koda FELICIA 1962 De Octavia vormde de basis voor de Skodas sport wagens, de Felicia. na 1961 werd dit model Felicia Super genoemd. de Super had een 1221cc in plaats van een 1089cc motor . tegen een meerprijs kon de klant ook een Hardtop-uitvoering bestellen. de Felicia was onverwoestbaar, maar met een top van 130km niet echt een racewagen.
Skoda 1203 Minibus 1968 De Skoda 1203 werd gebouwd in Vrchlabi. men kon deze wagen in veel uitvoeringen verkrijgen. Er was een Pick-Up, een Van, een Ambulance, en een multipersoons minibus. Je zag ze ook als begrafeniswagen, koelwagen, of brandweerwagen. hij had een motor van 1221cc/47pk . De Skoda 1203 bleef in productie tot 1981 .
Ferrari 330 P4 1967 In wedstrijden was de grootste concurrent van de Ferrari 330 P4 de Ford GT40, Het waren de zogenaamde oorlogsjaren tussen Ford en Ferrari. Hoewel er gedurende het seizoen 1967 diverse wedstrijden werden gewonen slaagde deze 330 er niet in om ook de prestigieuze 24 uur van Le Mans te winnen. De GT40 ging daar als 1e over de streep, met de 330 P4 op plek 2 en 3.
Land Rover Series I De eerste Land Rover werd op 30 april 1948 aan het publiek gepresenteerd tijdens de Amsterdam international motor show (tegenwoordig de AutoRAI). Destijds was er slechts een model, dat pas achteraf - namelijk vanaf de introductie van de series II op 30 april 1958 - aangeduid werd als Series I. Aan de wielbasis van 80 inch die voor dit type gold is de latere gewoonte ontleend om Land Rovers aan te duiden met benamingen als 80", 86", 88" en 109".
In 1954 werd de wielbasis van 80 inch (2032 mm) vergroot naar 86 inch (2184 mm). Ook kwam er een verlengd model beschikbaar met een wielbasis van 107 inch (2718 mm), in eerste instantie slechts in een uitvoering als pick up.
Een volgende wijziging werd doorgevoerd in 1956, toen de beide modellen verlengd werden tot een wielbasis van 88 (2235 mm) respectievelijk 109 inch (2768 mm) om ruimte te scheppen voor de later te introduceren nieuwe benzine- en dieselmotoren.
Land Rover Series II Toenemende concurrentie, onder andere van de in februari 1958 aangekondigde Austin Gipsy, maakte het noodzakelijk om de Series I door een moderner model te vervangen. Op 30 april 1958 - op de dag nauwkeurig 10 jaar na de eerste presentatie van de Series I - werd daarom de Series II geïntroduceerd. Dit model werd gebouwd tot en met 31 augustus 1961.
Land Rover Series III Uiterlijk gezien veranderde er weinig toen de IIa in oktober 1971 opgevolgd werd door de Series III. De wijzigingen hadden vooral te maken met aangescherpte veiligheidseisen. Zo werd intern het dashboard veel ergonomischer. Bovendien werd het met zachte kunststof bekleed. Van buiten werden de voorheen ver uitstekende scharnieren door een plattere versie vervangen. Ook de bevestiging van de neerklapbare voorruit werd om redenen van veiligheid naar binnen verplaatst. De meest zichtbare wijziging was de nieuwe kunststof grille.
In 1979 maakte financiële steun van de Britse regering de ontwikkeling van een nieuw topmodel mogelijk; de "stage one V8". In dat jaar werd de 2.6 liter 6-cilinder benzinemotor vervangen door de 3.5liter V8 benzinemotor zoals deze ook in de Range Rover gebruikt werd. Om ruimte te scheppen voor dit grotere motorblok, kreeg dit model een gewijzigde en vlakkere neus.
Range Rover Het prototype heette Velar (van V Eight LAndRover). Het hele ontwerp was gebaseerd op de inbouw van de Rover V8, die Rover had gekocht van Buick. Woensdag 17 juni 1970 werd de Range Rover aan de autopers gepresenteerd. De Range Rover was z'n tijd vooruit. Rondom schroefveren, de eerste 4x4 met permanente vierwielaandrijving. Het eerste model heeft bestaan tussen 1970 en 1992. Het was de eerste SUV, nog voordat dit modewoord was geïntroduceerd. De auto was een terreinauto die een betere wegligging had en luxueuzer ingericht was van binnen. Ondanks zijn onzuinige benzine-aangedreven V8 bleef de auto populair gedurende de jaren '70 en daarna. De Range Rover werd continu bijgewerkt.
Packard 1927 Packard was een merk van luxeauto's uit de Verenigde Staten dat van 1899 tot 1958 bestond. De Packard Motors Company was gevestigd in Detroit (Michigan, VS) en fuseerde in 1954 met Studebaker tot Studebaker-Packard. Packard gebruikte een zeer bekende slogan die luidde: Ask The Man Who Owns One, of Vraag het aan hij die er één bezit. Vandaag de dag zijn Packard's zeer gezocht door verzamelaars.
Siata Daina 1956 de firma Siata, een afkorting voor Societa Italiana Applicazione Transformazione Automobilistiche,bouwde tussen 1926 en 1970 voornamelijk specials met onderdelen van Fiat. toen Fiat de 1400 op de markt bracht, kon Siata het onderstel gebruiken voor zijn Daina.
Porsche 356. 1948 de 356 kon voor allerlei doeleinde worden gebruikt, als gezinsauto, ook al was de ruimte achterin beperkt, en als rally- en raceauto. voor dit laatste doel werd in de wagen een motor met vier nokkenassen ingebouwd. de eerste exemplaren van 356, die in Stuttgard werden gebouwd, hadden een knik in de voorruit. de motoren hadden een inhoud van 1100, 1300 of 1500cc.
Ford Anglia 105E 1956 de Anglia 105E was ten opzichte van zijn voorganger, 100E, een technisch heel moderne auto. de achteruit was afkomstig uit de Lincoln Continental MK3. niet iedereen kon de achterruit van de Anglia waarderen. bij Ford Nederland moest de wagen zo worden gefotografeerd, dat de achterruit niet zichtbaar was. de carrosserie van de Anglia 105E was in de windtunnel ontworpen.
Fiat Multipla 600 1956 de 600 was ook als Multipla leverbaar. dit model was eigenlijk de voorloper van de huidige Multipla Purpose Vehicles. de 600 werd in verschillende landen gebouwd, waaronder Polen en Spanje. de 600 Multipla werd door velen gewaardeerd . hij kon maximaal zes personen vervoeren en werd dus zelfs als taxi gebruikt.
Fiat 500 2007 Deze schattige auto leunt nauw aan bij de verschillende concepten die we op de laatste salons hebben kunnen zien. Ook bestaat er geen twijfel over zijn band met het oude model, hij behoudt dezelfde lijn en proporties, althans in grote lijnen.
Het verschil zit vooral onder de motorkap : de nieuwe Fiat 500 zal uitgerust worden met drie verschillende viercilinders (een 1.3 Multijet diesel van 75 pk en twee benzinemotoren van respectievelijk 1.2 liter met 69 pk en een 1.4 16V met 100 pk). De kleine tweecilinder achterin verdwijnt dus voorgoed.
KUGA is Ford's kleine SUV! In 2006 toonde Ford op het Autosalon van Parijs het studiemodel iosis X. Een SUV met afmetingen die hem in de middenklasse plaatsen. Twee jaar later zal het merk met het blauwe ovaal de productieversie voorstellen op het Autosalon van Frankfurt. De SUV luistert naar de naam Kuga' en wordt lijnrecht tegenover de gloednieuwe VW Tiguan gepositioneerd. Het model komt in de lente van volgend jaar op de markt. Ford paste z'n kinetic design vormtaal toe op een compacte crossover. De autobouwer belooft -uiteraard- goede rijeigenschappen (Fords stokpaardje) en uitstekende terreincapaciteiten. Uit de tekst kunnen we afleiden dat alvast een deel van de versies met vierwielaandrijving leverbaar wordt. De Kuga zal in het Duitse Saarlouis van de band lopen.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.