Lotus 98T 1988 Lotus was opnieuw hoofdrolspeler in de formule 1 in het midden van de jaren tachtig met de rijzende ster van de autosport, de Braziliaan Ayrton Senna onbetwiste koning van de pole postions.
Brabham BT50 1982 Met de Braziliaan Nelson Piquet herleven voor Brabham oude tijden. De coureur uit Rio De Janeiro wint de wereldtitel in 1980 en wordt in 1981 wereldkampioen met de Brabham BT49, uitgerust met een Ford motor . Hij helpt mee de BT50 af te stellen , aangedreven door een viercilinder turbomotor van BMW. Vanaf 1982 is zijn teamgenoot Riccardo Patrese, die eerste wordt in de Grand Prix van Monte Carlo.
Brabham bt 20 1966 In 1966 werd Jack Brabham wereldkampioen met de Brabham BT 20 Deze V8 leverde bijna 275pk bij 8200tpm, weinig voor die tijd. Het karige vermogen werdt ruimschoots gecompenseerd door het gewicht in de wagen: 530kg, ten opzichte van de 680/700kg van de concurrentie.
Opel rekord 1954 In 1952 had Ford veel succes geboekt met zijn nieuwe Taunus 12M . Opel antwoordde met de Opel Olympia Rekord, die tegen het eind van 1953 kon worden geleverd.
Opel Rekord P1 1962 De Opel Rekord P1 werd gemaakt in de periode 1957-1962. In totaal zijn er 884.855 gemaakt. Ze werden gemaakt met 3 verschillende motoren: 1200cc, 1500cc, en een 1700cc.
De 1200cc werd gemaakt van 1959 tot 1962 De 1500cc werd gemaakt van 1957 tot 1960 De 1700cc werd gemaakt van 1959 tot1962
Opel Rekord "R3" A 1963 De Opel Rekord "R3" A werd in mei 1963 voorgesteld aan het publiek. Daar waar zijn voorgangers een barokke stijl hadden, viel de A op door zijn simpele, en toch sierlijke, lijnvoering. Deze was grotendeels gebaseerd op het uiterlijk van de Chevrolet Chevy II van 1962. De Rekord A was in verschillende uitvoeringen leverbaar:
2-deurs coach 4-deurs sedan Coupé Cabriolet (op basis van de coupé, geproduceerd door Autenrieth en Deutsch) Car-A-Van Bestelwagen
Techniek De techniek was nog van de oude stempel. Het motorblok was nog gebaseerd op de techniek die werd gebruikt in de Olympia van 1937. Het is een viercilinder in rij. Dit blok maakt gebruik van een onderliggende nokkenas en dus lange klepstoters kent. In 1500 cc uitvoering betekende dit 63 SAE PK, de 1700 cc had 68 SAE PK. Tevens was er nog een "S" uitvoering van de 1700 cc, deze gaf 76 SAE PK. Dit gaf topsnelheden van 128,135 en 146km/h. Tevens was er de mogelijkheid tot een 6 cilinder, de 2600 cc uit de Kapitein. Deze werd enkel geleverd in de 4-deurs en coupé en bracht het tot 100 pk, goed voor een topsnelheid van 165, respectievelijk 170km/h
Ford Sierra RS 500 GR5.. 1987 Van de Sierra werden twee sportieve versies door Ford op de markt gebracht. De eerste was de Sierra XR4i. Het was een opvallende auto die alleen leverbaar was in de kleuren wit, zwart en lichtblauw. De XR4i-uitvoering was voorzien van lichtmetalen velgen, een grote achterspoiler en grotere bumpers. De XR4i was leverbaar met een 2.8 of 2.9 V6 motor. Het tweede sportieve model was de Cosworth. Deze versie was leverbaar met een 2.0 motor
Porsche 959 1985 In 1983 zorgt Porsche voor een sensatie door op de IAA van dat jaar de Gruppe B te onthullen. Officieel nog een prototype, maar al gauw blijkt dat Porsche het vierwielaangedreven model op basis van de 911 daadwerkelijk op de markt wil brengen. In 1985 is het zover: de 959 gedoopte supersportwagen is gereed voor serieproductie. De carrosserie is vergeleken met de 911 flink breder geworden, en de neus met de klassieke ronde koplampen is helemaal gladgestreken. Aan de achterzijde siert een enorme, in het koetswerk geïntegreerde spoiler het markante achterlijf van de 959. Geheel nieuw voor Porsche is de vierwielaandrijving, die enkele jaren later (vanaf 1988) ook wordt geleverd op de gewone 911-modellen.
PORSCHE 959 1985 Onder de motorkap ligt de bekende boxer-zescilinder, nu met een cilinderinhoud van 2.849 cc en dubbele turbo. Deze krachtpatser perst er 450 pk uit, waarmee de 959 in een bloedstollende 3,7 seconden naar de 100 km/h sprint. De topsnelheid ligt op 320 km/h. De 959 staat standaard op Bridgestone banden met runflat-techniek. Daarmee kan zelfs bij een lekke band nog even doorgereden worden. Een waarschuwingssysteem geeft een melding indien de bandenspanning van één van de banden daalt. Ook een zesversnellingsbak is standaard, evenals in hoogte verstelbare schokdempers, die de bodemvrijheid van de 959 automatisch aan de snelheid aanpassen. De 959 bewijst op indrukwekkende wijze het potentieel dat nog altijd in de 911 schuilt, en geeft critici die menen dat de 911 op sterven na dood is, het nakijken. In 1986 wint de 959 zelfs de loodzware rally Parijs-Dakar.
type 959 bouwjaren 1985-1986 bouwwijze 6 cil.,boxer cilinderinhoud 2849 cc brandstof benzine aandrijving vierwiel vermogen 450 pk/6500 tpm koppel 500 Nm/5500 tpm lengte 426 cm breedte 184 cm hoogte 120 cm wielbasis 227 cm massa 1450 kg topsnelheid 320 km/h acceleratie 3,7 s productieaantal 220
In 1984 bracht Peugeot de 205 GTi op de markt, een 1580 cm3 injectiemotor met 105pk. De GTi was alleen leverbaar als 3-deurs. Als klap op de vuurpijl bracht Peugeot als homologatiemodel de 205 Turbo 16 Rally 4WD uit. Door veranderingen in het reglement bij de WRC verviel de klasse waarin Peugeot meedeed met dit model. Het ging toen de woestijnrally Parijs-Dakar rijden met de auto. Tegenwoordig is het een veel gezochte auto waar liefhebbers een grote som geld voor willen neerleggen.
Transporter is de naam voor een bestelwagen van de Duitse autofabrikant Volkswagen, die intern bekend staat als Typ 2 (de Volkswagen Kever heette intern Typ 1). Sinds 1990, met de komst van de T4 variant, is Transporter ook als naam geregistreerd. Voor de diverse modellen zijn door de jaren heen diverse bijnamen gebruikt, waarbij VW-Bus de algemeen gebruikte is.
Onder de naam Typ 2 zijn inmiddels 5 varianten op de markt gebracht, van T1 tot T5. Typ 2 is dus, in tegenstelling tot wat nog wel eens wordt gedacht, niet synoniem met een T2-bus.
De Typ 2 is het tweede model dat door het naoorlogse Volkswagen geproduceerd werd; eerder fabriceerde het bedrijf alleen de Volkswagen Kever. De productie begon in 1950. Het model kan worden beschouwd als de voorloper van busjes voor personen- en goederenvervoer. In de jaren zestig en zeventig werd de Typ 2 een populair hippiebusje, voornamelijk omdat het veel ruimte bood voor personen en levensmiddelen.
Austin Healey Sprite 1959 De Austin Healey Sprite was de Healey voor de gewone man . In totaal liepen er 129.350 exemplaren van de band Deze wagen werd ook frogeye of kikkeroog genoemddoor zijn opvalende lichten.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.