Renault 12 Gordini 1968 In de Renault 12 bromde een viercilinder met 1289cc en 54pk. In de Gordini uitvoering was de opgevoerde motor van de R16 geplaatst met 1647cc en 125pk/6000tpm.
Autobianchi Abarth A112 1985 De A112 was vooral met een Abarth motor een bijzonder pittige wagen . In totaal werden er 1.254.178 autos van het type A112 verkocht. De motor viercilinders, 903 tot 1050cc , 44pk/5600tpm tot 70pk/6600tpm.
De XR311 werd in de jaren '70 ontwikkeld als multifunctioneel militair voertuig ter vervanging van de legendarische Jeep (een soort voorloper van de Hummer).
Citroën H 1963 De Citroën H Van of Citroën HY is een bestelbus van Citroën die werd geproduceerd tussen 1947 en 1982. Met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie' was de HY een bekende verschijning in Europa. Maar liefst 34 jaar lang bleef deze auto vrijwel onveranderd in productie, een absoluut record voor een bestelwagen. Er zijn in totaal 475.000 exemplaren gebouwd. De zwaardere uitvoering met een hoger laadvermogen werd 'HZ' genoemd. De praktische laadruimte werd voor allerhande doelen toegepast, waaronder het vervoeren van landbouwgoederen, tot het gebruik voor ziekenvervoer.
De eisen voor het ontwerp van de HY waren enigsinds gelijk aan die van een 2CV: voorwielaandrijving, een laag brandstofverbruik en een goede wegligging. De eerste blauwdrukken van deze auto lagen al op de werktafel in de 2e wereldoorlog, maar het eerste prototype rolde pas ná 1945 van de band.
Het ontwerp van de HY is niet gebaseerd op de zelfdragende carrosserie. De wens was een chassis met opbouw. Alle techniek lag in de voorkant van de auto geconcentreerd(motor, versnellingsbak en aandrijving). Voordeel hiervan is dat een HY vrij gemakkelijk kan worden verlengd, door vlak achter de cabine de auto als het ware door midden te zagen, hierbij hoeven alleen de chassisbalken en de remleidingen te worden verlengd.
De HY is in vele honderden varianten verschenen. Als camper, horecaverkoopwagen, pickup, paardenwagen etc.
De nieuwe Aston Martin DB9 heeft een prachtig klinkende V12-motor met niet minder dan 450 pk. Daarmee haalt hij prestaties waarover niemand te klagen heeft, en ook zijn weggedrag is fabelachtig. Advertisement
Maar dat is niet de reden waarom wij met plezier 150.000 euro zouden ophoesten voor de DB9 (als we ze hadden): wij vallen gewoon als een blok voor zijn supersexy lijnenspel.
Audi Quatro V8 1990 Audi's eerste serieuze mededinger in het segment van de luxe-sedans waar BMW en Mercedes lang het alleenrecht hadden. Ook wel omschreven als een '100 met een V8 erin'. Het merk had veel succes in het DTM met de auto (dankzij die V8 en 4wd, ondanks het hoge gewicht), totdat de organisatie de auto illegaal verklaarde.
Braun Tyrell Honda 020 F1 1991 De hoopvolle prestaties van de Japanse coureur Satoru Nakajima in 1990 . Verzekerden Tyrrell in 1991 van de tiencilinderhonda motoren die aan de kant werden gezet door het team van Mclaren Het gestelde vertrouwen en het nieuwe kapitaal zijn echter niet voldoende om de problemen van het team op te lossen.
Lotus 98T 1988 Lotus was opnieuw hoofdrolspeler in de formule 1 in het midden van de jaren tachtig met de rijzende ster van de autosport, de Braziliaan Ayrton Senna onbetwiste koning van de pole postions.
Brabham BT50 1982 Met de Braziliaan Nelson Piquet herleven voor Brabham oude tijden. De coureur uit Rio De Janeiro wint de wereldtitel in 1980 en wordt in 1981 wereldkampioen met de Brabham BT49, uitgerust met een Ford motor . Hij helpt mee de BT50 af te stellen , aangedreven door een viercilinder turbomotor van BMW. Vanaf 1982 is zijn teamgenoot Riccardo Patrese, die eerste wordt in de Grand Prix van Monte Carlo.
Brabham bt 20 1966 In 1966 werd Jack Brabham wereldkampioen met de Brabham BT 20 Deze V8 leverde bijna 275pk bij 8200tpm, weinig voor die tijd. Het karige vermogen werdt ruimschoots gecompenseerd door het gewicht in de wagen: 530kg, ten opzichte van de 680/700kg van de concurrentie.
Opel rekord 1954 In 1952 had Ford veel succes geboekt met zijn nieuwe Taunus 12M . Opel antwoordde met de Opel Olympia Rekord, die tegen het eind van 1953 kon worden geleverd.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.