Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
19-05-2007
Chevrolet Bel Air
Chevrolet Bel Air
De Chevrolet Bel Air was een Amerikaanse auto van de Chevrolet-afdeling van General Motors die werd geproduceerd tussen 1953 en 1975. Tussen 1950 en 1952 werden Chevrolet Deluxe hardtops eveneens Bel Air genoemd, maar dit was geen op zichzelf staande serie. De Bel Air bleef in Canada in productie tot en met het productiejaar 1981.
19-05-2007 om 22:03
geschreven door skodaman
bel air 1953-1957
bel air 19531957
In 1953 hernoemde Chevrolet zijn autotypes en naam Bel Air werd gebruikt voor de kwaliteitsklasse. Twee lagere klassen, de Chevrolet 150 en 210, werden eveneens geïntroduceerd.
In 1955 kregen Chevrolets full-size modellen een nieuw ontwerp. In tegenstelling tot de designs van Ford en Plymouth werden die van Chevrolet beschouwd als sierlijk en vernieuwend. De Bel Airs hadden onder meer als extra's: tapijt als binnenbekleding, dichte wieldoppen en de naam Bel Air in goudkleurige letters.
De Bel Airs uit 1955, '56 en voornamelijk '57 behoren tot de herkenbaarste Amerikaanse auto's aller tijden. Goed onderhouden exemplaren (in het bijzonder coupés en convertibles) zijn erg gewild bij de liefhebbers, onder andere dankzij de ruimte en het lage verbruik van brandstof.
Tussen 1955 en '57 behoorde tevens de tweedeurs Chevrolet Nomadstationwagen tot de Bel Airs, alhoewel zijn voorkomen en decoratie uniek waren voor dat model.
19-05-2007 om 21:50
geschreven door skodaman
bel air 1958
In 1958 werden de modellen van Chevrolet breder, langer en zwaarder dan hun voorgangers uit 1957. Nog steeds behoorden de Bel Airs tot Chevrolets topmodellen, op de voet gevolgd door de hernoemde Chevrolet Biscayne (voorheen de 210) en de Chevrolet Delray (voorheen de 150). Chevrolets design deed het beter op de markt dan zijn "broers" bij General Motors en had niet de overvloed aan chroom, zoals op de Pontiacs, Oldsmobiles, Buicks en Cadillacs. De voorzijde kreeg een brede grille en vier koplampen, de achterkant aan beide zijden een naar binnen toelopende uitsparing met dubbele achterlichten.
Aan de Bel Airs werd in 1958 een speciaal model toegevoegd dat diende als promotiemiddel voor de overige modellen, namelijk de Chevrolet Impala. Autoproductiebedrijven ontwerpen dit soort modellen, voornamelijk luxe- of sporttypes, in de hoop dat klanten naar de dealer gaan om het te zien, en uiteindelijk een praktischer voertuig van hetzelfde merk aanschaffen. In zijn introductiejaar was de Impala enkel verkrijgbaar was als hardtop coupé en cabriolet. Het ontwerp volgde de basislijnen van de overige Chevrolet-modellen, maar had ook speciale kenmerken zoals een andere dakvorm, een ventilatiegat boven de achterruit, unieke sierstrippen en zes achterlichten: drie per zijde.
Amerikaanse autobezitters verkozen Chevrolet in 1958 tot het beste automerk, een titel die in het jaar ervoor nog Ford toebehoorde, en de Bel Air was Chevrolets populairste model.
19-05-2007 om 21:48
geschreven door skodaman
chevrolet bel air impala
chevrolet bel ai impala 19591965
Chevrolet Impala Convertible 1959 De Impala-serie was in 1958 nog een type dat onder de Bel Air-reeks hoorde. In 1959 werd het een zelfstandige lijn en de convertible was de enige open Chevrolet van dat jaar. Natuurlijk ook hier weer die mooie vleugels die onderdeel uitmaakten van de voor dat jaar geïntroduceerde Chevy-trend 'Slimline Design'. Ze waren zelfs terug te vinden op de tegenwoordig veelal met El Camino aangeduide pick-up. Open Impala's van '59 doen heel wat meer in prijs dan de dichte versies.
Soort: cabriolet Aantal cilinders: V8 Cilinderinhoud: 5692 Vermogen: 230/4800 tot 280/4800 Topsnelheid: 190-200 Chassis: afzonderlijk chassis Productiejaar: 1959 Productieaantallen: 72.765
19-05-2007 om 21:44
geschreven door skodaman
Austin Healey 3000
Austin Healey 3000
De Austin-Healey 3000, beter bekend als Big Healey stamt van de Austin-Healey 100, die al in 1952 werd voorgesteld. Donald Healey bouwde voor die tijd al jaren autos onder zijn eigen naam, maar zocht naar een manier voor schaalvergroting. Die vond hij in een samenwerkingsverband met Austin. Natuurlijk pastte hij dan ook Austin-techniek toe. Eerst was dat nog een Austin viercilinder met de stevige inhoud van 2.660 cc, maar vanaf 1956 werden het zes-in-lijn-motoren met slechts iets meer ccs. Eerst werd het model nog aangeduid met 100-6, maar vanaf 1959 kwam de eerste versie van de 3000, nu met een 2.912 cc zescilinder. Al borduurde de auto voort op het succes van de 100; hij was een stuk moderner, krachtiger én ook zwaarder. Er waren nu ook schijfremmen op de voorwielen te vinden en een interieur met afsluitbaar dashboardkastje. Later kwamen er draairaampjes. Vermogens lopen uiteen van 124 pk voor de MKI tot 150 pk voor de MKIII, nu de meest gewilde maar zeker niet de meest pure versie. Donald Healey had van te voren al voorspeld dat zijn auto het goed zou gaan doen in de Verenigde Staten, en inderdaad: ongeveer tachtig procent van de 3000-productie verdween naar de andere kant van de oceaan. Maar de V.S. luidden ook het einde in voor de 3000. Nadat de MKIII-versie wegens milieu-eisen al was teruggebracht van drie naar twee carburateurs, kon Healey voor de volgende opvolger niet meer voldoen aan de volgende stap: de steeds hogere Amerikaanse veiligheidseisen. Er werden prototypes gebouwd voor een MKIV (met 4,0-liter V8 van Rolls-Royce) maar die haalde het productiestadium niet. In 1968 werd de 42.926e en allerlaatste 3000 gebouwd. Daarna stapte Donald Healey nog in zee met Jensen en bouwde ze samen de Jensen-Healey, maar zon groot succes als de 3000 werd dat niet.
19-05-2007 om 00:56
geschreven door skodaman
buick riviera
Buick Riviera
de coupe had een wielbasis van 310 en een lengte van 552cm. ondanks zijn eigen gewicht van meer dan tweeduizend kilo haalde hij een top van 210km per uur.. de vijfpersoons Buick RIVIERA COUPE behoorde ongetwijfeld tot de mooiste wagens die in 1972 in Detroit werden gepresenteerd. het bijzondere van de auto waren behalve de hoge achterspatborden de opvallende spitse achterkant,in America ook , boattail , genoemd.
19-05-2007 om 00:36
geschreven door skodaman
AMC Pacer
AMC Pacer
American Motors is altijd goed geweest voor iets bijzonders. Behalve de Gremlin is er nog een gedurfd model: de Pacer, Amerika's eerste 'kleine maar brede wagen'. Grappig was dat het rechter portier breder was dan het linker om het instappen achterin te vergemakkelijken. De Pacer werd in februari 1975 voorgesteld, dus eigenlijk middenin het modeljaar dat in Detroit al in oktober begonnen was. Desondanks verkocht AMC dat eerste modeljaar niet minder dan 64.939 stuks. Voor AMC een heel aantal. De klant had keuze uit twee typen zescilinders of (na '78) een V8. Vanaf '76 is er een stationversie.
Soort: coupé en stationcoupé Aantal cilinders: 6 en V8 Cilinderinhoud: 3801, 4235 en 4981 Vermogen: 91/3050-132/3200 Topsnelheid: 140-165 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1975-1980 Productieaantallen: 280.859
19-05-2007 om 00:34
geschreven door skodaman
ford 1969
19-05-2007 om 00:33
geschreven door skodaman
18-05-2007
chevrolet two ten belair 1956
chevrolet two ten belair 1956
in 1956 werden bijna alle belairs in twee kleuren gespoten. op het chroom werd ook niet bezuinigd.
18-05-2007 om 18:14
geschreven door skodaman
chevrolet two ten 1957
18-05-2007 om 18:13
geschreven door skodaman
cadillac sixty special 1949
cadillac sixty special 1949
Steve Earl,de chefontwerper van GM, was onder de indruk van de vinnen op de staarten van het P38 Lightning Jachtvliegtuig. in 1948 zag hij zijn kans schoon en tekende hij de vleugels voor zijn autos.
18-05-2007 om 18:11
geschreven door skodaman
17-05-2007
chrysler 300
Chrysler
Chrysler is een automerk uit de Verenigde Staten dat in 1925 werd opgericht door Walter Chrysler. Het behoort samen met General Motors en Ford Motor Company tot de Grote Drie in de VS. In 1998 werd Chrysler overgenomen door het Duitse Daimler-Benz, en sindsdien heet het DaimlerChrysler. Chrysler verkocht in 2005 2,8 miljoen voertuigen.
17-05-2007 om 23:19
geschreven door skodaman
chrysler fifth avenue
17-05-2007 om 23:15
geschreven door skodaman
chrysler cordoba
17-05-2007 om 23:14
geschreven door skodaman
buick super 51
buick super
omdat Buick in 1942 een volkomen nieuw model op de markt had gebracht, hoefden ze na de oorlog niet al te veel moeite te doen om de draad weer op te pakken. de moto was een achr-in-lijn-kopklepper die 30 liter benzine verbruikte per 100km !
in de Buick Super uit 1947 stond nog een 4067cc achtcilinderlijnmotor. deze kopklepper liep vrijwel geruisloos, maar slurpte benzine.
17-05-2007 om 22:02
geschreven door skodaman
Buick Super
Buick Super
De eerste naoorlogse Buicks waren gebaseerd op de modellen die de fabriek in 1942 uitgebracht had. Ook nu hadden de wagens weer een 8-in-lijn motor, een kopklepper die veel benzine gebruikte, maar daarvoor bijzonder rustig liep. Interessant was de constructie van de motorkap die zowel naar links als naar rechts scharnieren kon. De grille van de wagen laat zien waarom men in die jaren van een 'Dollar smile' sprak. De '40 Special' was de kleinste uitvoering, dan kwam de '50 Super' en de '70 Roadmaster' die een grotere motor had.
Soort: coach, sedan, stationcar en cabriolet Aantal cilinders: 8 Cilinderinhoud: 4067 en 5249 Vermogen: 110/3600 en 145/3600 Topsnelheid: 130 en 140 Chassis: afzonderlijk chassis Productiejaar: 1946-1948 Productieaantallen: 277.134 en 229.718