Een zondagrit ...
Een gewone zondagrit, of toch niet...xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
In een vereniging zijn betekent vrienden hebben en ze ontmoeten. In een motorclub is dit niet anders, de verplaatsingen en het genieten doen we dan meestal ook per motor.
Onze club staat en leeft grotendeels door actieve leden, hiermee bedoel ik, leden welke evenementen inrichten. Dit kan zowat alles zijn gerelateerd aan onze hobby
een avondje uit, een brunch, een treffen of ook een georganiseerde rit. Vele inrichters bezoeken organisaties van anderen omdat zij weten hoeveel voorbereiding er aan vooraf gaat en zij dit werk respecteren.
Georganiseerd
velen denken misschien dat je dan op een bepaald uur samen komt, samen vertrekt, samen eet, aankomt en terug huiswaarts keert. Niet zo bij ons, wij komen samen vanaf een zeker uur, vertrekken tot een bepaald tijdstip in functie van de te rijden afstand. Soms eten we onderweg samen of stoppen met enkelen op een lukratieve plaats. We komen aan wanneer we rond zijn en keren huiswaarts als het ons uitkomt.
Wat wordt er dan wel georganiseerd denk je dan. Meer dan genoeg wat een motorfanaat zonder kuddegeest kan waarderen.
Een roadboek, meestal type bolleke/pijl met ondertussen bijna altijd vergezelt van een GPS-file. Een plaats van samenkomst, interessante stopplaatsen en een aankomstadres waar het gezellig is met mogelijkheid tot een hapje en een drankje.
Men start op de vertrekplaats dikwijls alléén, met enkele vrienden welke men ter plaatse ontmoet of met samenrijders vanaf het thuisadres (of plaats van afspraak). Ik vind dit een goede gang van zaken, er zijn steeds mensen die eens willen uitwaaien van de voorbije werkweek en graag samen met eega of vriendin alleen zijn. In groep rijden is iedereen altijd niet genegen, doch je kan bijna steeds op simpele vraag aanpikken bij anderen.
Onze club geeft aan zijn leden een clubjournaal per kwartaal. Hier vindt je alle inrichtingen met gegevens van start- en eindpunt. In het programma staat het evenement beschreven zodat men steeds weet aan wat men zich kan verwachten.
Een rit in Zeeland is immers niet te vergelijken met een Ardennentrip, aldus kan men een keuze bepalen in de zin van voor ieder wat wils. Ook wat betreft de afstand is er veel verschil. Deelnemers komende van Ieper hebben reeds een flinke trip voor de boeg wanneer de startplaats van een dagrit in Riemst aangegeven staat.
Het weer heeft ook zo zijn invloed. Bij winderige weersvoorspelling is een Zeelandrit dikwijls afzien voor de duo terwijl in dezelfde omstandigheden een aangename trip kan genoten worden in een beboste Ardeense omgeving.
Ik denk dat de lezer een idee kan beginnen vormen van onze hobby. Ik hoop tenminste hier weerom een beetje de sluier opgelicht te hebben voor zij die openstaan voor het ontdekken van de natuur per motorrijwiel.
Wilfried.
|