Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Halloweentocht (28 km) van MTB De Wandelaars te
Bonheiden op 29-10-2011.
Wie niet gelooft dat er een bike-microbe bestaat moet zelf
maar eens op de bike kruipen en beginnen rijden!Nu is het al zover gekomen dat ik twee ritten
op een dag rijd!Want op deze zaterdag
voor Allerheiligen ben ik s namiddags gaan toeren in Merksplas om van daaruit,
het fietspak nog aan, in rechte lijn naar Bonheiden te rijden om daar de eerste
Halloweentocht van MTB De Wandelaars mee te pikken.Vermits De Wiekers ons gisterenavond in
Wiekevorst hadden weten te bekoren met een parcours vol verlichte pompoenen,
was ik wel eens benieuwd wat de mensen in Bonheiden voor ons in hun petto
hadden!Onderweg diende ik door Mechelen
te rijden.Het gebeurt niet vaak dat ik
op de heenrit naar een toertocht een grote stad dien te doorkruisen!De eerste keer trouwens dat ik in deze regio
kom fietsen.
Het was ook de eerste keer dat ik voor de opening van de
inschrijvingen ter plaatse was aan de Krankhoeve naast de sporthal.Patje2, de Belgische kampioen
nachttochtrijden, want hij pikt bijna alle nachttochten mee en rijdt de
parcours vaak twee maal, stond al paraat en ingeschreven klaar om te
vertrekken!Hij wist me te vertellen dat
het parcours grotendeels de lokale vaste route volgde, voor mij onbekend
terrein en voor de locals toch een andere belevenis in de duisternis.Voor hem de plek waar hij zijn eerste rondjes
reed op de mountainbike nadat hij de draad van het fietsen weer opnam, na de
koersfiets gedurende jaren aan de haak te hebben gehangen!De inschrijving werd er waargenomen door een
tovenaar met hoed, of was het een she-male-heks, Joost mag het weten, in het
gezelschap van een bevallige heks!Kwestie van in de sfeer te komen.Iedere deelnemer kreeg er een klein plastieken zakje met een noodnummer,
bonnetjes voor consumpties en een nummer voor in de fietsparking, waarvan de
werking pas nadien duidelijk zou worden!Over de organisatie van één en ander was dus nagedacht!
Het begin van de tocht voerde me bij het invallen van de
duisternis langsheen een haag van theelichtjes in bokalen over de
sportterreinen richting bos.Wat me
direct opviel waren de duidelijke pijlen die al van ver oplichtten in het
schijnsel van mn helmlamp.Ik heb,
buiten op de nachttocht van de Mellowbikers in Bergen-op-Zoom (NL), zelden
zulke goed zichtbare pijlen voor nachttochten gezien!Het moet heel wat werk gekost hebben om al
die pijlen van reflecterende strips te voorzien.Weidepaadjes, boswegeltjes en woonstraten met
keurige villas, werden ons voor de wielen geworpen.Daarna ging het door een stuk bos langsheen
een beek over de vaste route om dan over het jaagpad langsheen de Dijle
gestuurd te worden.Toen ik op 7 km de
waterloop via een bruggetje kruiste zag ik in een auto met open koffer een
geluidsinstallatie staan.Ik hoorde een
kreet en zag uit een boom een aangeklede aap vallen!Maar ik vermoed dat de act enigszins mislukt
was!Ik had eigenlijk moeten stoppen om
te zien wat daar naast de boomstam in het gras viel!Maar grote schrik voor geesten deed me verder
rijden!Luttele afstand verder bereikten
we het einde van de Heidijkstraat.
Enkele asfaltbaantjes brachten ons tot aan de bevoorrading
op 8,5 km na de start.Ze stond
opgesteld voor Café De Wandeling, de uitvalsbasis van De Wandelaars.Je kon er het bonnetje voor pompoensoep en/of
het bonnetje voor jenever of glühwein inleveren.Een vader kwam er toe met zijn klein zoontje
terwijl ik mn bekertje glühwein stond uit te lurken.Ondanks het warme weer, want ik zweette me te
pletter in mn lange broek en vestje, was de warme wijn toch welkom.Voor een aantal bikers was de voorzetting van
de route wat onduidelijk, er waren er die verder langs de baan wilden
doorrijden, maar ik had bij aankomst al gemerkt dat het de bedoeling was dat je
enkele meters op je stappen diende terug te keren om dan links af te
slaan.Volgde weer een afwisselend
geheel van paadjes door weiden, stukken bos en door woonstraten.Een tijdje in het zog van vader en zoontje
gereden nadat ik ter hoogte van het kerkhof, ik kon geen betere locatie
uitkiezen, nieuwe batterijen in mn lampen had gestoken.Beiden vielen goed op door hun
mega-flikkerende achterlichten.Toch een
hele prestatie voor zon klein ventje om op basis van de richtlijnen en de
aanmoedigingen van zn vader zon rit in het donker uit te rijden!Hopelijk slaagt zn vader er in hem voor het
biken te winnen, zodat hij niet zoals ik vele jaren van mogelijk plezier aan
zn neus moet zien voorbijgaan!Ik miste
wel wat de sfeer die in Wiekevorst gecreëerd was door op diverse plekken
lichtjes en verlichte pompoenen te plaatsen.Met het risico op saboteurs natuurlijk!Of anders misschien bekenden die langsheen het parcours wonen aansporen
om voor wat versiering en sfeer te zorgen!
Na de stop ging het langs een waterloop weer verder en
kregen we een stuk donker bos te verwerken, waarbij we naast de blinde muur van
een groot gebouw, één of andere fabriek, passeerden.Omstreeks 15 km kregen we een aantal plezante
tracks op de rode route die zich daar doorheen donkere bossen slingerden.Een hoop lawaai in de verte deed me op mn
hoede zijn!En inderdaad, even verderop
kregen we twee spoken te zien, waarvan één de zegen gaf met water dat
uitgestrooid werd met een wc-borstel!Hopelijk was die borstel nog niet gebruikt geweest voor de doeleinden
waarvoor hij ontworpen is!
Op 21 km volgde een zeer plezant stukje tijdens de doortocht
van een crossparcours op de grens van Peulis en Rijmenam, nadat we de
Peulisbaan voor de wielen hadden gekregen.Een track slingerde zich daar over en weer door de bossen, waarbij men
een aantal heuveltjes diende te overwinnen.In het donker gaf dat soms een eng gevoel, omdat je lichten bij het
klimmen naar boven schenen en er achter elk heuveltje enkel een zwart en onbekend
gat gaapte!Ik hoorde wat tumult achter
me en zag door het heen en weer slingeren een treintje bikers met vele lichten
herhaaldelijk langs me passeren, waarbij mijn helmlamp het licht op de
reflecterende stroken van hun fluojasjes weerkaatste, totdat deze mannen me
inhaalden.Vurig opgezweept door hun
aanvoerder die met veel tamtam riep van overal over hé mannen, alles hier
meepakken!Ik denk dat er in het zakje
van die kerel meer dan één bonnetje voor jenever moet gezeten hebben!
Paadjes door weiden en stukjes bos brachten ons na de
beloofde 28 km, maar toch een stevig ritje, weer tot bij de Krankhoeve, waar
geïmproviseerde spoken aan draden tussen de bomen hingen en er twee echten ons
nog bang probeerden te maken, alvorens weer tussen de haag van theelichtjes toe
te komen.In het plastieken zakje dat je
bij de inschrijving meekreeg zat een klevertje met een nummer dat je op je
fietszadel kon kleven.Het zakje zelf
droeg hetzelfde nummer.Daarna kon je uw
fiets in de parking zetten.Dat nummertje
op je zadel kon je niet heimelijk verwisselen zonder scheuren!Uit een gesprekje met de man aan de parking
bleek dat er een 160 rijders waren voor de mtb-tocht en een 60 voor de
familietocht.En dat ze ook last hadden
gehad van mensen die pijlen hadden weggenomen, tot zelfs een heel
splitsingsbord toe door een onverdraagzame bewoner.
Terwijl ik een kommetje soep stond te lurken, werd ik
aangesproken door Koppigaard!En meteen
was het raadsel van de onbekende man, die me na een toertocht vanuit Heverlee
aansprak toen ik daar bij Offshore aan een tafeltje een donkere Leffe zat te
lurken, opgelost!Dat was de bionische
man waarover ik het in één van mn schrijfseltjes over nog een andere toertocht
ooit had gehad en die de toen de metgezel van Koppigaard bleek te zijn.Geen van beiden kende ik toen, maar
Koppigaard reageerde op mn verhaaltje op het forum.Toen de bionische man op die toertocht in het
slijk kwam vast te zitten, heb ik nog gevraagd of het ging en riep hij me toe
dat het één van zn eerste ritjes was sinds zijn knieprothese!Waarna ik tegen Koppigaard, die verderop
stond te wachten, zei dat zn metgezel op komst was!En vele toeren later krijg ik Koppigaard dan
toch eens te zien en vallen de stukjes van de puzzel netjes op hun plaats.Of hoe het wereldwijde web mensen elkaars pad
doet kruisen!
Nog op Patje2 gewacht die vanaf de bevoorrading een aantal
andere rijders in het licht van zijn schijnwerpers mee op sleeptouw had genomen
nadat hij de toer voor de tweede keer aflegde.Het was me ook al opgevallen dat er redelijk wat gelegenheidsrijders bij
waren die niet uitgerust waren met degelijke verlichting die voor nachttochten
toch wel aangewezen is.Na een babbeltje
huiswaarts om op een redelijk uur toch weer terug thuis te zijn!Een plezant ritje en prima georganiseerd voor
deze eerste uitgave, met de eigen sfeer die dit soort tochten met zich draagt.
Toertocht (16-25-32-40-50) van de Midweek Specials te
Merksplas op 29-10-2011.
Voor deze zaterdag was het een moeilijke keuze tussen de
toertochten in Leopoldsburg en Merksplas.Het is de tweede geworden, wegens dichter bij huis, zodat ik iets later
kon vertrekken na een korte nacht na de Halloweentocht in Wiekevorst de avond
voordien!Het was trouwens ook nog eens
plezant van te biken in de streek waar ik een jaar of vijf mijn eerste lokale
ritten reed en mijn tong op de tenen hing als ik van Hoogstraten naar Wortel
bolde!De locatie van de start was nog
steeds aan het Gildelokaal waarnaast nu de gloednieuwe sporthal staat.Er zijn nu blijkbaar ook een degelijke
toegangsweg en parking aangelegd, evenals nieuwe paden en afsluitingen, zodat
niet meer dient geparkeerd te worden in een stoppelveld even verderop.Dit stoppelveld en de oude toegangsweg waren
voor de getrouwe deelnemers afgesloten met linten!De auto toch maar op mijn klassieke plekje
voor een huis in de straat gezet.Wegens
de vernieuwingen was het voor mij even zoeken naar de start op het sportterrein!
Na het inschrijven een kennis van de inrichtende club
gegroet die achter de toog stond te tappen en om 12.45 u van start gegaan na
mn bike opgehaald te hebben uit de bewaakte parking die evenmin nog op
dezelfde plek stond.Zoals gebruikelijk
voerde de tocht ons over het bruggetje in het park van Merksplas en over een
singletrack door een grasstrook naast bossen richting de Lochtenberg en werden
we door seingevers de gevaarlijke baan Merksplas-Hoogstraten over
geholpen.Daarna bereikten we de bossen
in de buurt van de camping en KMO-zone Molenzijdse Heide en werden we via het
privéterrein van een firma naar het park en de bossen geleid die achter de
waterloop De Gracht gelegen zijn.Ook hier
was het parcours gewijzigd, de oude afslag door een lint afgesloten, en werden
we nu over zandhopen gestuurd die er al van vroeger op een privéterrein liggen,
maar waar men met een bulldozer een pad had over uitgegraven.Daarna volgde een mooie track met draai- en
keerwerk door de bossen, waardoor je de achteropkomende bikers een aantal keren
te zien kreeg!Het tellertje klokte 5 km
af.
Van 5 tot 10 km kregen we een stuk van de mooie singeltrack
naast De Gracht voor de wielen.Die
maakt deel uit van de vaste route die naast deze waterloop ligt en de grens
vormt van de bossen van Merksplas-Kolonie.De bossen droegen hun prachtige herfstkleuren.Het parcours lag er zeer droog bij, zelfs de
klassieke natte stukken.De heuveltjes
die aan de andere kant van de gracht liggen, een voormalig crossparcourtje,
werden niet geschuwd.De grootste bult
werd zelfs twee keren meegenomen, daarna ging het de grote vijver voorbij en
volgde de eerste splitsing.Voor de
langere afstanden ging het de baan Merksplas-Rijkevorsel over, met nogmaals
dank aan de seingevers die daar vele uren gestaan hebben, en pikten we het
volgende stuk van de track naast De Gracht mee.Ook daar alles superdroog!Een
snel kereltje voorbij laten steken op het smalle paadje.De track geeft uit op de brede dreven die
door de uitlopers van Merksplas-Kolonie gaan tussen de plantvakken van een
boomkwekerij op de grens met Beerse.
Van 10 tot 12 km deden we het uiterste tipje van de
Blakheide op de grens van Rijkevorsel en Beerse aan waar de paadjes zich door
de dennenbossen slingeren.Ik weet hier
nog leuke paden verscholen liggen waarvan sommigen eigenlijk niet mogen bereden
worden, maar als local kan je de verbodbordjes omzeilen!We passeerden de manege Blakheide over een
pad in de bossen dat jammer genoeg recentelijk geasfalteerd werd zodat de
paardrijders de manege met propere wielen kunnen bereiken!Daarna weer door twee mannen voor een tweede
keer de baan Merksplas-Rijkevorsel over geholpen om de track op een heuvelrug
op gestuurd te worden en even verderop de vaste route weer te vervoegen.De wortel die me altijd de das om doet, deed
dat nu weer, en laat net op dat moment een treintje snelheidsduivels achter me
hangen, hetgeen me al zenuwachtig had gemaakt!Hun denigrerende opmerkingen hadden ze voor zich kunnen houden!De mooie track voerde ons door de prachtige
bossen en ook hier lagen de klassiek natte stukken er uitzonderlijk opgedroogd
bij.Ei zo na had ik een collega die er
op eigen houtje aan het biken was niet gezien, want het ging lekker snel
vandaag op de mij bekende paden.Aan de
slagboom werd ik voorbijgestoken door een treintje snelle jonge gasten.
Van 12 tot 17 km ging het dan over een brede assenweg, de
Zandweg, richting Bolk te Rijkevorsel om daar naar rechts de Papenvoort in
gestuurd te worden, eerst asfalt, overgaand in zand.Ook daar weet ik enkele mooie alternatieven
liggen die vroeger al wel eens door natuurliefhebbers met afgezaagde
boomstammen werden gesaboteerd om de toegang te bemoeilijken.De plaatselijke veehouder is bezig met de
bouw van een derde grote stalling!Vroeger stond daar langs die kant helemaal niets van gebouwen!Helaas!We werden nogmaals door vriendelijke mensen de baan
Merksplas-Hoogstraten over geholpen om aan De Diepte richting Wortel-Kolonie te
worden gestuurd over assenwegen die zich doorheen een open landschap van weiden
en velden slingeren.
Aan de toegang tot de bossen van de Kolonie ging het dan
rechts de singletrack op die verscholen ligt in het groen om via de brede
dreven waarop zich in de loop der jaren tracks hebben gevormd, richting een
stuk van de groene vaste route te rijden.Op deze tracks zit wel wat oud steenpuin in de grond waarover het
dokkeren geblazen is.De beloning is het
mooiste en technische stukje op de groene route, met smalle tracks die de biker
met veel bochtjes door een mooi stuk dennenbos voeren.Dat bos is intussen toch wat hersteld na de
vreselijke ravage die er enkele jaren geleden door een storm werd
aangericht.Midden dit bos stond de
bevoorrading, op 22,5 km na de start!Wafels, koeken, bananen en sportdrank stonden er op het menu.
Na de stop konden we nogmaals draaien en keren over het
tweede stukje op de vaste groene route om via een pad vol stenen uit te komen
aan Staakheuvel, een gehavend klinkerpaadje, om zo richting de dreven in de
buurt van Bootjesven gestuurd te worden.Aan het begin van zon dreefwas
een splitsing voor de 40 en de 50 km.De
kleinere afstanden werden naar rechts in rechte lijn naar het Grenspad
gestuurd, de grotere afstanden reden voorbij het mooie Bootjesven, naast de
mangroven van een indertijd onder water gezet bos, om aan het Grenspad een
tweede splitsing te treffen tussen de 40 en de 50 km.De lange toer op en het immer zanderige
Grenspad bedwongen op de grens van het Belgische Minderhout en het Nederlandse
Castelré.Het bekende trackje naar
rechts op en dan een zandweg in, richting de Rode Weg, om daar weer de bossen
in te gaan op Nederlands grondgebied, overgaand in open veld.Om daarna via een lusje tussen de Rode Weg en
het Grenspad, doorheen enkele jaren geleden herverkavelde natuurgebieden, weer
aan de plek van de tweede splitsing te arriveren en het parcours van de 40 km
te vervoegen. Vervolgens ging het langsheen
het mooiste stukje van het bosrijke Grenspad, achter Bootjesven, en waarover
ook de vaste route loopt, om tenslotte de route van de kleinere afstanden weer
te vervoegen op de plaats waar enkele zandwegen uitkomen op de Rode Weg, de
baan die Minderhout met Baarle-Hertog verbindt.
Een stukje via de Rode Weg en langs een boom op een plek
waar autocrosser Erik Kokx uit Baarle-Nassau, op 20 september 2011 is
verongelukt, om dan naar rechts een zandweg in te gaan richting de
Achtenrijthoeve op de grens van Merksplas en Zondereigen.Deze zandweg lag er zeer droog en zanderig
bij.Bij slechte weersomstandigheden is
het hier echt ploeteren en sukkelen geblazen.Ik ben hier ooit komen rijden bij slecht weer en hoor nog altijd een
andere biker roepen dat het precies een echte veldrit was!In de Achtenrijthoeve ging ik vroeger al wel
eens een boerenijsje eten toen ik hier met een kameraad lokale ritjes kwam
rijden.Door het feit dat hij nu kleine
kinderen heeft en ik hier niet meer tijdens de weekends verblijf, behoort dit
deel van ons leven intussen helaas tot de geschiedenis.Maar ik blijf hem dankbaar dat hij me
indertijd bijna letterlijk bij het nekvel naar de fietsenwinkel gesleept heeft
en zo voor mij een nieuwe wereld deed opengaan!Aan het kruispuntje verderop ging het de betonbaantjes op richting de
verffabriek Reva om in de bossen om de Reva weer een mooi stukje op te pikken
van de groene vaste route.Enkele andere
bikers staken me op de paadjes voorbij.Intussen
was na een grijze start de zon beginnen schijnen en kwamen de bomen in hun herfsttooi
pas goed tot hun recht.
Assenwegen in een winderig open veld voerden ons dan tegen
de richting van de vaste groene route in weer richting Merksplas waar we na 40
km de streek rond Kromven bereikten om aldaar weer de bossen in te duiken met
als enige gezelschap sporadische wandelaars met hun hond.Voor mij begon dan het meest interessante
stukje van de rit, vermits de paadjes die ik tot dan toe gereden had, voor mij
bekend terrein waren.Tussen de 40 en de
48 km deden we de prachtige bossen in de omgeving van het Zwart Goor aan, waar
we soms vrij lange paadjes voor de wielen kregen en dit aan de beide kanten van
de drukke baan Merksplas-Weelde alwaar twee seingevers hadden postgevat om de
bikers veilig te doen oversteken.Met
nogmaals dank om daar een hele dag te komen staan!Nu begon de vermoeidheid zich toch te laten
gevoelen.
We kwamen weer uit de bossen tevoorschijn op een
asfaltbaantje, om de laatste twee kilometers aan te vatten die ons weer door
het park naar de sporthal voerden.Er
waren nog heel wat deelnemers in de zaal die na de rit genoten van een drankje
en een babbel, maar ik kon geen bekenden spotten.Zelf nog even uitgerust.Van de bikewash en de douches geen gebruik
gemaakt na een propere rit.Ik was
immers zinnens om s avonds de Halloweentocht in Bonheiden nog te gaan
rijden!Daar kon ik nog ruim op tijd
rechtstreeks vanuit Merksplas geraken!Na een leven zonder sport is het nu toch wel ver gekomen van twee ritten
op een dag te doen!Ik heb immers nog
heel wat verloren jaren zonder bike goed te maken zo lang ik nog in staat ben
om te rijden!Ik heb met volle teugen
genoten van nog eens een toer in de bakermat van mijn bikend leven, in de
streek waar ik door een kameraad op sleeptouw werd genomen en waar ik mijn
eerste lokale ritjes reed alvorens aan toertochten te beginnen deelnemen.De organisatie in Merksplas was weer af tot
in de puntjes met een mooi parcours, seingevers aan de drukke oversteken,
bewaakte parking, bikewash en après.En
dat voor slechts 2,50 euro!De man die
elk jaar aan de bikewash staat en aan de watertank aan het morrelen was toen ik
weer naar huis reed, riep me zoals steeds in het voorbijrijden bedankt voor te
komen toe!Ik had even moeten stoppen
om een woordje te wisselen!Spijt dat ik
dat niet gedaan heb!Alleen al die
vriendelijke man is een reden om elke keer weer naar hier te komen!Bij het opladen van mn fiets nog
schaapachtig goedendag gezegd tegen een vrouw die met een gezelschap op
wandel was en me lachend aankeek!Pas
later viel mn eurocent!Ze was een
collega die ik slechts zeer zelden te zien krijg!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)