In 1935 werd een 2905 cc versie gebouwd van de 8C, wat resulteerde in de 8C 2900A. De 8C 2900A kon beschikken over 220 paardenkrachten en debuteerde in de Mille Miglia in 1936 met waar het de drie eerste plaatsen won. In 1937 volgde de 2900B met een 180 pk sterke motor, beter geschikt voor de straat. Twee types werden gebouwd: een spider racemodel met twee zitplaatsen en een coupé met vier zitplaatsen.
De Alfa Romeo Disco Volante is de eerste conceptauto van het Italiaanse autohuis Alfa Romeo uit 1952 [1]. Deze voor zijn tijd zeer gestroomlijnde Spider werd ontworpen door Touring.
De auto is gebouwd op het onderstel van een Alfa Romeo 1900. Van de Disco Volante zat er naast de Spider, nog een tweede en een derde model in de koker. De een was een coupéversie, en de andere was een zeer onpraktische versie waarbij aan de zijdes van de auto steen zou worden ingelegd. Beide zijn nooit verder dan de experimentele periode van het ontwerp gekomen. In totaal zijn er slechts 6 Disco Volante's gebouwd, waarbij geen enkele precies hetzelfde was.
De naam van de conceptwagen, Disco Volante betekent Vliegende Schotel in het Italiaans. In de jaren dat de Disco Volante werd ontworpen was de maatschappij namelijk erg gegrepen door dit fenomeen uit SF-verhalen.
Alfa Romeo Giulia 1962 De Giulietta Spider werd een groot succes . Hij bleef zeven jaar in productie en er werden meer dan 17.000 exemplaren van verkocht.. De Spiders waren op de tekentafel van Pinifarina ontstaan . Deze firma bouwde ook de carrosserieén. De Giulietta werd geleverd met viercilindermotoren van 1290cc, 100pk/5500tpm.
In 1966 stelde Alfa Romeo op het autosalon van Genève de eerste Spider voor: de 1600 Spider. Het chassis was gebaseerd op dat van een Giulia 105 en het ontwerp kwam van Pininfarina, het laatste model van Battista Pininfarina zelf. De tweezitter kreeg een 2,4 L 4 cilinder motor van 109 pk. Na een wedstrijd werd de wagen Duetto gedoopt.
In 1967 rijdt Dustin Hoffman in de film The Graduate rond in een Spider Duetto wat de wagen ook meteen populair maakte aan de andere kant van de oceaan. In datzelfde jaar kreeg de Spider zijn eerste update al met de 1750 Spider Veloce, voorgesteld op het autosalon van Brussel.
Op 10 maart 1983 werd op het salon van Genève een nieuwe Spider voorgesteld met een grote rubberen spoiler en achterbumpers, wat het uiterlijk van de wagen serieus wijzigde. De Junior naam werd geschrapt en de Spider heeft nu de type aanduidingen 1.6 en 2.0. Deze versie wordt ook wel eens spoiler Spider genoemd.
Rolls-Royce Siver Ghost 1907 In 1907 presenteerde Rolls-Royce de eerste bestseller. het model werd bekend als 40/50 HP Silver Ghost. De auto was genoemd naar het prototype, dat van een gepolijste aluminium carrosserie was voorzien. De Silver Ghost had niet alleen een meer dan 3.000km lange betrouwbaarheidsrit naar Schotland gewonnen, maar direct daarna ook nog eens een afstand van meer dan 23.000km zonder technische problemen afgelegd. In totaal werden er 6.220 stuks van verkocht. De wagen werd oorspronkelijk aangedreven door een zescilindermotor met 7036cc, maar deze werd al in 1910 vervangen door een motor met 7428cc.
Ford Fairlane Crown Victoria 1956 De Fairlane Crown Victoria Hardtop uit 1956 was geen echte Hardtop. De brede,over het dak lopende chroomband deed namelijk dienst als deurpost
Hudson Italia 1953 Van de Hudson Italia werden maar 26 exemplaren gebouwd hij verscheen precies op het moment dat Hudson door Nash werd overgenomen er werd niet echt door de nieuwe partner gewaardeerd De Italia sportwagen stond op het onderstel van de Jet en was een ontwerp van Hudsons designer Frank Spring De wagen werd op 14 januari 1953 gepresenteerd . Dit was dus op de dag dat Hudson een samenwerkingscontract tekende met Nash.
Nogal wat Amerikaanse soldaten die na WOII terugkeerden uit Europa, waren enthousiast over de talrijke Europese sportwagens en roadsters, waaronder natuurlijk de bekende MGs. Niet zelden kochten zij een dergelijke auto en lieten deze verschepen naar de USA. De populariteit van de vooral Britse roadsters in de USA doet General Motors en Ford besluiten, eveneens een compacte en sportieve open auto in het programma op te nemen. Het eerste resultaat daarvan is de Chevrolet Corvette, die met zijn te lichte zescilinder in het begin echter geen potten kan breken. Ford pakt het daarom anders aan en monteert van meet af aan een krachtige V8 in zijn eerste Thunderbird, modeljaar 1955. Met zijn 225 pk troeft de tweezits roadster concurrent Corvette qua prestaties af. Ford plande 10.000 exemplaren voor 1955; het worden er meer dan 16.000. De eerste 10 dagen na de introductie alleen worden er al 3.500 verkocht. Een stoffen kap is als optie leverbaar, standaard wordt de Thunderbird geleverd met een fiberglass hardtop. De naam is moeizaam tot stand gekomen: van de ruim vijfduizend suggesties was er niet één geschikt Ford belooft daarom een kostuum van 250 dollar aan degene, die met een pakkende naam komt. Uiteindelijk stelt één van de ontwerpers de naam Thunderbird voor. Hij claimt de volledige prijs niet een kostuum van 95 dollar vindt hij voldoende. In de daaropvolgende jaren wordt de Thunderbird licht gewijzigd, tot in 1958 de hoekige opvolger het ranke eerste model aflost.
TECHNISCHE GEGEVENS type bouwjaren 1955-1958 bouwwijze 8 cil.,V cilinderinhoud 5114 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 225 pk/4600 tpm lengte 445 cm breedte 178 cm massa 1575 kg
Ford Falcon 1964 De Falcon had bij zijn introductie in 1960 een lengte van slechts 460cm. Het model was daarmee 75cm korter dan een echte Americaanse Ford. Onder de motorkap ronkte een zescilindermotor met 2356cc of 2781cc en 91pk of 102pk.
Chevrolet Chevelle 396..1968 Er werden in totaal van deze wagen 338.507 exemplaren verkocht. Van dit aantal hadden 142.034 exemplaren een 3185cc zescilindermotor en de rest een V8 motor met een inhoud van 4637cc. Ook bij de Chevelle groeide de motorinhoud en in 1970 kon men hem ook met een 7443cc V8 motor bestellen!!
Ford Escort Mk1 Van ..1968 In Groot-Brittannië werd de Escort geïntroduceerd als de opvolger van de Anglia. Het was een vrij conventionele auto voor die tijd, met een motor voorin die de achterwielen aandreef. Aanvankelijk werd de auto alleen verkocht als 2-deurs sedan, later kwam een stationwagen met drie deuren en een bestelwagen erbij. In 1969 werd een vierdeurs-versie voorgesteld. In die tijd waren er nog niet veel dieselmotoren in kleine gezinsauto's, en aanvankelijk was de Escort dan ook alleen maar in een 1,1 en een 1,3 liter versie verkrijgbaar. De Escort was een goede verkoper, zeker in Groot-Brittannië.
Ford Escort Mk1 RS2000 1969 Een speciale RS1600 en later zelfs RS2000-versie met een 100pk 2 liter motor werd geïntroduceerd en zorgde voor een flink aantal race- en rallyoverwinningen.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.