Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
09-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ferguson to 1951
Klik op de afbeelding om de link te volgen de ferguson tractor
de fergie is een TO, een acroniem van Tractor Overseas.
het model werd in Detroit in de VS gebouwd  hij had een motor van 2213cc.
 

09-05-2007 om 19:01 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R 27 hanomag
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Technische gegevens R 27 RC:
Motor Gewicht Afmetingen (in mm) Versnellingen* Bandenmaten
Type: D 21 eigengewicht: 1675 KG Lengte: 3230 1: 3,7 KM/H Voor: 5,00 - 16 AS
Cylinders: 3 - Breedte: 2040/2300* 2: 5,0 KM/H Achter: 9 - 42 AS
Pk: 27 - Hoogte: 1760 3: 6,3 KM/H -
- - Spoorbreedte: 1250/2060* 4: 11,6 KM/H -
- - Wielbasis: 2130 5: 18,3 KM/H -
- - - R: ?? KM/H -

*In spoorbreedte verstelbaar.
Extra's leverbaar op de Hanomag R 27 RC:
Voorlader, Hydraulische hefinrichting (3 punts ophanging), Maaibalk (met de hand of hydraulisch te heffen), Spoorbreedte verstelbare vooras, Gatenbalk, Gewichten (voor), Schijfvelgen (achter), Achterlichten, Dorspoelie (zij), Cabine, "Gepolster" zitting, Kruipversnellingen, Handrem.

09-05-2007 om 18:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.R 16 hanomag
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Technische gegevens R 16 A/B
Motor Gewicht Afmetingen (in mm) Versnellingen Bandenmaten
Type: D 14 eigengewicht: 1170 KG Lengte: 2680 1: A: 3,7/ B: 3,5 KM/H R 16 A Voor: 4,50 - 16
Cylinders: 2 - Breedte: 1470/1690* 2: A: 4,75/ B: 4,5 KM/H R 16 A Achter: 7 - 36
Pk: 16 - Hoogte: A: 1650/ B: 1590 3: A: 6,4/ B: 6,1 KM/H R 16 B Voor: 4,50 - 1t
- - Spoorbreedte (voor): 1250/1375/1500* 4: A: 11,6/ B: 11,1 KM/H R 16 B Achter: 7 - 30
- - Spoorbreedte (achter): 1250/1375/1500* 5: A: 19,1/ B: 18,1 KM/H -
- - Wielbasis: 1600 R: A: 3,1/ B: 3,0 KM/H -

*) In spoorbreedte verstelbaar.
Extra's leverbaar op de Hanomag R 16 A/B 1951 - 1953:
Elekstrische startmotor, Kruipgang, Dynamo, Dorspoelie (zij of achter), Maaibalk, Cabine, Bijrijderszit op het spatbord, "Gepolster" zitting, Hydraulische hefinrichting, Voorlader, Lier, Voorspatborden, Geveerde vooras, Differentieelslot, Trek - en Duwhaak, Aanbouwwerktuigen.
Extra's leverbaar op de Hanomag R 16 A/B 1953 - 1957:
Antislip, Hydraulische hefinrichting, Gewichten (voor), Vaste velgend, Gecombineerde dorspoelie en maaibalk aandrijving, Maaibalk, Voorspatborden, Cabine, Dubbele zit op het spatbord, Kruipgang, Banden 8 - 32 AS; 10 - 28 AS; 10 - 24 AS.

09-05-2007 om 18:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hanomag c 220
Klik op de afbeelding om de link te volgen

hanomag
de hanomag was gevestigd in hanover.het bedrijf begon al in 1835 met de bouw van zware machines en maakte eerst stoomlocomotieven,vervolgens schepen en later vrachtwagens.
na de eeuwwisseling nam de mechanisatie in de landbouw een hoge vlucht.er kwamen allerlei zelfdragende machines voor het trekken van agrarische werktuigen beschikbaar.

aan het einde van de tweede weereldoorlog waren alle fabrieken van het bedrijf platgebombardeerd door de geallieerden.ze waren echter spoedig weer in bedrijf en de betrouwbare R40 en RL20 werden opnieuw massaal geproduceerd.eind jaren veertig en begin jaren vijftig volgde de introductie van de R16 en R45,samen met de rupstrekker K55.vervolgens rolde in 1954 het 100.000st exemplaar van de montageband.

in 1961 werd het bedrijf onderdeel van het reinstalconcern en in 1964 verschenen nieuwe viertaktmodellen,de 300,400,500 en de 600 series
met als vlaggenschip de nieuwe 800.
de zaken gingen echter niet goed en de tractorfabriek in argentinie werd aan massey-ferguson verkocht.

09-05-2007 om 12:32 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hanomag r 45
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Technische gegevens R 45
Motor Gewicht Afmetingen (in mm) Versnellingen Bandenmaten
Type: D 57 eigengewicht: 3220 KG Lengte: 3535 1: 3,5 KM/H Voor: 6,50 - 20 AS
Cylinders: 4 - Breedte: 1780/1820* 2: 5,0 KM/H Achter: 13 - 30 of 12,75 - 28 AS
Pk: 45 - Hoogte: 1750 3: 6,6 KM/H -
- - Spoorbreedte (voor): 1380 4: 9,8 KM/H -
- - Wielbasis: 2080 5: 17,3 KM/H -
- - - R: 2,7 KM/H -

*Afhankelijk van de bandenmaten 12,75 - 28 of 13 - 30.
Extra's leverbaar op de Hanomag R 45 A/AE:
Hydraulische voorlader, Dorspoelie, Lier (trekkracht: 3500 KG), Ruit, Gesloten cabine, "Gepolster" zitting, Achterlichten, 25 KM/H versnellingsbak, Luchtremmen, Gatenbalk, Uitlaat naar onder, Hydraulische hefcylinder voor aanhangwerktuigen.

09-05-2007 om 12:30 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hanomag r 420
Klik op de afbeelding om de link te volgen

09-05-2007 om 12:28 geschreven door skodaman


08-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ronald Ratzenberger
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ronald Ratzenberger
Tijdens de Grand Prix van San Marino in 1994 verloren in hetzelfde weekeinde zowel Ayerton Senna als Ronald Ratzenberger het leven. De Oostenrijker Ratzenberger crashte dodelijk in de Villeneuve-bocht tijdens de training op het circuit van Imola.
 
1941
de fatale crash

Nadat de voorvleugel afbrak van zijn bolide vloog hij met ruim 250 kilometer per uur tegen een muur. Het was zijn eerste formule 1-seizoen.

crash9 roland ratsenberger  imola 1994
Ronald Ratzenberger dood in zijn wagen

Na de crash was de bolide helemaal uit elkaar gehaald. Zelfs de motor lag volledig bloot. Ratzenberger was de eerste coureur die stierf in de Formule 1 sinds 1986.
ratzenberger_08
hier word Ronald Ratzenberger weggedragen
De beelden na de crash laten zien hoe Ayerton Senna geschrokken zijn hoofd wegdraait. "Dit is niet goed, niet goed", aldus Senna. Twee dagen later overleed hij ook.

65541 tom pryce
Ronald Ratzenberger

08-05-2007 om 18:45 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat 8 vz 1952
Klik op de afbeelding om de link te volgen

08-05-2007 om 14:11 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 166 MM
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ferrari 166 MM

  Motor type 1995cc, 12 cylinders, 24 kleppen
Vermogen 140 PK bij 6600 toeren/min.
Versnelling 5 bak, handgeschakeld.
Gewicht 800 kilo.
Topsnelheid 201 kilometer per uur
0-100 Km/uur 10 seconden
 

08-05-2007 om 14:09 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo 159
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Formule 1/1951
 
De Alfa Romeo 159 waarmee Fangio het wereldkampioenschap won.De Formule 1 van 1951 was het 2e FIA Formula One World Championship en begon op 27 mei. Het seizoen eindigde op 28 oktober na zeven Grand Prix races en de Indianapolis 500.

In 1951 was er alleen een kampioenschap voor piloten.

De maximale cilinderinhoud bedroeg 4500cc voor atmosferische motoren en 1500cc voor motoren met druklading.

Alleen de beste 4 resultaten telden mee voor het kampioenschap. Punten tussen haakjes betreffen het totaal aantal punten over alle wedstrijden behaald (bruto aantal).

Puntensysteem:

1e plaats: 8 pnt
2e plaats: 6 pnt
3e plaats: 4 pnt
4e plaats: 3 pnt
5e plaats: 2 pnt
snelste ronde: 1 pnt
Bij gedeelde auto's in een race werden de punten gelijk verdeeld.
Bij gelijke tijden van de snelste ronde werd het punt gedeeld.

 

08-05-2007 om 14:08 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda 973 Tereinvoertuig
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda 973 Tereinvoertuig

in 1953 brachten de legers van het warschau pakt een tender uit voor een licht tereinvoertuig voor het leger.
de skoda 973 ( 4x4 ), met de bijnaam babet ( na een musicalfilm waarin de auto voorkwam ), slaagde met vlag en wimpel voor de tests van het leger
het beklimmen van geulen en het rijden door Tjechische moder en Oost-Duits zand.
de firma begon met de voorbereidingen voor massaproductie,maar moscou besloot dat de Gaz/uaz in productie zouden worden genomen ondanks het feit dat ze slechter presteerden in ruig terein ,waar gebleken was dat ze logger en langzaamer waren .
van 1952 tot 1956 werden meer dan 30 exemplaren gebouwd van met canvas overtrokken staf-en verbindingsvoertuigen,met permanente achterwielaandrijving en voorwielaandrijving als optie.

llllll

ze waren voorzien van 1491cc 4 cilindermotor 52pk bij 4200t/p min, en 90km/u,een vierversnellingsbak met synschronisatie van de derde en vierde versnelling,een tussenbak en een hulpversnellingsbak.
de differentielen met een mechanische kogelvergrendeling zijn een Tsjechisch patent.
het differentieel achterin heeft cardanremmen .
de wielen waren onafhankelijk opgehangen aan een trapeziumvormige torsiestaaf.
de auto was 350cm lang , 424 breed, 452cm hoog, hij woog 1190kg, het laadvermogen was 500kg, hij had een bodemspeling van38cm,een waaddiepte van 60cm, een klimhoek van 100% en vrijloophoeken van 55°& 55°.

jjjjj

08-05-2007 om 14:05 geschreven door skodaman


06-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar D-type Le Mans 1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jaguar D-type Le Mans 1957

Bijtend, ratelend als een mechanische klinkhamer die met onstuitbare kracht en energie roodgloeiende nagels in de stalen beplating van een oceaanreus ramt. Anders kun je het motorgeluid bijna niet beschrijven. Angstaanjagend, maar tegelijkertijd ook vertrouwenwekkend. Hij laat je niet gaan, hij zal je naar de overwinning brengen, koste wat het kost. Als jij hem óók maar geeft wat je in je hebt. Man en machine moeten één zijn.

De Jaguar D-type, en met name het zeldzame type met de langere neus, heeft derhalve anno nu een plaats veroverd in de top-20 van meest kostbare klassieke automobielen ter wereld. Om een lang verhaal kort te maken: deze specifieke auto vertegenwoordigt een waarde van vierenhalf à vijf miljoen euro.

De welvingen, heel gewoon voor racers uit die dagen, maar nergens zo mooi als bij de D-type. De man achter dit lijnenspel heette Malcolm Sayer. Niet bekend bij het grote publiek, maar niettemin geestelijk vader van de vormgeving van een van de mooiste auto’s aller tijden, de Jaguar E-type.

Die vin! Intrigerend, verfraaiend, bijna erotiserend zelfs. Onbedoeld. Vorm volgt namelijk functie. Esthetica was nooit een issue bij de D-type, hij was alleen maar gemaakt om hard te gaan. De vin was noodzaak om de stabiliteit te waarborgen, met name op de rechte stukken. Hij zat er niet voor ‘het mooi’. Voor de race-Jaguars liet Sayer louter aërodynamische principes aan het woord. Trends, emotie en mode bleven aan de zijlijn. Dat de D-type toch een prachtige auto werd, is alleen maar meegenomen. Feitelijk is de auto nooit ontworpen, hij is slechts gebouwd.

De Jaguars kregen zware klappen van de achtcilinder Mercedessen SLRA propos remmen: als een huis. Precies zoals verwacht, want dat was Jaguars geheime wapen op Le Mans destijds: servobekrachtigde (Dunlop-)schijven rondom. Later afremmen voor de bocht dus, sneller de bocht uit en daarmee telkens opnieuw kleine puntjes pakken om de grote winst binnen te halen. Het was niet het enige. De Jaguars waren ook behoorlijk betrouwbaar: van groot belang in een endurance race als ‘Le Mans’. Dat bleek met name in 1957.

Twee jaar daarvoor behaalde de 'works' D-type van Mike Hawthorn en debutant Ivor Bueb de Le Mans-zege, zij het een wrange. De Jaguars kregen zware klappen van de achtcilinder Mercedessen SLR, maar halverwege de race crashte de Mercedes van Pierre Levegh op het rechte stuk en kwam in het publiek terecht. Ruim tachtig mensen, onder wie Levegh zelf, vonden de dood. De race ging door, maar nog voor de race was afgelopen, haalde Mercedes-Benz echter zijn auto’s binnen en trok zich terug uit de racerij.

In 1956 won Jaguar opnieuw, zij het niet met de fabrieksauto’s. De D-type van een Schots privé-team, de Ecurie Ecosse van ondernemer David Murray, ging met de eer strijken. Het jaar daarop verschenen er liefst vijf D-types aan de start, al waren het geen works-auto’s. De Jaguar-fabriek had zich eind 1956 eveneens teruggetrokken uit de racerij omdat alle beschikbare mankracht ingezet moest worden voor de ontwikkeling van een productieauto

06-05-2007 om 22:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar E-type
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jaguar E-type

 Op het Salon van Genève van 1961 komt Jaguar met de sensatie van het jaar: de E-type. Het door Malcolm Sayer getekende uiterlijk verwijst naar de D-type, de sportwagen waarmee Jaguar in de jaren ‘50 winnaar van Le Mans werd. De E-type is de snelste in serie gebouwde auto van dat moment. De van de XK afkomstige 3,8-liter zescilinder-in-lijn levert in de nieuwe sportwagen 210 pk (265 SAE-pk), goed voor een ontzagwekkende topsnelheid van 240 km/h. De E-type is verkrijgbaar als OTS (Open Two Seater) en FHC (Fixed Head Coupe). Met zijn onafhankelijke achteras en schijfremmen rondom is het onderstel behoorlijk geavanceerd. In 1964 wordt de 3,8 vervangen door een 4,2-liter exemplaar. Ook komt er een nieuwe 4-versnellingsbak. Het aluminium op dashboard en middenconsole verdwijnt en er worden nieuwe stoelen gemonteerd. Tevens is van de E-type voortaan een 2+2 coupé leverbaar, met langere wielbasis en hoger dak. Dankzij de langere wielbasis van de 2+2 is montage van een automatische versnellingsbak nu ook mogelijk. Onder invloed van de strenge US-veiligheidseisen verdwijnen in 1968 (wanneer de Series 1,5 de Series 1 aflost) de glazen afdekkingen van de koplampen en de tuimelschakelaars op het dashboard. De Series 2 die in 1969 op de markt komt, kenmerkt zich door grotere bumpers, een grotere koelluchtopening en nieuwe achterlichtunits die nu onder de bumper zijn geplaatst. Als optie is nu ook stuurbekrachtiging leverbaar. Vanaf 1971 is het de beurt aan de Series 3. Deze heeft een nieuwe 5,3-liter V12 met 268 pk onder de lange motorkap. De neus heeft een grote grille gekregen met een verchroomd rooster en de wielkuipen zijn voorzien van een opstaand randje. Eind 1973 stopt de produktie van de E-type coupé. De laatste roadsters lopen in 1974 van de band. In 1975 neemt de XJ-S het stokje van de E-type over. Er zijn dan in totaal 72.473 E-types van de band gerold.

type E-type 3.8 E-type 5.3 V12
bouwjaren 1961-1964 1971-1975
bouwwijze 6 cil.,lijn 12 cil.,V
cilinderinhoud 3781 cc 5343 cc
brandstof benzine benzine
aandrijving achter achter
vermogen 210 pk/4750 tpm 268 pk/5750 tpm
lengte 445 cm 469 cm
breedte 166 cm 168 cm
hoogte 118 cm 124 cm
wielbasis 244 cm 267 cm
massa 1220 kg 1511 kg
topsnelheid 240 km/h 241 km/h
acceleratie 7,4 s 6,8 s
productieaantal 15.482 15.287
 

06-05-2007 om 21:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maseratti 450 s 1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen Sorry
wegens gezondheids redenen kan en zal ik de komende dagen
minder op mijn blog aanwezig zijn
ik zal proberen mijn best te doen om verder te werken aan mijn blog
je zal wel gemerkt hebben dat ik de laatste dagen minder op mijn blog aanwezig was mijn excuses hiervoor....
          
 Skodaman

06-05-2007 om 21:54 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 250
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ferrari 250
 
De Ferrari 250-serie is een reeks automodellen van Ferrari. Het is hun reeks waarvan het grootst aantal verschillende modellen ontworpen en geproduceerd werd. Ze werden gemaakt tussen 1952 en 1964. De type aanduiding 250 staat voor de inhoud per cilinder: 250 cc. Bijna alle 250's hebben een V12 motor met een totale cilinderinhoud van 2953 cc

Tot de meest bekende modellen behoren de 250 GTO, de 250 SWB en de 250 GT California Spyder.

De meest geproduceerde (950 stuks) is de 250 GTE. Dit is ook de eerste Ferrari waar Enzo Ferrari zelf in reed.

Nederland heeft in verhouding het grootste aantal klassieke Ferrari's ter wereld. Van elk type van de 250-serie zijn er een of meerdere in Nederlandse handen. Op bijeenkomsten van de Ferrari Club Nederland kunnen de klassieke modellen regelmatig worden bewonderd. En soms staat er ook een te koop bij een van de klassieke autohandelaren.

 

06-05-2007 om 21:45 geschreven door skodaman


04-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aston Martin DB5
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Aston Martin DB5
 
De Aston Martin is een van de succesvolste en beroemdste sportwagens aller tijden. De rondvormige en zeer gestroomlijnde bolide was begin jaren 60 een sensatie op het gebied van autotechniek. De auto was supersnel, bloedmooi en vooral erg duur. Helemaal beroemd werd de wagen toen James Bond hem gebruikte in de Bond-film Goldfinger. Tegenwoordig is de DB5 een geliefd object voor autoverzamelaars.

 
Aston Martin DB5
De mooiste van alle DB's? Misschien wel. De DB5 werd door James Bond wereldberoemd en hoewel de schietstoel en aanverwante zaken niet tot de standaarduitrusting behoorden, was de wagen heel luxueus uitgevoerd. Er was ook een cabriolet, de Volante, en een Vantage die over een sterkere motor beschikte. Deze DB5 is een uiterst gewild raspaard en de prijzen die ervoor betaald worden liegen er niet om. De oudere typen hebben altijd een handgeschakelde versnellingsbak. Exemplaren met een automaat doen tien procent minder in prijs.
 
 
Soort: coupé en cabriolet Aantal cilinders: 6
Cilinderinhoud: 3995 Vermogen: 282/5500 en 314/5750
Topsnelheid: 233 en 260 Chassis: aluminium/platformchassis
Productiejaar: 1963-1965 Productieaantallen: 898 en 123
 

04-05-2007 om 23:42 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jochen Rindt
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Jochen Rindt

“Tijdens de F1-training voor de Grote Prijs van Italie in Monza, verongelukte op 5 september 1970, de in Mainz geborene, en in Oostenrijk opgegroeide 28 jaar oude Jochen Rindt. Zijn Lotus Ford verloor het rechtervoorwiel en de wagen kwam van de baan en sloeg over kop. Rindt werd onmiddellijk naar het ziekenhuis getransporteerd waar de dokters enkel de dood konden vaststellen...” luidde het in de kranten.

Image7 
het wrak van de lotus in 1970

De wagen werd in stukken gescheurd en terug op de baan gekatapulteerd. Rindt kon door de helpers uit het wrak bevrijdt worden. Op dat ogenblik was hij nog niet dood, maar door de hevige nekkwetsuren was er geen overlevingskans meer voor de Oostenrijker. Officieel stierf Jochen Rindt op weg naar het Milanese ziekenhuis.De sportwereld was ontzet. Het verlies van Rindt en de wereldtitel was tragisch. Jacky Ickx had nog kansen op de wereldtitel op Rindt in het WK in te halen, en er ontstonden discussies of men de Oostenrijk de titel niet postuum zou verlenen. Emerson Fittipaldi won met zijn Lotus 72 van de beide Ferrari’s en dus was Rindt WK-titel verzekerd.

Karl Jochen Rindt was met zijn 28 jaar, de enige Formule 1 wereldkampioen die de titel na zijn dood kreeg. Hopelijk zal hij dat ook blijven... 

 in de grote prijs van spanje 1969 ging hij al zeer spectaculeir van de baan

Image5
de krash in 1969 in spanje

toen mocht hij al van veel geluk spreken dat hij dit ongeval overleefde

830-5754C258DE259_15
hier werd hij uit zijn auto bevrijd door de hulpdiensten  (1969 spanje)

04-05-2007 om 00:00 geschreven door skodaman


03-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jim Clark
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jim Clark

Jim Clark  was oorspronkelijk een schapenboer uit Schotland, maar al snel viel zijn grote racetalent op bij teameigenaren. Eenmaal opgenomen in Team Lotus van Colin Chapman, boekte hij hiermee successen in de jaren zestig. Met de Lotus 25 en 33 werden de wereldtitels Formule 1 behaald, met het type 38 de overwinning in de Indianapolis 500 van 1965. Clark werd beschouwd als de beste autoracer van zijn tijd, vergelijkbaar met Fangio in de jaren vijftig en Ayrton Senna in de vroege jaren negentig. Voor veel fans uit die periode stond hij tevens bekend als het prototype van de 'gentleman racer'.

Image6
jim clark in zijn lotus 48 f2

Jim C
lark kwam om het leven in een Lotus 48 bij een ongeval tijdens een Formule 2-race op het Duitse circuit van Hockenheim in 1968. Een kapotte band of wielnaaf was vermoedelijk de oorzaak dat zijn auto nagenoeg op topsnelheid oncontroleerbaar werd en tegen een boom tot stilstand kwam

accclark
de brockstukken van de lotus 48
jimsdie

03-05-2007 om 23:02 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.corvette ss xp 64 1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen
Image5

normal_e12_0507_ss_corvette_1

03-05-2007 om 21:48 geschreven door skodaman


02-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ricardo Paletti
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ricardo Paletti

In 1982 gaat er een zwarte deken over Canada en zijn Grand Prix. Eerder in het jaar is de Canadese Formule 1 held Gilles Villeneuve overleden tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van België. Maar ook het weekend in Canada blijkt een fatale. 

1
De start Ricardo.Paletti rijdt op D.Pironi

2
het drama is gebeurd

3
de hulpdiensten snellen terplaatsen

4
paletti zit klem in zijn wagen

Ricardo Paletti, voor het eerst gekwalificeerd voor een Grand Prix, boort zich direct na de start in de Ferrari van Didier Pironi die op de startopstelling stil blijft staan en overlijdt. De koude juni dag in 1982 verandert in een drama en seizoen 1982 is er één die iedere Canadese Formule 1 fan liever wil vergeten.

6
Ricardo wordt bevrijd door de hulpdiensten

Ricardo Paletti  overleed niet door de vlammen, maar omdat het stuurwiel z'n borstkast had ingedrukt.

02-05-2007 om 22:05 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!