We schrijven 1963 als de laatste ontwikkeling van de 356 in de vorm van het C- en SC-model verschijnt. Het motorengamma bleef beperkt tot twee stoterstangenmotoren van respectievelijk 75 en 95 pk, zij het dat de krachtige (en dure) 2 liter 130 pk nog wel leverbaar was. De belangrijkste wijziging zat echter onderhuids verborgen: na de eerste tweehonderd autos werden rondom de trommelremmen vervangen door schijfremmen, welke door ATE volgens een gebruikelijk concept geproduceerd werden. Wat verder volgde waren aanpassingen aan naven, velgen en wieldeksels, de stabilisatorstang voor (zwaarder), de verbinding tussen het stuurhuis en de stuurkolom en de synchronisatie van de versnellingsbak. Veren, stoelen, dashboard, ventilatie en andere details werden weer verbeterd. Natuurlijk was de 356 C de beste en meest doorontwikkelde versie van de gehele 356-reeks, maar het einde van het succesverhaal was toch in zicht. Sterker nog: in 1963 werd de 911 gepresenteerd, die als modernere en krachtigere auto geleidelijk de plaats van de gedateerde 356 in zowel de verkoopcijfers als de harten van de Porsche-fans overnam. Niettemin bleef de C in productie tot april 1965, toen het laatste exemplaar, een witte cabriolet, feestelijk van de band rolde in Zuffenhausen.
Sunbeam Stiletto 1970 De Sunbeam Stiletto werd van 1966 tot 1972 gebouwd . Hij viel op door zijn dubbele koplampen en zijn vinyldak. De 875cc motor had een bovenliggende nokkenas en leverde 60pk/6000tpm.
Datsun Pick up 720 1982 In 1934 begon Nissan met de productie van Pick ups (4x2, en vanaf 1980 ook 4x4) gebaseerd op de gewone autos. Deze wagens waren zowel met benzine als met diezelmotoren verkrijgbaar. De Pick ups hadden tweedeurs cabines voor twee personen (lange carrosserie) of een tweedeurs cabine voor vier tot vijf inzittenden (dubbele cabine) .
Toyota HiLux pick up 1980 De uitgebreide Hilux serie behoort tot de meeste succesvolle LU-V in de geschiedenis . Mettertijd kregen deze autos een zekere naam op de markt voor vrijetijdsvoertuigen. Het model werd gebouwd door een voormalig concurrent van Toyota, Hino en werd vanaf 1968 verkocht onder de naam Briska. Nadat Toyota Hino had overgenomen, verkocht het de autos onder de eigen merknaam .
Tot de Hilux modellen behoorden een stationcar en een pick up. In 1972 en 1978 werden de autos gemoderniseerd, maar behielden hun 1.6 en 2.0l benzinemotoren. In 1979 kwam hier een 2.2l dieselmotor bij. In datzelfde jaar bracht Toyota een 4x4 versie op de markt. Naast de lijvige modellen was er nog een pick up en de double cab.
De 404 verscheen in verschillende varianten. Naast de sedan (de 4-deurs versie) verscheen in 1961 een cabriolet en weer een jaar later een coupé. Ook werden een familiale (7 persoons), een break (Commerciale, Familiale en Break Super Luxe) en een pick-up versie geproduceerd, die als Camionnette en Fourgonnette werd verkocht.
Motoren De standaard motor was een 1.6 liter die benzine als brandstof had. In 1961 werd daar een injectiemotor aan toegevoegd. De 1,9 liter Diesel motor werd een van de meest succesvolle van dat moment en werd later ook in andere modellen van Peugeot gebruikt. Zelfs andere fabrikanten maakten er gebruik van. De 404 werd geleverd met een manuele 4-versnellingsbak en een versnellingshandle aan het stuur (de stuurversnelling). Later werd er ook een ZF automaat met 3 trappen ingebouwd.
De J7, de enige besteller die volledig zelfstandig door Peugeot is ontworpen en ontwikkeld sinds de Tweede Wereldoorlog (en dus wél een echte leeuw), is toch wel enigszins in vergetelheid geraakt bij het grote publiek en dat is jammer, want het is in vele opzichten de perfecte bestelauto: praktisch, robuust, ruim en ongelofelijk veelzijdig. Bovendien is het een busje met een geweldig karakter.
In 1965 rolde de eerste J7 uit de fabriek en -geloof het of niet- zelfs tegenwoordig wordt de J7 nog steeds geproduceerd! Met name de buitenkant heeft in de loop der jaren wel enige face-lifts ondergaan, maar de basis is ongewijzigd.
Daarmee vestigt de J7 ook nog eens een record: het is de langst geproduceerde bedrijfsauto ter wereld.
Renault 12 Gordini 1968 In de Renault 12 bromde een viercilinder met 1289cc en 54pk. In de Gordini uitvoering was de opgevoerde motor van de R16 geplaatst met 1647cc en 125pk/6000tpm.
Autobianchi Abarth A112 1985 De A112 was vooral met een Abarth motor een bijzonder pittige wagen . In totaal werden er 1.254.178 autos van het type A112 verkocht. De motor viercilinders, 903 tot 1050cc , 44pk/5600tpm tot 70pk/6600tpm.
De XR311 werd in de jaren '70 ontwikkeld als multifunctioneel militair voertuig ter vervanging van de legendarische Jeep (een soort voorloper van de Hummer).
Citroën H 1963 De Citroën H Van of Citroën HY is een bestelbus van Citroën die werd geproduceerd tussen 1947 en 1982. Met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie' was de HY een bekende verschijning in Europa. Maar liefst 34 jaar lang bleef deze auto vrijwel onveranderd in productie, een absoluut record voor een bestelwagen. Er zijn in totaal 475.000 exemplaren gebouwd. De zwaardere uitvoering met een hoger laadvermogen werd 'HZ' genoemd. De praktische laadruimte werd voor allerhande doelen toegepast, waaronder het vervoeren van landbouwgoederen, tot het gebruik voor ziekenvervoer.
De eisen voor het ontwerp van de HY waren enigsinds gelijk aan die van een 2CV: voorwielaandrijving, een laag brandstofverbruik en een goede wegligging. De eerste blauwdrukken van deze auto lagen al op de werktafel in de 2e wereldoorlog, maar het eerste prototype rolde pas ná 1945 van de band.
Het ontwerp van de HY is niet gebaseerd op de zelfdragende carrosserie. De wens was een chassis met opbouw. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd(motor, versnellingsbak en aandrijving). Voordeel hiervan is dat een HY vrij gemakkelijk kan worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen, hierbij hoeven alleen de chassisbalken en de remleidingen te worden verlengd.
De HY is in vele honderden varianten verschenen. Als camper, horecaverkoopwagen, pickup, paardenwagen etc.
De nieuwe Aston Martin DB9 heeft een prachtig klinkende V12-motor met niet minder dan 450 pk. Daarmee haalt hij prestaties waarover niemand te klagen heeft, en ook zijn weggedrag is fabelachtig. Advertisement
Maar dat is niet de reden waarom wij met plezier 150.000 euro zouden ophoesten voor de DB9 (als we ze hadden): wij vallen gewoon als een blok voor zijn supersexy lijnenspel.
Audi Quatro V8 1990 Audi's eerste serieuze mededinger in het segment van de luxe-sedans waar BMW en Mercedes lang het alleenrecht hadden. Ook wel omschreven als een '100 met een V8 erin'. Het merk had veel succes in het DTM met de auto (dankzij die V8 en 4wd, ondanks het hoge gewicht), totdat de organisatie de auto illegaal verklaarde.
Braun Tyrell Honda 020 F1 1991 De hoopvolle prestaties van de Japanse coureur Satoru Nakajima in 1990 . Verzekerden Tyrrell in 1991 van de tiencilinderhonda motoren die aan de kant werden gezet door het team van Mclaren Het gestelde vertrouwen en het nieuwe kapitaal zijn echter niet voldoende om de problemen van het team op te lossen.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.