`Cisitalia`, Consorzio Industriale Sportive Italia, is de naam van een Italiaans automerk dat in 1946 werd opgericht door Piero Dusio. Het zorgde na de Tweede Wereldoorlog mee voor het heropleven van de autosport in Italië. In de jaren 1930 racete Piero Dusio in zijn vrije tijd reeds met Alfa Romeo`s en Maserati`s en na de Tweede Wereldoorlog besloot hij om zijn eigen racewagens te gaan bouwen. Gebruik makend van relatief goedkope Fiat onderdelen werd samen met Dante Giacosa, de ontwerper van de Fiat Topolino, de Cisitalia D46 racewagen. De eerste race met de D46, de Coppa Brezzi in Turijn in 1946, werd meteen gewonnen. Dankzij de successen van de D46, zowel op economisch vlak als bij het racen, werd besloten om een volwaardige Grand Prix wagen te ontwikkelen. Carlo Abarth, de oprichter van Abarth en toen werkzaam voor Cisitalia, bracht Dusio in contact met Ferdinand Porsche en samen met diens ingenieurs werd de Porsche 360 Cisitalia gebouwd. Op basis van de D46 werd in 1947 de Cisitalia 202 gebouwd.
BRM ( british racing motors ) wordt in 1947 door Peter Berthon en Raymond Mays, die ook in de jaren 30 ERA in het leven hadden geroepen,opgezet. De eerste Grand Prix BRM , uit 1949 is waarschijnlijk de meest geavanceerde racewagen van die tijd. Deze is uitgerust met en V16 motor en had een vermogen van 485pk bij 12000tpm. Jammer genoeg was hij erg kwetsbaar en werd al snel vervangen
Lancia D-50 Ferrari 1956 De Lancias Sport D20, D23, D24 en D25 krijgen eind 1953 gezelschap van de D50-racewagen voor de Formule 1: een monoposto met enkele voor die tijd unieke constructies. Zo is de achtcilinder V-motor schuin in het chassis gemonteerd, waardoor de cardanas links naast de coureur en niet onder zijn stoel door naar achteren loopt. Deze oplossing maakt het mogelijk om in vergelijking met de concurrenten een aanzienlijk lager zwaartepunt te realiseren. Zowel de motor als de dwars achter de achteras gemonteerde transmissiegroep vormt een integraal onderdeel van het chassis. Deze constructie die later door andere fabrikanten wordt overgenomen is niet alleen gewichtsbesparend, maar draagt ook bij tot een grotere sterkte en stijfheid van het chassis. De brandstofvoorraad is verdeeld over drie tanks: twee hoofdtanks aan de zijkanten van de wagen en een derde, kleinere tank achterin, ter hoogte van de schouders van de coureur.
Naast het engagement met de herwerkte racewagen W 196 in de Formule 1 sloeg Mercedes-Benz in 1955 met de toerwagen 300 SL en de nieuw ontwikkelde racewagen 300 SLR de weg naar nieuwe overwinningen in. Tot de fabrieksrijders behoorden naast Juan Manuel Fangio, Karl Kling en Hans Herrmann ook de Brit Stirling Moss en de Italiaan Piero Taruffi.
Mercedes Benz 230 SL 1963 De opvolger van de 190 SL was de 230 SL, die zich onderscheidde door zijn kenmerkend pagodedak en een zescilindermotor van 2,3 liter.
Ford Prefect Anglia 100E 1958 Deze wagens werden in verschillende Fordfabrieken in Europa geproduceerd. De tweedeursstationcar uitvoering werd Escort genoemd. Hiervan rolden maar liefst 33.131 exemplaren van de lopende band .
De TT Coupé is Audi's tweede model met een dwars geplaatste motor voorin. Die motor is altijd een 1,8 liter viercilinder met vijf kleppen per cilinder en een turbo. In plaats van de 150 pk (110 kW) die in de A3 uit dit blok wordt gehaald, perst de krachtbron er in de TT Coupe naar keuze 180 pk (132 kW) of 225 pk (165 kW) uit. In het laatste geval is quattro-aandrijving standaard, bij de 180 pk-versie is er keuze tussen voor of vierwielaandrijving.
Porsche 911GT1 EVO 1998 Nadat de GT1-klasse ophield met bestaan aan het einde van 1998, zijn de meeste Porsches verdwenen in musea en privé-verzamelingen. Het Canadese team van Klaus Bytzek beschikt nog over twee van deze auto's, welke zijn teruggetuned naar GTS-1 specificaties. De auto kwalificeerde zich in het middenveld maar behaalde over 24 uur een prachtige 6e plaats ondanks het ontbreken van een imponerende rijders bezetting.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.