Peugeot 908 V12 HDi mét FAP-roetfilters Op 14 juni 2005 kondigt Automobiles Peugeot aan dat het merk weer gaat meedoen aan de prestigieuze en veeleisende 24 Uur van Le Mans*. Deze aankondiging maakt de ontwikkeling van een geavanceerde auto noodzakelijk. Om het belang en de toekomst van schone dieselmotoren nog eens extra te onderstrepen, werdt de nieuwe Le Mans auto uitgerust met een HDi-dieselmotor voorzien van twee FAP-roetfilters.
Op 28 september 2006 werdt de auto ter gelegenheid van de Mondial de lAutomobile 2006 als Peugeot 908 in Parijs onthuld. Daarmee is de veelbelovende opvolger van de Peugeot 905, die Le Mans won in 1992 en 1993, een feit.
Het aërodynamische uiterlijk van de Peugeot 908 heeft in slechts drie maanden tijd de route van tekentafel naar windtunnel afgelegd en zorgt voor zowel een opvallend uiterlijk, een perfecte aërodynamica alsmede voldoende luchtkoeling voor de aanwezige radiatoren en intercoolers van de motor.
De twee bijzonder compacte FAP-roetfilters zijn aan het einde van het uitlaatsysteem geplaatst en garanderen onder alle omstandigheden een roetvrije uitstoot.
Enkele specifieke kenmerken van de 908: · V12 dieselmotor met twee FAP-roetfilters, geplaatst in de lengterichting middenachter · 12 cilinders met een inhoud van 5.5 l, V-vorm met een blokhoek van 100º. · Vermogen: 700 pk · Koppel: 1.200 Nm
· 6-versnellingsbak, in de lengterichting geplaatst. · Banden: Michelin · Lengte: 4.650 mm
20-07-2007 om 21:19
geschreven door skodaman
|