Als afgeleide van de Alfa Romeo Alfetta Berlina verschijnt in 1974 geheel onverwacht de bijzonder gelijnde Alfetta GT ten tonele. Gebaseerd op het ingekorte onderstel van de Berlina, met de bekende transaxle-constructie, en een scherpe lijnvoering. Daarmee wijkt de Alfetta GT behoorlijk af van de aloude GTV. Het moderne design stamt van Giugiaro en niet, zoals bij de oude GTV, van Bertone. De ver naar achteren doorgetrokken daklijn moet voor meer hoofdruimte achterin zorgen. Het interieur is net als de buitenkant opvallend eigenzinnig: recht voor de bestuurder bevindt zich de toerenteller; de rest van het instrumentarium is in het midden van het dashboard geplaatst. Er wordt een klassiek houten stuurwiel gemonteerd. De 1,8-liter viercilinder levert 122 pk; vanaf 1976 wordt ook een tweeliter GTV(eloce) leverbaar met 130 pk, alsmede een 1,6 met 109 pk. In 1980 wordt de Alfetta GT gerestyled, met kunststof bumpers en een normaal, voor de bestuurder geplaatst instrumentarium. Een jaar later volgt de introductie van de sterkste GTV, voorzien van een 2,5-liter V6 met injectie, afkomstig uit de Alfa 6. Deze GTV 6 levert 160 pk. In 1986 wordt de produktie van de GTV 2.0 en GTV 6 2.5 gestaakt. De nieuwe GTV verschijnt pas in 1994.
TECHNISCHE GEGEVENS type GT 1,6 GT 1,8 GTV 2,0 GTV 6 2,5 bouwjaren 1976-1980 1974-1976 1976-1986 1981-1986 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 6 cil.,V cilinderinhoud 1570 cc 1779 cc 1962 cc 2492 cc brandstof benzine benzine benzine benzine aandrijving achter achter achter achter vermogen 109 pk/5600 tpm 122 pk/5500 tpm 130 pk/5400 tpm 160 pk/6000 tpm lengte 420 cm 420 cm 420 cm 426 cm breedte 166 cm 166 cm 166 cm 166 cm hoogte 133 cm 133 cm 133 cm 133 cm wielbasis - - - - massa 1040 kg 1050 kg 1080 kg 1210 kg topsnelheid 180 km/h 180 km/h 195 km/h 210 km/h acceleratie 9,9 s 9,8 s 9,7 s 8,3 s productieaantal 16.923 21.948 74.816 21.695
Alfa Romeo tz2 1965 De fraai gelijnde Alfa Romeo Guilia TZ reed op Le Mans in 1964 en 1965. De van een 1.6 liter motor voorziene Alfa's reden in de lichtste GT-klasse. De TZ2 was een door Carlo Chiti ontwikkelde lichtgewicht versie van de bestaande TZ1. O.a. door gebruik te maken van een glasvezel carosserie was de TZ2 100 kg lichter dan zijn voorganger. In 1964 reden er drie TZ1's ingezet door het privéteam Scuderia Saint Ambroeus, het volgende jaar kwamen er drie TZ2's aan de start die werden ingeste door Autodelta S.P.A. Helaas vielen alle drie de fabrieksauto's en ook de privé ingeschreven auto uit. Deze #42 werd o.a. gereden door een zekere Giacomo Russo die echetr was ingeschreven onder de schuilnaam "Geki".
Alfa Romeo 33.3 1971 Een jaar vol sterke emoties. Het duo De Adamich-Pescarolo wint de 1000 km van Brands Hatch, een wedstrijd voor de Wereldbeker Constructeurs, met de 33/3 liter. Ze laten het peloton Porsches en Ferrari's achter zich. Vaccarella en Hezemans winnen de Targa Florio vóór de andere 33/3 van De Adamich en Van Lennep. En tijdens de 6 uur van Watkins Glen (USA) finisht de 33/3 van De Adamich en Peterson als eerste - in de gietende regen en alweer vóór Porsche en Ferrari.
Alfa Romeo 33.3 turbo 1977 1977 brengt een intens race-seizoen en een magisch moment voor Alfa en Autodelta. De Alfa "33 SC 12" rijdt acht races voor het kampioenschap en wint ze allemaal. Voor de tweede keer wordt hij Wereldkampioen bij de Constructeurs. De twaalfcilinder boxer draait nu mee in de Formule 1, waar hij Jack Brabham de vijfde plaats bij de Constructeurs bezorgt. Alfa breekt bovendien een hele resem records : een gemiddelde van 144,225 km/u op het Paul Ricard-circuit, en gemiddeld 203,820 op het circuit van Salzburg.
Opel Neander 1929 in het Duitse Russelheim gevestigde Opel maakte niet alleen autos, maar in verschillende periodes ook motorfietsen. de eerste modellen hadden ééncilindermotoren . van 1922 tot en met 1924 bouwde het bedrijf complete machines met 148cc motoren met tweeversnellingsbak. het daaropvolgende jaar werd een 498cc-ééncilindermotor gebouwd. in 1929 kwam een nieuw model uit met de naam Opel Neander. dit was de laatste motorfiets die Opel zou bouwen.
Reliant Regal MK4 1958 in tegenstelling tot de Duitse dwergautos had de Regal een viercilinder viertaktmotor. in de eerste serie was de 748cc motor van Austin Seven ingebouwd, waarmee de wagen een topsnelheid kon bereiken van meer dan 100km. Reliant heeft in totaal meer dan 100.000 van deze driewielers gebouwd. ook vandaag de dag komt men ze nog regelmatig tegen.
Facel Vega Facel6 1964 in een laatste poging om te overleven, ontwikkelde de fabriek de Facel 3 & Facel 6 eerst met een Volvo en later met een Austin Healey motor in de Facel. de wagens waren nu van de kinderziekten genezen, maar het herstel was te laat.
Lancia Appia 1953 In de eerste 42.429 autos leverde de 1090cc motor 38pk/4800tpm. de wagen van Serie 2 beschikten over een motor met dezelfde cilinderinhoud en hetzelfde toerental, maar het vermogen was toegenomen tot 48pk.
Lancia Aurelia GT B20 1955 De GT, die in 1950 uitkwam, was de sportuitvoering van de Aurelia personenwagen. de wagen was door de beroemde Vittorio Jano ontworpen, had een V6-motor met 1991 en later 2451cc en een in het differentieel ingebouwde versnellingsbak. de Aurelia GT had een carrosserie van Pinifarina en kon zowel voor het dagelijks gebruik als voor wedstrijddoeleinden worden gebruikt.
Lancia Aurelia B24 Spider 1954 Aangespoord door het succes van de Aurelia GT ontwierp Pinifarina een open versie van de wagen die als Aurelia B24 Spider in de showrooms stond. de sportievere uitvoering heette de America en was te herkennen aan zijn panoramavoorruit. deze voor zonnige klimaten bestemde wagen was bedoeld voor de racerij. daarom moesten de zijruiten aan de portieren worden vastgeschroefd, net zoals bij de oude MGs. Pinifarinas B24 Spider was een uitstekende wagen om lange afstanden mee te rijden . de auto was comfortabel en snel.
de SP250 werd , voor Daimler, in grote aantallen verkocht. de wagen was pas goed nadat Jaguar de kinderziekten had verholpen. de Daimler SP250 werd maar sporadisch bij races ingezt, maar was wel een echte sportwagen . zijn prachtige V8 had een inhoud van 2548cc en een vermogen van 140pk/5800tpm...
koda Tudor 1102 1945 De eerste naoorlogse Skodas hadden een wielbasis van 248 en een lengte van 405cm. met een topsnelheid van 100km/uur waren ze niet snel, maar daarentegen wel ijzersterk.
koda FELICIA 1962 De Octavia vormde de basis voor de Skodas sport wagens, de Felicia. na 1961 werd dit model Felicia Super genoemd. de Super had een 1221cc in plaats van een 1089cc motor . tegen een meerprijs kon de klant ook een Hardtop-uitvoering bestellen. de Felicia was onverwoestbaar, maar met een top van 130km niet echt een racewagen.
Skoda 1203 Minibus 1968 De Skoda 1203 werd gebouwd in Vrchlabi. men kon deze wagen in veel uitvoeringen verkrijgen. Er was een Pick-Up, een Van, een Ambulance, en een multipersoons minibus. Je zag ze ook als begrafeniswagen, koelwagen, of brandweerwagen. hij had een motor van 1221cc/47pk . De Skoda 1203 bleef in productie tot 1981 .
Ferrari 330 P4 1967 In wedstrijden was de grootste concurrent van de Ferrari 330 P4 de Ford GT40, Het waren de zogenaamde oorlogsjaren tussen Ford en Ferrari. Hoewel er gedurende het seizoen 1967 diverse wedstrijden werden gewonen slaagde deze 330 er niet in om ook de prestigieuze 24 uur van Le Mans te winnen. De GT40 ging daar als 1e over de streep, met de 330 P4 op plek 2 en 3.
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.