Ik ben Verhaegen François, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Verhaegen.
Ik ben een man en woon in kapellen (belgie ) en mijn beroep is banketbakker/ .
Ik ben geboren op 29/01/1957 en ben nu dus 68 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: computers /communicatietechnieken/it technologie/virus en spywarebestrijding .
Na nog wat her en der gesolliciteer , met de nadruk op gesold (met mijn voeten door anderen),
wat ik toch al gewoon ben geworden
o.a. bij het O.Z en na briefwisseling , en na afwijzing , dan maar zelf ter plaatse geweest,
zonder voorafgaandelijke afspraak naar de verantwoordelijke persoon gestapt te zijn ,
mijzelf dan maar voorgesteld heb , en mijn vraag persoonlijk aan hem gesteld hebbende ,
ik als antwoord kreeg , ja maar eigenlijk zoeken we iemand die kan programmeren .
Maar ik zal eens kijken of der niks anders voor u te vinden is , bv. zoals kantoorverhuizingen/inrichtingen en dan laat ik het u weten .
Na niks meer gehoord te hebben , toch nog maar eens aangedrongen , maar helaas kreeg ik weer een e-mail terug .
Gewoon van een secretaresse , neen der is niks beschikbaars .
Nu bij de pakken gaan stilzitten is niks voor mij , maar hopeloos ziet het er wél uit , en zo voel ik
het ook wél aan .
Ik ben dan zelf maar wat gaan nadenken wat ik eventueel zou kunnen ondernemen .
Ben dan maar naar het ouderlingen huis/rusthuis in kapellen gestapt , en met de directrice daar eens gaan praten over computers in een rusthuis en internet .
Wat na verschillende keren terug te gaan praten zijn , zo stilaan vorm begon aan te nemen ,wat niet zo simpel en evident is ,
want als het op centen op aankomt, het eigenlijk niks mag kosten voor rusthuizen .
Had ik een paar formules uitgedokterd ,wat met een minimum aan geld voor het rusthuis en de belanghebbenden te verwezenlijken zou zijn .
Dit ging de direktrice dan ook voorleggen aan de raad van beheer , tesamen met een afspraak voor mij met diezelfde raad van bestuur .
Op het moment dat dit ging gebeuren , werd ik door de direktrice op de hoogte gebracht van de onheugelijke mededeling ,sorry maar der zijn ingrijpende veranderingen waardoor dit alles niet kan doorgaan .
Nu bleek dat het rusthuis ging opgenomen worden in een andere groep van rusthuizen , de volledige raad van beheer opgeheven werd , en der een volledige nieuwe raad van beheer ging komen .
En wat denk je , de direktrice kijkt natuurlijk ook liever, even de kat uit de boom bij zo een beheersraad verwisseling.
Dus dat was weer alles voor niks gedaan .
Ondertussen was ik ook nog een ander project proberen te
starten .
Namelijk gaan praten met een ocmw verantwoordelijke over het
opstarten van een computercursus in hun dienstencentrum .
Na wat overleg , ben ik dan een cursus in elkaar beginnen te
steken,die voor computer onwetenden ,te begrijpen zou zijn .
Dit resulteerde dan in een cursus computer voor beginners
vanaf 0 .
Ik resulteerde wél een cursus die nogal groot uitgevallen
was ,als ze afgedrukt zou worden vanwege de albeeldingen, dan maar deze cursus
ineen gekrompen tot het allerbelangrijkste en stap voor stap , die niet te véél
papier zou vergen om ze af te drukken ,met in het achterhoofd het gedacht, hou
het goedkoop !
Na een overleg en goedkeuring met de verantwoordelijke van
het dienstencentrum ,werd deze goed bevonden .
Nu was er nog het feit dat het dienstencentrum zelf ,géén
computers ter beschikking daarvoor had , maar de dienstencentrum
verantwoordelijke ,zou proberen in overleg met de gemeentelijke diensten, te
bekomen dat we de computers van de gemeentelijke bibliotheek zouden mogen
gebruiken (ten tijde als de bibliotheek gesloten is ).
Na overleg werd dit toegestaan , en ook dat er een speciale
login gecreerd werd , dat de computers niet uitvielen na een half uur .(wat de
originele instelling is, in bibliotheek computers )
Na een proefdraaien met een tewerkgestelde van het centrum
aldaar (proefpersoon) is de cursus dan gestart ,met mijzelf als lesgever.
Twee voormiddagen in de week ,maandag en donderdag
voormiddag van 9,30 uur tot 11,30 uur aan 6 lessen .
Inschrijvingsgeld 6 euro per cursus met onvangst van de
afgeprinte cursus .
Dit werd een zodanig overrompelend succses , dat de
wachtlijst om er aan deel te nemen steeds langer werd , en er besloten werd,
van niet langer te laten inschrijven op voorhand ,twee maanden voor datum van
de start van de lessen .
Ook kreeg ik van de cursisten dikwijls de vraag , komt er
géén vervolg cursus waar we al op kunnen inschrijven , of andere
computercursusen .
Met dit als gegeven ,,ben ik dan eens begonnen aan een
cursus samen te stellen gebaseerd op beginnende computeraars .
Met ook weer de gedachte in het achterhoofd ,van dit op een
simpele en voor iedereen begrijpbare manier te doen .
Een cursus Wordpad .
Waarom Wordpad zal men denken ?
Wel, Wordpad staat op iedere computer standaard (moet dus
niet apart aangekocht te worden )
is overzichtelijk , heeft dezelfde werkbalk en mogelijkheden
als een E-mailbericht , en kan door iedereen verstuurd/ontvangen/gelezen
/bewerkt worden .
Eenmaal men met Wordpad kan werken en begrijpen , kan men
gemakkelijk zelf leren werken met een echt office programma .
In mijn gedacht is dit dan 3 vliegen in één klap vangen .
Deze is nu klaar , en heb ik aan de verantwoordelijke van
het dienstencentrum ter goedkeuring overgemaakt .
Nu ben ik nog eens gaan praten met de verantwoordelijke van
het dienstencentrum , over de vraag van de cursisten , of der geen vervolgcursus op de beginnerscursus kon komen .
Op deze vraag , kwam het antwoord (dat ik wél kan begrijpen)
eigenlijk kunnen we dit niet gaan maken of doen ,
omdat het eigenlijk niet in ons takenpakket zit , en der
ander instellingen zijn die dergelijke cursusen geven bv. ivorian enz.
Nu het zou ook niet simpel zijn, daar de bibliotheek
computers zo ingericht zijn ,dat er totaal géén beheerdersrechten zijn aan de
gebruikers Dit is natuurlijk uit veiligheidsoverwegingen zo ingesteld ,
dat er totaal niks kan verandert worden ,en ook een echt zware beperking in het
gebruik van de computers en programmas , zodat ik gebruik maak van usb sticks
met selfrunner programmas om toch bepaalde dingen te kunnen doen met de
cursisten ,namelijk paint ,wordpad
,patience,enz.
Ondertussen werd ik door een andere
verantwoordelijke van het dienstencentrum op de hoogte gesteld ,dat
er een organisatie was die een zaal afhuurden in het dienstencentrum, om aldaar
computercursusen te geven .
Er werd me dan ook gevraagd of ik
belangstelling had om deze cursussen bij te wonen als observator .
Natuurlijk had ik der belangstelling
voor, aangezien ik géén ervaring heb met lesgeven
(waar heb ik nu géén belangstelling voor )
Na de toelating er voor gekregen te
hebben, heb ik deze dan ook bijgewoont , en er mijn konklusie uit getrokken , wat er volgens mij goed
en minder goed in deze cusrsus was voor beginners .(mezelf in de
plaats stellende dat ik niks van een computer kende )
Deze cursus werd gegeven door
ziekenzorg CM en noemde :
Eerste stappen op de computer vormingplus volkshogeschool antwerpen ziekenzorg CM zou een afdeling zijn van
de kristelijke mutualiteiten
Deze verantwoordelijke persoon die de
cursus gaf, had dan ook allemaal eigen laptops van deze instelling bij , die ter
beschikking van de aanwezige cursisten werden gesteld . Er werd dan ook gewerkt met een viewer
, wat zijn eigen voor en nadelen heeft .
Deze cursus werd gegeven s'namiddags
éénmaal in de week , op dinsdag's van 13,30 tot 16,30 in totaal 5 lessen . Nu vraag ik me wél af zou er zo
iets niet mogelijk zijn of bestaan bij het OZ ? Dit ga ik eerstdaags toch eens nakijken
.
Nu tijdens en na de lessen die ik geef
, werd er me ook al eens een aantal keren door cursisten gevraagd ,
hoe doe je dat , met de computer bankieren ?
Waarom werd deze vraag gesteld door
cursisten ?
Soms omdat ze dan de mogelijkheid
hadden , van buiten normale openings uren van de bank toch
verrichtingen te doen , soms vanwege personen die moeilijk te been
waren of vanwege inwonenden met een handicap probleem .
Ook wat de verdere evolutie aangaat wat
betreft online , zoals gemeentelijke diensten , service diensten ,
ziekenkas diensten e.d. wordt dit steeds meer actueler.
Wat ik dan ook tijdens mijn bespreking,
met de verantwoordelijke centrumleider even aangehaald heb.
Deze moest daar ook eens over
nadenken , ikzelf eveneens , omdat dit niet zo evident is , en zeker niet simpel zou zijn ,dit te
leren op computers die zo een zware beperking van gebruikers hebben ,
en het dan ook nog openbare computers zijn , en het veiligheidshalve
ondoenbaar zou zijn van mensen dit te laten doen met hun
privé gegevens op een openbare computer .
Ook al omdat elke bank , zowat een
eigen systeem hanteerd om aan online banking te doen .
Eigenlijk zou er dan al met elke bank
een soort overeenkomst of overleg moeten komen , om een soort
virtuele inlog en verrichtingen afdeling op hun site te hebben , om
dit te kunnen aanleren en te oefenen .
Ik denk niet dat banken daarop zitten
te wachten , en ze daar ook niet toe geneigd zijn van dit te creeren
.
Maar de behoefte daaraan lijkt me wél
aanwezig onder de mensen .
Dit is iets wat toch wél enige
serieuse organisatie zou vergen , maar toch wél ernstige te
overwegen valt .
Eigenlijk zou dit gemakkelijker
individueel te realiseren zijn , ter plaatse bij een cursist zelf .
Maar dan stelt zich natuurlijk de vraag
:
Kan dit ?
Zou het wetelijk zijn ?
Hoe zou dit vanwege de
verantwoordelijkheid zitten ?