Audi Quattro
Audi Qattro is een auto van het automerk Audi. De Audi quattro was een van de eerste modellen voor óp de weg met vierwielaandrijving, die in grote seriën werd geproduceerd.
Quattro is Italiaans en betekent 4.
In maart 1980 werd de Audi quattro, een sportcoupe met turbo motor en vierwielaandrijving, op de Autosalon in Genève de eerste keer gepresenteerd. Dit werd door de vakjournalisten als een sensatie ontvangen.
Audi nam in die tijd actief deel aan autorally's en vierwielaandrijving biedt daarbij de betere tractie.
[bewerk] Overige informatie Van de Audi quattro, bij kenners en liefhebbers ook wel "urquattro" genoemd, werden maar 11.452 auto's gebouwd. Ur is toegevoegd in de naam vanwege het feit dat dit de eerste auto is geweest die het concept van vierwielaandrijving voor personenauto's succesvol in de markt heeft gezet. Zijn vierwielaandrijving werd ook voor andere Audi-modellen gebruikt en verder ontwikkeld. De van vierwielaandrijving voorziene auto's van Audi dragen nog anno 2006 de vermelding "quattro" in de modelaanduiding, hoewel de techniek die er achter zit niet meer hetzelfde is. Heden ten dage heeft de oer-quattro een hoge liefhebberwaarde en is dus bijgevolg niet goedkoop (10.000 - 25.000 Euro), als ze al verkrijgbaar zijn. Het begrip quattro staat ook voor de quattro GmbH, een onderneming van Audi, die zoals de AMG GmbH bij Mercedes-Benz of M GmbH bij BMW op serieproductie van bijzondere sportwagens gespecialiseerd is. De beginjaren van Groep B Voor de Groep B klasse waren het de klasses 2 en 4 die de rally-scene domineerde. Dit waren in meeste gevallen achterwiel-aangedreven auto's die zo rond de 250 pk hadden. Om deze auto's te laten rijden in onder andere het WK, moesten er een massaproductie van tevoren gedaan worden. Zo waren er volgens de FIA 400 exemplaren nodig voor homologatie.
In 1979 legalizeerde de FIA vier-wielaandrijving in de rallysport. In het begin stonden constructeurs niet aan te dringen deze functie te gebruiken. Vele zagen er geen potentieel en hielden het op twee-wielaandrijving. De auto's in die tijd hadden voornamelijk achterwiel-aandrijving. Het was het team van Audi die de spits ging afbijten. In 1980 debuteerde ze met de toepasselijke naam Audi Quattro tijdens de Oostenrijkse Jänner rally. Dit bracht gelijk succes, want de Oostenrijker Franz Wittmann won de rally. De meesten realiseerden toen dat het tijdperk twee-wielaandrijving zo langzamerhand wel over was. Het jaar daarop bleek Audi al een serieuze deelnemer te worden in de WK-scene. Audi won in 1981 3 WK rally's, in Zweden, Italië en Groot-Brittannië. In Italië was het zelfs de vrouwelijke coureur Michèle Mouton die naar de overwinning greep. De eerste en nog steeds enige vrouwelijke coureur die dat wist te volbrengen. Het jaar daarop greep Audi al naar de WK-titel voor constructeurs en het greep maar net langs de rijdertitel.
Al in 1982 maakten de eerste echte Groep B auto's hun entrée. De Audi Quattro stond op dat moment nog onder Groep 4 regels. Het was Lancia die tijdens de Tour de Corse in mei haar debuut maakte met hun Groep B auto, de Rally 037. Dit was de eerste echte serieuze uitdager voor de Quattro. Lancia had echter wel nog steeds een achterwiel-aangedreven auto. De Italië fabrikant was nog steeds onzeker over de betrouwbaarheid van vierwiel-aandrijving. De Quattro liet de rijders namelijk geregeld in de steek. Ook bevatte de Rally 037 over een kompressor en geen turbo, zoals de Quattro.
Een verdere Groep B entrée was er van Porsche met de 911. Echter was dit op kleine schaal en werd dit verder niet gesteund door de fabriek.
20-05-2007 om 17:01
geschreven door skodaman
|