Waarom deze favorieten ? - Seniorennet is evident... - BMW MC Vlaanderen als aktief lid... - GPS-Garmin gebruik ikzelf... - BMW Luxury Touring uit interesse... - Meteo Online omdat het weer in onze hobby belangrijk is...
Onze dochter Ellen !
Onze vriend Shera !
MC-Belevenissen
Carpe Diem... Pluk de dag... Hoe hij komt, hoe hij gaat hebben we niet te kiezen, daarentegen hoe je hem beleeft...
19-11-2005
Een zondagrit ...
Een gewone zondagrit, of toch niet...
In een vereniging zijn betekent vrienden hebben en ze ontmoeten.In een motorclub is dit niet anders, de verplaatsingen en het genieten doen we dan meestal ook per motor.
Onze club staat en leeft grotendeels door actieve leden, hiermee bedoel ik, leden welke evenementen inrichten.Dit kan zowat alles zijn gerelateerd aan onze hobby een avondje uit,een brunch, een treffen of ook een georganiseerde rit.Vele inrichters bezoeken organisaties van anderen omdat zij weten hoeveel voorbereiding er aan vooraf gaat en zij dit werk respecteren.
Georganiseerd velen denken misschien dat je dan op een bepaald uur samen komt, samen vertrekt, samen eet, aankomt en terug huiswaarts keert.Niet zo bij ons, wij komen samen vanaf een zeker uur, vertrekken tot een bepaald tijdstip in functie van de te rijden afstand.Soms eten we onderweg samen of stoppen met enkelen op een lukratieve plaats.We komen aan wanneer we rond zijn en keren huiswaarts als het ons uitkomt.
Wat wordt er dan wel georganiseerd denk je dan.Meer dan genoeg wat een motorfanaat zonder kuddegeest kan waarderen.
Een roadboek, meestal type bolleke/pijl met ondertussen bijna altijd vergezelt van een GPS-file.Een plaats van samenkomst, interessante stopplaatsen en een aankomstadres waar het gezellig is met mogelijkheid tot een hapje en een drankje.
Men start op de vertrekplaats dikwijls alléén, met enkele vrienden welke men ter plaatse ontmoet of met samenrijders vanaf het thuisadres (of plaats van afspraak).Ik vind dit een goede gang van zaken, er zijn steeds mensen die eens willen uitwaaien van de voorbije werkweek en graag samen met eega of vriendin alleen zijn.In groep rijden is iedereen altijd niet genegen, doch je kan bijna steeds op simpele vraag aanpikken bij anderen.
Onze club geeft aan zijn leden een clubjournaal per kwartaal.Hier vindt je alle inrichtingen met gegevens van start- en eindpunt.In het programma staat het evenement beschreven zodat men steeds weet aan wat men zich kan verwachten.
Een rit in Zeeland is immers niet te vergelijken met een Ardennentrip, aldus kan men een keuze bepalen in de zin van voor ieder wat wils.Ook wat betreft de afstand is er veel verschil.Deelnemers komende van Ieper hebben reeds een flinke trip voor de boeg wanneer de startplaats van een dagrit in Riemst aangegeven staat.
Het weer heeft ook zo zijn invloed.Bij winderige weersvoorspelling is een Zeelandrit dikwijls afzien voor de duo terwijl in dezelfde omstandigheden een aangename trip kan genoten worden in een beboste Ardeense omgeving.
Ik denk dat de lezer een idee kan beginnen vormen van onze hobby.Ik hoop tenminste hier weerom een beetje de sluier opgelicht te hebben voor zij die openstaan voor het ontdekken van de natuur per motorrijwiel.
De dagen worden korter, donkerder en toch kriebelt het alweer.
Hoe dichter bij het nieuwe jaar, hoe korter de tijd naar het nieuwe motorseizoen.Als inrichter van activiteiten ben ik bijna altijd op zoek naar een nieuwe rit.Na het beëindigen van de werken rondom Antwerpen kunnen we stilaan weer eraan denken om in deze omgeving terug iets op te starten.
Hoe begin je eraan zul je zeggen.
Wel ik kies een startplaats uit en zoek een omgeving langswaar een aangename motorrit kan worden gereden.Ik bekijk wegenkaarten op mijn PC en breng enkele punten welke ik zeker wil aandoen over in mijn GPS-toestel.Vervolgens verbind ik de punten langs een door mij uitgekozen tracé en rij ik alles een eerste maal af.
Tijdens deze eerste verkenning pas ik de reisweg zodanig aan dat hij mij bevalt.Eens thuis bekijk ik de afgereden track, ontdoe hem van ballast en slechtere stukken om er vervolgens een route van te maken.Tevens tracht ik te achterhalen of op de datum welke voor de rit vooropgesteld werd, er langs de uitgetekende route een mogelijke jaarmarkt of wielerwedstrijd voorzien gaat worden.Indien positief maak ik uiteraard aanpassingen.
De tweede verkenning gaat makkelijker met de auto, samen met mijn vrouw volgen wij de gemaakte GPS-route terwijl ik een fysisch roadboek opmaak.Een fysisch roadboek bestaat uit het systeem bolleke/pijl waar door middel van situatieschetsen (komende van de bol en rijdende naar de pijl) aangevuld met totaal- en tussenafstanden samen met bijkomende info (vb straatnaam) een door iedereen leesbare route ontstaat.
Eens thuis wordt alles overgebracht op de PC waar in het Excell programma een volwaardig fysisch roadboek ontstaat.Als alles klopt en samengebracht is volgt weer een verkenning
De derde verkenning, gewoonlijk samen met een vriend/collega-motorrijder.
Door de jaren heen ervaarde ik dat je bepaalde tekortkomingen of fouten zelf niet meer ziet staan.Als oplossing hiervoor vraag ik mijn vriend dan eerst te rijden met alleen het fysische roadboek.Ik volg hem dan en grijp in waar nodig, makkelijk is ook dat je dan precies weet waarom er fout gereden werd en je ter plaatse de nodige aanpassingen kan aanbrengen.
Uiteindelijk na de laatste aanpassingen wordt alles vast uitgetekend op PC waarna een officiële versie van het roadboek wordt afgeprint.
Uiteraard werden in functie van de rit reeds voor aanvang een start en aankomstplaats gekozen.De nodige afspraken met uitbaters kunnen vastgelegd worden waardoor het totale plaatje afgerond kan worden.
Wel, momenteel zit ik aan de tweede verkenning van wat de mosselrit moet gaan worden.Hoe alles verder verloopt hoor je ten gepaste tijde.
Mijn naam is Wilfried, samen met mijn eega Hermine zijn wij actieve leden van de BMW MotorClub Vlaanderen en maken graag uitstappen met eensgezinden.
Als 50-plussers ondervinden wij regelmatig dat we andere en/of uitgebreidere interesses hebben dan onze jeugdigere motards. Bij hen is het doel dikwijls het rijden op zich, maar na meer dan 35-jaar dagelijkse motorervaring gaat onze hobby toch even breedschaliger. Wij houden vooral van Frankrijk omdat het niet zo veraf is. Zijn natuur, cultuur en bijzondere bezienswaardigheden zijn quasi onuitputtelijk en makkelijk met de motorfiets te bereiken. Ook schuwen we een degustatie van uitgebreide regionale specialiteiten niet.
Alle informatie betreffende bijzonderheden, evenementen of tips zijn hier op hun plaats. Veelal onbekende items zoals o.a. de jaarlijkse lichtstoet van 'Selestat' (Elzas) of de druivenfeesten in 'Beaune' (Bourgogne) zijn hun vermelding waard. Ook kleine gezellige hotels waar je als motorrijder welkom bent vinden hier hun 'ding'. Kortom, alles wat meer is dan het rijden alléén heeft een reden om hier vermeld te worden.
Hopelijk vinden wij, 'jeugdige plussers', hier onze stek om dat ietsje meer te vinden dan in de grote, meer algemene, motorgerelateerde web-adressen.
Ik ben Wilfried, en gebruik soms ook wel de schuilnaam WilfriedLT.
Ik ben een man en woon in Wommelgem (België) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 25/05/1953 en ben nu dus 72 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Alles wat het leven een beetje aangenamer maakt !.