Talbot T26 Saoutchik 1948
De gedachten gaan onmiddellijk uit naar de late jaren dertig als je de aërodynamische vormen van deze Talbot-Lago bekijkt. Klopt, want de basis is in die periode gelegd. Toch is de auto naoorlogs, waardoor het ineens een nog te vereffenen rekening uit het verleden lijkt. De wereld was in 1948 nog aan oorlogsherstel bezig.
Voor de auto-industrie betekende dit simpelweg de maatschappij weer mobiel krijgen, met alle mogelijke middelen. Grote autofabrikanten brachten vooroorlogse modellen uit (Mercedes-Benz 170, Citroën Traction Avant) en hielden zich wat nieuwe zaken betreft bezig met basale gezinsautootjes als de Kever en de 2CV of zelfs met uitzonderlijk kleine autos als de BMW Isetta en de Messerschmitt Kabinenroller.
Het was dus eigenlijk zakelijk niet handig en maatschappelijk misschien wel ongepast om in die periode een extreme sportauto als deze Talbot-Lago uit te brengen. Extreme sportauto inderdaad, want dankzij zijn 4,5-liter zescilinder van 190 pk kon hij een top van ruim 200 km/h bereiken, waardoor het een van de snelste street legal autos van zijn tijd was.
Ondanks de verpletterende indruk die deze door Saoutchik vormgegeven automobiel tijdens zijn introductie op de Parijse Autosalon van 1948 maakte, was het aantal potentiële kopers na de oorlog gering. Wat leidt tot de vraag of het flamboyante van deze Talbot-Lago uiting gaf aan het optimisme voor de toekomst of dat het teruggreep op de tijden van overvloed die niet meer terug leken te komen.
23-06-2007 om 15:27
geschreven door skodaman
|