Wetenswaardigheden over de streek waarin wij wonen! Klik op de afbeeldingen!
Lokaliseer met Google Maps een aantal interessante bikespots in de Brabantse Wal!
De Gloriëtte in het kasteelpark Moretusbos tegenover het kasteel Ravenhof, te Putte-Stabroek, op de grens van België en Nederland. Uitvalsbasis voor menig lokaal ritje met de bike!
Het kasteel Ravenhof van de graven Moretus te Putte-Stabroek, midden in het Moretusbos dat zich uitstrekt op Belgisch en Nederlands grondgebied. Klik op de foto en lees enkele wetenswaardigheden over het kasteel en omgeving!
Klik op de foto om een filmpje te zien over het kasteel Ravenhof en de omgeving!
De Huzarenberg in het Moretusbos! Klik op de foto om meer te lezen over het Moretusbos! Met mooie diamontage!
Molen Johanna te Huijbergen, aan de voet van de Brabantse Wal. Hieronder schuilt een link naar de website van Athena, waarop vermelding van bezienswaardigheden in de omgeving van Woensdrecht.
Ambachtshuis Woensdrecht. Hieronder schuilt een link naar de website van Gerard Schuurbiers waarop de Brabantse Walroute (fietsroute) besproken wordt. Mooie foto's inclusief!
De Brabantse Wal is uniek in het Nederlandse landschap, een steile overgang van de hoge zandgronden naar het laagliggende zeekleigebied. Vroeger lag hier de grens van land en zee. De steile rand in het landschap is gevormd door de werking van de rivier de Schelde die langs de wal stroomde. Klik op de foto om meer te weten te komen over deze streek.
De Ruige Heide en andere natuurgebieden ten noorden van Antwerpen en in de omgeving van Stabroek. Klik om meer te lezen!
Op het grondgebied van Putte (Woensdrecht) bevinden zich een aantal Joodse kerkhoven. Klik op de foto en lees een leuke anekdote uit de tijd dat er nog boter gesmokkeld werd vanuit Nederland!
Herberg De Leeuw Van Vlaanderen te Zandvliet, nabij het natuurgebied Stoppelbergen. Klik op de foto en lees over het 130-jarig bestaan van deze herberg (2008).
Stichting De Luchtballon te Calfven, waar kinderen en jongeren met een handicap even op adem komen! Vakantiecentrum voor kinderen met astma. Organiseert jaarlijks een toertocht in december.
Wandelnetwerk Kempense Heide vanaf het Ravenhof in Stabroek! Klik op de foto voor een link naar de site Antwerpse Kempen!
Kasteel Nottebohm in betere tijden. Dit kasteel, gelegen op de grens van Brecht en Brasschaat, is thans volledig overwoekerd en vervallen. Vele lokale TT's passeren deze plek met Adams-family-house-allures!
Mountainbiking begon in de late jaren '60 en vroege jaren '70 van de 20e eeuw. In die tijd was er geen mountainbike. De eerste mountainbikes waren gebaseerd op de frames van Schwinn. De rijders gebruikten luchtbanden voor op het strand en voorzagen de fiets van versnellingen en een motorcross stuur. Ze daalden heel snel van de mountain fireroads. De sport is ontstaan in Californië (zie externe links).
Het was pas in de late jaren 70 en de vroege jaren 80 dat fietsproducenten startten met de productie van mountainbikes met gebruik van lichtgewichtmaterialen. Gary Fisher wordt gezien als de eerste producent van de mountainbike in 1979. De modellen waren eigenlijk gewone wegfietsen met een bredere frame en vork om bredere banden toe te laten. De sturen waren ook anders, ze waren recht en niet lichtjes gebogen zoals sturen op racefietsen. Ook waren sommige onderdelen rechtstreeks overgenomen van de BMX fiets. De eerste massaal geproduceerde mountainbike werd geproduceerd door Specialized en had 18 versnellingen.
Tot voor kort, hadden de mountainbikes een wegfietsstijl en afmetingen. Omdat het mountainbiken opkwam en er dus agressievere rijstijlen kwamen, kwamen er nieuwe modellen die sterker en beter waren en betere afmetingen hadden om agressiever te kunnen rijden zoals: over obstakels rijden en houten bruggen en ramps. Nu zijn de mountainbikers gekend om hun meer BMX stijl namelijk op en over alles springen. Nieuwere modellen hebben of 24 of 27 versnellingen, 3 bladen voor en 8 of 9 tandwielen achter.
De nieuwste mountainbikes hebben meestal de volle uitrusting. Vroeger hadden de mountainbikes een stijf (=ongeveerd) frame en geen voorvering. In het midden van de jaren '90 kregen mountainbikes voorveringen. Dit ontlastte de armen van de fietser. De eerste veringen waren 38-50mm lang (3/2 tot 2inch). De vroege veringen waren zwaar en bewogen op en neer terwijl de fietser trapte. Dit nam veel energie weg, vooral tijdens steile hellingen. Om dit te verhelpen werd vering ontworpen waarbij de hoeveelheid vering kan worden geregeld. Veel rijders schakelen de achtervering uit als ze hard fietsen of een steile helling beklimmen. De meeste veringen hebben 100mm (4 inches) veerlengte. De meer agressievere fietsen voor downhill en freeride hebben 200-230mm (8-9inch) veerlengte. Veel rijders prefereren toch een hardtail (= alleen voorvering) frame.
Wilgenwaerd Nightride Experiende te Nijverdal op 30-12-2013
Wilgenwaerd Nightride Experience (30 km) op de Sallandse Heuvelrug te Nijverdal door FTC CC '75 op maandag 30-12-2013.
Offshore en ik brachten de laatste dagen van het jaar 2013 door in Nederland om er te komen deelnemen aan drie toertochten. Nadat we die ochtend de Marveldtocht te Groenlo (55 km) gereden hadden waren we teruggekeerd naar onze verblijfplaats, meer bepaald het sporthotel De Wilgenwaerd in Nijverdal (Hellendoorn, provincie Overijssel). Daar vertrok de avond van dezelfde dag de derde editie van de Wilgenwaerd Nightbike Experience (30 km) door FTC CC ’75. Nadat we onze fiets weer rijklaar hadden gemaakt en onze verlichting en spullen in ons kamertje hadden klaargelegd, konden we om vijf uur eerst nog aanschuiven voor een maaltijd, bereid door de kok des huizes. Ook een zevental Nederlanders die er met hetzelfde oogmerk logeerden en vanochtend ook in Groenlo rondtoerden, zaten in het zaaltje rond de grote tafel. De maaltijd was lekker, maar wel zwaar , want wij vonden na de soep op ons bord niet alleen stronkjes witloof met ham een kaas, doch ook twee uit de kluiten gewassen porties ribbetjes, groenten en een puntzakje patat op tafel! Aangevuld met sla en sausjes. Afgesloten met een lekker dessert. Er werd echt goed voor ons gezorgd in de Wilgenwaerd, ook al was er pas op het allerlaatste ogenblik gereserveerd! Het was te lekker om het eten te laten liggen, maar de volle maag heb ik bij aanvang van de rit toch wel moeten bekopen. In het schuurtje waar onze fietsen gestald stonden lagen de verlichtingssetjes al netjes klaar op een tafel voor de bikers die zo’n setje gehuurd hadden. Wij hadden ons eigen licht bij! Ook een mountainbike kon je er desgevallend huren. Zelfs indien we in Groenlo stukken zouden gehad hebben aan ons vehikel hadden we de rit in Nijverdal kunnen rijden! Herman Pronk, de man bij wie Offshore in extremis ons verblijf nog had gereserveerd, bleek de drijvende kracht achter de nightride te zijn. Terwijl wij zaten te eten liep hij al effectief te pronken in zijn wit en lichtgroen gekleurde fietspak en te eten in het gezelschap van een clubmaat in dezelfde uitrusting.
Naar zes uur toe begon ik wat zenuwachtig te worden omdat ik er geen flauw benul van had wat deze nachtrit op de Sallandse Heuvelrug voor ons in zijn petto ging hebben! Ik was me al in de zaal in de kelderverdieping gaan inschrijven terwijl Offshore zijn lampen aan het installeren was en terwijl ik met dat werk bezig was, ging Offshore zich inschrijven. Dat was er de oorzaak van dat wij elkaar kwijtspeelden. We hadden wel op voorhand besproken dat we niet noodzakelijk samen hoefden te blijven tijdens de rit, zodat ieder aan z’n eigen tempo kon rijden. Ik vond Offshore noch aan de auto, noch aan de inschrijving! Vermoedend dat hij al weg was, wat achteraf niet zo bleek te zijn, ben ik dan alleen vertrokken. Bij het inschrijven had één van de dames me er attent op gemaakt dat ik de op een scherm geprojecteerde uitleg goed diende te lezen. De belangrijkste zaken stonden ook op het kaartje met noodnummer. De weg was uitgestippeld met behulp van reflectoren. Dat het ronde reflectoren waren, stond er niet bij, en dat had voor Offshore nuttig geweest zou nadien blijken! Een oranje reflector betekende “rechtdoor, u bent op het goede spoor”, een rode reflector betekende “rechtsaf” en een witte “linksaf”. Een wit flikkerlampje betekende “u rijdt op het juiste spoor” en een rood stond voor “gevaar”. Een beetje ingewikkeld toch bij aanvang, duidelijker na een tijdje rijden.
Ik was te hevig tijdens het vertrek omstreeks 18.45 u en werd terstond bij de lurf gevat door een jong meisje dat als opdracht had bij de start nog eens uit te leggen in welke richting we dienden te rijden! Over de parking en dan rechtsaf! Ik reed al van bij aanvang verkeerd omdat ik de rode reflector voor oranje had aanzien, terwijl de oranje reflectoren voor mij eerder geel van kleur waren! Een kleurenblinde had niet kunnen deelnemen! Zo bereikte ik het centrum van Nijverdal, maar omdat ik geen aanwijzingen meer vond ben ik lichtjes geïrriteerd op m’n stappen teruggekeerd. Voor rechtsaf gekozen en even verderop hing er effectief zo’n wit lampje lustig te flikkeren aan een paal. Zoals Offshore nadien ook kwam te vertellen was de keuze van dit systeem met reflectoren op zich wel goed in het bos of op plekken buiten de bebouwde zones, maar in een dorpscentrum bulkt het overal van de reflectoren! Het was bij aanvang inderdaad even zoeken en wennen aan het systeem.
Tijdens het eerste deel van de rit voelde ik me niet zo op m’n gemak omwille van diverse redenen: het feit dat ik zonder m’n maat op pad was, de volle maag na het rijkelijke avondmaal, de ietwat lastige start en het feit dat ik moest wennen aan het systeem met de reflectoren! We bereikten vrij snel de bossen, maar het begin van de tocht kwam me ietwat saai over omwille van een aantal lange bosdreven met eenzelfde zanderige ondergrond en het feit dat het er echt pikdonker was zodat je eigenlijk niets van het omliggende landschap te zien kreeg. Vanaf 2,50 km werd het parcours wel pittig en werden we diverse keren fiks de hoogte in gestuurd. Waaruit ik kan concluderen dat de Sallandse Heuvelrug een plaatselijke in de bossen verscholen verhevenheid is waar we in lussen diverse keren over werden gejaagd. Dat naar boven kruipen viel niet altijd even goed mee met die ribbetjes die in mijn buikje lagen te klotsen! Bovendien waren de 55 km van Groenlo niet in mijn kleren gekropen! Naarmate ik het systeem met de reflectoren onder de knie kreeg kon ik meer genieten van de toer. In een donkere bosdreef met langs weerszijden dikke boomstammen stelde ik me wel vragen over de betekenis van de kleine vierkante witte reflecterende strookjes die op de stammen waren gekleefd. Ik heb ze aanzien als vervanging voor de witte flikkerlampjes en ben er niet linksaf gegaan! Dat bleek een goede keuze, want Offshore werd er wel door in verwarring gebracht en dat heeft hem ettelijke kilometers gekost, gezien hij telkens weer aan de start arriveerde! Toen we dit achteraf met Herman aankaartten, bleken dit resten te zijn van een activiteit van militairen die hun zaken dus niet overal hadden opgeruimd. Gezien de reflectoren van de toertocht overdag waren uitgezet was dit feit aan de aandacht van Herman ontsnapt.
Naarmate ik de 15 km naderde ruimden de ietwat eentonige lange zandwegen uit het eerste deel van de tocht plaats voor een meer afwisselend parcours met sporadisch een singletrack of een wegeltje door zeer donkere dennenbossen. Helaas was er het verbod om bij nacht gebruik te mogen maken van de singletracks, zelfs dezen die deel uitmaken van de lokale vaste routes! Spijtig, want ik was er per vergissing zo eentje in gereden toen ik niet goed op de kleur van de reflector had gelet en dat was beslist een leuk paadje! Kort voor de plaats van de pauze werden ons een aantal bijzonder leuke paden voor de wielen geworpen die ons over enkele uit de kluiten gewassen bulten en heuveltjes voerden. Exact halverwege stond onder een tent de bevoorrading opgesteld. We werden er voorzien van hete chocolademelk, winegums en een soort krakelingenkoekjes. Een iets ruimer assortiment had gezien de inschrijvingsprijs wel gemogen, ook al had ik er na de copieuze maaltijd van daarstraks zelf geen behoefte aan en kwamen de meeste bikers allicht pas van tafel! Er kwamen nog groepjes bikers toe, vaak jonge kerels die een taaltje spraken waar ik geen woord van begreep. Ik vermoed zelfs dat er Duitsers aanwezig waren. Er was in ieder geval buiten wij, Belgen, ook een Deen present. Niet te lang blijven hangen teneinde op een redelijk tijdstip weer te arriveren, gezien de rit die morgen nog wachtte!
Na de stop kregen we enkele vrij zware beklimmingen voorgeschoteld, bij aanvang in een knap dennenbos met imposante bomen, maar waarvan de laatste tergend lang en vermoeiend was! Ik was zeer content dat ik er al rijdend tot boven geraakte. Wegen en paden in donkere bossen werden ons deel. Op 20 km reed ik door een meer bewoonde wereld, waarbij een wijk met naar Nederlandse normen grote en fraaie villa’s. De kerstverlichting in en om de huizen gaf aan het geheel nog een extra cachet. Het loonde ook de moeite van af en toe eens stil te houden en opzij of achterom te kijken. Dan zag je de felle witte lichtjes van de treintjes bikers door het landschap trekken! Meer naar het einde van de tocht toe kwam ik op een gegeven ogenblik uit het bos weer tevoorschijn op een grote baan, de Nieuwe Twentseweg, tegenover een domein dat Schulenburg heet. Dat was fel verlicht, er spoot een fontein, er stonden kraampjes en er brandde een groot kampvuur. Joost mag weten wat er daar te beleven viel.
Het laatste gedeelte van de tocht weer richting Nijverdal verliep in een meer open landschap doorheen velden, over graspaadjes, asfaltbaantjes of verharde fietswegen. Hier was de ondergrond uiteraard ideaal berijdbaar, maar dat genot werd fel getemperd door een forse tegenwind! Tijdens het laatste stuk richting De Wilgenwaerd reden we naast de waterloop De Regge en daar hadden de mensen van de organiserende club aan de bomen gekleurde ballons opgehangen waarin kleine lampjes waren gestopt! Na twee uur en een kwartier bereikte ik om 21.00 u na exact 30,30 km weer de plek van de start. De GPS van Offshore had toch zo’n 292 hoogtemeters geregistreerd! Er daagden 360 gegadigden op voor deze nachtrit.
Omdat er aan de bikewash met twee slangen nogal wat bikers stonden te wachten heb ik m’n fiets in de bergplaats gezet en ben eerst naar boven gegaan om de rest van m’n materiaal weer proper te maken en onder de douche te kruipen. Nadat ik beneden in het zaaltje iets fris gedronken had, ben ik omstreeks 22.00 u buiten gaan kijken of Offshore intussen al was gearriveerd! Hij was er! Maar hij had wel 53 km gereden! Omwille van de verwarring met het overaanbod aan reflectoren in het bewoonde centrum bij de start, de achtergebleven witte vierkante reflecterende strookjes aan de bomen in het donkere bos en het feit dat hij diverse keren anderen had gevolgd die ook niet goed wisten waar naartoe en verkeerd reden! Wij hebben het daarover na afloop nog gehad met Herman en verteld hoe men op andere plaatsen te werk gaat met het uitzetten van een nachttocht. Wij mogen stellen dat we op het vlak van nachtritten niet aan ons proefstuk toe zijn! Het is trouwens na een nachtrit dat ik Offshore leerde kennen. Terwijl hij onder de douche stond heb ik m’n fiets weer toonbaar gemaakt. Het is de eerste keer dat ik m’n fiets met douchegel heb schoongemaakt. Bij gebrek aan een alternatief!
Er heerste nog een gezellige drukte in het zaaltje en wij hebben nog menig glas donker Bokbier achter de kiezen gegoten. Toen de laatste deelnemers huiswaarts trokken, hebben wij ook ons bed opgezocht. Toen was het al ruim over middernacht! Ik heb in de loop van de avond ook enkele ventiellampjes gekocht die er te koop werden aangeboden. Dat wordt leuk show verkopen tijdens de volgende nachtritten! Overmand door de vele indrukken die ik vandaag had opgedaan kon ik moeilijk de slaap vatten terwijl Offshore al na een kwartier lekker lag te ronken! En zo zijn we weer een ervaring en een goede herinnering rijker. Met dank aan de puike organisatie van de vriendelijke medewerkers van De Wilgenwaerd. Het loont beslist eens de moeite om naar hier te komen en te genieten van de gastvrije Wilgenwaerd en de paadjes en tracks op de Sallandse Heuvelrug.
22 kinderen uit een school in Lommel en een school in Heverlee, 2 buschauffeurs en 4 begeleiders sterven nadat een bus tegen een tunnelwand botst in Zwitserland...
Categorieën
tot de 6de Bike Nightride De Papegaai
Welkom
StrammerMax's newsflashke
Volgende toertochten
Mijn keuze:
(blauw maakt meeste kans)
zondag 03/03/2013:
Kalmthout Van Trier-Bosduin-classic (30-45 km)
zondag 10/03/2013:
Sint-Gillis-Dendermonde (35-55 km)
vrijdag 15/03/2013:
Hoogerheide (NL) nightride (19.00-21.00 u) (37 km)
zondag 17/03/2013:
Roosendaal (NL) City-mtb-tocht Kaaimannen (29-38 km)
zaterdag 23/03/2013:
Esbeek (NL) nightride (19.00-21.00 u) 10de Lichtjestocht (35 km)
zondag 31/03/2013:
Olen (15-30-50 km) of Olmen (26-32-45 km)
maandag 01/04/2013:
Zele (30-40-60 km)
zaterdag 06/04/2013:
Zulte (45-60 km)
zondag 07/04/2013:
Vessem (NL) (25-35-50 km) of Valkenswaard (NL) (25-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 12/04/2013:
Borchtlombeek-Roosdaal nightride (18.30-20.30 u) (25 km)
zaterdag 13/04/2013:
Rillaar nightride (15.00-21.00 u) (26-36-43-62 km)
zondag 14/04/2013:
Rillaar (27-42-57-78 km) of Poederlee (25-45-55 km) of Meise (32 km) of Waasmunster (35-45-55 km)
zaterdag 20/04/2013:
Gentbrugge (20-25-35-50 km)
zondag 21/04/2013:
Tangissart (Court-Saint-Etienne) (14-31-51-70 km) of Lasne (10-20-40 km) of Lot (35-55 km) of Haacht (30-40-50 km) of Dessel (25-40 km) of Nieuwkerken-Waas (32-54 km) of Sint-Truiden (28-45 km)
zondag 28/04/2013:
Opwijk (15-30-50-80-100 km) of Aarschot (15-25-35-40-65 km) of Borgloon (10-20-30-40 km)
dinsdag 30/04/2013:
Overmere nightride (18.00-20.30 u) (30-50 km)
woensdag 01/05/2013:
Deurne-Diest (26-36-48-65 km)
vrijdag 03/05/2013:
Sint-Niklaas nightride (17.00-21.00 u) (35-56 km)
zaterdag 04/05/2013:
Maria-Aalter (25-45-55 km)
zondag 05/05/2013:
Leernes (20-35-50 km) of Hulshout (28-48-68 km) of Tilburg (NL) (25-40-55 km)
zondag 09/05/2013:
Mont-Saint-Guibert (25-30-50-65 km) of Wechelderzande (15-27-43-53 km) of Londerzeel (18-32-42-52 km)
zaterdag 11/05/2013:
Stekene (18-35-50-55-60 km)
zondag 12/05/2013:
Overijse (25-35-50-60-65 km) of Herselt (20-30-40 km) of Vlimmeren (40-25 km)
zaterdag 18/05/2013:
Chassepierre (TT van Izel met GPS)
zondag 19/05/2013:
Robelmont (10-25-33-47-60 km)
maandag 20/05/2013:
Harinsart (22-37-42-53 km)
zondag 02/06/2013:
Mont-Saint-Guibert VTT des Hayeffes (15-21-23-36-57 km) of Langdorp (25-40 km) of Oostmalle (29-45 km) of Lommel (25-40 km)
zondag 09/06/2013:
Schaffen-Diest (26-30-41-60 km)
zondag 16/06/2013:
Chaumont-Gistoux (10-30-45 km) of Mol (25-40 km) of Buizingen (30-45-55 km) of Waanrode (24-34-44-64-84 km) of Zemst-Laar (29-37-51-63 km) of Zele (30-48 km)
vrijdag 21/06/2013:
Kalken nightride 17.00 - 21.00 u (30-40-50 km)
zondag 23/06/2013:
Baisy-Thy (12-25-35-45-60 km) of Grobbendonk (20-40-60 km) of Lummen (15-25-45-60 km) of Libin (25-50-100 km) of Kalken (25-40-60 km) of Zele (40-55 km)
zaterdag 29/06/2013:
Maria-Aalter (30-50 km)
zondag 30/06/2013:
Sint-Job-in-'t-Goor (15-25-45 km) of Halle (35-50-85 km) of Redu (20-32-45-55 km)
zondag 07/07/2013:
Oud-Heverlee Meerdael-classic (30-45-62-75-100 km) of Booischot (20-40-60 km) of Lommel-Kattenbos (12-20-30-40-60 km)
zaterdag 13/07/2013:
Pepingen (30-45 km)
zondag 14/07/2013:
Bekkevoort Hagelandse Pijl (20-42-55-70 km) of Hamont-Lo (22-38-45 km)
vrijdag 19/07/2013:
Herfelingen avond- en nightride Waanzinnig Weekend (30-50 km) start: 18.00-22.00 u
zaterdag 20/07/2013:
Zwalm (15-25-40-60 km)
zondag 21/07/2013:
Wijgmaal (25-45-65 km) of Mol (15-24-43-62 km) of Waasmunster (30-40-50 km)
zaterdag 27/07/2013:
Sint-Jan-in-Eremo (30-50-60 km)
zondag 28/07/2013:
Droeshout-Opwijk Boerenbike (30-40-50-60 km) Lichtaart (12-24-48-60 km) of Roosdaal (25-50 km)
vrijdag 02/08/2013:
Maarheeze (NL) Bij de Mijl vertrek: 13.30-16.00 u (24-48 km)
zaterdag 03/08/2013:
Oosterzele Rochustochten (25-35-50 km) of Wiekevorst (25-40 km)
zondag 04/08/2013:
Bekkevoort (15-25-40-50-65 km) of Lille (20-40-60-80 km) of Hamme (32-45 km) of Sinaai (28-40-50 km)
vrijdag 09/08/2013:
Vlezenbeek nightride: 18.00 - 22.00 u (35 km)
zaterdag 10/08/2013:
Knesselare (15-30-55-70 km) of Eeklo (25-40-55 km)
zondag 11/08/2013:
Vlezenbeek (35-50-80 km) of Diest (25-45 km) of Grobbendonk (30-45 km) of Bergen-Op-Zoom (NL) (25-45 km)
donderdag 15/08/2013:
Awenne (28-38-55-72 km) of Herk-De-Stad (25-35-45 km) of Haasrode (18-32-45-55-65 km)
vrijdag 16/08/2013:
Arville nightride: 18.30 - 22.00 u (15-25 km)
zaterdag 17/08/2013:
Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65-85 km)
zondag 18/08/2013:
Erneuville (15-25-35-45-60-75 km) of Aarschot Forest Marathon (Bekaflaan) (25-45-65 km) of Halle-Zoersel (15-25-45-60 km) of Beringen (25-45 km) of Lennik (25-45-55 km)
zaterdag 24/08/2013:
Herzele (15-30-50 km)
zondag 25/08/2013:
Opoeteren Oeterdalmarathon (20-40-75-100-115 km) of Kasterlee (18-25-40-70-100 km) of Anderlues Transsambrienne (20-35-50-65-85 km) of Tielt-Winge Hagelandse Heuvels (25-45-65-95 km) of Villers-La-Ville (15-25-40-60 km) Er is vandaag ook Houffalize Houffamarathon (50-70-100-120 km)
vrijdag 30/08/2013:
Stabroek (15-30-45 km) afgelast!!!
zaterdag 31/08/2013:
Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)
zondag 01/09/2013:
Diest Marathon van de Demervallei (23-40-62-84-103 km) of Olloy-Sur-Viroin (25-35-45-55-65-85-100 km) of Sint-Gillis-Waas Waasland Bike Marathon (30-60-90-120 km) of Gierle-Lille (25-45 km) of Kruishoutem-Lozer Lozerbosveldtoertocht (35-40-55 km)