Foto
Foto
Foto
Foto
Over mijzelf
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
20-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CADILLAC V12 ROADSTER TYPE 370 A
Klik op de afbeelding om de link te volgen CADILLAC  V12 ROADSTER TYPE 370 A

De tweezitter heeft een ,dickeyseat, voor de kinderen en voldoende bagageruimte achter het deurtje voor het achterspatbord.
het merk was geliefd bij de rijken van deze aarde.
op een rolling chassis werden vaak de mooiste carrosserieen gebouwd.
bij de motoren had men de keuze uit een V8,een V12 of een V 16.

20-05-2007 om 21:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.delage
Klik op de afbeelding om de link te volgen Delage

nadat twee delages in 1913 tijdens de Franse Grand Prix als eerste en tweede eindigden,schoot de verkoop de hoogte in.
de fabriek verkochten toen meer dan 150 rolling chassis per maand .
de firma bleef groeien en in 1918 stonden er bijna 3.000 werknemersop de loonlijst.
de twee autos die in 1913 de Grand Prix hadden gewonnen,waren technisch gezien heel bijzonder.
ze hadden remmen op allevier  de wielen en een motor met twee bovenliggende nokkenassen,die de kleppen niet alleen openden,maar ook sloten.
in 1914 won deze wagen ook de 500-mijlsrace van indianapolis

20-05-2007 om 21:46 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fiat 501
Klik op de afbeelding om de link te volgen Fiat 501

de fiat 501 was het eerste naoorlogse model .
tussen 1919 en 1926 werden er zon 45.000 stuks van verkocht.
van de open uitvoering van de 501 was de carrosserie ontworpen door de advocaat Carlo Cavalli.

20-05-2007 om 21:44 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VW KEVER
Klik op de afbeelding om de link te volgen

DE KEVER

De kever behoort tot een van de meest succesvolle auto's en heeft een belangrijke rol ingenomen in de geschiedenis van auto's. Van de kever zijn veel verschillende varianten gemaakt. Vrijwel elk onderdeel is wel eens gewijzigd.

Veel modellen
Er zijn veel verschillende modellen kevers in de loop van de jaren gemaakt. Een ruwe indeling wordt vaak gemaakt aan de hand van de achterruit (brilkever, ovaaltje), het motorvermogen (1200/1300/1500), de superkever (1302/1303) en de "L" en "S" uitvoeringen.

20-05-2007 om 17:05 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Audi Quattro
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Audi Quattro

Audi Qattro is een auto van het automerk Audi. De Audi quattro was een van de eerste modellen voor óp de weg met vierwielaandrijving, die in grote seriën werd geproduceerd.

Quattro is Italiaans en betekent 4.

In maart 1980 werd de Audi quattro, een sportcoupe met turbo motor en vierwielaandrijving, op de Autosalon in Genève de eerste keer gepresenteerd. Dit werd door de vakjournalisten als een sensatie ontvangen.

Audi nam in die tijd actief deel aan autorally's en vierwielaandrijving biedt daarbij de betere tractie.


[bewerk] Overige informatie
Van de Audi quattro, bij kenners en liefhebbers ook wel "urquattro" genoemd, werden maar 11.452 auto's gebouwd. Ur is toegevoegd in de naam vanwege het feit dat dit de eerste auto is geweest die het concept van vierwielaandrijving voor personenauto's succesvol in de markt heeft gezet. Zijn vierwielaandrijving werd ook voor andere Audi-modellen gebruikt en verder ontwikkeld. De van vierwielaandrijving voorziene auto's van Audi dragen nog anno 2006 de vermelding "quattro" in de modelaanduiding, hoewel de techniek die er achter zit niet meer hetzelfde is.
Heden ten dage heeft de oer-quattro een hoge liefhebberwaarde en is dus bijgevolg niet goedkoop (10.000 - 25.000 Euro), als ze al verkrijgbaar zijn.
Het begrip quattro staat ook voor de quattro GmbH, een onderneming van Audi, die zoals de AMG GmbH bij Mercedes-Benz of M GmbH bij BMW op serieproductie van bijzondere sportwagens gespecialiseerd is.
 
De beginjaren van Groep B
Voor de Groep B klasse waren het de klasses 2 en 4 die de rally-scene domineerde. Dit waren in meeste gevallen achterwiel-aangedreven auto's die zo rond de 250 pk hadden. Om deze auto's te laten rijden in onder andere het WK, moesten er een massaproductie van tevoren gedaan worden. Zo waren er volgens de FIA 400 exemplaren nodig voor homologatie.

In 1979 legalizeerde de FIA vier-wielaandrijving in de rallysport. In het begin stonden constructeurs niet aan te dringen deze functie te gebruiken. Vele zagen er geen potentieel en hielden het op twee-wielaandrijving. De auto's in die tijd hadden voornamelijk achterwiel-aandrijving. Het was het team van Audi die de spits ging afbijten. In 1980 debuteerde ze met de toepasselijke naam Audi Quattro tijdens de Oostenrijkse Jänner rally. Dit bracht gelijk succes, want de Oostenrijker Franz Wittmann won de rally. De meesten realiseerden toen dat het tijdperk twee-wielaandrijving zo langzamerhand wel over was. Het jaar daarop bleek Audi al een serieuze deelnemer te worden in de WK-scene. Audi won in 1981 3 WK rally's, in Zweden, Italië en Groot-Brittannië. In Italië was het zelfs de vrouwelijke coureur Michèle Mouton die naar de overwinning greep. De eerste en nog steeds enige vrouwelijke coureur die dat wist te volbrengen. Het jaar daarop greep Audi al naar de WK-titel voor constructeurs en het greep maar net langs de rijdertitel.

Al in 1982 maakten de eerste echte Groep B auto's hun entrée. De Audi Quattro stond op dat moment nog onder Groep 4 regels. Het was Lancia die tijdens de Tour de Corse in mei haar debuut maakte met hun Groep B auto, de Rally 037. Dit was de eerste echte serieuze uitdager voor de Quattro. Lancia had echter wel nog steeds een achterwiel-aangedreven auto. De Italië fabrikant was nog steeds onzeker over de betrouwbaarheid van vierwiel-aandrijving. De Quattro liet de rijders namelijk geregeld in de steek. Ook bevatte de Rally 037 over een kompressor en geen turbo, zoals de Quattro.

Een verdere Groep B entrée was er van Porsche met de 911. Echter was dit op kleine schaal en werd dit verder niet gesteund door de fabriek.

 

20-05-2007 om 17:01 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FORD RS200
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 

20-05-2007 om 16:59 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.skoda wrc 2003
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Fabia WRC 2003

De Skoda Fabia WRC heeft zijn wedstrijddebuut gemaakt in de Rally van Duitsland, de achtste ronde van het wereldkampioenschap.

Hoewel de twee ingezette autos de finish niet bereikten, kon  het Skoda Motorsport World Rally Team positief terugzien op de vuurdoop van de Fabia WRC.

20-05-2007 om 16:55 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pontiac laurentian 1976
Klik op de afbeelding om de link te volgen

20-05-2007 om 14:17 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cadillac 1975
Klik op de afbeelding om de link te volgen

20-05-2007 om 14:16 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.chevrolet chevelle s3 coupe
Klik op de afbeelding om de link te volgen

20-05-2007 om 14:15 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mercury monterey 1965
Klik op de afbeelding om de link te volgen

20-05-2007 om 14:14 geschreven door skodaman


19-05-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.chevrolet bel air 1954
Klik op de afbeelding om de link te volgen

chevrolet bel air 1954

Voor slechts 1.741 dollar werd de Chevy geleverd met een twee kleuren lak.
De Bel Air was niet lang een auto voor zondagsrijders.
Deze Chevrolet was "The Hot One" op de snelweg en op de parkeerplaatsen bij high schools.
In een tijd van Rock`n Roll was dit een gewilde auto.
...............

19-05-2007 om 22:04 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.chevrolet two ten belair 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen

chevrolet two ten belair 1955

in 1955 werden bijna alle belairs in twee kleuren gespoten.
op het chroom werd ook niet bezuinigd.
...........................................................................

19-05-2007 om 22:03 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet Bel Air
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Chevrolet Bel Air

De Chevrolet Bel Air was een Amerikaanse auto van de Chevrolet-afdeling van General Motors die werd geproduceerd tussen 1953 en 1975. Tussen 1950 en 1952 werden Chevrolet Deluxe hardtops eveneens Bel Air genoemd, maar dit was geen op zichzelf staande serie. De Bel Air bleef in Canada in productie tot en met het productiejaar 1981.

19-05-2007 om 22:03 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bel air 1953-1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen bel air 1953–1957

In 1953 hernoemde Chevrolet zijn autotypes en naam Bel Air werd gebruikt voor de kwaliteitsklasse. Twee lagere klassen, de Chevrolet 150 en 210, werden eveneens geïntroduceerd.

In 1955 kregen Chevrolets full-size modellen een nieuw ontwerp. In tegenstelling tot de designs van Ford en Plymouth werden die van Chevrolet beschouwd als sierlijk en vernieuwend. De Bel Airs hadden onder meer als extra's: tapijt als binnenbekleding, dichte wieldoppen en de naam Bel Air in goudkleurige letters.

De Bel Airs uit 1955, '56 en voornamelijk '57 behoren tot de herkenbaarste Amerikaanse auto's aller tijden. Goed onderhouden exemplaren (in het bijzonder coupés en convertibles) zijn erg gewild bij de liefhebbers, onder andere dankzij de ruimte en het lage verbruik van brandstof.

Tussen 1955 en '57 behoorde tevens de tweedeurs Chevrolet Nomad stationwagen tot de Bel Airs, alhoewel zijn voorkomen en decoratie uniek waren voor dat model.

19-05-2007 om 21:50 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

bel air 1958

In 1958 werden de modellen van Chevrolet breder, langer en zwaarder dan hun voorgangers uit 1957. Nog steeds behoorden de Bel Airs tot Chevrolets topmodellen, op de voet gevolgd door de hernoemde Chevrolet Biscayne (voorheen de 210) en de Chevrolet Delray (voorheen de 150). Chevrolets design deed het beter op de markt dan zijn "broers" bij General Motors en had niet de overvloed aan chroom, zoals op de Pontiacs, Oldsmobiles, Buicks en Cadillacs. De voorzijde kreeg een brede grille en vier koplampen, de achterkant aan beide zijden een naar binnen toelopende uitsparing met dubbele achterlichten.

Aan de Bel Airs werd in 1958 een speciaal model toegevoegd dat diende als promotiemiddel voor de overige modellen, namelijk de Chevrolet Impala. Autoproductiebedrijven ontwerpen dit soort modellen, voornamelijk luxe- of sporttypes, in de hoop dat klanten naar de dealer gaan om het te zien, en uiteindelijk een praktischer voertuig van hetzelfde merk aanschaffen. In zijn introductiejaar was de Impala enkel verkrijgbaar was als hardtop coupé en cabriolet. Het ontwerp volgde de basislijnen van de overige Chevrolet-modellen, maar had ook speciale kenmerken zoals een andere dakvorm, een ventilatiegat boven de achterruit, unieke sierstrippen en zes achterlichten: drie per zijde.

Amerikaanse autobezitters verkozen Chevrolet in 1958 tot het beste automerk, een titel die in het jaar ervoor nog Ford toebehoorde, en de Bel Air was Chevrolets populairste model.

19-05-2007 om 21:48 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. chevrolet bel air impala
Klik op de afbeelding om de link te volgen  chevrolet bel ai impala 1959–1965

Chevrolet Impala Convertible 1959
De Impala-serie was in 1958 nog een type dat onder de Bel Air-reeks hoorde. In 1959 werd het een zelfstandige lijn en de convertible was de enige open Chevrolet van dat jaar. Natuurlijk ook hier weer die mooie vleugels die onderdeel uitmaakten van de voor dat jaar geïntroduceerde Chevy-trend 'Slimline Design'. Ze waren zelfs terug te vinden op de tegenwoordig veelal met El Camino aangeduide pick-up. Open Impala's van '59 doen heel wat meer in prijs dan de dichte versies.
 
 
Soort: cabriolet Aantal cilinders: V8
Cilinderinhoud: 5692 Vermogen: 230/4800 tot 280/4800
Topsnelheid: 190-200 Chassis: afzonderlijk chassis
Productiejaar: 1959 Productieaantallen: 72.765
 

19-05-2007 om 21:44 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Healey 3000
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin Healey 3000

 De Austin-Healey 3000, beter bekend als ‘Big Healey’ stamt van de Austin-Healey 100, die al in 1952 werd voorgesteld. Donald Healey bouwde voor die tijd al jaren auto’s onder zijn eigen naam, maar zocht naar een manier voor schaalvergroting. Die vond hij in een samenwerkingsverband met Austin. Natuurlijk pastte hij dan ook Austin-techniek toe. Eerst was dat nog een Austin viercilinder met de stevige inhoud van 2.660 cc, maar vanaf 1956 werden het zes-in-lijn-motoren met slechts iets meer cc’s. Eerst werd het model nog aangeduid met 100-6, maar vanaf 1959 kwam de eerste versie van de ‘3000’, nu met een 2.912 cc zescilinder. Al borduurde de auto voort op het succes van de 100; hij was een stuk moderner, krachtiger én ook zwaarder. Er waren nu ook schijfremmen op de voorwielen te vinden en een interieur met afsluitbaar dashboardkastje. Later kwamen er draairaampjes. Vermogens lopen uiteen van 124 pk voor de MKI tot 150 pk voor de MKIII, nu de meest gewilde maar zeker niet de meest pure versie. Donald Healey had van te voren al voorspeld dat zijn auto het goed zou gaan doen in de Verenigde Staten, en inderdaad: ongeveer tachtig procent van de 3000-productie verdween naar de andere kant van de oceaan. Maar de V.S. luidden ook het einde in voor de 3000. Nadat de MKIII-versie wegens milieu-eisen al was teruggebracht van drie naar twee carburateurs, kon Healey voor de volgende opvolger niet meer voldoen aan de volgende stap: de steeds hogere Amerikaanse veiligheidseisen. Er werden prototypes gebouwd voor een MKIV (met 4,0-liter V8 van Rolls-Royce) maar die haalde het productiestadium niet. In 1968 werd de 42.926e en allerlaatste 3000 gebouwd. Daarna stapte Donald Healey nog in zee met Jensen en bouwde ze samen de Jensen-Healey, maar zo’n groot succes als de 3000 werd dat niet.

19-05-2007 om 00:56 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.buick riviera
Klik op de afbeelding om de link te volgen Buick Riviera

de coupe had een wielbasis van 310 en een lengte  van 552cm.
ondanks zijn eigen gewicht van meer dan tweeduizend kilo haalde hij een top van 210km per uur..
de vijfpersoons Buick RIVIERA COUPE behoorde ongetwijfeld tot de mooiste wagens die in 1972 in Detroit werden gepresenteerd.
het bijzondere van de auto waren behalve de hoge achterspatborden de opvallende spitse achterkant,in America ook , boattail , genoemd.

19-05-2007 om 00:36 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.AMC Pacer
Klik op de afbeelding om de link te volgen AMC Pacer

American Motors is altijd goed geweest voor iets bijzonders. Behalve de Gremlin is er nog een gedurfd model: de Pacer, Amerika's eerste 'kleine maar brede wagen'. Grappig was dat het rechter portier breder was dan het linker om het instappen achterin te vergemakkelijken. De Pacer werd in februari 1975 voorgesteld, dus eigenlijk middenin het modeljaar dat in Detroit al in oktober begonnen was. Desondanks verkocht AMC dat eerste modeljaar niet minder dan 64.939 stuks. Voor AMC een heel aantal. De klant had keuze uit twee typen zescilinders of (na '78) een V8. Vanaf '76 is er een stationversie.
 
 
Soort: coupé en stationcoupé Aantal cilinders: 6 en V8
Cilinderinhoud: 3801, 4235 en 4981 Vermogen: 91/3050-132/3200
Topsnelheid: 140-165 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1975-1980 Productieaantallen: 280.859
 

19-05-2007 om 00:34 geschreven door skodaman




vervolg op skodaman2
  • skodaman2

  • Come And See On skodaman2
  • skodaman2

  • kom ook eens kijken op skodaman2
  • skodaman2

  • Zoeken in blog


    Categorieën


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!