Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
22-06-2007
Renault Clio Super 1600
Renault Clio Super 1600
De Renault Clio Super 1600, ingezet door Renault België Luxemburg en Renault Sport
Renault Clio
De Renault Clio is een compacte hatchback van de Franse autofabrikant Renault. De Clio is in 1990 geïntroduceerd als de opvolger van de Renault 5. De tweede generatie werd in 1998 gelanceerd, en de derde volgde in 2005. De Clio was erg belangrijk voor Renault dat in de jaren 1980 in zware financiële problemen kwam. Mede door dit model kwam het merk er terug bovenop.
Met de Clio werd ook geraced, zoals in de Renault Clio Cup, de Renault Clio V6 Cup (Een speciale cup voor de Renault Clio V6) en in rallies met de Renault Clio Super 1600.
De Clio werd in 1991 auto van het jaar en opnieuw in 2006.
In Japan werd de Clio verkocht als Renault Lutecia. In sommige markten werd ook een sedan-versie verkocht met de namen Clio Symbol, Clio Sedan of met de naam Renault Thalia. In sommige Latijns-Amerikaanse landen werd die sedan ook verkocht als Nissan Platina.
22-06-2007 om 11:54
geschreven door skodaman
Lancia Delta Integrale Evo
Lancia Delta Integrale Evo
De Lancia Delta Integrale Evo is een compacte sportwagen, hij werd voorgesteld in 1991. De Lancia Delta Integrale zal je ongetwijfeld wel kennen, kan moeilijk ook anders, de wagen heeft een indrukwekkend palmares bijeen gereden in de rallysport! De Lancia Delta Integrale Evo is een klein, vinnig wagentje. 210 paarden staan te trappelen van zodra je het gaspedaal finaal naar beneden duwt. De Delta Integrale Evo haalt een topsnelheid van 220 km/u en heeft slechts 5,7 seconden nodig om 100 km/u te rijden! De wagen overbrugt 1000 meter in 26,1 seconden. De Delta Integrale voelt zich prima op een bochtige omloop, maar ook als het rechtdoor gaat haalt hij een puike topsnelheid. Een lancia met pit!
22-06-2007 om 11:50
geschreven door skodaman
21-06-2007
Renault Maxi 5 Turbo 1984
Renault Maxi 5 Turbo 1984
De 5 Turbo is in 1976 ontwikkeld door Jean Terramorsi, plaatsvervangend directeur van de afdeling Ontwikkeling, en zijn assistent Henry Lherm. Men wilde een krachtige uitvoering van de goed verkopende Renault 5. Jean Terramorsi heeft het resultaat niet kunnen meemaken, omdat hij in de loop van 1976 overleed. De ontwikkeling van de auto nam enkele jaren in beslag. Het eerste prototype werd op het testcircuit Arques-la-Bataille gepresenteerd aan een selecte groep van ingenieurs in 1978. In hetzelfde jaar kreeg het grote publiek de auto te zien op de autotentoonstelling van Parijs.
De auto werd niet alleen voor Rallys gebruikt, maar in Europa werd er voor de Grand Prix in het bijprogramma gereden met de snelle Turbos. Dit kampioenschap werd verreden in de periode 1981-1986.
Monte Carlo
Het waren boeiende tijden in de rallysport. Audi, met de beroemde Quattro, Lancia en Renault voerden hevige strijd om de overwinningen in de jaren tachtig. De uitvoering van de eerste Renautl 5 Turbo van Fly is gebaseerd op auto waarmee de eerste overwinning werd behaald; de Rally van Monte Carlo in 1981. De Renault werd toen bestuurd door Jean Ragnotti. Het was slechts de vierde rally van de auto.
21-06-2007 om 20:51
geschreven door skodaman
Renault Maxi 5 Turbo 1984
Renault Maxi 5 Turbo 1984
21-06-2007 om 20:48
geschreven door skodaman
Ferrari 312 T5 1980
Ferrari 312 T5 1980
de resultaten van het seizoen 1980 zijn beslist niet goed . de ferrari 312 t5 blijkt een regelrechte ramp en ferrari eindigt pas als tiende in het klassement van de constructeurs. om er weer bovenop te komen,ziet ferrari zich genoodzaakt de roemrijke twaalfcilinder boxermotor te vervangen door een onbekende v6 turbomotor van 1500cc voor het jaar 1981.
21-06-2007 om 17:53
geschreven door skodaman
Ferrari 312B Jacky Ickx 1970
Ferrari 312B Jacky Ickx 1970
in 1970 sluit ferrari een contract met fiat . de partner uit turijn brengt vers kapitaal en een zeer waardevolle technische ondersteuning mee, het eerste voortbrengsel van deze samenwerking is de ferrari 312b. de eerste racewagen van ferrari,aangedreven door een twaalfcilinder boxermotor van drie liter. het afstellen van het nieuwe model blijkt veel bewerkelijker dan verwacht,maar desondanks nestelt zich in de jaren 1970/71 weer een ferrari aan de top van de formule 1. men moet echter tot 1974 wachten totdat een rode racewagen weer een echte hoofdrol speelt.
21-06-2007 om 14:04
geschreven door skodaman
LOTUS 49 B GRAHAM HILL 1969
LOTUS 49 B GRAHAM HILL 1969
in 1969 wordt lotus geen wereldkampioen, door een niet altijd optimale betrouwbaarheid en iets te veel ongelukken. maar het team van colin chapman laat wel steeds van zich horen. de reden voor de grote interesse is het vervangen van de nationale kleuren (groene auto met gele streep) door het anoniemere rood en goud van sponsor gold leaf. git is beroemde britse sigarettenmerk dat het fenomeen sponsoring in de autosport inleidt. tot het eind van 1970 neemt de lotus 49 deel aan de races.
21-06-2007 om 14:02
geschreven door skodaman
20-06-2007
Matra MS 11 Jean-Pierre Beltoise 1968
Matra MS 11 Jean-Pierre Beltoise 1968
in 1968 windt jackie stewart met de matra ms 10,voorzien van een ford cosworth-motor, drie grand prix. zijn teamgenoot beltoise laat de versie ms 11 op het circuit debuteren ,aangedreven door een nieuwe twaalfcilindermoto
20-06-2007 om 23:09
geschreven door skodaman
Aprilia RSV 500
Aprilia RSV 500 ...(2000)
20-06-2007 om 20:04
geschreven door skodaman
Honda NSR 500 1994
Honda NSR 500 1994
20-06-2007 om 19:55
geschreven door skodaman
BRM B 56 Jacky Stewart 1965
BRM B 56 Jacky Stewart 1965
brm (british racing motors) wordt in 1947 door peter berthon en raymond mays , die ook in de jaren 30 e.r.a in het leven hadden geroepen,opgezet brm contracteerde in de jaren 60 een courreur met een goede toekomst :de schot jacky stewart,die in 1965 de grand prix van italie wint met zijn brm b56.
20-06-2007 om 14:40
geschreven door skodaman
Lotus 79 Mario Andretti 1978
Lotus 79 Mario Andretti 1978
na een paar mindere seizoenen komt lotus in de jaren 1977/78 terug aan de top van de formule 1 met de modellen 78 & 79 de eerste racewagens van het type wing car wat het einde van de conventionele autos betekent. de komst van deze wing cars maken van mario andretti de wereldkampioen van 1978.
20-06-2007 om 14:38
geschreven door skodaman
19-06-2007
Ford Focus WRC 2000
Ford RS versus WRC
wel, een rallywagen is niet geschikt voor gebruik op de openbare weg. Toch komt de Focus aardig in de richting van zijn afstammeling: voor de Focus RS wordt gebruik gemaakt van dezelfde 2.0 L 16V ZETEC als waar tijdens het wereldkampioenschap rally mee wordt gereden. De WRC uitvoering beschikt over een vermogen van 300 pk (6500 tpm) en een trekkracht van 550 Nm. De straatversie heeft voorwielaandrijving, terwijl Colin McRae, Carlos Sainz en Piero Liatti met permanente vierwielaandrijving rijden. De Focus WRC heeft een zesversnellingsbak.
19-06-2007 om 21:20
geschreven door skodaman
Citroen DS
De Citroën DS is een beroemd automodel van het merk Citroen In het Frans spreekt men de naam uit als déesse, wat godin betekent. Hiervan is ook de troetelnaam 'godin van de weg' afgeleid. Andere bijnamen zijn Snoek en Strijkijzer (Vlaanderen, Nederland), Haifisch (haai - Duitsland), Tiburón (eveneens haai - Spanje), Squala (Italië), en Padde (Vlaanderen, Noorwegen).
De DS werd op 6 Oktober 1955 gepresenteerd op de Parijse autosalon en sloeg in als een bom. De auto bevatte verschillende nieuwe eigenschappen en technieken, die tot dan toe nog niet in één auto waren gecombineerd. Op de eerste dag werden 12.000 orders voor de nieuwe auto geplaatst en aan het eind van de week was dit aantal zelfs opgelopen tot 80.000, een aantal dat de fabriek voor grote productieproblemen plaatste. Pas in de loop van 1956 kon men feitelijk beginnen met afleveren. In de tussentijd waren al heel wat bestellingen geannuleerd. Eind 1956 kwam een eenvoudigere versie op de markt: de ID. De ID/DS werd in verschillende modellen geleverd. Zowel als berline ,Sedan, break (Stationwagen), als Cabrio.
19-06-2007 om 17:51
geschreven door skodaman
santa fe super chief 1948
Santa Fe Super Chief 1948
gestroomlijnde locomotieven waren medio jaren dertig de grote rage en bekende industriele ontwerpers kregen de opdracht om ze fraai te stileren. indertijd moeten deze schitterende gestroomlijnde machines ronduit verbluffend geleken hebben.
19-06-2007 om 13:05
geschreven door skodaman
Peugeot 403
Peugeot 403
De 403 werd ontworpen door de beroemde Italiaans ontwerper Pininfarina. De motor was 1500 CC. rechtstreeks 4, met duwstaven en halfronde of dwarsstroomverbrandingskamers, het geven van 65 paardenkacht bij ongeveer 5000 t/min. en 75 pond. voet. torsie bij 2500 t/min.
Columbo
De inspecteur Columbo reed in een Peugeot 403 Columbo is een Amerikaanse detectiveserie met in de hoofdrol Peter Falk, die liep tussen 1968 en 2003. In elke aflevering wordt een moord gepleegd, en inspecteur Columbo van de LAPD probeert deze vervolgens op te helderen door zich op details te concentreren. In de VS werd de serie uitgezonden door NBC, en in Nederland en Vlaanderen in de jaren zeventig door respectievelijk AVRO en één. De serie werd diverse malen herhaald door de TV-zenders RTL4, SBS6 en VT4.
19-06-2007 om 13:03
geschreven door skodaman
Pontiac Boneville Brougham
Pontiac Boneville Brougham 1976
19-06-2007 om 12:54
geschreven door skodaman
pontiac parisienne brougham
Pontiac Parisienne Brougham 1976
19-06-2007 om 12:51
geschreven door skodaman
Skoda Fabia S2000
Skoda Fabia S2000
Al eerder maakte ik er melding van dat Skoda op het Salon Automobile de Geneve, een studie van een nieuw Fabia S2000 presenteerde, een wagen waarmee de Tsjechen hun comeback in de rallysport willen maken.
In hal 2 op het immense Salon complex was het een ontwerp voor de Fabia S2000 die de aandacht van de rallysport liefhebber voor zich opeiste. De wagen waarmee het merk zich weer in het WRC gebeuren wil voegen betreft een vierwielaangedreven voertuig dat net geen vier meter lang is, maar wel een fabuleuze strakke lijn heeft.
19-06-2007 om 00:06
geschreven door skodaman
18-06-2007
Ferrari 360 Challenge
Ferrari 360 Challenge
In 1993 werd door Ferrari de Ferrari Challenge in het leven geroepen, een serie racewedstrijden voor de semi-profs onder de coureurs. Aanvankelijk werden deze races gereden met de Ferrari 348, later kwam de F355 aan bod en sinds 2002 wordt de 360 Challenge gebruikt om Ferrari-coureurs van over de hele wereld tegen elkaar te laten aantreden. De matches voor het kampioenschap worden op de meest bekende circuits van Europa georganiseerd: Monza, Francorchamps en de Nürburgring zijn slechts een paar van de decors op de weg naar de grote finale op het 'thuiscircuit' van Ferrari in Monza.
Statistieken: - Motor: v8, 3.586 ccm - Motor capaciteit: 296 kW - Snelheid: 296 km/u - 0-100 km/h: 4,5 sec. - - Gewicht: 1.170 kg