De juiste data weet ik niet maar in ieder geval wil men binnen enkele jaren het wagenpark volledig elektrisch maken. Je ziet nu al dat dat grote problemen gaat geven omdat er te weinig laadpalen zijn of worden bijgezet. Welke prijs men dan aan die laadpunten gaat moeten betalen voor 1 kWh is ook nog niet bekend maar zeker zal de staat daar ook een graantje van willen meepikken. Uiteindelijk vrees ik dat de kosten voor 1 km rijden de hoogte zullen ingaan.
Zelf rijden wij op aardgas. Turtelboom heeft ons zes jaar geleden in de val gelokt met te zeggen dat er binnen het jaar in elke gemeente minstens één tankpunt zou zijn. Nu, zes jaar later, heb ik één station weten bijbouwen, enkele honderden meters van een ander tankstation met cng. De prijs voor aardgas, waar toen ook mee werd geschermd, is ondertussen minstens verdriedubbeld, dus dat is nu veruit de duurste energievorm. Dat die tanks elke 4 jaar moeten gekeurd worden, heeft ook niemand vooraf gezegd. De eerste visuele keuring, nu 2 jaar geleden, heeft me 600€ gekost. In Frankrijk is tanken nog een groter probleem en mijn bestelwagen is enkele centimeters te hoog zodat wij op de snelweg ook in een hogere categorie vallen.
Maar binnen enkele jaren moet alles elektrisch rijden. Hoe men de gigantische hoeveelheid elektriciteit die daarvoor nodig is, gaat opwekken, is nog heel onduidelijk. Ik ben bijna zeker dat dit helemaal in de soep gaat lopen en uiteindelijk zal de geplande datum weer enkele keren opschuiven, zoals ook met de uitstap uit de kernenergie is gebeurd. Waarom heeft men niet meer ingezet om de kernenergie, die we zelf kunnen opwekken, milieuvriendelijker te maken en/of een duurzame oplossing te vinden voor de opslag van het radioactieve afval?
Zelf zou ik het heel anders aanpakken. Wij verblijven nogal veel aan de kust en de kusttram brengt ons vrij goedkoop overal naartoe. Zou het nu niet mogelijk zijn om een tramnet aan te leggen zodat het binnenlands verkeer grotendeels hiermee gebeurd. Eenmaal een grote kost, maar de besparingen nadien zijn immens. Onderhoud van wegen wordt bijna onnodig, uitstoot bijna onbestaande ( op doorgaand vrachtverkeer na en misschien nog enkele andere uitzonderingen zoals ambulances en politie). De haltes mogen maximum 2 km uit mekaar liggen, zodat praktisch iedereen die afstand lopend kan overbruggen. Voor bepaalde ouderlingen en/of gehandicapten moet misschien een andere oplossing worden gezocht, maar dat probleem is op te lossen. Voor de rest alleen fietsers ( moto’s mogen van mij ook omdat ik zelf liefhebber ben, maar daar valt zeker over te praten). Zwartrijders moeten van in het begin hard worden aangepakt, vodka-controles ( hoe schrijft men dat eigenlijk?) worden overbodig en lange wachttijden moeten zeker vermeden worden. Maar voor de rest niets dan voordelen. Of heeft iemand een beter idee om het fileprobleem en het milieuprobleem echt aan te pakken?
|