big brother of the Opel Rekord P1 Dit is dus de Amerikaanse grote broer. Met het ontwerpen is wel gekeken naar de kenmerken van het andere General Motors produkt ,de Buick 1955 en 1956. De sierstrippen op de zijkant met een knik voor het achterwiel zijn op meerdere type Buicks uit die tijd terug te vinden. Meerdere overeenkomsten zijn de voorbank in plaats van losse voorstoelen,stuurversnelling,de panoramische voorruit. Geen overeenkomst zijn de afmetingen van de auto's
Cadillac Serie 62 Convertible 1959 In 1959 werden de autos voorzien van een geheel nieuwe carrosserie. Ook had men de motoren niet met rust kunnen laten. De V8 had nu een inhoud van 6384cc en een vermogen van 330pk/4800tpm. Ook in de cabriolet werden de zijruiten elektrisch bediend.
Plymouth Barracuda 1965 Hoewel de Barracuda een bijzonder mooie auto was, week hij eigenlijk nauwelijks af van de Valiant. Het onderstel en de mechaniek waren identiek, evenals de carrosserie van de voorbumper tot en met de deuren . De klant had de keuze uit een spaarzame zescilinder of een 235 sea pk sterke V8 motor.
Morgan Plus 8 1968 In augustus 1968 bracht Morgan de Plus Eight op de markt, een tweezitter met een prachtige aluminium V8 van Rover. Deze motor had een inhoud van 3532cc en leverde 184pk/5200tpm. De auto was gevaarlijk snel, omdat hij maar 850kg woog.
Triumph TR6 1972 De TR6 was een TR5 met een door de firma Karmann in Osnabruck veranderde neus en achterkant. De wagen werd de beste verkochte TR en de laatste versie van het oorspronkelijke ontwerp. Tegen een meerprijs kon ook een Hardtop worden aangeschaft. Dit model was door Triumph zelf ontworpen.
Vlak voor de VS deelnamen aan de Tweede Wereldoorlog lanceerde men met de Packard Clipper een gloednieuw model. Een paar maanden later lag de productie stil vanwege die oorlog. Als men had gewacht tot na de oorlog had de Clipper de eerste na-oorlogse auto kunnen zijn.
Clipper was een Amerikaans automerk dat enkel in modeljaar 1956 op de markt was. Clipper was een spin-off van Packard. Packard wilde haar eigen merknaam reserveren voor dure luxewagens en haar goedkopere modellen afsplitsen met een nieuwe merknaam, Clipper.
Railton Light Sports1937 In 1937 presenteerden Hudson een model met een zescilindermotor. Op basis van dit model ontstond vervolgens de Railton Light Sports. Het model werd aangedreven door een zescilindermotor met 2723cc en 76pk/3800tpm.
Morgan Plus 4 fladt rad 1951 Het begrip Fladt Rad verwijst naar de platte radiateur, waarmee de autos al voor de oorlog werden geleverd. Het model werd als twee en vierzitter verkocht. De 4/4 had een kleine 1267cc Standard Ten motor, die 41pk leverde. De Plus 4 werd voordgestuuwd door de 2088cc Standard Vanguard-motor De twee rezervewielen behoorden tot de standaarduitrusting. De topsnelheid lag rond de 125km/uur.
De Karmann Ghia was een tweedeurs sportwagen die door Volkswagen werd verkocht. Het ontwerp was van het Italiaanse bureau Ghia. De Duitse carrosseriebouwer Karmann bouwde tussen 1955 en 1974 meer dan een half miljoen stuks, in twee typen de 14 & 34..
Lotus Elan 1964 De altijd inventieve Colin Chapman, oprichter van het excentrieke Lotus, presenteert op de London Motor Show de Elan. De karakteristieke roadster is als eerste Lotus-model met het befaamde backbone chassis uitgerust (een ruggengraat van plaatstaal, die aan beide zijden eindigt in een vork). Daarop is een glasvezel carrosserie gemonteerd, wat garant staat voor een uiterst stijve constructie. De carrosserie is ontworpen door Ron Hickman, de man die later de Black & Decker Workmate zou uitvinden. De Elan beschikt over onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. Pers en publiek zijn dan ook enthousiast over de perfecte wegligging. Die superbe handling gaat nu eens niet vergezeld van een keiharde vering, zoals gebruikelijk bij sportwagens. Integendeel, de vering is aangenaam soepel, zonder verlies aan scherpte. Bijzonder zijn ook de klapkoplampen die bij de bediening ervan gebruik maken van het vacuüm van de motor. In het vooronder van de Elan S1 (eerste serie) vinden we een Coventry Climax viercilindermotor van 1.499 cc met 100 pk. Bij de S2, die in 1964 verschijnt, vinden we echter een nieuw 1.558 cc Ford-motorblok, door Chapman voorzien van een cilinderkop met Twin Cam-techniek (dubbele nokkenassen) en mede daardoor nu 106 pk leverend. De S3 uit 1966 is ook als elegante coupé leverbaar en vanaf 1967 kan ook gekozen worden voor de Elan +2, een 2+2. lotus elan 1964
In 1970 verschijnt de tweekleurige Sprint, met een 126 pk sterke motor. Decennia later vormt de Elan nog altijd de inspiratiebron voor vele roadsters. In totaal worden tussen 1962 en 1973 ongeveer 12.000 exemplaren gebouwd.
TECHNISCHE GEGEVENS type S1 S2 Sprint bouwjaren 1962-1964 1964-1966 1970-1973 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn cilinderinhoud 1499 cc 1558 cc 1558 cc brandstof benzine benzine benzine aandrijving achter achter achter vermogen 100 pk/5700 tpm 106 pk/5500 tpm 126 pk/6500 tpm lengte 369 cm 369 cm 369 cm breedte 142 cm 142 cm 142 cm hoogte 110 cm 110 cm 110 cm massa 585 kg 585 kg 687 kg topsnelheid - 185 km/h 196 km/h acceleratie - - 7,9 s productieaantal - 1.250 1.300
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.