vertrek Zaventem om 7.30 uur aankomst 11 uur plaatselijke tijd we zijn in Marrakech... plopperdeplop?
da's hier precies al ferm modern: de eerste positieve indruk van Marokko de afhandeling van de formulieren duurde "iets" minder modern..
dan volgt het inchecken in het hotel, de lunch, even rusten en om 16 uur een eerst kennismaking met Marrakech - Jemaal el-Fna: een bijzonder plein... 's middags een openluchttheater, 's avonds een openlucht restaurant.
heu.. iets minder modern dus... hier lieten de sultans vroeger de hoofden van de terechtgestelde rebellen aan staken spiesen vandaar de macabere naam: "het plein van de doden"
nu gaat het er zeer levendig aan toe slangenbezweerders, tovenaars, waarzeggers en tegen de avond "eettentjes" de mobiele restaurantjes maken zich klaar!
demonstraties met gedresseerde aapjes verhalen vertellers - waarzeggers.....
op weg naar Rabat via Casablanca, even de benen strekken een granaatappeltje proeven en kopen... lekker!
ook het landschap is zeer gevarieerd
de 'Grande Mosquée Hassan II' in Casablanca
de bouw werd in 1987 gestart de moskee werd in 1993 in gebruik genomen het is het hoogste religieuze bouwwerk ter wereld! het is de op één na grootste moskee met plaats voor 25 000 gelovigen binnen, en nog eens 80 000 buiten
naast een moskee, is er in het gebouw ook: een medersa (theologische hogeschool), conferentieruimten, gespecialiseerde bibliotheken, een nationaal museum, hammams (stoombaden) en een ondergrondse parkeergarage
onze plezante groep (zonder de fotograaf)
ook binnenin zijn kosten nog moeite gespaard: alle graniet, pleisterwerk, marmer, hout en andere gebruikte materialen in het complex zijn afkomstig uit alle streken van Marokko, met uitzondering van enkele witte granieten zuilen en de glazen kroonluchters die uit Italië komen
2500 arbeiders en 10000 kunstambachtslieden hebben zes jaar gewerkt om al de ruwe materialen te verwerken tot mozaïeken, stenen en marmeren vloeren, zuilen, houtsnijwerken en geschilderde plafonds
het dak ± 40 x 85 m kan volledig open geschoven worden! een 'lichtgewicht' constructie van 1.100.000kg!
vrij stil... op onze sokken... volgen we locale gids ... en luisteren aandachtig naar het verhaal van deze mooie moskee de opdrachtgever, de architecten, de grootte, de bouw, de gebruikte materialen, de uitvoerders en ambachtslieden, de kosten.... de opening en het gebruik nu....
enkel de lusters en enkele zuilen (carrara marmer) komen uit Italië
deze plaats, met extra matten, wordt dagelijks meerdere keren gebruikt voor het gebed
onder de moskee: de hamams, wij zijn waarschijnlijk bij de laatste toeristen die deze plek kunnen bezoeken.. binnenkort zal een privaat bedrijf de uitbating op zich nemen
terug buiten, schoenen terug aan, en even naar de zee gaan kijken
Chellah staat op de plek waar in de Romeinse oudheid de stad Sala lag - de uitgestrekte begraafplaats ontstond in de 14de eeuw en wordt afgebakend door imposante vestingmuren de begraafplaats wordt gekenmerkt door natuurlijk groen
naast de begraafplaats en de tuin hebben we ook nog het oude stadje dat we bereiken via deze imposante toegangspoort
straatanimatie... maar, voor elke foto een centje (dirham) aub!
bezoek aan het oude stadje met zeer smalle straatjes - wit en blauw geschilderd
proeven van de plaatselijke zoete specialiteiten met een kopje muntthee
de zoetigheden kunnen ook gekocht worden natuurlijk - let ook op de foto van de koninklijke familie, die staat zowat overal...
de poort van Chellah wordt 's avonds gesloten
bezoek aan het plein met aan de ene kant het Mausoleum van Mohammed V en aan de andere kant de Hassan toren met voorplein
op het plein tussen het mausoleum van Mohammed V en de Hassantoren staan nog de zuilen (resten) van de oude moskee
eerst een bezoek aan het mausoleum van Mohammed V - plafond met gebeeldhouwd mahoniehout
het mausoleum werd gebouwd tussen 1961 en 1969 als huldebetoon aan de sultan die in 1956 Marokko de onafhankelijkheid bracht boven is een mooie rondgang - vandaar kijk je op de sarcofagen van Mohammed V (midden) en zijn 2 zonen (links en rechts van hem)
ook rond het mausoleum zie je prachtige ornamenten
de buitenkant van mausoleum
de Hassantoren, tegenover het mausoleum, werd in 1196 gebouwd en zou onderdeel zijn van een van de grootste moskeeën in de islamitische wereld, ze bleef onvoltooid na de dood van de opdrachtgever in 1199 - de zuilen op het plein zijn de overblijfselen na de aardbeving van 1755
achter onze reisgenoten zie je nog stukken van de zuilen - en een zicht op het mausoleum
na de lunch in hotel Jasmine verlaten we Rabat en rijden we richting Fès - onderweg bezoeken we Volubilis
Volubilis was een Romeinse nederzetting die vermoedelijk gebouwd werd op de resten van een eerdere stad van de Carthagers uit de 3e eeuw voor Christus
bloemen fleuren de archeologische site op, dit is familie van de middagbloem (sluit in de namiddag, behalve als zaadstengels dat beletten)
onze plaatselijke gids vertelt: 1000 jaar bleven er mensen wonen in Volubilis de stad werd pas in de 18de eeuw verlaten en afgebroken om bouwmateriaal te leveren voor de paleizen van Moulay Ismail in Meknes
zelfs in de herfst een bloemenveld
ondanks de leegroof zijn de ruïnes nog in goede staat
we lopen door de oude straten van de stad en onze gids geeft ons een idee hoe de (soms erg grote) huizen er vroeger uitzagen
zo'n 30 prachtige mozaïken van hoge kwaliteit bevinden zich nog op hun originele plaats
Fès is de oudste keizerstad ze is gelegen op een knooppunt van wegen te midden van vruchtbare heuvels tussen het Rifgebergte en de Midden-Atlas
ze is gekend voor haar kunstnijverheid, en is ook de religieuze, intellectuele en artistieke hoofdstad van het land
ze werd gesticht in 789 door Idris I en is nu onderverdeeld in het nieuwe Fès (Fès el-Jedid) en het oude Fès (Fès el-Bali)
we bezoeken de soeks - een mederse - een moskee - de blauwe toren - de joodse buurt en het koninklijk paleis (van buitenaf)
we starten met de medina (unesco werelderfgoed) in één van de vele soeks
om te zorgen dat we niemand "verliezen" werd nog een extra hulp aangeworven buiten de plaatselijke gids
het vervoer van goederen in de smalle straatjes gebeurt alleen met ezels - "ballach" (opgepast) hoor je dan ook vaak roepen! (wij riepen ook wel eens Belleg.. )
er wordt echt "van alles en nog meer" te koop aangeboden
daar vinden we ook de mederse of de koranschool, één van de elf die de stad rijk is
de plaatselijke gids geeft uitleg over het prachtig gebouw
de bijhorende moskee is verboden voor niet moslims
en we vervolgen onze weg in de soek
hier kan je een ezel huren om je goederen te vervoeren
ja.. zoooveel hadden we nu ook weer niet gekocht..
in een straatje hoorden we een kind iets opzeggen het bleek een klasje waar een kleine knaap verzen uit de koran declameerde graag een bijdrage voor de klas... en kijk dan maar binnen
het was behoorlijk druk in de soeks, en de extra hulp was geen overbodige luxe want de straatjes waren smal en er waren er zoveel
de ezels waren wel zwaar beladen deze ziet er moe uit.. zou gaya hiertegen protesteren?
dan komen we aan de leerlooierij we krijgen een munttakje om de stank te verdoezelen we mogen op de bovenverdieping een kijkje nemen (overzicht), en kunnen tegelijk ook onze inkopen van lederwaren doen
verven van het leder - "gezond" werk is dit toch niet
weer bezoeken we een klein bedrijf waar we vakkundig worden geïnformeerd over stoffen weven: de methode en de afgewerkte produkten
op weg naar Meknès gesticht in de 17de eeuw door Moulay Ishmaël onze nieuwe plaatselijke gids wordt verwelkomt met een dansje
de Bab Mansourpoort werd gebouwd in 1732 en is een van de beroemste van Marokko het is de toegangspoort tot de medina
de streek rond Meknès is een vruchtbare streek de plaatselijke gids neemt ons dan ook mee naar soeks waar plaatselijke specialiteiten worden verkocht en waar handelaars dit ook heel aantrekkelijk tentoonstellen
of soms toch niet zo aantrekkelijk als het om zoetigheden gaat... je kan zien wat het zoetst is....
de kunst van het "stapelen" en schikken en inmaken....
natuurlijk waren hier ook nog andere koopwaren
terug buiten op het plein waren er nog standjes met tajinnes in alle formaten...
tijdens het wachten op de laatste reisgenoten geven ooievaars een demonstratie zweefvliegen...
De tuin van de 500 vrouwen van Moulay Ismail heeft ook een (pret) vijver tegelijkertijd ook een waterreserve
Moulay Ismail bouwde een dubbele muur omheen zijn stad uit schrik voor een aanval van de Berbers hij bouwde ook graanschuren en paardestallen waar voldoende graan kon bewaard worden om een belegering te doorstaan
door de dikke muren is er een constante temperatuur in de graanschuren het complex bestaat uit 29 hallen een groot deel van de plafonds in bij de aardbeving in 1755 ingestort
watervoorziening, aan beide zijden van het rad liepen ezels rondjes die elk een horizontaal aandrijfrad in beweging hielden