Rudy was een beeld van een man
Grappig, hilarisch, dolkomisch. Zo kan ,,Een beeld van een man'' worden omschreven, het ,nieuwe theaterstuk van KWB-Appels. De KWB'ers brengen steevast iets waar ze goed in zijn: het blijspel. De mannen en de vrouwen van Appels blinken niet alleen uit op de bühne, ze hebben ook een hart van koekenbrood. Onze club mocht opnieuw langs de kassa passeren. De opbrengst van de galavoorstelling gaat immers naar onze werking.
Regisseur Juul De Landtsheer ging dit jaar zijn mosterd halen in Nederland bij toneelschrijfster J. Hemmink-Kamp. Hij zette een genietbaar kijkstuk op de planken. Alles draait rond de rijke stinkerd Leopold Van Snick en zijn bazige vrouw Thérèse de Bontridder. Die laatste heeft een fameus gat in haar hand. Als zogenaamde antiekkenner koopt ze de ene waardeloze rommel na de andere. Ze laat zich ook omringen door een schare personeel, waaronder butler Gustaaf. Die voelt serieuze kriebels in zijn buik en zou niets liever doen dan rollebollen met de secretaresse Margot. Zij is niet van zins om haar maagdelijkheid zomaar te grabbel te gooien. Na enige tijd verschijnt de persoon waar heel de Snitt-familie zit op te wachten ten tonele: Fideel De Nul (Rudy Vinck). Hij lijkt meer op een dokwerker dan op een kandidaat-huisbewaarder. Al vlug krijgt hij het gezelschap van Juliet Boel, die voor dezelfde job kandidaat is. Tegen haar wil wordt ze aan Fideel gekoppeld, want de eigenares wil een koppel-huisbewaarders. Fideel duikt in zijn dromen al in de koffer met Juliet. Als ze beiden de opdracht krijgen om de nieuwe aanwinst van de vrouw des huizes, een beeld van de Heilige Apollonia, op te halen, is het hek van de dam. Met vereende krachten wordt het beeld binnengebracht. Fideel valt letterlijk met de deur in huis of moeten we zeggen het beeld. De brokken zijn niet meer te lijmen. Hoe gaan ze dat rechtzetten. Fideel besluit dan maar de plaats van het beeld in te nemen. Vanaf dan zijn de lachsalvo's niet meer uit de lucht. Op uitnodiging van de omhooggevallen eigenares komt haar zuster Gisèle en haar sloef Maximiliaan de kunstcollectie bewonderen. Die laatste besluit samen met zijn schoonbroer het beeld een kopje kleiner te maken. Meid Mariette had de samenzwering gehoord en alarmeert Jan en alleman. Het ene hilarisch stukje volgt nu op het andere. Als kunstexperte Bernadette Bemelmans de eigenaars met de neus op de feiten drukt en zonder verpinken beweert dat alles waardeloze rommel is, valt het echtpaar van zijn sokkel. Thérèse besluit dan maar alles te vernietigen. KWB-Appels heeft opnieuw een bomvolle zaal een aangename avond bezorgd. Dankjewel KWB-Appels.
|