Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
25-03-2007
ford woody
25-03-2007 om 19:52
geschreven door skodaman
Mercedes 300SE
Mercedes 300SE Coupé & Cabriolet Eén van de duurste Duitse auto's was de 300SE als coupé of cabriolet. Hij kostte ruim een vijfde meer dan de 220 in die uitvoering, hoewel hij dezelfde carrosserie had. Het grote verschil zat hem dus ook nu weer in de afwerking en in de techniek. De wagens hadden alle snufjes van de 300SE sedan mee gekregen: een aluminium motor, luchtvering, schijfremmen, en dergelijke. Er zijn er niet veel van verkocht en mooie cabrio's brengen inmiddels ruim een ton op.
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud: 2996 Vermogen: 170/5400 Topsnelheid: 195 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1962-1967 Productieaantallen: 3.127
25-03-2007 om 12:29
geschreven door skodaman
Mercedes 220
Mercedes 220a, 220S & SE In 1954 werd de Mercedes 220a voorgesteld. De wagen leek sprekend op de 180, maar had een iets langere motorkap waar nu een zescilinder onder stond. Om het prijsverschil verder te rechtvaardigen, had de 220a ook meer accessoires meegekregen. In 1956 verscheen de S-uitvoering en twee jaren later de SE met een benzine-inspuiting van Bosch. De 220-reeks bewees zich tijdens zijn loopbaan als een uiterst solide en aangenaam vervoermiddel en als klassieker voor regelmatig gebruik is deze Mercedes beslist geschikt. De SE-versies doen 25 procent meer in prijs.
Soort: sedan Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud: 2195 Vermogen: 85/4800, 100/4800 en 115/4800 Topsnelheid: 150-165 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1954-1956 en 1956-1959 Productieaantallen: 25.937, 55.279 en 1.974
25-03-2007 om 12:27
geschreven door skodaman
24-03-2007
Borgward Isabella
Borgward Isabella Op 12 juni 1954 presenteert Carl Borgward persoonlijk zijn meest succesvolle model: de nieuwe Hansa 1500, die we tegenwoordig als Isabella kennen. Over het totstandkomen van die naam doen verschillende verhalen de ronde. Ten tijde van de ontwikkeling van de nieuwe Hansa 1500 mocht uiteraard niets uitlekken naar de pers, en daarom zocht men een schuilnaam voor het project. Desgevraagd schijnt Carl Borgward toen gezegd te hebben: Het maakt me niet uit welke naam je gebruikt, voor mijn part zet je dr Isabella op. Aldus geschiedde, en toen de auto voorgesteld werd, hield de pers in haar artikelen over de nieuweling veelal de naam Isabella aan. De fabriek ontving daarop vele verzoeken om deze naam aan te houden in plaats van het saaie Hansa 1500. In augustus 1954 wordt inderdaad daartoe besloten. Volgens een ander, meer flatterend verhaal is de auto vernoemd naar de vrouw van Carl Borgward, Elisabeth; Isabella zou de Spaanse vertaling van haar naam zijn. De 4,40 meter lange Isabella is uitgerust met een 1.493 cc viercilinder die 60 pk levert, waarmee een topsnelheid van 135 km/h bereikt kan worden.
Carrera Panamericana De Isabella komt precies op het goede moment, namelijk op het hoogtepunt van het zogenaamde Wirtschaftswunder. In het eerste halfjaar worden er ruim 11.000 van verkocht, een jaar na introductie hebben al 25.000 exemplaren de fabriek in Bremen verlaten. In de toerwagenklasse tot 1.600 cc wint coureur Adolf Brudes met zijn Isabella de beruchte Carrera Panamericana (een straatrace over 3.070 km) van 1954 met een gemiddelde snelheid van 113 km/h. In het daaropvolgende jaar worden op basis van de Isabella een Combi en een sportieve TS (Touring Sport) versie met 75 pk en een topsnelheid van 150 km/h voorgesteld. In 1957 verschijnt de fraaie, en meest bekende, Isabella Coupé, eveneens met de 75 pk sterke 1,5 van de TS. Er worden een kleine 10.000 exemplaren van verkocht. Op basis van deze Coupé ontwikkelt carrosseriebouwer Deutsch in Keulen een fraaie Cabriolet, die met slechts 29 gebouwde exemplaren een echte rariteit vormt. In 1961 gaat Borgward failliet, waardoor er een abrupt einde komt aan de productie.
TECHNISCHE GEGEVENS type sedan TS sedan bouwjaren 1954-1961 1955-1961 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn cilinderinhoud 1493 cc 1493 cc brandstof benzine benzine aandrijving achter achter vermogen 60 pk/4700 tpm 75 pk/5200 tpm koppel - 108 lengte 439 cm 439 cm breedte 170 cm 170 cm hoogte 146 cm 146 cm massa 1020 kg 1020 kg topsnelheid 135 km/h 150 km/h acceleratie 25 s 18 s productieaantal 193.299 193.299
24-03-2007 om 18:07
geschreven door skodaman
EC 73 ELIMINATOR
24-03-2007 om 18:04
geschreven door skodaman
Ford Mustang
Ford Mustang uit 1967 Ford Mustang GT uit 2005De Ford Mustang is een van de meest in het oog springende modellen van het Amerikaanse autobedrijf Ford. Het eerste exemplaar rolde op 9 maart 1964 van de productieband en sindsdien zijn er zeer veel van verkocht. Wat de auto zo succesvol maakte, was zijn "sporty" look en zijn lage prijs: 2300 dollar. De Mustang word nu noch steeds geproduceerd en is in de VS nog steeds zeer populair. Dat komt omdat zijn prijs nog steeds, vergeleken met soortgelijke auto's, erg laag (20.000 dollar) is.
(het model uit 1964 werd van meet af aan als "1965 Mustang" verkocht)
24-03-2007 om 13:57
geschreven door skodaman
ec 72 chevelle
24-03-2007 om 13:55
geschreven door skodaman
ec 79 roadrunner
24-03-2007 om 13:53
geschreven door skodaman
Mercedes
Mercedes 220a, 220S & SE In 1954 werd de Mercedes 220a voorgesteld. De wagen leek sprekend op de 180, maar had een iets langere motorkap waar nu een zescilinder onder stond. Om het prijsverschil verder te rechtvaardigen, had de 220a ook meer accessoires meegekregen. In 1956 verscheen de S-uitvoering en twee jaren later de SE met een benzine-inspuiting van Bosch. De 220-reeks bewees zich tijdens zijn loopbaan als een uiterst solide en aangenaam vervoermiddel en als klassieker voor regelmatig gebruik is deze Mercedes beslist geschikt. De SE-versies doen 25 procent meer in prijs.
Soort: sedan Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud: 2195 Vermogen: 85/4800, 100/4800 en 115/4800 Topsnelheid: 150-165 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1954-1956 en 1956-1959 Productieaantallen: 25.937, 55.279 en 1.974
24-03-2007 om 00:37
geschreven door skodaman
23-03-2007
Rover SD 1
Rover SD 1 2600 & 3500 De opvolger van de P6 heeft dezelfde motor: de beproefde lichtmetalen V8. Een moderne carrosserie met vijfde deur geeft de nieuwe Rover een prima aanzien. Vanaf '77 is er een door Triumph ontwikkelde zescilinder verkrijgbaar. Er komen later ook nog een 2300-variant en zelfs 2000 vierpitters, plus een diesel. De SD staan voor Special Division. Deze Rover is helaas roestgevoelig, niet erg betrouwbaar in sommige uitvoeringen, maar beslist een youngtimer met toekomst. Het meest interessant zijn de Vanden Plas- en Vitesse-uitvoeringen.
Soort: sedan Aantal cilinders: 6 en V8 Cilinderinhoud: 2597 en 3528 Vermogen: 126/5000 en 157-193/5250 Topsnelheid: 175-215 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1976-1986 Productieaantallen: 76.182 en 113.966
23-03-2007 om 18:35
geschreven door skodaman
Autobianchi A112
Autobianchi A112 Als automerk bestond Autobianchi weliswaar al vanaf eind 20e eeuw (of eigenlijk toen nog als Bianchi), maar het merk verwierf eigenlijk de meeste faam met hun bijzondere carrosserievarianten van de Fiat 500 en 600. Ze bouwden prachtige coupeetjes, cabriolets, roadsters en zelfs kleine stationwagons op basis van de bekende Fiats Cinquecento en Seicento. In 1963 werd de firma zelfs overgenomen door Fiat, waarvoor het gewoon dergelijke varianten bleef maken. Toen de 500 niet meer gebouwd werd, besloot men daarom een nieuw model te ontwerpen. Het werd de kleine A112, die in samenwerking met Lancia werd ontwikkeld. De compacte A112 leek qua concept sterk op de Mini: de viercilinder die van de Fiat 850 afkomstig was zat dwars voorin en de wielen stonden op de hoeken van de carrosserie voor maximale binnenruimte. De A112 was er als Autobianchi met 903 cc- en als Abarth met 1.050 cc-motor. Die laatste had 70 pk aan vermogen waarmee het kleine autootje een top van 160 moest kunnen halen. Je herkende hem ook gelijk in je achteruitkijkspiegel, want de motorkap was matzwart gelakt en het Abarth-logo de bekende schorpioen was er royaal op aanwezig. De gewone A112 bleef haken bij 135 km/h, maar deed het verkooptechnisch zeker niet slecht. Vanaf 1969 was hij te koop en dat bleef hij maar liefst tot 1986. Tegen die tijd waren er meer dan een miljoen (1.254.178 zelfs) exemplaren gebouwd. Op basis van de Autobianchi A112 is trouwens een aantal bijzondere conceptcars verschenen van beroemde carrosseriers als Pininfarina en Bertone
23-03-2007 om 18:33
geschreven door skodaman
BMW 507
BMW 507 Het noodlijdende BMW hinkt in de jaren 50 op twee gedachten. Enerzijds presenteren de Beiers de meest luxueuze limousines en sportwagens, die met hun sterke zes- en zelfs achtcilinders voor de meeste mensen in het Europa van na WOII onbetaalbaar zijn. Anderzijds komt men tot het besef dat deze politiek niet winstgevend is; er moet op korte termijn een compacte, betaalbare auto komen voor de op gang komende massamotorisering van het publiek. Zo kan het gebeuren, dat in 1955 zowel de Isetta als de 507 het levenslicht zien. In New York presenteert industrieel vormgever Albrecht Graf von Goertz zijn beeldschone, in opdracht van BMW ontworpen 507. De roadster met lange motorkap, compacte afmetingen en elegante lijnen is gebaseerd op de 502 limousine en maakt gebruik van diens 3,2-liter lichtmetalen V8 (de eerste ter wereld, tevens de eerste Duitse V8 van na WOII), voor de 507 echter opgevoerd tot 150 pk. Afhankelijk van de eindoverbrenging haalt de roadster daarmee 220 km/h. Met DM 26.500,- (plus DM 1.500,- voor de hardtop) is de 507 echter een echte droomauto, alleen weggelegd voor de rijken der aarde, waaronder Elvis Presley, die er ook één koopt. Tussen 1956 (het eerste productiejaar) en 1959 worden er slechts 254 exemplaren gebouwd, waarvan twee met een speciale carrosserie van Loewy en Michelotti.
Elvis was ooit één van de gelukkige eigenaren van een BMW 507.
type 507 bouwjaren 1956-1959 bouwwijze 8 cil.,V cilinderinhoud 3168 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 150 pk/5000 tpm koppel - lengte 440 cm breedte 165 cm hoogte 120 cm wielbasis - massa 1315 kg topsnelheid 220 km/h acceleratie 9,4 s productieaantal 254
23-03-2007 om 15:52
geschreven door skodaman
BMW 328
BMW 328 Het beroemdste BMW-model uit de jaren dertig was de 328. De 328 was een echte sportauto die, hoewel hij ook voor alledaags gebruik geschikt was, veel bekendheid verwierf in rally's en races. In juni 1936 verscheen de BMW 328 met coureur Ernst Henne aan de start van de Eifelrace op de Nürburgring. Ernst Henne won de race met een gemiddelde snelheid van 101 km/uur. Hierna volgden nog vele overwinningen, waaronder de Mille Miglia en de 24-uursrace van Le Mans. De 328 werd voortgedreven door een 2.0-liter motor. De koplampen waren in de spatborden ingebouwd en de in die tijd gebruikelijke treeplanken ontbraken. De BMW 328 haalde een topsnelheid van 150 km/uur.
De BMW 328 is een sportwagen, door BMW gemaakt tussen 1936 en 1940. Het ontwerp is bedacht en uitgevoerd door Fritz Fiedler. Het model won veel wedstrijden in die tijd, waaronder de Mille Miglia van 1938 en ook de RAC Rally in 1939. Bij de 24 uur van Le Mans van 1939 kwam hij als 5e over de streep en won in zijn klasse.
23-03-2007 om 15:49
geschreven door skodaman
BMW 326
BMW 326 in 1936 betrad BMW het marktsegment van de grote automobielen met de sportieve BMW 326. Met de 326 wilde BMW de concurrentie met Mercedes-Benz aangaan. Dit lukte uitstekend: Tussen 1936 en 1941 werden meer dan 15.000 exemplaren verkocht. De zescilindermotor van de BMW 326 had een inhoud van 1971 cc. De 327 was een sportieve uitvoering van dit model. De 327 kreeg dezelfde motor, maar in dit model leverde de zescilinder 55 in plaats van 50 pk. De grootste BMW's uit de jaren dertig waren de 321 en de 335. Deze luxueuze auto's hadden een lengte van respectievelijk 450 en 484 cm.
23-03-2007 om 15:45
geschreven door skodaman
Buick
Buick Buick is een automerk uit de Verenigde Staten dat in 1903 werd opgericht. Het merk is eigendom van het General Motors-concern en produceert auto's in de VS, Canada en China. De afzetmarkten zijn Noord-Amerika, China, Israël en Taiwan. Buick is gepositioneerd als een lager luxemerk, te vergelijken met de Zweedse divisie Saab. De naam wordt uitgesproken als Bjoewik.
Na de Tweede Wereldoorlog Op 2 februari 1942 schakelden Buicks fabrieken over op de oorlogsproductie voor de Tweede Wereldoorlog. Het bedrijf maakte onder andere vliegtuigmotoren en M18 Hellcat tankjagers.
Na de Tweede Wereldoorlog volgden economische hoogdagen. In 1950 was de verkoop tot 550.000 eenheden gestegen en in 1955 verder tot 745.000. In 1948 werd de eerste Dynaflow-automatische versnellingsbak geïntroduceerd op de Roadmaster en in 1953 volgde een V8 met drukvoeding. In 1949 verschenen ook Buick's bekende patrijspoorten in de flanken.
Tegen het einde van de jaren 1950 zorgden een ongeliefde stijl, technische problemen en een economische neergang ervoor dat Buick sterk achteruitging.
23-03-2007 om 08:44
geschreven door skodaman
22-03-2007
AMC Pacer
AMC Pacer Amerikanen moesten er maar eens aan wennen dat hun autos niet meer altijd de zuipende zwaargewichten moesten zijn zoals die al decennia lang in de VS werden gebouwd, zo meende de directie van de American Motors Company eind jaren zestig. Zodoende waren ze al in 1970 met de compacte AMC Gremlin gekomen, en in 1975 kwam daar de Pacer bij. Het was een merkwaardig gevormde auto, temeer omdat hij weliswaar de lengte van een Europese auto had, maar de breedte van een onvervalste Amerikaan. Ook heel apart is het feit dat het linker- en rechterportier qua lengte niet gelijk zijn. Rechts is de deur zon tien centimeter langer, waardoor het in- en uitstappen achterin vanaf die kant gemakkelijker moet zijn. Onder de motorkap trof je in eerste instantie twee verschillende zescilinders (van 3.901 en 4.235 cc), maar vanaf 1978 kon je ook kiezen voor een V8 met een inhoud van 4.981 cc. Een jaar na de introductie kwam er trouwens ook een stationversie van de Pacer uit, maar echt veel ruimer was die niet. In totaal bouwde AMC 280.859 Pacers, een stevig aantal voor de voor Amerikaanse begrippen relatief kleine autofabrikant AMC. In 1987 ging het merk niettemin ten onder. De Pacer beleeft de laatste jaren echter weer een opmars, vooral onder jongeren en dat heeft ie vooral te danken aan een niet onverdienstelijke bijrol in de film Waynes World. Trouwens: Van Kooten en de Bie gebruikten de Pacer ook ooit voor misschien wel een van hun allerbeste filmpjes: als trekauto voor het aanhangwagentje van Jacobse en Van Es die tuinen winterklaar komen maken.
22-03-2007 om 22:02
geschreven door skodaman
SKODA 1200,1201 & 1202
SKODA 1200,1201 & 1202 In 1952 kwam de Skoda 1200 op de markt. De Skoda 1200 die de 1100 opvolgde, viel op door zijn 'ronde' carrosserie. Hoeken had de wagen niet, alles was even rond, en men vond het prachtig. De motor was afgeleid van die uit de 1102 maar had nu een cylinderinhoud van 1221cc. De carrosserie was nu geheel van staal (in de 1101/1102 serie werd ook hout gebruikt), wat een grotere serieproductie mogelijk maakte. De Skoda 1200 werd daarna al snel ook in andere carrosserievarianten aangeboden, zoals bestel, station, en ambulance. Het model bleef in productie tot 1956, de stationcar werd zelfs nog tot in 1970 gemaakt. Ondanks het in de praktijk erg ruime, betrouwbare en economische wagens waren, bleef hun succes vrijwel tot Tsjechoslovakije beperkt.
22-03-2007 om 12:41
geschreven door skodaman
Simca Aronde
Simca Aronde In de jaren vijftig behoorde de Simca Aronde tot de meest verkochte Franse personenwagens. Men had zich los gemaakt van Fiat en direct een voltreffer gebouwd. Goede reclame dank zij de vele recordritten die met de Aronde gereden werden, maar eigenlijk hadden ze het niet eens nodig. De wagens waren gewoon goed en konden jaren lang dienst doen zonder dat er grote reparaties moesten worden uitgevoerd. Elk jaar ondergingen de Arondes uiterlijke wijzigingen. Het zijn nog steeds geen gewilde auto's in klassiekerkringen en de prijzen liggen dus erg laag.
Soort: sedan, coupé en stationcar Aantal cilinders: 4 Cilinderinhoud: 1221 en 1290 Vermogen: 45/4500 tot 57/5200 Topsnelheid: 120-145 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1951-1960 Productieaantallen: 1.014.355
22-03-2007 om 12:38
geschreven door skodaman
Pierce-Arrow
Pierce-Arrow Pierce-Arrow was een Amerikaans automerk van 1901 tot 1938. Pierce-Arrow was vooral bekend met peperdure luxewagens maar maakte daarnaast ook vrachtwagens, brandweervoertuigen, kampeerwagens, motorfietsen en fietsen. Rond 1920 werd Pierce-Arrow samen met de andere luxemerken Packard en Peerless tot The 3 P's of American Motordom gerekend.
De Grote Depressie De Beurskrach van 1929 en de daaropvolgende Grote Depressie in de jaren 1930 zorgden voor moeilijke jaren in de autosector. Vooral luxemerken waaronder Pierce-Arrow werden in die periode zwaar getroffen. In 1930 vielen de verkoopcijfers terug tot 6795 stuks en in 1931 verder tot 4522.
In 1932 faceliftte Pierce-Arrow haar Model 8 met onder andere een V12-motor. Ook werd de radicale Silver Arrow geïntroduceerd. De gestroomlijnde Silver Arrow had een zilverkleurige lak, dubbele koplampen en kostte $10.000, een enorm bedrag in die tijd. De auto werd goed ontvangen op het autosalon maar de slechte economische toestand zorgde ervoor dat er niet meer dan vijf van gebouwd werden.
Het einde Tegen 1933 begon de Grote Depressie zondanig te wegen dat Studebaker zich gedwongen zag Pierce-Arrow te verkopen. De kopers waren een groep investeerders die genoeg kapitaal verschaften om verbeterde modellen uit te brengen in 1935 en 1937. Het bedrijf werd omgevormd van de Pierce-Arrow Motor Car Company tot de Pierce-Arrow Motor Corporation. De afdeling Pierce-Arrow Sales Corporation, dat de verkooppunten bezat, werd verkocht en het merk werd voortaan verkocht via onafhankelijke dealers.
In navolging van concurrent Packard bracht Pierce-Arrow een goedkoper model uit, de Pierce-Arrow Model 21. Het was echter al te laat en in 1938 werd de productie stilgelegd. Op 13 mei dat jaar ging het bedrijf onder de hamer.
22-03-2007 om 10:06
geschreven door skodaman
Chrysler Airflow
Chrysler Airflow Bij het bouwen van de Airflow gebruikte Chrysler technieken uit de luchtvaartindustrie. Ook werd bij de ontwikkeling van dit model voor het eerst gebruik gemaakt van een windtunnel. Dankzij de aërodynamische lijnen, de automatische transmissie en het revolutionaire interieurontwerp was de Chrysler Airflow zijn tijd ver vooruit.