Banken sturen vaak standaard afwijsbrieven, maar daar
hoef je het als burger niet bij te laten zitten. Ga naar het
hoofdkantoor van een bank en leg de zaak neer bij de juridische
afdeling. Laat ze maar bewijzen dat de bankboekjes zijn opgenomen of
overgezet!
De
Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) bepaalt de richtlijnen voor
banken. Zij houden de wettelijke verjaringstermijn van 20 jaar aan.
Volgens de wet vervalt een spaartegoed aan de bank als er twintig jaar
geen mutaties op de spaarrekening zijn geweest.
De banken
zeggen dat ze met deze termijn coulant omgaan, maar in de praktijk
blijkt het lastig om een verjaard spaarbankboekje te verzilveren. In de
praktijk krijgt u standaard een afwijzingsbrief, met de mededeling dat
de spaarrekening verjaard is. Dus is het geld in het bezit gekomen van
de bank.
Moeten we ons daar bij neerleggen of zijn er nog manieren om uw spaargeld op te vragen?
Tips:
Neem geen genoegen met een standaard afwijzingsbrief.
Banken
moeten bewijzen dat een spaartegoed is opgenomen. Vraag dat bewijs op.
Als de bank een dergelijk bewijs niet kan leveren, laat het er dan niet
bij zitten.
Ga niet in discussie met een lokaal kantoor maar zoek het hogerop, bij een hoofdkantoor of juridische afdeling.
Overhandig het bankboekje in geen geval aan de bank. U loopt het gevaar ze als 'vervallen' gestempeld terug te krijgen.
Maak
een afweging of de hoogte van het spaartegoed de strijd met de bank
waard is. Banken kunnen erg vervelend doen en dat kan u veel stress en
slapeloze nachten opleveren.