Citroën H 1963 De Citroën H Van of Citroën HY is een bestelbus van Citroën die werd geproduceerd tussen 1947 en 1982. Met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie' was de HY een bekende verschijning in Europa. Maar liefst 34 jaar lang bleef deze auto vrijwel onveranderd in productie, een absoluut record voor een bestelwagen. Er zijn in totaal 475.000 exemplaren gebouwd. De zwaardere uitvoering met een hoger laadvermogen werd 'HZ' genoemd. De praktische laadruimte werd voor allerhande doelen toegepast, waaronder het vervoeren van landbouwgoederen, tot het gebruik voor ziekenvervoer.
De eisen voor het ontwerp van de HY waren enigsinds gelijk aan die van een 2CV: voorwielaandrijving, een laag brandstofverbruik en een goede wegligging. De eerste blauwdrukken van deze auto lagen al op de werktafel in de 2e wereldoorlog, maar het eerste prototype rolde pas ná 1945 van de band.
Het ontwerp van de HY is niet gebaseerd op de zelfdragende carrosserie. De wens was een chassis met opbouw. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd(motor, versnellingsbak en aandrijving). Voordeel hiervan is dat een HY vrij gemakkelijk kan worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen, hierbij hoeven alleen de chassisbalken en de remleidingen te worden verlengd.
De HY is in vele honderden varianten verschenen. Als camper, horecaverkoopwagen, pickup, paardenwagen etc.
De nieuwe Aston Martin DB9 heeft een prachtig klinkende V12-motor met niet minder dan 450 pk. Daarmee haalt hij prestaties waarover niemand te klagen heeft, en ook zijn weggedrag is fabelachtig. Advertisement
Maar dat is niet de reden waarom wij met plezier 150.000 euro zouden ophoesten voor de DB9 (als we ze hadden): wij vallen gewoon als een blok voor zijn supersexy lijnenspel.
Audi Quatro V8 1990 Audi's eerste serieuze mededinger in het segment van de luxe-sedans waar BMW en Mercedes lang het alleenrecht hadden. Ook wel omschreven als een '100 met een V8 erin'. Het merk had veel succes in het DTM met de auto (dankzij die V8 en 4wd, ondanks het hoge gewicht), totdat de organisatie de auto illegaal verklaarde.
Braun Tyrell Honda 020 F1 1991 De hoopvolle prestaties van de Japanse coureur Satoru Nakajima in 1990 . Verzekerden Tyrrell in 1991 van de tiencilinderhonda motoren die aan de kant werden gezet door het team van Mclaren Het gestelde vertrouwen en het nieuwe kapitaal zijn echter niet voldoende om de problemen van het team op te lossen.
Lotus 98T 1988 Lotus was opnieuw hoofdrolspeler in de formule 1 in het midden van de jaren tachtig met de rijzende ster van de autosport, de Braziliaan Ayrton Senna onbetwiste koning van de pole postions.
Brabham BT50 1982 Met de Braziliaan Nelson Piquet herleven voor Brabham oude tijden. De coureur uit Rio De Janeiro wint de wereldtitel in 1980 en wordt in 1981 wereldkampioen met de Brabham BT49, uitgerust met een Ford motor . Hij helpt mee de BT50 af te stellen , aangedreven door een viercilinder turbomotor van BMW. Vanaf 1982 is zijn teamgenoot Riccardo Patrese, die eerste wordt in de Grand Prix van Monte Carlo.
Brabham bt 20 1966 In 1966 werd Jack Brabham wereldkampioen met de Brabham BT 20 Deze V8 leverde bijna 275pk bij 8200tpm, weinig voor die tijd. Het karige vermogen werdt ruimschoots gecompenseerd door het gewicht in de wagen: 530kg, ten opzichte van de 680/700kg van de concurrentie.
Opel rekord 1954 In 1952 had Ford veel succes geboekt met zijn nieuwe Taunus 12M . Opel antwoordde met de Opel Olympia Rekord, die tegen het eind van 1953 kon worden geleverd.
Opel Rekord P1 1962 De Opel Rekord P1 werd gemaakt in de periode 1957-1962. In totaal zijn er 884.855 gemaakt. Ze werden gemaakt met 3 verschillende motoren: 1200cc, 1500cc, en een 1700cc.
De 1200cc werd gemaakt van 1959 tot 1962 De 1500cc werd gemaakt van 1957 tot 1960 De 1700cc werd gemaakt van 1959 tot1962
Opel Rekord "R3" A 1963 De Opel Rekord "R3" A werd in mei 1963 voorgesteld aan het publiek. Daar waar zijn voorgangers een barokke stijl hadden, viel de A op door zijn simpele, en toch sierlijke, lijnvoering. Deze was grotendeels gebaseerd op het uiterlijk van de Chevrolet Chevy II van 1962. De Rekord A was in verschillende uitvoeringen leverbaar:
2-deurs coach 4-deurs sedan Coupé Cabriolet (op basis van de coupé, geproduceerd door Autenrieth en Deutsch) Car-A-Van Bestelwagen
Techniek De techniek was nog van de oude stempel. Het motorblok was nog gebaseerd op de techniek die werd gebruikt in de Olympia van 1937. Het is een viercilinder in rij. Dit blok maakt gebruik van een onderliggende nokkenas en dus lange klepstoters kent. In 1500 cc uitvoering betekende dit 63 SAE PK, de 1700 cc had 68 SAE PK. Tevens was er nog een "S" uitvoering van de 1700 cc, deze gaf 76 SAE PK. Dit gaf topsnelheden van 128,135 en 146km/h. Tevens was er de mogelijkheid tot een 6 cilinder, de 2600 cc uit de Kapitein. Deze werd enkel geleverd in de 4-deurs en coupé en bracht het tot 100 pk, goed voor een topsnelheid van 165, respectievelijk 170km/h
Ford Sierra RS 500 GR5.. 1987 Van de Sierra werden twee sportieve versies door Ford op de markt gebracht. De eerste was de Sierra XR4i. Het was een opvallende auto die alleen leverbaar was in de kleuren wit, zwart en lichtblauw. De XR4i-uitvoering was voorzien van lichtmetalen velgen, een grote achterspoiler en grotere bumpers. De XR4i was leverbaar met een 2.8 of 2.9 V6 motor. Het tweede sportieve model was de Cosworth. Deze versie was leverbaar met een 2.0 motor
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.