Porsche 356 Carrera 2 Type 1 1963
We schrijven 1963 als de laatste ontwikkeling van de 356 in de vorm van het C- en SC-model verschijnt. Het motorengamma bleef beperkt tot twee stoterstangenmotoren van respectievelijk 75 en 95 pk, zij het dat de krachtige (en dure) 2 liter 130 pk nog wel leverbaar was. De belangrijkste wijziging zat echter onderhuids verborgen: na de eerste tweehonderd autos werden rondom de trommelremmen vervangen door schijfremmen, welke door ATE volgens een gebruikelijk concept geproduceerd werden. Wat verder volgde waren aanpassingen aan naven, velgen en wieldeksels, de stabilisatorstang voor (zwaarder), de verbinding tussen het stuurhuis en de stuurkolom en de synchronisatie van de versnellingsbak. Veren, stoelen, dashboard, ventilatie en andere details werden weer verbeterd. Natuurlijk was de 356 C de beste en meest doorontwikkelde versie van de gehele 356-reeks, maar het einde van het succesverhaal was toch in zicht. Sterker nog: in 1963 werd de 911 gepresenteerd, die als modernere en krachtigere auto geleidelijk de plaats van de gedateerde 356 in zowel de verkoopcijfers als de harten van de Porsche-fans overnam. Niettemin bleef de C in productie tot april 1965, toen het laatste exemplaar, een witte cabriolet, feestelijk van de band rolde in Zuffenhausen.
|