks heetten Flight Hawk, Power Hawk, Sky Hawk en Silver Hawk.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 4738 Vermogen: 210/4500 of 275/4800
Topsnelheid: 175-200 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1956-1958 Productieaantallen: 4.071, 4.356 en 878
 

20-03-2007 om 21:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.saleen s7
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Saleen S7
De Saleen S7 staat sins 2002 bekend als de snelste Amerikaanse straatauto. De afgelopen tijd zijn merken als Ferrari, Lamborghini, Mercedes-Benz en Porsche de Saleen voorbijgestoken. Nu is het antwoord van de Amerikanen klaar: de Saleen S7 Twin Turbo.

De ´oude´ Saleen S7 heeft een vermogen van 500 pk en een maximale trekkracht van 500 Nm. De Twin Turbo, die werd gepresenteerd op de Auto Show in Los Angeles, gaat daar ruim overheen: 750 en 949 Nm is de nieuwe norm. De prestaties van de S7 Twin Turbo zijn spectaculair: sprint in 2,8 seconden van 0 naar 100. De 160 km/u wordt in 6,0 seconden bereikt. De topsnelheid heeft Saleen nog niet vrijgegeven, maar een snelheidsmeter die loopt tot 390 km/h, belooft veel. De S7 Twin Turbo heeft in de VS een prijs van 555.000 dollar.

De 7,0-liter V8 is door Saleen zelf ontwikkeld en in het midden van de auto geplaatst, zo is het gewicht in de auto optimaal verdeeld. Leuke bijkomstigheid is dat de S7 een luchtinlaat op het dak heeft. Voor het 2005-model van de S7 zijn de diffusor en de achterspoilers aangepast, ook de voorzijde is opnieuw ontworpen. Volgens de fabrikant is door deze wijzigingen de luchtweerstand flink afgenomen.
De remmen behoren tot de grootste exemplaren die op een productieauto worden aangetroffen. Aan de voorzijde zitten schijven met een diameter van 15 inch; achteraan zijn die 14 inch. De bandenmaat van de Saleen S7 Twin Turbo is 275/35R19 aan de voorzijde en 335/30R20 aan de achterzijde.

 

20-03-2007 om 17:19 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nissan Skyline
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nissan Skyline
De Nissan Skyline is een automodel van het Japanse merk Nissan.
Er zijn tal van varianten van de Nissan Skyline uitgebracht, waaronder het vlaggenschip GT-R die in de jaren 60 werd geïntroduceerd. Deze was technisch gezien voor zijn tijd geavanceerd. Anno 2005 kan het vergeleken worden met de hedendaagse exoten zoals E60 M5 S85. Echter, de huidige 4WD-wereldrecords in alle categorieën zijn nog steeds bezet door de Skyline's (onder andere b.v. de 4WD-topsnelheid van 387 km/h en dragaccerlatie van 0 naar 300 km/h in 7,94 seconden).

Desbetreffende records daarvan worden geleverd door (gn.) RB26DETT ("The engine of the year 1995, 1996, 1997"), welke van origine ontwikkeld is voor de rally/racerij. Dat blijkt ook uit het feit dat de Skylines 50 keer achter elkaar de JGTC-kampioenschappen domineerden (1ste, 2ste, 3ste plaatsen). In 1989 debuteerde de GT-R in de Japan Touring Car Groep A races en was reeds tijdens het eerste seizoen onverslaanbaar. Gedurende vier jaar won de Skyline het kampioenschap, met 29 zeges uit 29 races. In 1991 deed de R32 GT-R voor het eerst mee aan de 24-uursrace op de Nürburgring in de Groep N klasse, en ging meteen met de zege aan de haal. In hetzelfde jaar werd ook de 24-uursrace op het Spa Francorchamps circuit voor Groep A en N1 gewonnen. Daarna namen ze niet meer deel aan de races, onder meer omdat Nissan besloot te stoppen met de fabrieksproductie van Skylines. Het merk wou zich richten op 'de gewone burger'.

Wegens de wetgeving van de Japanse regering werd dit motorblok vanaf de GT R31 S-series gedowntuned naar 278 pk's standaard aan het vliegwiel. Hierbij werden de huidige Skylines betrekkelijk zeer makkelijk stock op te voeren (vermogens ver boven de 800 AWHP's zijn geen uitzondering, integendeel). Ook het onderstel en de aandrijving waren toentertijd opmerkelijk, daar deze auto onder andere beschikt over vierwielbesturing (S-HICAS) en computergestuurde aandrijvingsverdeling (de door Nismo vervaardigde ATTESA-ETS Pro), deels afhankelijk van omstandigheden. Hiermee was het niet alleen mogelijk om enkel voor/achterzijde onafhankelijk te bepalen. Sterker: het werd per wiel geregeld, wat vooral het bochtengedrag en grip ten goede komt. Vrijwel alle Skylines worden met zescilindermotoren in een lijn afgeleverd, met de GT-R als topmodel. Over dat laatste schreef het internationale automagazine “Road & Track” ooit: The best straight-six sportcar to ever come from the land of the rising sun. Na een rit in 1000 pk's sterke JUN R33 betitelde Jeremy Clarkson het als 'de auto met de meeste grip en beste weggedrag'.

Het eerste Skylinemodel is de CCR21 GT-2000. De laatste fabrieksaf Skyline (dato 1999) was de GT-R BNR34 V-Spec II. De Skyline modellen werden destijds alleen in Japan, Engeland, en Australië verkocht. Een van de grootste nadelen die genoemd zijn, is dat hij enkel als right steer-constructie leverbaar is. Dit vanwege zijn aparte motorconstructie en ATTESA-ETS Pro aandrijvingssysteem.

De lijst van BNR34-modellen in chronologische vorm (fabrieksaf geleverd), m.b.t. onderstel en diens aandrijving;

 

20-03-2007 om 11:33 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nissan silvia s-13
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Silvia S13:
In de loop van 1988 werd het eerste model van de s13 geintroduceerd, als sedan (klein kofferdeksel), in eerste instantie zonder de klap lampen, dit model werd alleen in japen geleverd en heette daar de silvia. Dit model was met 2 motoren leverbaar, de CA18DE en de CA18DET. Dit model werd tevens optioneel met HICAS geleverd, ofwel 4-wielbesturing. In Amerika en Australie is een cabriolet-versie van de s13 uitgebracht. Eerst met het sivia front, later met de klaplampen. 
In 1989 en 1990 werd in amerika gebruik gemaakt van de KA24E motor met 12 kleppen en 140pk. In 1991 werd de 16 kleppen KA24DE geleverd. Deze laatste heeft een vermogen van 155 pk. Deze motoren hadden geen turbo, omdat men bij Nissan dacht de Amerikanen liever een grotere motorinhoud hadden dan een turbo.

20-03-2007 om 11:29 geschreven door skodaman


19-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi 75
Klik op de afbeelding om de link te volgen Audi 60, 75, 80 & 90
Intern noemde men de Audi F 103, want tenslotte ging het hier om de opvolger van de DKW F 102 die men naast een paar optische verbeteringen een nieuwe viertakt motor met nu vier cilinders gegeven had. Behalve de Audi die het nog zonder verdere aanduiding moest doen, ontstonden er al gauw modellen met sterkere motoren. Erg geliefd was de Super 90. De goede verkoopcijfers gaven het herboren merk bestaansrecht. Als klassieker is deze auto echter nog niet geaccepteerd.
 
 
Soort: coach, sedan en stationcar Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 1496, 1696 en 1770 Vermogen: 55/4750 tot 90/5200
Topsnelheid: 140-165 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1965-1972 Productieaantallen: 416.853
 

19-03-2007 om 21:14 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willy Jeep
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Willy Jeep 
Willys Jeep MB uit 1945.Willys-Overland was één van de autoconstructeurs die een offerte indiende bij het Amerikaanse leger voor de productie van een lichte terreinwagen, gebaseerd op een prototype van American Bantam.

Willys-Overland mocht de productie starten van wat zij de Willys MB noemden. In 1941 werden 8598 stuks gebouwd. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog waren er 359.851 eenheden geproduceerd. Buiten het bedrijf werd de MB Jeep genoemd dewelke Willys-Overland na de oorlog liet registreren. Naast Willys-Overland bouwde ook Ford haar versie van het model.

Na de oorlog werd overgeschakeld op een burgerversie die de naam CJ-2A kreeg. Dat was een MB die ontdaan was van alle militaire toevoegingen. Het was moeilijk om een afzetmarkt te vinden voor deze auto die daarom gepromoot werd als een alternatief voor de tractor, die door de oorlog schaars waren. De verkoop kwam echter niet van de grond daar het voertuig te licht was.

 

19-03-2007 om 21:03 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.toyota corolla levin
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Toyota Corolla Levin
De naam Corolla betekent bloemkroon. Vanwege deze naam heeft het oude Corolla embleem lange tijd (tot circa 1979) de auto’s verfraaid. Hierna werden de letters “Toyota” als merkembleem gebruikt en vanaf 1991 wordt voor de Corolla het logo met de drie elipsen als merkembleem gebruikt. Maar voor vele miljoenen mensen betekent Corolla ook probleemloos rijden! In twaalf modellen zijn er al circa 25 miljoen exemplaren van de Corolla verkocht. Zie hiervoor dit overzicht.


Corolla KE10
Tot 1966 bestond er nog geen Corolla model. Het toenmalige model heette Toyopet. In oktober 1966 kwam de eerste Corolla uit, de KE10 serie. De auto had een 1077 cc motor (K) van 48 pk.
In 1969 kwamen de modellen KE11, KE17 en KE18 uit. De carrosserie was gelijk, alleen werd de zwaardere 1166 c motor (3K) toegepast.
 

Corolla KE20
Het KE10 model werd in 1970 opgevolgd door de KE20. Dit model Corolla was voorzien van dezelfde 3K motor. Maar ook een 1588 cc motor (2T) van circa 73 pk was in 1973 leverbaar. In het buitenland kwam ook nog een SR coupe-versie uit (TE27), waarbij een dubbele carburateur werd toegepast. Het vermogen van deze motor was 68 pk. Later verscheen zelfs een versie met dubbele nokkenassen (2T-G) van 108 pk. In Nederland hielden we het bij de KE25 1200 Coupé.
 

De basisprijs van de KE20 Special de Luxe was in 1971 € 3.357,-. Vanaf 1973 zijn de zijknipperlichten apart vooraan de voorspatschermen geplaatst en eindigt de voorgrill in een sierstuk met horizontale ribbels.

 

19-03-2007 om 12:43 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari Dino
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ferrari Dino
Dino 246 GTSDino is de naam van een tussen 1959 en 1979 door Ferrari en Fiat gebouwde reeks sportwagens.

Na de tragische dood van Enzo Ferrari's zoon (Alfre)Dino Ferrari in 1956 besluit Enzo Ferrari als postuum eerbetoon de pas mede door zijn zoon ontwikkelde, relatief bescheiden aluminium 2 liter V6 motor (3 dubbele Weber-carburatoren) naar hem te noemen. Alle door Ferrari gebouwde V6 motoren dragen vanaf dat moment de naam 'Dino'. Wanneer in 1964 door een verandering in het reglement enkel wagens met een motortype waarvan er minstens 500 in serie zijn geproduceerd mogen meedoen aan de Formule 2-competitie vormt dit een probleem voor het Ferrari-concern. Midden jaren 60 is dit nog maar een kleine fabriek waar slechts 700 wagens per jaar kunnen gebouwd worden. Daarom besluit Ferrari hulp te zoeken bij Fiat. Het grote Fiatconcern zal de door Ferrari ontworpen V6-motoren bouwen, waarvan men een deel in auto's onder eigen naam mag verkopen, terwijl Ferrari zo de Dino-homologatie krijgt voor F2-deelname. De relatie tussen de fabrieken leidt in 1969 tot een meerderheidsparticipatie van Fiat in Ferrari.

 
Dino 246GTDe eerste seriewagen die uit de samenwerking voortkomt, is de door Pininfarina ontworpen Fiat Dino Spider 2.0 (150 pk)(1967-1969). Kort daarop volgt ook een coupé, waarvoor Bertone het carrosserie-ontwerp en -productie verzorgt. Nadat Ferrari eind 1967 een eigen versie (de (Ferrari) Dino 206) uitbrengt op dezelfde wielbasis, maar met een dwarsliggende, middengeplaatste motor in plaats van voorliggend, en meer flitsend vormgegeven door Pininfarina, komt dit submerk door zijn relatief lage prijs en toch hoogwaardige technologie, aansprekend design en beroemde familie in een stroomversnelling terecht. Fiat zelf heeft eind jaren zestig weinig ervaring in het bouwen van dure, robuuste sportwagens, zelf toen nog marktleider in het segment van kleine, goedkope stadswagentjes (getuige de onsterfelijke Topolino, cinquecento en seicento- series: de 'bolhoedjes'). Dit imago weerhoudt het grote publiek een stormloop op de Dino, getuige de lage verkoopcijfers voor een wagen die zich in het topsegment probeerde te klasseren. Bijna dubbel zo duur als een Jaguar E-type, en in prijs en kwaliteit perfect concurrerend met de eerder gelanceerde Porsche 911 (maar dan zonder enige naambekendheid) slaagt de Fiat Dino 2.0 niet in het inlossen van de verwachtingen. Alleszins lijdt de eerste door Fiat geproduceerde Dino-serie aan een heleboel kinderkwalen wat zich vooral wreekt in een te lage performance (door het hoge extra-gewicht van al de luxe in het interieur) en de overal-afwerking in de carrosserie van de spider. Vanaf 1970 tot 1972 bouwt Ferrari daarom zelf de Fiat Dino (2.4 coupé en 2.4 spider), maar dan met een grotere en sterkere gietijzeren motor van 180 pk en andere subtiele mechanische verbeteringen, zoals een onafhankelijke achterwielophanging. Deze krachtbron wordt ook gebruikt in de Dino 246 en de Lancia Stratos (waarin de V6 motor later nog wordt opgepept met een turbo tot een vermogen van 440 pk). Deze zwaardere motor brengt een meergewicht van 140 kilogram met zich mee ten opzichte van de vorige generatie waarvoor het extra vermogen nauwelijks compenseert, maar wel een soepeler koppel veroorzaakt. Dit alles maakt van de Fiat Dino meer een sportieve luxewagen dan een echte sportwagen. Daarvoor is meer vermogen nodig, en minder gewicht.

19-03-2007 om 12:39 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daf 600
Klik op de afbeelding om de link te volgen

DAF 600
In 1959 lanceerde Van Doorne’s Automobielfabrieken (DAF) uit Eindhoven zijn eerste personenauto: de DAF 600. Een revolutionair autootje met een volautomatische versnelling. De motor had een cilinderinhoud van 590 cc, goed voor een kruissnelheid van 90 km per uur. Na de DAF 600 volgde in 1961 de DAF 750 in vijf uitvoeringen: Sedan standaard, Sedan luxe, Pick-up, Combi en Bestel. Met een motor van 746 cc haalde dit type een maximumsnelheid van 105 km per uur. Aanvankelijk had de DAF personenauto veel succes, maar in 1976 moest de productie wegens gebrek aan afzet worden gestaakt.

DAF Daffodil
De DAF Daffodil was een compacte sedan van de Nederlandse fabrikant DAF.
De DAF 750 en de Daffodil kwamen gelijktijdig op de markt als vervanger van de DAF 600. De Daffodil was bedoeld als een luxe exportmodel (gericht op de Amerikaanse markt) en kreeg daarom veel chroom mee. De 750 cc motor zorgde voor betere prestaties dan de 600. Later werd het model iets minder extravagant.

Er zijn drie types te onderscheiden:

Type 30
Het eerste Daffodilmodel kreeg in de fabriek typenummer 30 mee. De Daffodil, Engels voor "narcis", kreeg een afbeelding van deze bloem op het stuur, een rechthoekige snelheidsmeter en een brede grille.

Type 31
Het tweede model kreeg het fabrieksnummer 31. Het model was iets minder overdadig. Feitelijk volgde het zowel de 750 als de oude Daffodil op. Het model was als sedan, pick-up, stationwagen en bestelwagen te krijgen.


Type 32
In 1965 kwam het derde en laatste model Daffodil uit, ditmaal met fabrieksnummer 32. Giovanni Michelotti styleerde de auto lichtjes. De motorkap en kofferklep werden iets hoger gebouwd. Een speciale versie, de Daffodil S, had een opgevoerde motor en schijfremmen vooraan.

 
Productiejaren 1961-1967
Productieaantal 132.919
Voorganger DAF 600
Opvolger DAF 33
Uitvoeringen sedan, combi, bestelwagen

19-03-2007 om 08:46 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.lamborghini miura
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lamborghini Miura
De Miura P400 S, met de S van Sprinto, werd voor het eerst getoond op het autosalon van Brussel in 1968. Chassisontwerper Gianpaulo Dallara was verhuisd naar De Tomaso en werd bij Lamborghini opgevolgd door Paolo Stanzini. Het metaal gebruikt voor het chassis werd iets dikker en de Miura kreeg een 370 pk sterke motor. De topsnelheid kwam hiermee op 288 km/u te liggen en het 0 tot 100 km/u sprintje op 5,6 seconden, wat van deze Miura één van de snelste wagens uit zijn tijd maakte. Het uiterlijk van de wagen werd op een paar details na niet gewijzigd. In totaal werden slechts 140 Miura S wagens geproduceerd.
In 1971 volgde de laatste versie van de Miura met de P400 SV, waarbij de V voor veloce staat. De meest opvallende uiterlijke verschillen zijn het verdwijnen van de "wimpers" bij de koplampen en het verbreden van de wielkassen achteraan vanwege de nieuwe wielen met bredere Pirelli banden. Het vermogen van de motor werd verder opgedreven tot 385 pk.

 

19-03-2007 om 08:35 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lamborghini Jota
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lamborghini Jota
In 1972 werd door de testpiloot van Lamborghini de Miura Jota gebouwd. De Jota werd een echte racevariant van de Miura en slechts één exemplaar werd gebouwd, een exemplaar dat even later volledig werd vernield in een ongeval. Om op de vraag van verschillende klanten in te gaan kon de Miura SV verkregen worden met aanpassingen die de wagen wat meer tegen de Jota moest laten aanleunen. Lamborghini doopte deze variant de Miura SVJ. In de meeste gevallen werden alleen de uiterlijke kenmerken aangepast.

 

19-03-2007 om 08:34 geschreven door skodaman


18-03-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Datsun 240Z
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Datsun 240Z
Niemand kon in 1969 voorzien dat de auto die Datsun (tegenwoordig Nissan) toen presenteerde, zo’n succesvolle carrière voor de boeg zou hebben. We hebben het over de 240Z, de sportieve coupé van het Japanse merk. Het klassieke ontwerp, met zijn lange neus en korte, gespierde achterkant, stamt van Albrecht Goertz, de man die voor BMW ooit de fameuze 507 tekende.
Naast mooi is de 240Z ook nog eens praktisch, vanwege de grote achterklep. Onder de motorkap ligt een soepele zescilinder van 2.393 cc, goed voor 151 pk bij 5.600 tpm. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Met deze combinatie haalt de 240Z een top van 200 km/h en is de acceleratie van 0 naar 100 km/h in 8,3 seconden achter de rug.
De introductie in november 1973 van de grotere 2+2 260Z betekent het einde voor de 240Z. Met 150.076 exemplaren is het model – mede door de aantrekkelijke aanschafprijs –buitengewoon goed verkocht; een zeer groot deel daarvan is verscheept naar gelukkige eigenaren in de USA.
 

TECHNISCHE GEGEVENS
 type 
 bouwjaren 1969-1973
 bouwwijze 6 cil.,lijn
 cilinderinhoud 2393 cc
 brandstof benzine
 aandrijving achter
 vermogen 151 pk/5600 tpm 
  lengte 414 cm
 breedte 163 cm
 hoogte 129 cm 
  massa 1044 kg
 topsnelheid 200 km/h
 acceleratie 8,3 s 
  productieaantal 150.076

18-03-2007 om 19:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 630 CS
Klik op de afbeelding om de link te volgen BMW 630 CS & 633 CSi
Toen de 2,5- en 3-liter coupés in 1975 uitgediend waren, introduceerde BMW in 1976 zijn 630-serie. De wagens waren met een leeggewicht van 1450 kg 50 kg zwaarder dan hun voorgangers, maar daar hadden de prestaties niet onder te lijden. Integendeel. De wegligging was veel verbeterd nadat de technici het chassis en de wielophangingen nog eens onder handen genomen hadden. De 630 en de 633 deelden de carrosserie, maar hadden verschillende motoren, de eerste met een dubbele Solex carburateur, de tweede met benzine-inspuiting van Bosch.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2986 en 3210 Vermogen: 185/5800 en 200/5500
Topsnelheid: 210 en 215 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1976-1979 en 1976-1982 Productieaantallen: 5.766 en 23.432
 

18-03-2007 om 19:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mazda rx 7
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mazda RX 7

Drie generaties RX-7
In 1978 introduceerde Mazda de eerste RX-7. Een volwaardige tweezits sportwagen, waarin de compacte bouw en het lage gewicht van de rotatiemotor weer volledig werden benut. In 1979 was de RX-7 één van de sterren van de AutoRAI, alwaar hij in basisversie werd geïntroduceerd voor minder dan 30.000 gulden. De naam RX-7 werd een begrip op zich, vooral in Japan en de VS. Voor de twee latere generaties is daarom de naam gehandhaafd.

De tweede generatie RX-7 verscheen in 1984, het model dat nogal sterk leek op de Porsche 944. Mazda had het prijsniveau van de introductie allang moeten verlaten. De tweede generatie was veel exclusiever en kostbaarder en kon nooit de verkochte aantallen van zijn voorloper bereiken. Op basis van dit model werd later ook een convertible en een versie met turbo geïntroduceerd. Voor de Japanse thuismarkt waren er ook Rotary-varianten op basis van de toenmalige 929 sedan en coupé, die verwarrend genoeg weer Cosmo werden genoemd.

De derde en laatste generatie (tot nu toe) was opnieuw veel duurder en exclusiever. Hoewel de technische ontwikkeling inmiddels met enorme sprongen vooruit was gegaan en de rotatiemotor zich bij uitstek bleek te lenen voor de toepassing van turbo's, heeft de laatste RX-7 het niet echt gered. In Nederland zijn precies 12 exemplaren op de weg gekomen.

 

18-03-2007 om 16:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mitsubishi Lancer Evolution
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mitsubishi Lancer

De Mitsubishi Lancer is een middenklasse sedan model van het Japanse merk Mitsubishi.
Het model met de naam Lancer werd al in de jaren '70 geïntroduceerd, maar wordt voornamelijk geassocieerd met het rallymodel Lancer Evo van de jaren '90 en 2000.

Mitsubishi Lancer Evolution
De Mitsubishi Lancer Evolution is een legende in de rallywereld. De Evo is een jongensdroom. Al sinds de eerste generatie, de RS Evolution in 1992, heeft de auto een grote groep liefhebbers. In het World Rally Championship (WRC) is dit model favoriet bij veel teams en hij speelt een hoofdrol in de Groep N-rally's: meer dan 80 procent van alle deelnemers rijdt met een Lancer Evolution.

 

18-03-2007 om 16:48 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triumph TR6
Klik op de afbeelding om de link te volgen Triumph TR6
Door een nieuwe carrosserie op het chassis van de TR5 te plaatsen, ontstond de TR6. Deze opbouw was door de Duitse firma Karmann in Osnabrück ontwikkeld, waarbij de Duitsers de opdracht gekregen hadden zoveel mogelijk carrosseriedelen van de TR5 te gebruiken. Alleen de neus en de staart zijn dus veranderd. En ook hier weer: de Amerikaanse versie - er komen er heel wat terug uit Amerika - heeft een veel zwakkere motor. 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 2498 Vermogen: 104/4500-152/5500
Topsnelheid: 180-200 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1969-1976 Productieaantallen: 94.619
 

18-03-2007 om 10:50 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!