Alfa Romeo Alfetta GTv 1976
Als afgeleide van de Alfa Romeo Alfetta Berlina verschijnt in 1974 geheel onverwacht de bijzonder gelijnde Alfetta GT ten tonele. Gebaseerd op het ingekorte onderstel van de Berlina, met de bekende transaxle-constructie, en een scherpe lijnvoering. Daarmee wijkt de Alfetta GT behoorlijk af van de aloude GTV. Het moderne design stamt van Giugiaro en niet, zoals bij de oude GTV, van Bertone. De ver naar achteren doorgetrokken daklijn moet voor meer hoofdruimte achterin zorgen. Het interieur is net als de buitenkant opvallend eigenzinnig: recht voor de bestuurder bevindt zich de toerenteller; de rest van het instrumentarium is in het midden van het dashboard geplaatst. Er wordt een klassiek houten stuurwiel gemonteerd. De 1,8-liter viercilinder levert 122 pk; vanaf 1976 wordt ook een tweeliter GTV(eloce) leverbaar met 130 pk, alsmede een 1,6 met 109 pk. In 1980 wordt de Alfetta GT gerestyled, met kunststof bumpers en een normaal, voor de bestuurder geplaatst instrumentarium. Een jaar later volgt de introductie van de sterkste GTV, voorzien van een 2,5-liter V6 met injectie, afkomstig uit de Alfa 6. Deze GTV 6 levert 160 pk. In 1986 wordt de produktie van de GTV 2.0 en GTV 6 2.5 gestaakt. De nieuwe GTV verschijnt pas in 1994.
TECHNISCHE GEGEVENS type GT 1,6 GT 1,8 GTV 2,0 GTV 6 2,5 bouwjaren 1976-1980 1974-1976 1976-1986 1981-1986 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 6 cil.,V cilinderinhoud 1570 cc 1779 cc 1962 cc 2492 cc brandstof benzine benzine benzine benzine aandrijving achter achter achter achter vermogen 109 pk/5600 tpm 122 pk/5500 tpm 130 pk/5400 tpm 160 pk/6000 tpm lengte 420 cm 420 cm 420 cm 426 cm breedte 166 cm 166 cm 166 cm 166 cm hoogte 133 cm 133 cm 133 cm 133 cm wielbasis - - - - massa 1040 kg 1050 kg 1080 kg 1210 kg topsnelheid 180 km/h 180 km/h 195 km/h 210 km/h acceleratie 9,9 s 9,8 s 9,7 s 8,3 s productieaantal 16.923 21.948 74.816 21.695
|