Dag 19 Maandag 20/06/05 19° Menu = Salade Nicoise met fles witte wijn.
Na een goede nachtrust ,douchke en ontbijt ,uitstap naar Yarmouth waar we een kasteel van een van die Hendrikken bezoeken en daarna thee drinken in de tuin van een mooi hotel Hotel The George
Leon zijn digitale camera geeft de geest en we zullen de rest van de reis het dan zonder foto maar moeten doen.
Terug aan boord en om 19.30 naar Cowes vertrokken.
Aankomst Cowes om 21.15. amper 2 uurtjes varen uit Lymington.
Zonnewende gevierd met Salade Nicoise en flesje witte wijn.
Dag 20, Dinsdag 21/06/05, 19° Menu = Rijst ,perzik, mais , komkommer, tonijn.
Na douche en ontbijt eventjes boodschappen doen en het avondmaal voorbereiden
Het is goed weer dus iets fris , zoals koude rijst gemengd met mais erwtjes , perzik en tonijn..
Uitstap naar Osborne House in East Cowes .
Het buitenverblijf van Queen Victoria , gewoon adembenemend ,ik kan het niet beschrijven zo indrukwekkend.
Naar geschenk gezocht bij het terugkeren in Cowes maar niets gevonden die de moeite waard was.
SAvonds vertrekken we nog , bestemming Dover.
Op de Solent ter hoogte van Portsmouth liggen reeds enkele oorlogsbodems te wachten op het komend week end , dan is er de herdenking van de 200 jarige dood van Nelson , die met een grootse vlootparade op de Solent start .
Dag 19 Maandag 20/06/05 19° Menu = Salade Nicoise met fles witte wijn.
Na een goede nachtrust ,douchke en ontbijt ,uitstap naar Yarmouth waar we een kasteel van een van die Hendrikken bezoeken en daarna thee drinken in de tuin van een mooi hotel Hotel The George
Leon zijn digitale camera geeft de geest en we zullen de rest van de reis het dan zonder foto maar moeten doen.
Terug aan boord en om 19.30 naar Cowes vertrokken.
Aankomst Cowes om 21.15. amper 2 uurtjes varen uit Lymington.
Zonnewende gevierd met Salade Nicoise en flesje witte wijn.
Dag 17Zaterdag 18/06/05 17° Menu = Kipblokjes met rijst en curry.
Eens voorbij de ingang is het zoeken naar een ligplaats , die vinden we voor de rest van de nachtwant smorgens worden we vroeggewekt met de mededeling dat we moeten verhalen omdat we aan de landingstijger van de Royal Dart Yachtclub liggen en ze verwachten daar een VIP die met zijn megeyacht daar ten anker licht en met zijn tender een bezoek aan de club wil brengen.
Dus naar een pontoon waar geen faciliteiten zijn dus elektriciteit sparen en een kattewasje ,
De resten van zeewier en een plastiek zak haalt Leon uit het schroef.
Met een watertaxi naar Kingswear (linkeroever van de Dart ) waar we in een stationetje twee treintickets kopen voor Paignton ,je houdt het niet voor mogelijk maar station,stoomtrein,kaartjesknipper alles is zoals in een film uit de jaren 50 ook het stationnetje onderweg.
De stoomtrein heeft een naam de WARIER die brengt ons in een schitterend decor (eerst aan onze linkerkant de river Dart en daarna recht langs de steil kust met zeezichten af en toe de stoomfluit trekkend.
Deze mooie beelden zijn op foto genomen en in ons netvlies gebrand.
Aangekomen in Paignton gaan we langs de toeristische kerkstraat vanhet stadje (net zoals de blankenberse kerkstraat ) naar het waterfront en ook daar vinden we de zeepier met haar kermisatracties zoals in zovele engelse badplaatsen.
We drinken daar een guiness en terug met het treintje naarde VIVI.
Na het avondmaal een klein dutje kwestie van klaar te zijn voor de volgende trip naar de Solent.
Om 20.20 U zeeklaar maken .
Om 21.00 U los van de pontoon.
Buiten hebben we een oostenwind dus bal op kop , ruwe zeegang en wind op kop doet ons afzien, Leon blijft op wacht terwijl ik ge slapen.
Onze geplande ETA moeten we bijstellen ipv de voorziene 18 U wordt het 24 U voor de Needles.
Dag 16Vrijdag 17/06/0516° Menu = avondmaal op zee spaghetti met pesto.
De mist is bijna weg nog een beetje slecht zicht maar toch 3000 M we maken ons zeeklaar en vullen water bij .De grote 50 voeter vult ook zijn tanks .
Om 10.30 U zijn we los en varen we richting Dartmouth.
Een russisch tallship passeren we aan St. Anthonys Head.
Het plan om onderweg de Salcombe river op te varen laten we achterwege het zicht is te slecht.
De dag op zee verloopt echter prachtig , alleen , er is blijkbaar iets in de schroef geraakt , met een paar maal vooruit en achteruit te slaan blijkt het meeste eruit te geraken.
De zon probeert door de mist te prikken maar het lukt niet.
Ons beproefd wachtsysteem 4 op, 4 af , blijkt een meevaller te zijn.
Om middernacht lopen we river Dart binnen ,indrukwekkend de grote kastelen op beide oevers van de ingang hun donkere silhouetten verwelkomen ons .
Dag 15Donderdag 16/06/05 15° Menu = Biefsteak schorseneren a la flamande en kaassaus.
De meteo voorspeld mist en die is er dan ook , niets te zien vanop het pontoon .
Dan voorlopig niet naar het smokkelaarshol die we gisteren gezien hebben in een van die kreken.
Doch niet getreurd , we bezoeken het prachtige maritiem museum van Falmouth
En drinken we na afloop van ons bezoek een kofie.
Door de mist blijven we een nachtje langer in Falmouth.
Een groot engels yacht vraagt om langszij te mogen komen zoiets van 50 voet, we hebben dan maar wijselijk hem aan de pontoon laten afmeren en wij zijn dan langszij
Dag 14Woensdag 15/06/05 14° Menu = Entrecotte met sla en gebakken pata, tomaat, flesje Cote du Rhone.
Proper gewassen en geschoren gaan we de toerist huithangen (zijn we tenslotte ook )
We boeken een boottochtje op de river Fall , een oud bootje die de indruk geeft met verf aaneen te hangen.
We passeren verschillende visitors pontoons en prachtige kreken met ankerliggers
Die ons op de idee brengen om daar morgen met de VIVI eveneens naar toe te varen, op de terugvaart steekt de wind op met als gevolg dat de toeristen die aan de loefzijde van het bootje zaten het buiswater af en toe ever hen kregen.
Na het tochtje doen we boodschappen in een supermarkt TESCO en daarna drinken we thee in een Coffie bar, we eten er ook een Cornish pie ,iets typisch van de streek.
Na ons avondmaal nog een slaapmutsje en dromen van de kreken die we morgen gaan verkennen.
Dag 13Dinsdag 14/06/0513° Menu = Tagliatelli met hespeblokjes, mais, erwtes en roomsausje.
Na een gunstigge meteo los van onze mooring U4 om 07.30.
Samen met nog enkele andere boten koers 90° riching Lands End , passeren Wolf Rock, het zicht is prima we zien Lands End reeds opdoemen, pic-nic op zee.
Om 18.00 U aproach voor de Fall rivier met een 4 tot 5 bakstagwind.
Om 20.00U afgemeerd .
Whisky als aperitief en ons avondmaal (de gemalen emmenthaler kan er niet meer op want die is reeds opgeeten.
Dag 11Zondag 12/06/05 11° Menu= Steak ,sla tomaat, en gebakken patatjes.
We passeren de vuurtoren Lizerd point (die ik , samen met Ann en de kinderen , tijdens een autovakantie in Zuid Engeland bezocht hebben,we zijn boven tot aan de lamp geweest , trouwens een leuke vakantie , telkens overnacht in B&B , er waren er zeer mooie bij)
Gans de nacht het gezelschap vaneen meeloper , in het donker en aan zijn navigatielichten ziet het er geen kleintje uit.
Bij daglicht zien we dat het een flinke klassieker is die meevaart naar de Scillys.
Om 10.00U tussen St. Agnes en St.Mays.
We passerenPort Cressa waar reeds drie ankerliggers liggen te blinken in de zon.
Om 11.00 Mooring U 4 genomen en we zijn er, de resterende nacht pic-nic aangesproken .
Na een goede Chivas Regal hebben we schoonschip gemaakt en eens dat gedaan heeftschipper Leon een fles champagne geschonken om ons bereikte doel te vieren.
Avondmaal ; Steak met sla tomaat en gebakken patatjes .
Dag 10Zaterdag 11/06/05 10° Menu = Avondmaal ; pompoensoep, hamburger met appeltjes ajuin en puree.dessert pannenkoeken
Nadat het licht veranderd is van karakter zijn we op de river Fall maar met de sterke achtergrondverlichting van het stadje is het niet eenvoudig om de bezoekerspontoon te vinden uiteindelijk meren we af om 04.00 doodmoe.
Te moe om te koken,eten we onze pic-nic met instant soep.
En dan slapen als een roos.
Rond de middag worden we wakker , eten iets, douchen en slaan we voorraad in (eten,diesel en olie)
Het avondmaalis zoals gezegd ;pompoensoep, hamburger appeltjes ajuin en puree.
Meteo om 18.34 op BBC4 198 LW , GOED!!! , dus zeeklaar maken om de laatste etappe naar ons doel af te leggen.
Om 21.00 U los en om 22.00 U aan St. Anthonys head, ik denk op dit ogenblik aan de operatie CHARIOT ( op 26 maart 1942 is een flotielle van kleine bootjes en een grote uit Falmouth vertrokken om in St.Naziere het droogdok te vernietigen , dat was het enige droogdok die de Bismarck kon gebruiken voor herstellingen) die engelsesoldaten en matrozen die hier toen buitenvaarden waren er van overtuigd dat velen onder hen de vuurtoren niet meer zouden terugzien.
Dag 9Vrijdag10/06/05 9° Menu = avondmaal op zee ; spaghetti pesto
Op zeebesloten om Dartmouth niet aan te lopen en door te zetten naar Falmouth , we voelen ons goed en zijn niet te moe en zodoende winnen we een dag.
Rond middernacht Falmouth aproach , terwijl we het licht van lizerd point herkennen , langzaam komt het licht van St Anthonys head uit de achtergrondverlichting tevoorschijn .
Dag 7Woensdag 08/06/057° Menu = pic-nic op zee, avondmaal ; Biefsteak wortelen en gebakken patat
We varen evenwijdig met de traffic tot het ochtendgloren het is zeer koud mischien maar 3 of 4 graden en dan met daglicht en een gunstigge verleiering de traffic over.
En daar zijn ze dan de White cliffs of Dover, we stoppen niet in dover maar varen Dungeness voorbij en Beachy head zo naar Brighton.
Onze eerste nacht op zee zit er op.
Na het afmeren en betalen (17.00 BP) het avondmaal, zoals gezegd Steak met wortelen en gebakken patat.
Na een goede nachtrust naar de havenmeester van de Luchtmacht yachtclub om te douchen en onze aankomst te melden en ook te betalen (Euro12.50)
Toen de dame aan het loket mijn naam vroeg en ik die uiteraard zei, vroeg ze van Meulestede? zei ik ja bleek het een buurmeisje te zijn die ik 48 jaar niet meer gezien had zij herkende mij ,ik zou haar nooit herkend hebben,.
We hebben uiteraard nog enkele jeugdherrinneringen opgehaald, van toeval gesproken.
Deze keer koken we smiddags omdat we van plan zijn omdeze avond te vertrekken bestemming DoverOm 21.49 uit het havenhoofd Nieuwpoort, het is koud.
Dag 5Maandag 06/06/055° Menu = Griekse brochet (van Vlaeminck) met provencaalse saus en rijst.
Verwachting langs de Belgische kust is N tot NE 3, later 4 tot 5.
Met deze verwachting vertrekken we voor de 2° maal.
Leon moet al zijn stuurmanskunst tonen om veilig en zonder averij uit de vox enuit de straat te geraken men geeft N 5 op de rede van Vlissingen.
Eens op zee lopen we halve wind (N-NE 5 soms 6 )
Voor Zeebrugge hebben we een volle 6 en we lopen boven de 7 knopen door het water.
Met een rollende , zware zee , Leon aan de kaart en ik aan de helmstok varen we het laatste stuk (Oostende Nieuwpoort ) waar we om 20.37 voorbij het havenhoofd lopen,.
40 mijl in 6.15 Uur of gemiddeld 6.39 knopen.
Om 23.00 Uur is het avondmaal klaar, Griekse brochet met provenciaalse saus en rijst bij kaarslicht.
Onze eerste etappe zit er op ,moe maar voldaan naar de kooi.
Ondanks de WZW 4 tot 5 proberen we toch te vertrekken, kwestie van het moreel hoog te houden. We zien wel tot waar , Blankenberge, Zeebrugge, Oostende of Nieuwpoort ? Even na de middag gooien we los zo hebben we het getij mee. Met een zware zeegang is het opkruisen niet van de poes, zelfs met stroom mee schieten we nauwelijks op Aan de Wielingen 5 zwakt de stroom af en straks komt er tegenstroom daarom neemt Leon de verstandige beslissing om terug te keren zelfs Zeebrugge was te ver geworden in dit weer. Om 17.30 zijn we terug afgemeerd in onze box. We brengen dan een bezoekje aan Freddy en Jenny van de "RIBI" waar we een aperitiefje drinken. Het is een zeer mooie boot , een NAJAD van 39 voet denk ik. terug aan boord hebben we onze klaargemaakte zee pic-nic met soep als avondmaal gebruikt.
De barometer valt deze morgen van 762 tot761 en het volgend uur terug 1 punt tot 760 en alsof het niet genoeg is valt de baro tussen 12.00 en 13.00 uur nog 2 punten naar 758.
Het is hard aan het regenen in het kanaal aan de Franse grens en het komt langs de Belgische kust naar Breskens, ondertussen valt de baro nog een punt naar 757. Dus de "VIVI"zo noemt de boot van Leon, terug omgebouwd van zeeklaar naar woonst. Om 17.30 zijn er zware buien van hagel gevolgd door regen en onweer. We zijn blij dat we binnen gebleven zijn. avondmaal; braadworst e&w met natuuraardappel.
Dag 2 vrijdag 03/06/05 Na een goede nachtrust en een goed ontbijt, het aangekondigde onweer afwachten , mischien kunnen we na de middag vertrekken HW vlissingen 12.36.U ...........maar niet dus ,het weer zit niet mee. Wij krijgen een telefoontje van het thuisfront om te weten wanneer we vertrekken, helaas moeten we wachten op een betere meteo. We brengen verslag uit over onze maaltijd van gisteren met de repliek dat onze klaargemaakte en vacuum getrokken voorraad eigenlijk voor op zee en voor nachtelijke aangelopen havens bedoeld zijn en dat we best vers eten in breskens halen zolang we niet kunnen vertrekken , dus naar de winkels om ons avondmaal te kopen. Het wordt een varkenskotelet, erwtjes en wortelen en natuuraardappel. Onze hoop op morgen gezet en in de kooi.
n' avond beste bloggers Ik heb reeds enkele proficiats ontvangen maar ben amper begonnen toch doet het deugd reactie te krijgen van andere bloggers. Ik ben van plan om de zeilreis van deze zomer op het blog te zetten. Dagelijks een stukje , kwestie van klantenbinding he. Zo daar gaan we.
de reis duurde van donderdag 02/06/05 tot zaterdag 25/06/05 en was van BRESKENS naar de SCILLY ISLES in Engeland en dan terug naar BRESKENS. Het was met een 28 voet zeiljacht een akilla we waren met twee .De schipper, Leon en ikzelf.
Dag 1 ; Rond 15.00 zijn we aan boord en het is de bedoeling om morgen vrijdag 03/05 de trossen los te gooien maar de meteo is niet goed zowel vlissingen radio BBC 4 en zeebrugge traffic center geven een ongunsti gge en harde wind. We beginnen dus maar aan het avondeten ,dit is mijn taak vandaag .We eten spaghetti met klaargemaakte saus van de slager dus t'was niet moeilijk , t'was gemakkelijk. Gelukkig maar want ik ben ook maar een amateurkok. Na een slaapmutsje in de kooi. Dat was onze eerste dag tot morgen?