Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Toertocht (38-48 km) van BuSo Kristus Koning te Sint-Job-in-t-Goor op 04-09-2011.
Op een zondagochtend voor dag en dauw op, om dan even over zessen te horen hoe de regen op het dak van de veranda kletterde!Het hield niet op, dus toch maar de moed bijeengeraapt.Om 07.15 u vertrok ik van thuis uit met de bike in de gietende regen, terwijl mijn buurman zich verwonderde over het feit dat ik in dit hondenweer toch ging rijden!In Brasschaat rijdend kreeg ik een berichtje van rubber-12 die meldde dat hij op de buienradar het einde van de zondvloed afwachtte om dan te vertrekken.Even verder een bijna-botsing met een wielrenner die op de linkerkant van het fietspad reed, nipt kunnen vermijden.Maar ik kon me niet boos maken op deze moedige die evenmin was binnen gebleven met dit hondenweer!Een uur later was ik aan de start na een rit van 19 km.Er waren nog moedigen die zich kwamen inschrijven, er stond zelfs een kleine file.De groep Zonebikers voor mij was ook per fiets gekomen, want hun blauwe pakken droegen reeds de overvloedige sporen van nat en modder.Een berichtje gestuurd om mn vertrek te melden en de jacht open te stellen!
We doken al direct de bossen rond het schooldomein in.Achter de bult, de berg uit de eerste uitgave, indertijd een avondrit op vrijdag, lag een fotograaf onder een paraplu op de loer!Hij loerde wel naar de verkeerde kant en had me niet zien komen!Door de modder raakte ik zelfs niet eens over dit bultje.Ik voel me niet meer zo zeker op mn oude bike.De andere is binnen voor nazicht en de gloednieuwe wou ik geen modderbad aandoen!De fotograaf stuurde me terug.Bleef ik toch weer steken zeker!Derde keer, goede keer.De tracks in de bossen achter Kristus Koning lagen er verzopen bij, modder en plassen werden er ons deel.Er was een kort wasbord aangelegd, gevolgd door een diepe put.Dat is meer iets voor de jonge gasten.Een groepje van een zevental bikers even laten passeren.En dan zou het een hele tijd duren eer ik nog andere moedigen zou te zien krijgen.De rit voerde ons over tracks en paden door de bossen.Spijtig van dit weer, want de paadjes boden er echt waar een biker van houdt.Ik had medelijden met de inrichters die waarschijnlijk veel minder deelnemers zouden zien vertrekken en die aan de start in de weer waren onder een tentje om de bikers na afloop te ontvangen.Het was omwille van de grijze lucht en de regen zo donker in de bossen dat je sommige pijlen maar met moeite kon zien hangen.Op sommige plaatsen was het echt een modderzooi.Het probleem is dat je de diepte van de plassen niet kan inschatten!Dat leidde soms wel eens tot verrassingen!Mijn nieuwe schoenen waren meteen gedoopt.
Uiteindelijk kwamen we de bossen uit naast het kanaal Schoten-Dessel ter hoogte van sas 3, waar die enkele woonboten liggen.Een visser stond er met wagen en zelfs caravan incluis!De regen houdt niet iedereen thuis!Via een bruggetje het kanaal over.We doken de bossen in die zich langs de oever van de waterloop uitstrekken.De toestand van de ondergrond was hier al beter dan bij aanvang.Het had intussen ook opgehouden zwaar te regenen.Twee keren reed me een duo tegen hoog tempo voorbij om verderop de singletrack in te vliegen.Die kerels hadden duidelijk geen schrik van nat en glibberigheid!Na de omzwervingen in de duistere bossen kwam ik uit op een bekende plek in de buurt van de grens tussen Brecht en Schilde aan het café Trapke Op, alwaar we het kanaal weer overstaken in de richting van het kruispunt van de Westmallebaan en de Abdijlaan waar een klein kapelletje staat.Even verderop staat het Trappistinnenklooster, bekend geworden van op de televisie.Mijn tellertje klokte 36 km af, dus een 17 km van de toertocht zelf.Werd ik in het begin slechts sporadisch ingehaald, nu telde ik al een 45 andere bikers.Allemaal later vertrokken en sneller rijdend.Nu de regen weg was, waren ze dan toch buitengekomen!Vanaf toen heb ik het zelfs opgegeven van nog te tellen!
Een veldweg vol stenen voerde ons tussen de weiden.Steenpuin dat gebruikt werd om wegen wat te verharden kon enkel betekenen dat we de streek van Westmalle naderden.Dat is typisch voor deze omgeving.Ik herkende paden van de tochten die vanuit deze gemeente vertrekken.Het puin is soms echt een steen des aanstoots voor menig biker, maar hier kon het nog gaan!Ik miste wel de fully nu ik met de hardtail over het pad dokkerde en mijn kont als achtervering diende te fungeren!Wardje en zijn clubmakkers staken me voorbij.Voor de mountainbiker is Westmalle synoniem met Drieboomkensberg, de lokale speeltuin vol draaiende en kerende tracks.Bij mooi weer is het een lust om er te rijden, bij nat weer soms een beproeving.Maar het viel al bij al nog mee.Ik werd er gelukkig evenmin op de hielen gezeten.Er reed een jongen achter me, maar die hield dezelfde snelheid.Zo ging het lekker overal over en af.Ik ben er zelfs nog een biker voorbijgestoken, een nieuweling, op sleeptouw genomen door een meer ervaren maat die wat verder op hem stond te wachten.Wat verder wou ik de grote Jan uithangen en een heuveltje over rijden in plaats van de pijlen te volgen!Maar daar schrokken tegenliggers zich een hoedje!Het parcours passeerde daar in de andere richting ook!Waarvoor mijn excuses!De bevoorrading diende zich aan op de plek die ook door andere tochten wordt uitgekozen.Er was daar toch redelijk wat beweging.Een onfortuinlijke wachtte er met overgetrokken ketting op depannage.De newbee van daarnet vroeg aan zijn maat wat zon depannage dan wel inhoudt!Er was een rijke keuze aan bananen, groot en klein, Kempense wafeltjes en peperkoek.Van alles wat gesnoept.MTBiker from Berendrecht, Enigma en hun makkers arriveerden ook.De drijfnatte MTBiker had veel te vertellen!Hij was even onoplettend geweest naast het kanaal, had daardoor een flinke duik gemaakt, was kopje ondergegaan in een ferme plas en had een borrel slijkwater binnengekregen!De nodige gebaren moesten het verhaal kracht bijzetten!Later wist rubber-12 me ook te melden dat Enigma de diepte van een plas verkeerd had ingeschat!Wat water meer of minder maakte eigenlijk al lang niet meer uit, de meesten zullen toch nat geweest zijn tot op de huid.Maar door de hoge temperatuur was dat niet onaangenaam!In de winter zouden we versteven geweest zijn van de kou in dergelijke omstandigheden!
In mn eentje vertrokken, want ik zou snel weer bijgehaald worden door MTBiker en zn gezelschap!In een lange bosdreef dienden de nodige plassen ontweken te worden door wat slalommen.MTBiker moet goed in conditie zijn, te zien aan de vaart waarmee hij me voorbij vloog, zijn kompanen een eind achter zich latend.Het tweede deel van de tocht was een opeenvolging van langere stukken over het grondgebied van Westmalle, waarbij we de bekende Trappistenabdij voorbij reden.De bossen ruimden plaats voor velden.We deden een lange veldweg aan die bij veel wind een echte beproeving en uitputtingsslag kan zijn!Maar de wind was ons gunstig gezind.De kapotte weggewaaide paraplu die ik hier vorige winter bij een tocht of twee had zien liggen was intussen door een brave ziel opgeruimd.Bij de doortocht van een volgend bos en laverend tussen de plassen, hoorde ik mn naam roepen.De rubber had me weten in te halen.Ondanks de pech die hij had met zn bike door verloren geraakte onderdelen.De modder spaarde niemand!Mijn schijfremmen konden alvast niet verslijten, vermits er op deze bike geen staan!
Door de mechanische problemen verkoos rubber de toer van 38 km te volgen.Ik ben solidair gebleven, ook al had ik die tien extra kilometers er nog wel bij hebben kunnen nemen.Schalks als hij is, merkte hij op dat ik het wel gemakkelijk had met een gangmaker!Alsof hij mijn gedachten kon lezen, want ik had inderdaad al snel door dat waar hij door een plas geraakte, ik dat ook kon avonturen en dat, indien hij bleef steken, ik het niet hoefde te proberen!Wie minder sterk is met de bike moet slim zijn!Op één plek scheelde het niet veel of hij ging MTBiker achterna!Wortels in diepe plassen zijn een gevaarlijke combinatie!Ik denk toch dat rubber wat spijt had van zn keuze, want korte tijd later waren we sneller dan verwacht weer bij af.Opgedroogde modder klitte aan mijn benen.Aan de bikewash stonden de echte beren van deze zondag hun schatjes af te spuiten, de modder in het haar op hun benen vastgeklit, hun fietspakken smekend naar een wasmachine!Mooi om zien hoe één van de mannen met de tuinslang van onder het slijk een pracht van een bike weer tevoorschijn toverde!Eigenlijk jammer van zon pronkstuk aan de elementen bloot te stellen!Maar ja, als je hem in de garage laat staan blinken heb je er eigenlijk ook niks aan!
Nu werd duidelijk waarom de mensen deze ochtend zo in de weer waren met hun tentje!Er brandde vuur waarop lekkere pizzas werden gebakken.Dat ik iets eetbaars spotte stemde mij goedgezind en deed mij het modderbad snel vergeten.Wardje, Enigma, MTBiker from Berendrecht en hun hele gezelschap kwamen bij ons aan tafel zitten.Glazen werden aangevoerd en de pizza werd al snel eer aangedaan!Toen ook SilverFokske als een moddervos uit het niets opdook, moest een bank worden bijgeschoven.Cheeseman die als enige van zn club het hondenweer getrotseerd had, had intussen toch gezelschap gevonden.De ambiance steeg rechtevenredig met het aantal geconsumeerde glazen.Een tweede portie pizza ging er bij sommigen gretig in!Kort nadat rubber, SilverFokske en ondergetekende alleen waren achtergebleven, kregen we het gezelschap van Weetabix en zn bikemakker.Weetabix was me gisteren nog achternagekomen in het Nederlandse Putte nadat hij me aan de overkant van de weg had zien rijden voor een lokaal rondje bij veel beter weer!Met zon pak als het mijne is het moeilijk incognito te passeren! De groep Zadelbeukers aan een tafel verder maakte ook grote ambiance. En nog gingen wij niet naar huis!Tot er dan toch ene met dubbele tong begon te spreken!Die hebben we veiligheidshalve toch maar naar huis begeleid!We moesten er deze keer toch voor gaan en ons opofferen, want de opbrengst was voor een nobel doel!De weg naar huis verder gezet via de grens in Putte.Daar staat op zondag een kraam met gebraden kippen.Op een bankje een halve kip verslonden en mij tijdens het afkluiven niet laten afschrikken door een fikse regenbui.De zaak afgesloten met een klein pakje frieten van bij Mieke.Daarvoor diende ik wel even aan te schuiven.Pas om halfacht was ik weer thuis na een rit van 91 km!Mijn bike nog gepoetst, met pak en al onder de douche gekropen en de hele zooi in de wasmachine gestoken.Content ingeslapen.Of hoe slecht weer een zondag niet noodzakelijk hoeft te vergallen. Ik hoop dat de mensen van de school die dit hebben georganiseerd toch wat zaad in het bakje hebben gekregen ten bate van de kinderen.
Via een forum leer je soms mensen kennen die anders uw
levenspad nooit zouden gekruist hebben.Zo ook de Vos in de bossen die slechts tien straten verder woont!Maar daar zijn dan wel de A12, de E19, de
E313 en de E314 bij, alles samen goed voor 105 km! Dat is meteen de reden waarom een gezamenlijk
ritje er niet zo meteen in zit!Maar na
de uitgeregende Oeterdalmarathon werd afgesproken om bij beter weer en dus in
gunstiger omstandigheden nog eens af te spreken voor een ritje tezamen.Op dinsdag 30 augustus 2011 was het dan
zover.Omdat de week ervoor onweders
weer roet in het eten hadden gestrooid.Op tijd uit de veren en op tijd vertrokken, zodat ik me ginder ter
plekke in Niel-Bij-As nog rustig kon klaarmaken om dan zelfs vijf minuten
eerder dan het afgesproken uur te kunnen van start gaan.De Vos stond immers al klaar in vol
ornaat!Hij had er duidelijk zin in en
na afloop zou blijken dat wij onze eigen uitgave van de Oeterdalmarathon zouden
gereden hebben, vermits we 94 km op onze tellertjes hadden staan!En dat twee dagen nadat ik de zondag in
Kasterlee de marathon van 100 km van MTB Mastentop gereden had!
Eén van de doelen was de door Glimburger onderhouden tracks
in het Opitterbos eens te gaan bekijken, kwestie van eens te weten waarover deze
mens het heeft op het forum.Doch eerst
aangezet richting de terril van Waterschei.Omdat ik gevraagd had van me na de rit op zondag toch wat te sparen en
omdat het ook niet de bedoeling was dat we na 30 km al met onze tong op de
tenen zouden moeten een punt zetten achter deze uitstap, zijn we daar niet
helemaal tot boven geklommen, maar er rond gereden op een lager niveau.Een jaar geleden zijn we wel hoger geklommen,
maar omdat het toen ook regenachtig weer was, zagen we na enkele kilometers al
zo zwart als een hoge hoed van het opspattende water!En kolenafval ziet er nu eenmaal zwart
uit!We hoefden vandaag ook niet direct
van bij aanvang onder de smurrie te zitten, dus dit was ook een goede reden om
ons te beperken tot de lagere regionen van deze oude hoop steenkool.Het was daar beneden trouwens ook best leuk
om te rijden zo tussen de jonge opgeschoten boompjes en struikgewas.Ik verwonderde mij weer over het feit dat
zon terril toch wel een enorme oppervlakte beslaat als je de verschillende niveauverschillen
naast elkaar te zien krijgt met in het midden de eigenlijke berg.Een kale hoop oud steenpuin dat ooit in de
ondergrond heeft gestoken en naar boven gehaald is door onze vorige generatie,
door mensen die hun boterham verdienden met de zware arbeid in de mijnen.Men zou deze plek willen verbieden voor
mountainbikers, alsof een bandenspoor enige schade zou toebrengen aan deze
zwarte aarde!We doken een afdaling af
om met de gewonnen snelheid de daaropvolgende klim te nemen, maakten een lus
over de paadjes om dan uiteindelijk na een korte steile klim, noodgedwongen te
voet voor mensen van onze leeftijd, weer op dezelfde plek te arriveren.Tijdens de rit is hij even gestopt om zijn
vriend te groeten, een vos die er onder een stuk rots zijn hol heeft.Maar den vos bleek van huis te zijn!
De opener langsheen de terril was al goed voor iets meer dan
een 20 km als ik het me goed herinner!De Vos was vergeten iets eetbaars mee te nemen, dus ging het even terug
via zn huis om enkele wafels op te pikken, kwestie van niet van zn graat te
vallen bij een eventuele hongerklop!Hij
woont zo dicht tegen zn geliefde territorium, want na enkele straten van zn
woonwijk doken we direct de bossen in en wie de paadjes hier goed kent kan daar
uren in toeven zonder nog veel sporen van de bewoonde wereld aan te
treffen!We kwamen al snel voorbij de
plek die ik tijdens de Oeterdalmarathon de poort van de hel genoemd had.Een pad dat omgewoeld is door bulldozers van
een aangrenzende groeve en bij slecht weer herschapen wordt in een modderpoel
waar je tot aan de enkels in zakt!Deze
keer hebben we dit pad wel letterlijk en figuurlijk links laten liggen!We deden de amusante paadjes naast het
Kolenspoor aan, een oude spoorweg die thans gebruikt wordt voor railbike.Zo reden we door de bossen van Opoeteren, As
en vermoedelijk Maasmechelen, naast het spoor een brug onderdoor, staken de
grote baan over die van de afrit van de snelweg komt, om dan aan de andere
zijde weer de bossen in te duiken.In
deze bossen herkende ik paden die ik bereden en plekken die ik gezien had
tijdens de afgelopen Oeterdalmarathon op 14 augustus, een dag met
verschrikkelijk slecht weer!
Omdat ik door dit slechte weer het toen niet zag zitten om
de 100 km uit te rijden en mij, zoals vele anderen, beperkt heb tot de toer van
75 km, deden wij het Opitterbos toen niet aan.Omdat De Vos zijn territorium eerder bezuiden deze streek gelegen is,
was het ook voor hem niet voor de hand liggend om er zo maar te geraken!Maar hij heeft zo zn eigen technieken om
zich te oriënteren!Hij kijkt daarvoor
namelijk naar de zon om zo de te volgen windrichting te bepalen!Dat is allemaal goed en wel, maar als het
zoals die dag zwaarbewolkt is, dan heb je daardoor wel een klein probleem!Feit is dat we ergens uitkwamen op een plek
die hij niet verwacht had!Een fietspad
van het routenetwerk Limburg gevolgd, tot we aan een knooppunt met landkaartje
uitkwamen.Het was duidelijk dat de zon
hem deze keer in de steek gelaten had, want we reden gewoon de verkeerde
richting uit!Dus terug over hetzelfde
fietspad richting Opitter en langs de plek waar we daarnet een wafel of
granenkoek hadden gegeten.Later op de
dag zouden we er nog eens passeren op de weg terug.Een breed pad door het bos met plassen die de
allures hadden van kleine meertjes, bracht ons uiteindelijk tot in Opitter.
Even gezocht naar het begin van de Glimburger-paadjes.Als je de plek niet kent, kan je ze niet
vinden.Daarmee bedoel ik dat het zeker
geen kunstmatig aangelegd parcours is zoals er elders in deze streek wel
dergelijke crossparcours bestaan.De
tracks zijn smalle paadjes die zich tussen de bomen slingeren.De paadjes zijn vrijgemaakt met respect voor
de natuur en zonder het uitzicht van het bos te schaden.We hebben ze lang niet allemaal aangedaan,
want op sommige plaatsen is techniek om de bulten en de afdalingen te nemen
toch wel aangewezen, en laat dat nu net minder aan mij besteed zijn!Het paadje dat ons naast een diepte loodste
kon me bekoren.De Glimburger was niet
in zijn bos te bespeuren, maar voortaan kan ik mij er dan tenminste toch wat
bij voorstellen!Op de terugweg wees De
Vos me op het stulpje van Edlisjas, een naam mij bekend van het forum, maar ik
heb deze mens nog nooit gezien.
Lichtere plekken tussen de wolken deden De Vos vermoeden
waar hij naar de zon diende te zoeken, zodat hij met een fout die
waarschijnlijk van dezelfde grootte-orde was als de meetwaarde zelf, de te
volgen richting kon bepalen!Dat we weer
uitkwamen aan hetzelfde fietspad was een geruststelling.Daarna nam hij me mee op sleeptouw door het
eindeloze niemandsland van velden en bossen in deze regio.De kilometers begonnen zich in de beentjes te
laten gevoelen en ik was blij dat de te overwinnen hoogteverschillen beperkt
bleven tot doenbare proporties!
Rond halfvier stopte De Vos en wees naar rechts met de
mededeling dat daar zijn thuis was!Maar
hij draaide linksaf, want wij hadden nog geen zin om een punt te zetten achter
deze rit.Schilderachtige bossen en
veldwegen passeerden de revue.Even halt
gehouden voor nog een wafel, een granenreep en een plaske!Omdat een toer niet kan afgesloten worden
zonder après, nam De Vos mij mee naar het kleinste cafeetje, maar dat bleek
gesloten!De grote baan over om via een
pracht van een weg door een loofbos, met aan weerskanten een diepte, te fietsen
in de richting van het Stationnetje van Eisden naast de railbikespoorweg.Daar stond ook een bevoorrading van de
Oeterdalmarathon.Onze stalen rossen aan
de kant.Den Vos genoot er één, twee,
drie Karmelieten, terwijl ondergetekende zich te goed deed aan een Grimbergen,
een Ter Dolen donkere en een Ter Dolen kriek!Naast de Ter Dolen tripel die ik na de Ter Dolen fietshappening in
Helchteren achter de kiezen goot, heb ik op de blonde na het hele assortiment
nu gehad!Bij ons vind je dat Limburgs
abdijbier niet, tenzij misschien in een gespecialiseerde drankenhal.Tijdens het nuttigen van deze edele dranken,
een babbel met de vriendelijke waard, terwijl deze zijn glazen zorgvuldig
spoelde en droogde of de espressomachine deed sissen voor de koffie van de
andere klanten.
De klok ging richting halfzes.Het was maar verdomd koud toen ik weer naar
buiten ging!Drie mensen waren
gearriveerd met hun paarden die naast onze bikes geparkeerd stonden en we kregen
opmerkingen over onze met modder besmeurde benen.Op de weg huiswaarts beweerde De Vos last te
krijgen van verzuring in deze benen!Maar ik vermoed dat de oorzaak eerder te vinden zal geweest zijn in de
glazen Karmeliet!Mijn hoofd was ook
wazig na de Ter Dolens op een quasi nuchtere maag!Dus de automatische piloot op en trappen
maar, weer door de bossen, terwijl de wortels onder en de plassen naast de
wielen voorbijschoten!En zodoende kreeg ik het terug wat warm!Den Vos werd door het thuisfront
gecontacteerd op zijn tracker, een toestelletje waarmee men hem zou kunnen
terugvinden indien hij tijdens één van zn eenzame tochten ergens strijk zou
komen te liggen!Een soort combinatie
van een GPS en een GSM met enkele nummers die met één toetsaanslag kunnen
worden opgeroepen.Ik meen me te
herinneren dat we even voor 19.00 u weer thuis waren.Den Vos moet toch met zijn gat in de boter
gevallen zijn, want thuis had zijn vrouwke gezorgd voor sla, tomaat met mozzarella,
gebakken aardappelen en vlees.En als
toetje zelfgebakken taart met bessen en een koffie!Nog wat nagepraat, maar aan alle mooie
liedjes komt een einde, dus evenzo aan deze dag.Na een vlotte rit huiswaarts, liep het toch
al tegen halfelf eer ik goed en wel binnen was en onder de douche kon, terwijl
mn spullen door de machine werden gewassen.Om daarna goed te kunnen slapen.Spijtig dat As zo ver van hier is, anders zou ik wel eens meer met Den
Vos de Maasmechelse bossen en het café in Eisden onveilig maken!Met dank om mij op sleeptouw te nemen door
zijn territorium!
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)