>YERSEKE - TEMSE
Sonja en ik komen aan boord in de Julianahaven om 08.00h. De nieuwe eigenaar en zoon zijn er 20 min. later en laden proviand. Het is laag water en mooi, stil weer. De weergoden zijn alvast met ons. Ikzelf ben niet in goeden doen, voel me onrustig, klooi wat met de zeilleuvers in de rail, zet het zeil in stand-by terwijl ik al goed weet dat we het vandaag niet nodig hebben. Ik start de motor om warm te draaien maar vergeet de buitenboordkraan open te zetten. Na een verdacht reukje vloek ik binnensmonds alle duivels bij elkaar en stop de motor in de hoop dat de impeller niet naar de haaien is...kraan opengezet en met een sissend geluid stroomt nu water door de koeling. Als de motor terug draait blijkt er niets aan de hand te zijn. Het koelwater stuwt zich weer naar buiten en de temp. blijft konstant 90°, dus de impeller werkt. Pff, wat een opluchting; Een handeling die ik al tien jaar lang blindelings uitvoer en uitgerekend nu....!!
Afvaart om 09.00h. Afgesproken is dat ik nog bevelvoerend ben tot in Temse, dat de Duitse "Adenauer" al op de spiegel waait vind ik een beetje vernederend maar ik maak er geen woord aan vuil.
Met een westenwindje 3 Bft door het Kan. door Z. Beveland naar de sluis Hansweert die ons om 10.30h al op de Westerschelde zet. Voor de eerste keer vaar ik door de goed betonde Schaar van Waarde, zandbanken aan bak- en stuurboord. M. Kaesberger is nu roerganger. We zullen toch wel altijd die mooie namen onthouden : het Speelmansgat, Schaar van de Noord, Nauw van Bath en Pas van Rilland.
Aan de Plaat van Doel merk ik nog net op tijd dat onze roerganger recht op de stroomleidam van de kerncentrale afstevent, ik schrik me bijna een ongeluk en draai het stuurwiel vol om naar de goede vaargeul. Stel U voor dat we op de stenen dam zouden gelopen zijn want met halftij zit die al onder water en zie je alleen de stroomrafeling.
Voorbij Kallosluis komen we in rustiger vaarwater en aan boei 114 bij "Boomke" trakteer ik iedereen op een borrel ouwe klare: traditie !! Moeten we in ere houden !! Aangemeerd aan de steiger van Linkeroever om de mast te strijken en verder langs de rede van Antwerpen naar Temse . Veel takken en riet in het water. Een tak gaat met veel gerommel onder de buik van "Catharina" door waardoor we ons verrot schrikken. We varen onder de brug van Temse om 15.35h en meren aan de steiger van Temse met een vaarurenstand van 1447.
Voor Sonja en mij is het afscheid aangebroken, nog een borrel en een biertje, ik snij nog de marine- en clubvlag uit de mast en vergeet ook de driekleur met marinemerk niet, dat zijn onze dierbare souvenirs, daarna stappen we definitief op de steiger, nog een handdruk en "goede vaart" terwijl ik een traan probeer te verdringen. Katrien V. een vroegere collega van Sonja haalt ons op en verrast ons bij haar thuis met een overheerlijke maaltijd.....zij en haar man zijn ook fervente watersporters dus dat treft weer !! Er kan weer volop over "ships and boats" gepraat worden, de wrange smaak van "het niet meer varen" spoelen we weg met....champagne !! />
DE "CATHARINA" MET DE DUITSE ADENAUER

UIT DE SLUIS HANSWEERT

OP DE WESTERSCHELDE

DOOR DE SCHAAR VAN WAARDE

M. KAESBERGER EN ZOON KLAUS

AAN "BOOMKE" BIJ BOEI 114

BELGISCHE DRIEMASTER VOOR HET MAS

REDE VAN ANTWERPEN

VEERSTEIGER VAN KRUIBEKE

TEMSEBRUG

AAN DE STEIGER VAN TEMSE

|