Foto
Mijn favorieten
  • https://www.bloggen.be/portretten/
  • Cryptofascisme tekst (pdf)
  • Cryptofascisme boek
  • Achter de coulissen tekst (pdf)
  • Achter de coulissen (boek)
  • musica
  • https://www.bloggen.be/tisallemaiet/
  • Panopticum corona (boek)
  • Panopticum corona tekst (pdf)
  • Excuseer mijnheer maar u bestaat niet meer (boek)
    Vervolg:
  • Het nationalisme en de dood (boek)
  • Het nationalisme en de dood: tekst (pdf)
  • Over de productie van frontsoldaten (boek)
  • Over de productie van frontsoldaten (tekst, pdf)
  • Van libricide naar genocide (boek)
  • Van libricide naar genocide (tekst pdf)
  • Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de totalitaire wereld (boek)
  • Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de totalitaire wereld (tekst,pdf)
  • Panopticum Corona (boek)
    vervolg 2
  • panopticum-corona (boek)
  • panopticum-corona (tekst pdf)
  • Trans-atheïsme. De metafysica van het Lam (boek)
  • Trans-atheïsme. De metafysica van het Lam (tekst pdf)
  • Excuseer mijnheer maar u bestaat niet meer (boek)
  • Excuseer mijnheer maar u bestaat niet meer (tekst pdf)
  • Concentratiekamp Europa (boek)
  • Concentratiekamp Europa (tekst pdf)
  • Het wordt geregeld over abortus en euthanasie (boek)
  • Het wordt geregeld over abortus en euthanasie (tekst pdf)
    vervolg 3
  • In galop doorheen de tijden (boek)
  • In galop doorheen de tijden (tekst pdf)
  • Het Vermoeden van Goldbach – een bewijs (boek)
  • Het Vermoeden van Goldbach – een bewijs (tekst pdf)
  • The Goldbach Conjecture (boek)
  • The Goldbach Conjecture (tekst pdf)
  • Duizend uit de duizend portretten in potlood (boek)
  • Duizend uit de duizend portretten in potlood (tekst pdf)
  • Van ruilmiddel tot god enkele bedenkingen over het geldwezen (boek)
  • Van ruilmiddel tot god enkele bedenkingen over het geldwezen (tekst pdf)
    vervolg4
  • Het eeuwige vuur en andere verhalen (geïllustreerd) (boek)
  • Het eeuwige vuur en andere verhalen (geïllustreerd) (tekst pdf)
  • Zo zweeft de wereld en andere artikels (boek)
  • Zo zweeft de wereld en andere artikels (tekst pdf)
  • Spiritus over de werkelijkheid van de geest (boek)
  • Spiritus over de werkelijkheid van de geest (tekst pdf)
  • De onderwereld roman (boek)
  • Is er leven na de dood? (boek)
  • Is er leven na de dood? (tekst pdf)
    vervolg 6
  • Concerto voor Piano en Symfonisch Orkest n° 14 daer zat een sneeuwwit vogeltje (boek)
  • Concerto voor Piano en Symfonisch Orkest n° 14 daer zat een sneeuwwit vogeltje (tekst pdf)
  • On Life after death - a treatise (boek)
  • On Life after death - a treatise (tekst pdf)
  • De gijzeling van Mithras een verdediging van het christendom tegen het kerkendom (boek)
  • De gijzeling van Mithras een verdediging van het christendom tegen het kerkendom (tekst pdf)
  • San Juan de la Cruz' Canciones liedcyclus (boek)
  • San Juan de la Cruz' Canciones liedcyclus (tekst pdf)
  • Over muziek (boek)
  • Over muziek(tekst pdf)
    vervolg 8
  • Partituren Drie Concerti voor Klarinet en Symfonisch Orkest (boek)
  • Partituren Drie Concerti voor Klarinet en Symfonisch Orkest (tekst pdf)
  • Apocalyptische Dans concerto voor piano en symfonisch orkest n° 7 (boek)
  • Apocalyptische Dans concerto voor piano en symfonisch orkest n° 7 (tekst pdf)
  • Mathematica Christiana over wiskunde en teleologie (boek)
  • Mathematica Christiana over wiskunde en teleologie (tekst pdf)
  • Muziek voor Harpsichord (boek)
  • Muziek voor Harpsichord (tekst pdf)
  • Dead-line over de grenzen van de tijd en het neerstrijken van de engelen (boek)
  • Dead-line over de grenzen van de tijd en het neerstrijken van de engelen (tekst pdf)
    vervolg 9
  • Het goede zoeken inleiding tot een christelijk 'zin-denken' (boek)
  • Het goede zoeken inleiding tot een christelijk 'zin-denken' (tekst pdf)
  • Het einde der tijden over de betekenis der dingen in het licht van de omega (boek)
  • Het einde der tijden over de betekenis der dingen in het licht van de omega (tekst pdf)
  • De wrat (boek)
  • De wrat (tekst pdf)
  • And the light shineth in darkness christian metaphysics and ethics in contrast with today's physicalism (boek)
  • And the light shineth in darkness christian metaphysics and ethics in contrast with today's physicalism (tekst pdf)
  • Schepping - de werkelijkheid is een creatie, geen constructie (boek)
  • Schepping - de werkelijkheid is een creatie, geen constructie (tekst pdf)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !

    Een variant van deze blog is te vinden op bloggen.be op het volgende adres:

    https://www.bloggen.be/tisallemaiet/

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    het-grote-interview-met-omsk-van-togenbirger-en-andere-teksten

    Foto

    Nieuwe uitgavePanopticum Corona:BESTELLEN

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Muziekpartituren
  • Daer zat een sneeuwwit vogeltje. Pianoconcerto n° 14
  • Juan de la Cruz' Canciones
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    CAHIERS
  • blogtekst de verenigde staten van amerika en Het antwoord van Seattle
  • inbrekers en inbrekers e a
  • Smeren ze ons kanker aan e a
  • Water - een verhaal & Over de klimaatsverandering - een commentaar
  • Foto
    Foto
    Tisallemaiet
    Deze blog beoogt een duplicaat en/of een voortzetting van de blog Tisallemaiet (https://www.bloggen.be/tisallemaiet) - © J. Bauwens, Serskamp
    Deze blog beoogt een duplicaat en/of een voortzetting van de blog Tisallemaiet (https://www.bloggen.be/tisallemaiet ) - © J. Bauwens, Serskamp
    13-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De koorddanser en de dood

    De koorddanser en de dood

    Wanneer gesproken wordt over monotheïsmen, dan denken wij spontaan aan het jodendom, het christendom en de islam en vaak vergeten wij de veel oudere monotheïstische godsdienst waaraan dit drietal schatplichtig is, overigens samen met de Helleense wijsbegeerte: het Zoroastrisme of de leer van de profeet Zarathustra die leefde in de veertiende eeuw voor Christus in Pars, een provincie van Iran, dat voor 1935 Perzië heette. Het Zoroastrisme was de staatsgodsdienst onder de Sassaniden die regeerden van de derde tot de zevende eeuw maar zijn gelovigen, ook Parsi genaamd, werden sinds 622 met de komst van het Islamitisch Arabisch Rijk vervolgd en zij vluchtten uit Perzië weg. Vandaag leven naar schatting nog zo'n honderdvijftigduizend Parsi in India en in Pakistan alsook in diaspora in Amerika en in Europa, onder wie beroemdheden zoals de muzikanten Freddie Mercury en Zubin Mehta.

    Zarathustra kreeg op dertigjarige leeftijd aan de oever van de Oxus een visioen waarin hem de god Ahura Mazda verscheen, die de geest van het goede en de geest van het kwade (Ahriman) schiep. De mens werd geschapen om te strijden tegen de machten van het kwaad, wat hij doet uit vrije wil en waarvoor hij verantwoording zal moeten afleggen.

    Zarathustra predikt de absolute scheiding tussen goed en kwaad en is aldus de grondlegger van de moraal: de mens is een wezen tussen aap en Uebermensch, het vergt moed om het dierlijke achter zich te laten en ook de kuddegeest, en om uitsluitend op zichzelf te steunen en Uebermensch te worden.

    De mens is een koord gespannen tussen dier en Uebermensch en in Zarathustra's voorrede, in de mystieke roman Also sprach Zarathustra (uit 1885) van de dichter-filosoof Friedrich Wilhelm Nietzsche, treedt deze mens op als de koorddanser die van het gevaar zijn beroep heeft gemaakt en die dan ook daaraan ten onder gaat: hij wordt belaagd omwille van zijn werk, stort neer en sterft. Zarathustra eert hem omdat hij zijn roeping volgde tot de dood en dat is ook de zin van het menselijk bestaan, zo predikt hij: de mens is een donkere wolk en de Uebermensch is de bliksemflits die daaruit ontvonkt.

    Maar Zarathustra wordt bespot: “Daar staan zij”, zo laat hij zich over de kudde uit: “Zij spotten, zij begrijpen mij niet; ik ben niet de mond voor deze oren”.

    Veertien eeuwen voor de geboorte van het christendom verschijnt ons vandaag de profeet Zarathustra als een voorafschaduwing van de Verlosser die immers andermaal de Godmens predikt door het geven van een voorbeeld waarin Hij met het offer van zichzelf aan zijn roeping ten onder gaat. Zarathustra is van het archetype van de ideale mens dat zoals door Jung beschreven in alle culturen opduikt, misschien wel de oudste versie; de leer van Zoroaster werd eeuwenlang mondeling overgeleverd en de essentie lijkt te zijn bewaard in een zuiverder vorm en zonder de franjes en de vele verzinsels achteraf toegevoegd, vooral ook zonder de theologische speculaties die gedoemd zijn om onder het spervuur van de kritiek op de klippen te lopen en de religie uiteindelijk de das om te doen: de leer van Zarathustra heeft lak aan getheoretiseer en manifesteert zich enkel als een moraal, als een aansporing tot moedig gedrag, als de bereidheid om de zin van het menselijk leven tot voltooiing te brengen in het dapper vervullen van het levenswerk waaraan men zich offert zoals de kaars zich offert aan de vlam.

    Het beroep, dat in het teken van de gemeenschap staat, is een erezaak en wie zich van hun taak niet kwijten, moeten zichzelf verachten en daarom laat Nietzsche zijn Zarathustra zeggen: “Wee! (…) [– want] de tijd van de meest verachtelijke mens is in aantocht: de mens die niet meer in staat is om zichzelf te verachten.”

    Uiteraard wordt hier gedoeld op de eerloze mens, de lafaard die de kudde volgt en die geen eigen oordeel vormen kan; hij die bedankt voor het grootste geschenk dat enkel aan het schepsel mens gegeven werd en dat de mens van de beesten onderscheidt en hem tot mens maakt: de vrijheid. Uitgerekend deze dreiging heeft onze wereldgeschiedenis bepaald en maakt dat zich het mensdom immer in tweeën zal blijven splijten, waarvan de ene helft de vrijheid in het vaandel draagt, terwijl de andere de kudde eert en ondergaat in een slavernij die zelfs vreemd is aan het rijk der dieren.

    Edoch, goed en kwaad staan hier niet tegenover elkaar zoals de politieke formaties van enerzijds het socialisme in de communistische wereldhelft en anderzijds het liberalisme van het vrije westen: het propageren van dit verhaal zou een flagrante aanfluiting van de waarheid zijn, een simplificatie van de werkelijkheid die zich immers niet laat vangen in menselijke categorieën: de ketenen van het gouden kalf zijn wellicht nog zwaarder dan deze van de Chinese dictatuur terwijl zekere vormen van het socialisme de opofferingsgezindheid beslist hoog in het vaandel dragen.

    Het onderscheidingsvermogen tussen goed en kwaad is geen sinecure en vergt de evenwichtskunst van een koorddanser: de weg naar de Godmens is een gevaarlijke tocht over een koord die boven een afgrond is gespannen, bovendien bedreigd door tegenliggers die de fatale val proberen uit te lokken van wie de nek uitsteken.

    De mens die zich wil onderscheiden van de massa moet op elk moment opnieuw bereid zijn om alle zekerheden achter zich te laten, de vrijheid en daarmee ook het verstand dat van die vrijheid een vrucht is, aan het roer te laten en de moed op te brengen om zelf steeds de nieuwe beslissingen te nemen waarvoor hij verantwoording zal afleggen wanneer de eindtijd met het laatste oordeel komt.

    Wie de waarschuwing van Nietzsche's Zarathustra alsnog hoort - dat de tijd van de meest verachtelijke mens in aantocht is, “de mens die niet meer in staat is om zichzelf te verachten” - die weet ook dat in dit tijdperk van de leugen de vreselijke voorspelling van de profeet zich reeds voltrokken heeft. Zij slaat immers op de zelfgenoegzame mens die burger werd en die denkt zich te kunnen verstoppen in de kudde, welke echter geleid wordt naar een diepe afgrond. Zij slaat op de blasé mens die onverschillig is geworden voor het lot van anderen maar die daardoor ook het eigen lot op een rampzalige manier bezegelt. Zij slaat op wie eraan verzaken zich te verzetten tegen totalitaire machten die geregeerd worden door de niet-persoon bij uitstek die de duivel is, de volstrekte anonimiteit, de abstractie van het geld of de afgod die Mammon heet en die alle mensen verslindt die eraan verzaakt hebben zich aan het goede te offeren zoals Zarathustra het beval, of Moloch, aan wie zij hun kinderen tot spijs aanbieden.

    In het vaccinatietijdperk begint zich op een gruwelijk transparante manier die wereldramp te voltrekken waarvoor in cryptische bewoordingen de tekst waarschuwt die Johannes schreef op de berg Patmos en die bekend staat als de Apocalyps of de Openbaring (van de Waarheid): de vier ruiters van de apocalyps, zoals uitnemend verbeeld door kunstenaars zoals de middeleeuwse graficus Albrecht Dürer maar ook de hedendaagse beeldhouwer Rik Poot, tonen de fasen van een schrikbarende toekomst die zich geruisloos doch gestaag manifesteert, die ons voorgoed het zwijgen probeert op te leggen, muilkorft, kentekent en naar de slachtbank leidt. De eerste, gezeten op een wit paard, is de Antichrist; de tweede, gezeten op een rossig paard, neemt de vrede van de wereld weg; de derde, die een zwart paard berijdt, brengt hongersnood en de vierde, op een vaal paard, brengt de dood.

    Maar het weze herhaald: Zarathustra wordt bespot. “Daar staan zij”, zo zegt hij gelaten: “Zij spotten met mijn woorden, zij begrijpen mij niet; ik ben niet de mond voor deze oren”.

    (J.B., 13 januari 2022)

    Afbeelding: Jan Bauwens, De vier ruiters van de apocalyps, hertekening, vrij naar de prent (ets en gravure) uit 1563-1574 van Gerard van Groeningen.




    10-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Illustratie bij het artikel, getiteld:



    Deze illustratie bij het artikel, getiteld: "Hoe de pikorde zich boven de wetenschap pikt", toont een reactie van een van zijn collega-virologen naar aanleiding van de kritische vragen van viroloog dr. Geert Vanden Bossche bij de wetenschappelijke aanpak van de huidige pandemie.






    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.https://www.euromomo.eu/

    https://www.euromomo.eu/


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe de pikorde zich boven de wetenschap pikt



    Hoe de pikorde zich boven de wetenschap pikt

    Het begin van het denken en daarmee ook het begin van de wetenschap situeert zich zowat 2400 jaar geleden bij de Griekse filosoof Plato en meer bepaald in zijn Dialogen. De Dialogen zijn gesprekken tussen de wijsgeer Socrates en een of meer andere burgers van Athene, waarbij een bepaald onderwerp wordt aangesneden terwijl de waarheid daaromtrent door het stellen en beantwoorden van vragen uit de geest van de betrokkenen wordt opgediept, als het ware op de wijze waarop een kind uit de baarmoeder wordt gehaald - vanwaar de benaming maieutiek of verloskunde voor deze methode van kennisverwerving. Zowat een halve eeuw later en dan vooral bij Aristoteles werden ook de zintuiglijke ervaring en de logische deductie ingeschakeld en zo werden de fundamenten voor kennisverwerving of wetenschap voor eens en voor altijd gelegd. Cruciaal daarbij is het inzicht dat het denken als zodanig een verinnerlijkte dialoog is, een dialoog die men voert met en in zichzelf, naar het voorafgaande model van het gesprek tussen twee of meer personen en uiteraard ook met de natuur.

    Vandaag mag de wetenschap dan een heel eind gevorderd zijn: de grondslagen ervan blijven uiteraard gelden en waar zij met voeten getreden worden, zal het wetenschappelijk bouwwerk dat daarop rust zonder ook maar de geringste twijfel gelijk een kaartenhuisje omver vallen. De wetenschappelijke inzichten moeten zich schikken naar de steeds nieuwe ervaringsgegevens maar evenmin als de ervaringsgegevens mogen gesprekspartners geweerd worden uit de dialoog die de kennis fundeert: de benaming 'universiteit' komt van het Latijnse 'universitas' dat verwijst naar de universaliteit van ware kennis, wat betekent dat kennis helemaal geen kennis is wanneer die niet universeel geldig is. De som van twee en twee is ofwel altijd ofwel nooit, ofwel overal ofwel nergens gelijk aan vier en het kookpunt van water is (weliswaar onder constante omstandigheden) altijd gelijk. De waarheid is principieel voor iedereen toegankelijk, wat tevens inhoudt dat 'waarheden' principieel door iedereen van hun voetstuk kunnen en mogen worden gehaald.

    De wetenschap evolueert uiteraard en zo gaat elke stap voorwaarts gepaard met nieuwe ervaringen of met nieuwe inzichten die per definitie in tegenspraak zijn met de reeds verworven kennis die daarom altijd relatief is in de zin van voorlopig. Die vernieuwingen komen vanzelfsprekend niet uit de lucht vallen maar zij zijn afkomstig van onderzoekers die hun bevindingen mededelen aan collegae, wat gebeurt in de (uiteraard wetenschappelijke) dialoog en daaruit spruit ook de noodzakelijke, onoverkomelijke en welkome zogenaamde open debatcultuur voort.

    Die cultuur, waarin de fundamenten van het gebouw der wetenschappen worden geëerd, bewaart het heilige principe dat in geen geval ook maar iemand mag uitgesloten worden van het debat. Zowel aan de vuilnisman als aan de 'topprofessor' moet toegang worden verleend voor de publicatie van nieuwe inzichten. Andermaal: de toegang tot de waarheid staat voor iedereen open, wars van diploma's en maatschappelijke posities welke evenveel met de waarheid zelf te maken hebben als de eretitels binnen de kerk te maken hebben met heiligheid of de prijs van schilderijen met schoonheid.

    En meteen wordt duidelijk dat dit heilige principe zeer broos is en wel in het bijzonder daar waar primitief natuurlijke krachten en impulsen werkzaam zijn en terrein bezetten dat in feite niet tot hun territorium behoort. Waar de professor zijn duimen moet leggen voor de vuilnisman, zal men deze laatste meestal moeiteloos tot genie verheffen maar waar hij datzelfde moet doen tegenover een onmiddellijk ondergeschikte met wie hij in feite concurreert op de ladder van de wetenschappelijke promotie, krijgen alras primitieve emoties en instincten de bovenhand en gaat meer bepaald de pikorde spelen.

    Geleerden die zich levenslang verdienstelijk hebben gemaakt met wetenschappelijk monnikenwerk en die mits vele persoonlijke opofferingen als senioren uiteindelijk moeizaam zijn opgeklommen tot posities die gezag en autoriteit uitstralen, laten zich door de band niet zo makkelijk van de troon stoten door onderzoekers die althans in hun ogen, nog groen zien achter de oren. Er komt heel wat omslachtige en voorzichtige protocollaire poespas bij kijken alsook formules inzake respect en beleefdheid waar leerlingen al dan niet vermeende nieuwe ideeën en vondsten onder de aandacht pogen te brengen van hun doorwinterde en niet zelden beroemde leraren.

    Het aan het licht gebracht worden van nieuwe inzichten is niet zelden een huzarenstukje dat nog bemoeilijk wordt waar autoritaire wetenschappers bovendien gesteund worden, enerzijds door via de massa verkozen politici die bogen op een quasi onbeperkte toegang tot de media maar anderzijds ook door industriëlen, banken en machtige economieën die het leeuwenaandeel van de maatschappelijke financiële middelen in handen hebben. Dat macht zoals bekend erotiseert, houdt tevens in dat zij de lelijke kanten van de onderhavige werkelijkheden weet te verdoezelen, wat kritiek en oppositie en derhalve ook vernieuwing dermate kan fnuiken dat, zoals de geschiedenis laat zien, belangrijke renovaties niet zelden voor vele decennia, zo niet voor eeuwen in de ijskast doet belanden. Voor het niet (meer) aan bod komen van kritiek en oppositie waarschuwden reeds vooraanstaande wijsgeren zoals Adorno en de hele Frankfurter Schule die dan de immer dreigende irrationaliteit van de Verlichting zien opdoemen, vaak tot rampspoed van het mensdom zoals dat exemplarisch het geval was met de vreselijke werkelijkheid van de concentratiekampen onder het totalitaire regime van het nazisme.

    De wereld als zodanig is geen geschikte plaats voor experimenten, alleen al omdat experimenten per definitie kunnen mislukken en dat meestal ook doen: het gelukte experiment is in de regel de vreemde eend in de bijt. Alleen buitenproportionele macht is in staat om een oorlog te beginnen, een atoombom te droppen of de wereldbevolking bloot te stellen aan een 'wetenschappelijk' experiment. Dat supplementaire gegeven maakt het voor kritische stemmen nog veel moeilijker om gehoord te worden. Het wordt daarom de hoogste tijd dat de match van de eeuw kan doorgaan.

    Zoals iedereen weet, schaart zich vandaag sinds twee jaar de voltallige wereldbevolking achter hetzij de voorstanders, hetzij de tegenstanders van wat nu het gekende, wereldwijde experiment bij uitstek is, waarbij de inzet niets minder is dan het leven zelf - het leven van talloze mensen, als al niet het voortbestaan van het mensdom zelf in de waagschaal ligt.

    Alle technologische accommodatie voor het laten doorgaan van de match is nu aanwezig en de executeuren van het experiment waarin wij zelf (incluis ons kroost) tegen heug en meug de proefkonijnen zijn geworden, hebben geen enkele reden meer om niet in te stemmen met wat in feite een rechtszaak zal worden, omdat de 'wedstrijd' hen als nooit voorheen in de gelegenheid zal stellen om hun tegenstanders met wetenschappelijke argumenten te ontwapenen - in een reusachtig open debat. Het gaat in wezen om het gevecht tussen de pikorde en de rede, wat te herleiden is tot de strijd tussen natuur en cultuur of het gevecht om het goed dat wij als de menselijke beschaving benoemen. Er is momenteel wellicht geen alternatief denkbaar dan de moordende onverschilligheid die, zoals Primo Levi het zei, erger nog is dan de genocide van de concentratiekampen.

    (J.B., 10 januari 2022)






    09-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Adorno
    Adorno

    https://archive.org/details/dli.ernet.469826/page/n3/mode/2up


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kindervaccinatie: David en Goliath



    Tegen de stroom in: dr. Geert Vanden Bossche versus de WHO en de media

    David en Goliath
     

     
     
     










    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.r3
    r3


    08-01-2022
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sh57

    sh57

    sh57


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.chw2

    chw2


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pt

    pt

    pt


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4

    4

    4


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.erl

    erl

    erl


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.p3ma

    p3ma

    p3ma


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ma

    ma

    ma


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ck

    ck

    ch


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cs

    cs

    cs


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.prok

    prok

    prok


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.r

    r

    r


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sibelius vioolconcerto

    s


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gustav Mahler, 'Auferstehung'

    g




    Foto

    Mijn favorieten
  • Over de begeerte
  • Isfahan en het sprookje van de kernbom
  • massa-executie verkapt als volksgezondheid
  • Adolf Hitler en extreemrechts
  • Democratie en mensenrechten
  • De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
  • Panopticum corona

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    kerststal 2021


    Inhoud blog
  • De kunstmatige intelligentie en de dood
  • Arbeid
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 8: Slot
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 7: “Die Wille zur Macht”
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 6: Als de stof baast over de geest
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 5: Russische roulette
  • Charlie Chaplin, The great dictator (1940) fragment
  • Charlie Chaplin, The great dictator (1940)
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 4: Het achterlaten van het lichaam
  • Is er leven na de dood (JB 2006-2014)
  • Intussen 11 jaar geleden: "Een Nobelprijswinnaar voor de Vrede over de gebeurlijke wieg van W.O.III"
  • Intussen 11 jaar geleden: "Een Nobelprijswinnaar voor de Vrede over de gebeurlijke wieg van W.O.III"
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 3: Door het oog van de naald
  • Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere verhalen over de totalitaire wereld
  • Van libricide naar genocide:
  • Het nationalisme en de dood
  • Intussen 11 jaar geleden: "Europa aan het spit"
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 2: Het paradijs achter slot en grendel
  • Verjaagd uit de tuin van Eden
  • De demiurg in de Timaeus van Plato - Aflevering 2: Het levende heelal
  • De demiurg in de Timaeus van Plato - Aflevering 1: Het tijdperk voor de laatste zondvloed
  • De Openbaring van Petrus, de demiurg en de dood
  • De tijd en het leven
  • Over voorbeelden en navolgers
  • Kate Bush en de oorlog
  • Kate Bush en Wilhelm Reich
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 12: Wilhelm Reich
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 11: Charles S. Pierce en Nikola Tesla
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 10: Bewustzijn
  • E. A. Poe: Eureka
  • Eureka (Poe)
  • e a poe, de raaf
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 9: De visionaire Poe
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 8: Big Bang?
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 7: Het bewustzijn en de mystiek
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 6: “Mathematische kunstgrepen”
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 5: De zwaartekracht en het vliegen
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 4: Einstein en de parapsychologie
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 3: “Albert Einstein en de relativiteitstheorie”
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens1 - Aflevering 2: “Het caleidoscopisch wereldruim”
  • Als in een wazige spiegel - Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens1 - Aflevering 1: Inleidend
  • Pas Verschenen: Ludo Noens, "Als in een wazige spiegel" - achterflap
  • Pas Verschenen: Ludo Noens, "Als in een wazige spiegel":
  • Neokolonialisme, geld, slavernij en oorlog - Aflevering 3: Burgeroorlogen en voorrechten
  • Neokolonialisme, geld, slavernij en oorlog - Aflevering 2: Columbus, Bolívar, Marx en Trump
  • Neokolonialisme, geld, slavernij en oorlog - Aflevering 1: De bagatellisering van het leven
  • Wat heeft Trump te zoeken in Venezuela?
  • Communisten, fascisten, nationalisten en Huzaren
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 7: Zo vernielt de rechtse politiek de samenleving
  • -
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 6: De pensioenen zijn wél betaalbaar
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 5: De gepensioneerden betalen de bommen
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 4: Vervalsing van gegevens
  • De droeve boodschap
  • Over feiten en feiten
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 3: De alternatieve werkelijkheid die vrouwen uitsluit
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 2: De pensioendiefstal
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 1: De eerste leugen -
  • De rede verliest terrein - Aflevering 5: Meten met mate
  • De rede verliest terrein - Aflevering 4: Rationaliteit versus humaniteit
  • De rede verliest terrein - Aflevering 3: Ontmaskering
  • De rede verliest terrein - Aflevering 2: De verklaringen en het onverklaarbare
  • Het lezen waard m.b.t. het tijdperk van de leugen:
  • https://www.bloggen.be/tisallemaiet/
  • De rede verliest terrein - In tijden van leugen is de vrede het eerste slachtoffer
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 10: Corruptie, de ultieme norm
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 9: Voorrechten, burgeroorlogen en oorlogen
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 8: Leven onder normloosheid
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 7: Over 'policor'
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 6: De nieuwe norm is willekeur
  • Libricide in de VS
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 5: “Der Wille zum System ist ein Mangel an Rechtschaffenheit”
  • De goede deur
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 4: “Die Öffentlichkeit verdunkelt alles”
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 3: De norm en de dictatuur van 'das Man'
  • Het lezen waard: MO*-reportage: ‘Het lijkt wel alsof homofobie een nationale trots is’ (Len Buggenhout 26 september 2025)
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 2: Kerberos
  • Robotisering en de druk van de norm
  • Als de vos de passie preekt
  • De ultieme oorlogspartijen
  • Waanzinnigen aan de macht
  • Vandaag in Sri Lanka in de krant over Trump:
  • Het Kerstekind en het badwater - Aflevering 4: het Kerstekind en koffie
  • Het Kerstekind en het badwater Aflevering 3: Puur badwater
  • Het Kerstekind en het badwater - Aflevering 2: Ambivalent christendom
  • Het Kerstekind en het badwater - Aflevering 1: Het begin
  • Niets nieuws
  • Waarom politiek rechts verwerpelijk is - Aflevering 4: “Ben ik dan mijn broeders hoeder?”
  • De Verenigde Staten van Amerika - Een zeer summiere historiek & Het antwoord van Seattle - tekst d.d. 2012 - herhaling
  • Waarom politiek rechts verwerpelijk is - Aflevering 3: willekeur onder de mom van vrijheid
  • Waarom politiek rechts verwerpelijk is - Aflevering 2: De leugens van mammon
  • Waarom politiek rechts verwerpelijk is
  • Adagio
  • De polarisering escaleert
  • Geen nepnieuws en geen pseudowetenschap
  • Macho's en kernwapens
  • Verdeeldheid
  • Over wetenschappelijkheid en vrijheid
  • Over de dood en de wereld
  • De Onzichtbare Hand of een Nieuwe Wereldorde?
  • Respectloosheid
  • Omsk Van Togenbirger spreekt
  • Rituelen
  • Over de begeerte - Aflevering 8. De droom van een schaduw
  • Over de begeerte - Aflevering 7. De nachtmerrie
  • Over de begeerte - Aflevering 6. De duisternis der Verlichting
  • Over de begeerte - Aflevering 5. Het spook
  • Over de begeerte - Aflevering 4. Droom en werkelijkheid
  • Over de begeerte - Aflevering 3. Aldus voltrekt het zich
  • Over de begeerte - Aflevering 2. De liefde en de dood
  • Over de begeerte
  • Genocide... en geheel apert! - Over een zorgwekkende evolutie
  • https://www.de-lage-landen.com/article/de-sterk-oprukkende-online-cancelcultuur-leidt-bewust-en-onbewust-tot-zelfcensuur/
  • P. Glass, Einstein on the beach
  • Eschatologie, machiavellisme en barbarij
  • Hirosima
  • De ontsnapping
  • ANGELO BRANDUARDI: DONNA TI VOGLIO CANTARE
  • Vier vliegen in één klap - Een kort gesprek met Omsk Van Togenbirger
  • Achter-de-coulissen
  • Homofobie - Aflevering 4. Opkuisen
  • Homofobie - Aflevering 3. Werkkampen en onderbetaalde jobs
  • Moorsoldatenlied
  • Homofobie - Aflevering 2. Homofobie in den duik
  • Homofobie
  • Het feest en de dood
  • Achter de coulissen - Aflevering 4. Slechte acteurs
  • Achter de coulissen - Aflevering 3. De beleggers met hun 'defensie'
  • Achter de coulissen - Aflevering 2. Van pandemie naar panmilitarisme
  • Achter de coulissen
  • Gesprekken met Omsk Van Togenbirger over de dood - Vierde gesprek
  • Gesprekken met Omsk Van Togenbirger over de dood - Derde gesprek
  • Gesprekken met Omsk Van Togenbirger over de dood - Tweede gesprek
  • Oorlogsmodus - Aflevering 15: Barbarij en banalisering
  • Gesprekken met Omsk Van Togenbirger over de dood - Eerste gesprek
  • Oorlogsmodus - Aflevering 14: Brutaliteit
  • Gorecki symf 3
  • Oorlogsmodus - Aflevering 13: De massa-dictatuur en de oorlog
  • Oorlogsmodus - Aflevering 12: Paternalisme en dictatuur
  • Cryptofascisme
  • Oorlogsmodus - Aflevering 11: Oorlog en erotiek
  • Oorlogsmodus - Aflevering 10: De 'Wereldbeheerscher' en zijn genocides
  • Oorlogsmodus - Aflevering 9: De verachting voor het leven
  • Oorlogsmodus - Aflevering 8: “Zorg voor water, een zaklamp, een radio op batterijen en van die dingen...”
  • Oorlogsmodus - Aflevering 7: De opperbevelhebber beveelt: “We love you God and we love our great military, protect them!”
  • Oorlogsmodus - Aflevering 6: De verkoop van de ziel aan de duivel
  • Oorlogsmodus - Aflevering 5: “Gij zult niemand vader noemen"
  • Oorlogsmodus - Aflevering 4: De verzoeking
  • Oorlogsmodus - Aflevering 3: De openbaring bij de aanvang van de derde oorlog
  • Oorlogsmodus - Aflevering 2: van mens naar massa
  • Oorlogsmodus
  • Wij waren (muziekvideo)
  • Genghis Kahn en Donald Duck - Een interview met Omsk Van Togenbirger
  • Kijk 'Noam Chomsky - Is Iran a Threat?' op YouTube
  • Isfahan of het sprookje van de kernbom
  • Het beest uit de Apocalyps
  • Noam Chomsky en Iran
  • Markies de Sade
  • Huizinga over “Het spel van de wereld”
  • Huizinga over “Het geestelijk lijden van onzen tijd”
  • https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/pink-triangles/2023/pink-triangles/
  • De verkoop van oorlogen aan het volk: desinformatie en nepbeelden
  • Sibo Rugwiza Kanobana: "Lumumba's Droom"
  • minister-van-staat-etienne-davignon-mogelijk-vervolgd-voor-betrokkenheid-bij-moord-op-lumumba
  • Adam Hochschild: De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
  • CONGO : de Lumumba à Mobutu, quel est le rôle de la Belgique ?
  • Zinzen, de tanden van Lumumba en de VRT-Congoberichtgeving:
  • Opinie - Ludo De Witte Wanneer Etienne Davignon de geschiedenis van Congo herschrijft:
  • Getuigenis - Ludo De Witte Ludo De Witte: De bittere erfenis van de Lumumbacommissie, 2002-2022:
  • Hannah Arendt: Over geweld - Aflevering 4.
  • Een godsdienstoorlog of toch niet?
  • Hannah Arendt: Over geweld - Aflevering 3.
  • Hannah Arendt: Over geweld - Aflevering 2
  • Over het jodendom (J.B., november 2023)
  • Oorlog en angst
  • Over het jodendom
  • Israël, een beknopte geschiedenis:
  • Hannah Arendt: Over geweld
  • isphahan20122023
  • Over de aanval van 19 april 2024 van Israël op Iran:
  • Een imperium is een ziektesymptoom
  • De Grote Burgeroorlog
  • De val van het rijke Noorden
  • Martelaarschap
  • verschijnt binnenkort
  • https://koninginelisabethwedstrijd.be/nl/wedstrijden-details-multimedia/activiteiten/piano-2025/
  • Fijnstoffelijkheid
  • Bekwaamheid
  • De wreedheid van de dictator
  • Isfahan of het sprookje van de kernbom
  • Waarom de katholieke duivel een persoon is
  • 'Teamwork'
  • Mijn oude grootmoeder (J.B., 2011)
  • Over de dood - Aflevering 7.
  • Over de dood - Aflevering 6.
  • Meilied
  • Over de dood - Aflevering 5.
  • Over de dood - Aflevering 4.
  • Over de dood - Aflevering 3.
  • Over de dood - Aflevering 2.


    Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2015
  • 2013
  • 2010
  • 2001
  • 2000
  • 1990
  • 1984


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!