Foto
Mijn favorieten
  • https://www.bloggen.be/portretten/
  • Cryptofascisme tekst (pdf)
  • Cryptofascisme boek
  • Achter de coulissen tekst (pdf)
  • Achter de coulissen (boek)
  • musica
  • https://www.bloggen.be/tisallemaiet/
  • Panopticum corona (boek)
  • Panopticum corona tekst (pdf)
  • Excuseer mijnheer maar u bestaat niet meer (boek)
    Vervolg:
  • Het nationalisme en de dood (boek)
  • Het nationalisme en de dood: tekst (pdf)
  • Over de productie van frontsoldaten (boek)
  • Over de productie van frontsoldaten (tekst, pdf)
  • Van libricide naar genocide (boek)
  • Van libricide naar genocide (tekst pdf)
  • Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de totalitaire wereld (boek)
  • Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere teksten over de totalitaire wereld (tekst,pdf)
  • Panopticum Corona (boek)
    vervolg 2
  • panopticum-corona (boek)
  • panopticum-corona (tekst pdf)
  • Trans-atheïsme. De metafysica van het Lam (boek)
  • Trans-atheïsme. De metafysica van het Lam (tekst pdf)
  • Excuseer mijnheer maar u bestaat niet meer (boek)
  • Excuseer mijnheer maar u bestaat niet meer (tekst pdf)
  • Concentratiekamp Europa (boek)
  • Concentratiekamp Europa (tekst pdf)
  • Het wordt geregeld over abortus en euthanasie (boek)
  • Het wordt geregeld over abortus en euthanasie (tekst pdf)
    vervolg 3
  • In galop doorheen de tijden (boek)
  • In galop doorheen de tijden (tekst pdf)
  • Het Vermoeden van Goldbach – een bewijs (boek)
  • Het Vermoeden van Goldbach – een bewijs (tekst pdf)
  • The Goldbach Conjecture (boek)
  • The Goldbach Conjecture (tekst pdf)
  • Duizend uit de duizend portretten in potlood (boek)
  • Duizend uit de duizend portretten in potlood (tekst pdf)
  • Van ruilmiddel tot god enkele bedenkingen over het geldwezen (boek)
  • Van ruilmiddel tot god enkele bedenkingen over het geldwezen (tekst pdf)
    vervolg4
  • Het eeuwige vuur en andere verhalen (geïllustreerd) (boek)
  • Het eeuwige vuur en andere verhalen (geïllustreerd) (tekst pdf)
  • Zo zweeft de wereld en andere artikels (boek)
  • Zo zweeft de wereld en andere artikels (tekst pdf)
  • Spiritus over de werkelijkheid van de geest (boek)
  • Spiritus over de werkelijkheid van de geest (tekst pdf)
  • De onderwereld roman (boek)
  • Is er leven na de dood? (boek)
  • Is er leven na de dood? (tekst pdf)
    vervolg 6
  • Concerto voor Piano en Symfonisch Orkest n° 14 daer zat een sneeuwwit vogeltje (boek)
  • Concerto voor Piano en Symfonisch Orkest n° 14 daer zat een sneeuwwit vogeltje (tekst pdf)
  • On Life after death - a treatise (boek)
  • On Life after death - a treatise (tekst pdf)
  • De gijzeling van Mithras een verdediging van het christendom tegen het kerkendom (boek)
  • De gijzeling van Mithras een verdediging van het christendom tegen het kerkendom (tekst pdf)
  • San Juan de la Cruz' Canciones liedcyclus (boek)
  • San Juan de la Cruz' Canciones liedcyclus (tekst pdf)
  • Over muziek (boek)
  • Over muziek(tekst pdf)
    vervolg 8
  • Partituren Drie Concerti voor Klarinet en Symfonisch Orkest (boek)
  • Partituren Drie Concerti voor Klarinet en Symfonisch Orkest (tekst pdf)
  • Apocalyptische Dans concerto voor piano en symfonisch orkest n° 7 (boek)
  • Apocalyptische Dans concerto voor piano en symfonisch orkest n° 7 (tekst pdf)
  • Mathematica Christiana over wiskunde en teleologie (boek)
  • Mathematica Christiana over wiskunde en teleologie (tekst pdf)
  • Muziek voor Harpsichord (boek)
  • Muziek voor Harpsichord (tekst pdf)
  • Dead-line over de grenzen van de tijd en het neerstrijken van de engelen (boek)
  • Dead-line over de grenzen van de tijd en het neerstrijken van de engelen (tekst pdf)
    vervolg 9
  • Het goede zoeken inleiding tot een christelijk 'zin-denken' (boek)
  • Het goede zoeken inleiding tot een christelijk 'zin-denken' (tekst pdf)
  • Het einde der tijden over de betekenis der dingen in het licht van de omega (boek)
  • Het einde der tijden over de betekenis der dingen in het licht van de omega (tekst pdf)
  • De wrat (boek)
  • De wrat (tekst pdf)
  • And the light shineth in darkness christian metaphysics and ethics in contrast with today's physicalism (boek)
  • And the light shineth in darkness christian metaphysics and ethics in contrast with today's physicalism (tekst pdf)
  • Schepping - de werkelijkheid is een creatie, geen constructie (boek)
  • Schepping - de werkelijkheid is een creatie, geen constructie (tekst pdf)
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Blog als favoriet !

    Een variant van deze blog is te vinden op bloggen.be op het volgende adres:

    https://www.bloggen.be/tisallemaiet/

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    het-grote-interview-met-omsk-van-togenbirger-en-andere-teksten

    Foto

    Nieuwe uitgavePanopticum Corona:BESTELLEN

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Muziekpartituren
  • Daer zat een sneeuwwit vogeltje. Pianoconcerto n° 14
  • Juan de la Cruz' Canciones
  • Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    CAHIERS
  • blogtekst de verenigde staten van amerika en Het antwoord van Seattle
  • inbrekers en inbrekers e a
  • Smeren ze ons kanker aan e a
  • Water - een verhaal & Over de klimaatsverandering - een commentaar
  • Foto
    Foto
    Tisallemaiet
    Deze blog beoogt een duplicaat en/of een voortzetting van de blog Tisallemaiet (https://www.bloggen.be/tisallemaiet) - © J. Bauwens, Serskamp
    Deze blog beoogt een duplicaat en/of een voortzetting van de blog Tisallemaiet (https://www.bloggen.be/tisallemaiet ) - © J. Bauwens, Serskamp
    17-11-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Over de productie van frontsoldaten" (de praxis)

    "Over de productie van frontsoldaten" (de praxis):




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krieg und Leichen Een gesprek met Omsk Van Togenbirger (herhaling van de tekst van Hemelvaartsdag 2024)

    Krieg und Leichen

    Een gesprek met Omsk Van Togenbirger

    Om met de deur in huis te vallen want de tijd dringt...

    OVT: Jazeker, de tijd is bijna op... ga door!

    Wat moeten wij nu denken van de toestand in de wereld, de oorlog, de toekomst?

    OVT: Dat vraagt iedereen zich af!

    Maar niemand beantwoordt die vraag.

    OVT: Niemand durft het antwoord op die vraag te geven!

    En waarom niet dan? Is dat iets om voor te vrezen?

    OVT: Zeer zeker!

    Is het antwoord dan zo beangstigend?

    OVT: Niet het antwoord is beangstigend, iedereen kent het trouwens. Maar niemand durft het uit te spreken!

    Nu moet ik u wel vragen het antwoord uit te spreken...

    OVT: Dat kunt u ook!

    Is dat dan zo?

    OVT: Ongetwijfeld. Maar u doet het niet omdat u bang bent.

    Ik voel nochtans geen vrees.

    OVT: Wat voelt u dan wel?

    Onwetendheid, denk ik.

    OVT: Onwetendheid? Wel, dat is hetzelfde als vrees; het is verkapte angst.

    Hoezo?

    OVT: U weet het niet omdat u het niet durft te denken, zoals men iets niet kan omdat men het niet durft te doen. Denken is een vorm van doen.

    Nu wordt het wel abstract...

    OVT: Helemaal niet.

    Vertelt u ons dan alstublieft wat wij niet durven te denken.

    OVT: Omdat u het vraagt!

    Bij voorbaat dank.

    OVT: Hebt u gisteren naar het nieuws gekeken? Het VRT-nieuws?

    U bedoelt het interview met die meneer van de zaklamp en de radio op batterijen?

    OVT: Inderdaad: een spreekbuis van de Noord-Atlantische Verdragsorganisatie, de NAVO, die op 4 april laatst leden die haar 75-jarig jubileum vierde.

    Ja?

    OVT: En wat vertelde die meneer gisteren?

    Hij vroeg meer steun voor de verdediging van Oekraïne tegen de Russische aanvallen.

    OVT: Steun?

    Ja, geld.

    OVT: Kijk, dat klinkt al eerlijker. En was het een vraag om geld of was het een eis?

    Een aanbod, denk ik.

    OVT: Een aanbod?

    Wel ja, in principe kan men dat weigeren... wij zijn toch vrije mensen?

    OVT: Is dat zo? Zijn wij dan niet gebonden aan een verdrag?

    Jawel, maar...

    OVT: Maar wat?

    Indien het een verplichting was, dan was het dwang en...

    OVT: Waarom wilde die meneer dan geld?

    Voor onze eigen veiligheid!

    OVT: Kijk, mijn beste, ik was hier net de krant aan het lezen, hier staat toevallig en artikeltje dat misschien wel toepasselijk is in deze kwestie. Doe mij een plezier en leest u het eens hardop voor!

    Dit hier?

    OVT: Precies...

    – “Een zestienjarige scholier kreeg donderdag na school klappen van enkele jongeren aan het station in Geraardsbergen, nadat hij had geweigerd om 100 euro te betalen aan een jeugdbende in ruil voor bescherming.”1

    OVT: Begrijpt u het nu?

    Maar... u kunt toch niet de NAVO vergelijken met een jeugdbende!?

    OVT: Kreeg de scholier een aanbod of was het een eis?

    Hij weigerde...

    OVT: Maar hij had kunnen denken aan zijn eigen veiligheid!

    Maar de NAVO zal ons toch geen klappen verkopen!?

    OVT: Kent u de tegenhanger van de NAVO?

    Bedoelt u het Warschaupact?

    OVT: Het Warschaupact werd door Chroesjtsjov opgericht in 1955 als tegenhanger van de NAVO en het verenigt de communistische landen militair.2 Na de val van de Sovjet-Unie in 1991 werd dat het jaar daarop vervangen door de CSTO, de Collective Security Treaty Organization of de Organisatie voor het Verdrag inzake Collectieve Veiligheid.3

    Inderdaad...

    OVT: U ziet toch aan de naam alleen al dat het telkens gaat om organisaties die zich tegenover het eigen volk uitgeven als hun 'beschermers'?

    Ja...

    OVT: De NAVO en de CSTO, de westerse en de oosterse beschermingsorganisatie, toch?

    Ja...

    OVT: Maar voor het oosten is de NAVO geen beschermer doch een mogelijke aanvaller, niet?

    Inderdaad.

    OVT: En voor het westen is de CSTO eveneens geen beschermer doch een mogelijke aanvaller?

    Zo is dat...

    OVT: De NAVO vraagt geld aan de westerlingen om hen te beschermen tegen de CSTO, die op haar beurt geld vraagt aan de oosterlingen om hen te beschermen tegen de NAVO, zo is het toch?

    Dat lijkt mij inderdaad het geval te zijn, ja...

    OVT: En wie worden daar nu armer en rijker van, mijn beste?

    Het lijkt mij dat de NAVO en de CSTO allebei rijker zullen worden.

    OVT: Juist. En waar halen zij hun rijkdom?

    Bij de bevolking, zowel in het westen als in het oosten, zo lijkt het mij.

    OVT: En denk nu eens goed na, mijn beste: zou het enig verschil uitmaken indien de NAVO nu eens het oosten zou beschermen en de CSTO het westen in plaats van andersom?

    Wat bedoelt u?

    OVT: Precies wat ik zeg.

    Maar dat is toch onmogelijk!?

    OVT: Ik geef het u als gedachtenexperiment...

    Dat is wel heel abstract...

    OVT: Negatieve getallen zijn dat ook en irrationele nog veel meer maar zij werken, daar gaat het om. Wel?

    U bedoelt dus dat wij...

    OVT: Wij moeten ermee ophouden om te denken dat hier het westen tegenover het oosten staat met elk hun eigen verzekeringskantoor: het zijn de verzekeraars die tegenover het volk staan, dat zij uitbuiten. Ik val in herhaling: de oorlog is geen strijd tussen naties onderling; het ziet er wel zo uit maar dat is louter oogverblinding.

    Wat is het dan wel?

    De oorlog is een klassenstrijd. Het zijn andermaal de rijken die de armen uitbuiten. Dat zag de joodse kunstenaar John Heartfield, alias Helmut Herzfeld ook al toen hij nog voor de aanvang van de Tweede Wereldoorlog in 1934 een collage maakt onder de titel: “Krieg und Leichen - Die letzte Hoffnung der Reichen”4 Het kunstwerk is actueler dan ooit.

    Maar is dat niet wat kort door de bocht?

    OVT: Wie vertegenwoordigt de meneer van de zaklamp en de radio op batterijen?

    De NAVO.

    OVT: En wie heeft het voor het zeggen in de NAVO? Zijn het de landen zonder wapens of zijn het de kernmogendheden?

    Zonder twijfel de V.S.

    OVT: En wie heeft de macht in de V.S.?

    Dat is de president, zo vermoed ik toch?

    OVT: En hoe komt de president van de V.S. in de V.S. aan de macht?

    Op democratische wijze, tiens...

    OVT: Door een meerderheid dus?

    Inderdaad, dat is democratie...

    OVT: En hoe komt men aan die meerderheid?

    Via een goed programma...

    OVT: Ja, stel dat nu eens. Maar dat moet dan ook kenbaar gemaakt worden, veronderstel ik?

    U bedoelt: propaganda?

    OVT: Reclame, inderdaad: geld! We zijn er bijna, mijn beste! Waar haalt men het geld?

    Bij winstgevende zaken.

    OVT: En welke zaken brengen met de geringste inspanningen maximale winst? Denk aan het krantenartikel dat u zopas heeft voorgelezen.

    Maar...

    OVT: Jazeker, er zal werd ergens een front nodig zijn waar de raketten opgebruikt worden nadat ze werden aangeschaft door de bange burgers zowel in het oosten als in het westen. Presidenten worden in het zadel gehesen door wapenhandelaars en voor wat hoort wat, zodat zij dan ook moeten zorgen voor een front waar die wapens geconsumeerd worden, overigens samen met het bloed van wie de dupe daarvan zijn.

    (J.B., Hemelvaartsdag 2024)

    Dit artikel en meer werk van hedendaagse auteurs kunt u ongecensureerd lezen in 

    Portulaan




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.“I want you for the US army!”



     

     

    I want you for the US army!”

    Edward L. Bernays, over the engineering of consent (1928)

     

    Zoals wij eerder stelden, wordt het boek van Chomsky en Herman1 voorafgegaan door onder meer Propaganda (met als ondertitel: The public mind in the making, over wat hij noemde: the engineering of consent ) uit 1928 van Edward L. Bernays (1891-1995), vader van de Public Relations, wiens inzichten Hitlers propagandaminister Joseph Goebbels zich eigen maakte voor de uitbouw van het fascisme in het Derde Rijk. Bernays werkte voor de Amerikaanse oorlogspro-pagandamachine - iedereen kent de poster met de bevelende Uncle Sam: “I want you for the US army!” Hij staat bekend als 'the man who brainwashed America'.

    Nog een auteur is de beroemde journalist Walter Lippmann (1889-1974), met An Inquiry into the principles of the good society uit 1937-1938 met op het titelblad het veelzeggende citaat van John Milton:

    But what more oft, in nationsgrown corrupt,/

    And by their vices brought to servitude,/

    Than to love bondage more than liberty -/

    Bondage with ease than strenuous liberty.”

    Zijn meest bekende werk heet Public opinion uit 1922, handelend over het beïnvloeden van de publieke opinie door middel van propaganda. A Test of the News (1920) van dezelfde auteur laat zien hoe de media over de Russische Revolutie leugens vertelt. Lippmann was ook lid van het propagandabureau van president Wilson, het “Committee on public Informations” waarbij 'public information' naar Chomsky's woorden staat voor 'desinformation'.”2

     

    1Noam Chomsky en Edward S. Herman, Manufacturing Consent.

    De politieke economie van de massamedia, vertaling naar het Neder-

    lands door Jan Reyniers, Epo, Berchem 2025, pag. 9. (Oorspronke-

    lijk: Manufacturing Consent. The Political Economy of the Mass

    Media, Pantheon Books, New York 1988.)

    2Cf.: Jan Bauwens, Achter de coulissen, Artikels van 19 april tot 25 juli 2025, Serskamp 2025, pag. 178, voetnoot 280.








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oorlogspropaganda (herhaling tekst d.d. 30 maart 2022)



     

     

    Oorlogspropaganda

    Het woord 'propaganda' betekent 'voortplanting' en werd voor het eerst gebruikt in 1622 toen het Vaticaan de Sacra Congregatio de Propaganda Fide (Heilige Congregatie voor de Voorplanting van het Geloof) stichtte. (1) Propaganda heeft te maken met ledenwerving middels eenzijdige of verzonnen informatie. (2) Van eenzijdigheid is algauw sprake van zodra kritiek en oppositie ontbreken of verboden worden, wat herinnert aan de 'corona-commissie' welke via de media het volk voorhield om 'enkel te luisteren naar het officiële nieuws' (3) zodat onder meer dit facet van de pandemie niet alleen direct verwees naar de Denkpolitie in de dystopie uit 1984 van George Orwell maar evengoed deed denken aan oorlogspropaganda zonder meer. De 'newspeak' onder Big Brother weert alle meningen die niet afkomstig zijn van 'de Partij' want die zijn 'misdenk' of 'crimethink'. Zoals Michel Foucault het zegt, moet verborgen blijven waar de macht vandaan komt. Het is puur zelfbedrog als wij alleen het officiële nieuws beluisteren en denken dat democratie bestaan kan zonder onafhankelijkheid, inspraak van het volk, buitenstaanders en kritiek. Blinde gehoorzaamheid aan leiders zoals in de beruchte uitvlucht 'Befehl ist Befehl' ontslaat ons immers niet van onze plichten jegens onze medemensen en jegens de waarheid als zodanig. De ijver waarmee mensen een complot dat tegen hen gesmeed wordt, ontkennen, is recht evenredig met de angst voor het besef van de onherbergzaamheid van deze wereld. (4) Het moedwillig verketteren in België van geleerden zoals dr. Geert Vanden Bossche omwille van diens inmiddels bewaarheide waarschuwing dat massavaccinatie tijdens de pandemie onafwendbaar leidt tot een uitbarsting van mutaties van het betrokken virus en de arrestatie in Nederland van Wim Engel en andere gewetensvolle activisten die in het vuur van de waanzin van de technocraten een lans breken ter verdediging van onder meer de kinderrechten, onderstrepen de ernst van de toestand die onafwendbaar uitdraait op een wereldoorlog die zichzelf nog altijd niet in de ogen durft te kijken.

    Propaganda is indoctrinatie (een vorm van manipulatie, eigen aan totalitaire regimes) waarvan vroeger radio en vandaag ook televisie de uitgelezen instrumenten zijn omdat zij de communicatie in slechts één enkele richting dulden - het hoofdkenmerk van het bevel - terwijl het internet dat principieel vrije mededeling van mening en dialoog toelaat, geschuwd wordt sinds het enkele jaren geleden de opstand in de Noord-Afrikaanse dictaturen faciliteerde en om die reden worden momenteel vrije zenders alsook bloggers massaal de mond gesnoerd terwijl onder oneigenlijke voorwendsels ook fysieke samenscholingen verboden worden en door verregaande controle onmogelijk gemaakt wat, Heinrich Heine indachtig, een gewis voorteken is van fysiek geweld, repressie en uiteindelijk ook mobilisering van de massa tot oorlog. 

    Manipulatie en indoctrinatie worden nog versterkt door een eenheidsdenken dat massa's in één welbepaalde richting dwingt. Terwijl tot voor kort de waarde van de dingen en ook die van de mensen quasi louter in economische termen werd uitgedrukt, geldt ingevolge het feit dat het verlengstuk van de economie de oorlog is, dat de op christelijke leest geschoeide morele vanzelfsprekendheden van weleer stelselmatig het onderspit delven ten voordele van het botte recht van de sterkste, het geweld en de terreur waarmee de onwaarden van de nieuwe normen aan de massa worden opgelegd. Propaganda of geweld middels ideeën is daartoe het uitgelezen middel. 

    Wie zich middenin een oorlog bevinden, verliezen alras de afstandelijkheid die wel wordt aan de dag gelegd met betrekking tot voorbije oorlogen en conflicten in afgelegen gebieden; men denkt er dan niet aan om de informatie die van het eigen regime afkomstig is, met argusogen te bekijken omdat de persoonlijke betrokkenheid partijdig maakt. Toch is het een onbetwistbaar feit dat in tijden van oorlog, navenante oorlogspropaganda altijd van de partij is. Het is daarbij een quasie onuitgesproken realiteit dat tijdens het zich vormen van de elkaar te bestrijden kampen, alle betrokkenen in feite lijden aan een zekere verdwazing welke hen belet om zich te keren tegen de zich naar voren werkende formaties, ook wanneer zij aanvankelijk niet geneigd waren om diegenen als hun vijand te aanzien die uiteindelijk als dusdanig uit de bus komen. Er bestaat derhalve een toestand van onbeslistheid welke aan de betrokkenen verbiedt om openlijk een persoonlijke keuze te maken vooraleer die door de heersende machthebbers werd bepaald en dus in feite afgedwongen. Door eigen winzucht geneigd om de kant van de sterkste te kiezen, moet men immers nog het ogenblik afwachten waarop zich na de onvoorspelbare formatie van de strijdende partijen de sterkste als zodanig heeft geprofileerd. Uitgerekend gedurende dat vormingsproces van de verschillende partijen speelt propaganda haar hoofdrol en per definitie is zij dan allerminst objectieve informatie doch leugen en bedrog welke zich als objectieve informatie wil doen overkomen. Deze 'kunst van het liegen' beperkt zich niet tot de gekende retorica: omdat zij massa's moet overtuigen, neemt zij allerminst haar toevlucht tot de rede en neemt zij evenwel onder de mom van redelijkheid haar toevlucht tot opzettelijke leugens, dreiging en terreur met het grofste geweld.

    (J.B., 30 maart 2022)

    Verwijzingen:

    (1) https://nl.wikipedia.org/wiki/Congregatie_voor_de_Evangelisatie_van_de_Volkeren

    (2) https://nl.wikipedia.org/wiki/Propaganda_(communicatie)

    (3) In de televisionele corona-update van 21 maart 2020 gebood de woordvoerder van het Nationaal Crisiscentrum Yves Stevens letterlijk: "Volg eerst en vooral enkel het officiële nieuws op. Ga niet verder op geruchten, vals nieuws, enzovoort, enzovoort. Dat kan alleen maar onzekerheid veroorzaken." Alsof er iets was dat meer onzekerheid kon zaaien dan het verbod op vrije mening, want dat is het verbod op kritische bedenkingen en het stellen van vragen. En meteen voegde hij daar aan toe dat een speciaal opgeleid team psychosociale steun zal verlenen aan burgers die met onzekerheden zouden kampen.

     

    (4) Zie ook: Panopticum Corona, p. 764.








    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten oorlog! (7)

    Ten oorlog! (7)

    Bijlagen:
    Het grote interview cover.pdf (1.4 MB)   
    Het grote interview tekst.pdf (2 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten oorlog! (6)

    Ten oorlog! (6)

    Bijlagen:
    Panopticum corona cover ((heraangepast)).pdf (357.6 KB)   
    panopticum corona tekst.pdf (4.3 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten oorlog! (5)

    Ten oorlog! (5)

    Bijlagen:
    Van libricide naar genocide cover (heraangepast).pdf (337 KB)   
    Van libricide naar genocide tekst.pdf (2.4 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten oorlog! (4)

    Ten oorlog! (4)

    Bijlagen:
    Achter de coulissen cover.pdf (1.4 MB)   
    Achter de coulissen tekst.pdf (1.2 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten oorlog! (3)

    Ten oorlog! (3)

    Bijlagen:
    Cryptofascisme cover.pdf (3.6 MB)   
    Cryptofascisme tekst.pdf (2 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten oorlog! (2)

    Ten oorlog! (2)

    Bijlagen:
    Het nationalisme en de dood cover.pdf (2.3 MB)   
    Het nationalisme en de dood tekst.pdf (3.5 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ten oorlog! (1)

    Ten oorlog! (1)

    Bijlagen:
    Over de productie van frontsoldaten cover.pdf (4.6 MB)   
    Over de productie van frontsoldaten tekst.pdf (1.8 MB)   


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Over de productie van frontsoldaten"

     

    "De bijzondere aanpak van de pandemie heeft een op de loer liggend mondiaal totalitarisme verraden en dan vooral in de praktijk van de libricide. Edoch, “waar men boeken verbrandt, zal men dat ook met mensen doen”. De verzen van Heinrich Heine zijn twee eeuwen oud, een nieuwe genocide is al in de opmars.
    De massa zit gevangen in een virtuele wereld waarvan de architecten nu druk spinnen aan een derde wereldoorlogsverhaal. Die fictie verkapt de realiteit van de nieuwste concentratiekampen: andermaal verschijnen zij in de beproefde vorm van de oorlog.
    De armlastige massa wordt aan beide zijden naar het front gelokt voor “de verdediging van het vaderland.” In feite klaren zij aldus de klus van hun beulen: zij ruimen zichzelf op, zoals een eeuw geleden door John Heartfield voorgezegd. “Oorlog en lijken, de laatste hoop van de rijken”.

     

    https://www.boekenbestellen.nl/boek/over-de-productie-van-frontsoldaten/64708

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haal de kinderliedjes uit de oude doos maar boven!

     

     

    Haal de kinderliedjes uit de oude doos maar boven!

    "Klein soldaatje, groot soldaatje
    Laat ons flink marcheren
    En de trommel slaat en de fluite gaat
    En mijn vader is soldaat, kameraad."

     


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."9 juni 2024 en de frontsoldaten" (Herhaling van de tekst van 28 maart 2024)

    9 juni 2024 en de frontsoldaten

    Bij zijn medewerking aan de realisatie van John Heartfields schrikbeeld “Krieg und Leichen, die letzste Hoffnung der Reichen”1 is uiteraard geen enkele burger bereid om over één nacht ijs te gaan en om zijn maatpak of zijn vrijetijdskledij te ruilen voor het militaire uniform: de omscholing van de jan met de pet tot de jan met de baret vergt een heus meesterschap over de kunst van het liegen of over hoe men leugens welsprekend laat klinken. De productie van frontsoldaten mag een huzarenstukje heten omdat alle neuzen spoorslags moeten wegwijzen van de pool van peis en vree naar die van oorlog. De omscholing van de creatieve arbeider naar de koele killer kan niet anders dan met bijzonder gesofisticeerde leugens worden gerealiseerd en daar laat men zo te zien ook geen gras over groeien.

    Oorlog vereist vooreerst partijdigheid en zo wordt voortaan elke beweging die deze partijdigheid tegenstaat, in de kiem gesmoord. Dat gebeurt uiteraard door alles wat gezegd, geschreven en getoond wordt, bij voorbaat verdacht te maken zoals men ook doet met alle burgers die bij het afhalen van hun nieuwe identiteitskaart niet alleen hun handtekening en hun pasfotootje moeten inleveren maar nu ook hun vingerafdrukken en straks bovendien hun DNA. Partijdigheid betekent vooreerst dat men het eens moet zijn met het standpunt van het eigen regime en van zodra dat regime oorlog voeren wil, betekent dit dat men het eens moet zijn over de vijand en dat men vervolgens moet gaan vechten om hem te verslaan.

    Bekijken we eerst het eerst genoemde punt: men moet het eens zijn over het feit dat er een vijand is en over wie dat dan wel mag wezen.

    Wat betreft dat punt, duikt vooraf een waarheid op uit de psycho- en sociologie, welke luidt dat niets mensen zozeer verenigt als het hebben van een gemeenschappelijke vijand. Dat houdt uiteraard ook in dat in tijden van democratie met elk zijn eigen mening, wat uiteraard verdeeldheid meebrengt, de creatie van een gemeenschappelijke vijand de oplossing biedt door het volk weer één te maken.

    Jammer genoeg kan een één gemaakt volk of een volk bestaande uit burgers met allemaal dezelfde mening, elke mogelijke staatsvorm verdragen behalve de democratie, zoals gezegd omdat in een democratie de gelijkheid van alle burgers de vrijheid van mening centraal stelt, wat meebrengt dat de meningen ongelijk worden net zoals de burgers die ze delen. Om democraten naar het front te krijgen ter verdediging hun democratie, moet men aldus vooreerst van de democratie een dictatuur maken want alleen een dictatuur is in staat om er voor te zorgen dat de neuzen van alle jannen met de pet veranderen in neuzen van jannen met de baret die dan niet langer wijzen naar de pool van peis en vree maar naar die van oorlog en leed.

    Van zodra het eerste punt werd afgehandeld en alle burgers het eens geworden zijn over het feit dat er een vijand is en wie dat dan wel mag wezen, verwisselen zij hun vrijetijdskledij voor het kaki uniform zodat zij er niet alleen allemaal hetzelfde uitzien en hetzelfde zijn (namelijk vervangbaar en dus te zonder bezwaren te vernietigen) maar tevens door die camouflage onzichtbaar worden in de wildernis waarin een wereld die in oorlog komt, alras verandert - van zodra dat gebeurd is, komt het tweede punt aan bod: hoe krijgt men de geüniformeerde soldaten naar het front?

    En zo leest men dezer dagen in de krant onder de titel “Gewezen baas van militaire inlichtingendienst over buitenlandse inmenging: "Ook aanwijzingen van inmenging rond rechtszaken als die tegen Acid"2 dat militairen opstaan om ons daaraan te herinneren dat kritiek of onpartijdige informatie voortaan 'nepnieuws' heten zal, of eerder nog: 'fake news', om alvast bij voorbaat elke twijfel weg te nemen over het te kiezen kamp.3

    "Onderwerpen die breed leven en voor polariserende meningen zorgen, worden door landen als Rusland gebruikt om de westerse democratie aan de kaak te stellen", aldus (d.d. 27 maart) een hoge militair. In haar artikel schrijft Stien Schoofs: “Via onze smartphones en sociale media is er kans op buitenlandse beïnvloeding. Daarvoor waarschuwde de Nationale Veiligheidsraad vandaag. Zeker in aanloop naar de verkiezingen vinden de federale regering en Staatsveiligheid het belangrijk om daar extra oplettend voor te zijn.”4

    Met andere woorden zal met het getwitter en het schrijfverkeer op de sociale media de vrije meningsuiting aan banden worden gelegd en veeleer zal het onmogelijk worden gemaakt dan verboden te worden: het tijdperk van de volstrekte onvrijheid of het “non posse peccare” wordt effectief ingeluid en zoals Heinrich Heine tweehonderd jaar geleden heeft gewaarschuwd zal deze hedendaagse libricide worden gevolgd door een even hedendaagse genocide.

    Het onvermijdelijke daarvan wordt nu helder: men krijgt het volk pas naar het front als wij niet alleen een uniform dragen maar als wij tevens uniform zijn en zoals iedereen kan vaststellen, voltrekken die twee zich onder strikte dwang. “De Belgische inlichtingendienst gaat extra monitoren op sociale media”.5 Immers, de vijand wakkert de polarisatie aan, zo menen de militairen, en “door die polarisatie groter te maken wordt de Belgische democratie aan de kaak gesteld en wordt het justitiesysteem nog meer in twijfel getrokken."6

    Staatsveiligheid poogt met andere woorden het vertrouwen van de bevolking in het Belgische gerecht te herstellen door de zaken zo voor te stellen alsof niet corruptie onder rechters en onder andere gezagsdragers verantwoordelijk is voor het feit dat de burgers hun overheid in vraag gaan stellen maar godbetert de Russen! (Tussen haakjes, valt nog op te merken dat ofschoon het Russische regime niet democratisch oogt, ook Poetin net als destijds Hitler democratisch werd verkozen - de communistische partij speelt al een hele poos de tweede viool.)

    Om je te weren tegen 'fake news' moet je kritisch zijn, aldus minister Annelies Verlinden en Staatsveiligheid treedt haar bij: “We moeten zeer assertief kunnen zeggen wat fake news is, dat wordt de uitdaging."7 Met andere woorden: “Luister alleen naar het officiële nieuws!” Eén nieuwsbron en één waarheid, jawel, u hoort het goed: een heus ministerie van waarheid! Waar hebben we dat nog gehoord? Maar 1984 geldt niet alleen met betrekking tot het Oostblok want ook daar klinkt eenzelfde refrein en aan beide zijden van het front wordt aldus het volk bewerkt, produceert men met die methode letterlijk honderden miljoenen frontsoldaten die dan elkaar met een gelijkaardig 'enthousiasme' gaan verminken en gaan uitmoorden.

    Dan nog maar een keer John Heartfield: ““Krieg und Leichen, die letzste Hoffnung der Reichen.”

    (J.B., 28 maart 2024)


    16-11-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe vormen van kunst zien het licht: "Vitraiku"

    "Vitraiku":

    https://www.bloggen.be/pierpont/archief.php?ID=3361363

    Zie ook: "Pictaiku":

    https://www.bloggen.be/pictaiku


    15-11-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kunstmatige intelligentie en de dood

     

     



    De kunstmatige intelligentie en de dood

    Kunstmatige intelligentie (K.I.) staat tegenover de intelligentie van levende wezens (mensen, dieren, planten) en wordt gedefinieerd als een nabootsing daarvan. Zoals men kon zeggen dat de elektrische trein (de echte of die van sinterklaas) de beweging van een levend wezen nabootst, zo kon men ook zeggen dat de drager van K.I. de menselijke intelligentie nabootst. Men kon dat zeggen want, niet onbelangrijk doch zeker niet altijd bij de definitie vermeld, is het feit dat die nabootsing niet gebeurt door de drager van de K.I. die immers een (dode) machine is (en ook niet als het om de nabootsing van de nabootsing gaat) maar door echte mensen. De elektrische trein zelf bootst niets of niemand na, het is zijn ontwerper die dat doet en, insgelijks, doet de drager van K.I. helemaal niets maar is die slechts de handpop van een menselijke speler.

    De mens ontwerpt een machine waarin hij eigenschappen legt die gelijken op menselijke eigenschappen: een machine die werkt alsof zij zichzelf verplaatst (of waarmee hij zichzelf kan verplaatsten als hij er gaat op zitten), een machine die werkt alsof zij rekent, alsof zij muziek ten gehore brengt, alsof zij zinnen vormt, alsof zij vragen beantwoordt. In geen van alle mogelijke gevallen doet de machine iets en daarom ook is het een machine: zij is niets anders dan een 'verlengstuk' van de mens, een werktuig.

    Ook belangrijk is dat intelligentie in wezen gelijk is aan aanpassingsvermogen, wat betekent dat een levende entiteit vereist is om die behoefte aan aanpassing te kunnen hebben en dat derhalve de fabricatie van K.I. vereist dat die behoefte wordt geveinsd. Om die reden is het begrip van 'technologische singulariteit' of dus de idee van een verzelfstandiging van die K.I. pure nonsens en zal het dat ook altijd blijven. Wat uiteraard niet wegneemt dat de schijn van zelfstandigheid zodanig kan toenemen dat zij intelligente mensen aardig beet kan nemen.

    Wat betreft haar onechtheid kan een machine op een keer door de mand vallen, wat een echte mens sowieso nooit kan overkomen maar om die reden plaatst de dood (van een echte mens) ons voor een onoplosbaar raadsel want daar lijkt hij door de mand te vallen.

    Het mysterie ontstaat waar wij ons ervan bewust worden dat degene die overlijdt, allerminst fictief was en dus ook nooit zomaar kan verdwijnen. Het onvermogen om met de overledene nog verder te communiceren, noopt ons ertoe om aan te nemen dat, ofschoon de menselijke communicatie in de materieel-energetische wereld plaatsheeft, de mens zelf zich in een heel ander gebied bevindt, precies zoals de muziek niet samenvalt met haar geluid en de taal zich zeer grondig onderscheidt van de tekens waarvan zij zich bedient.

    (J.B., 15 november 2025)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbeid

     

     



    Arbeid

    Arbeid is in de eerste plaats een recht, een heus mensenrecht, en wel omdat zijn werk aan een mens de gelegenheid geeft om zich maatschappelijk te valoriseren. Waar de werkgelegenheid, die de verantwoordelijkheid is van de regering, te wensen over laat, wordt dat mensenrecht geschonden en worden mensen geschonden.

    Maar een regering die zich aan de plicht onttrekt om werkgelegenheid voor iedereen te voorzien, probeert zich uit de slag te trekken door de verantwoordelijkheid daarvoor op de slachtoffers af te schuiven en in een maatschappij waarin het recht van de sterkste gaat heersen zodat een groeiend segment van de burgers niet dulden dat slachtoffers geholpen worden, kan zo'n regering op de koop toe nog rekenen op de steun van dat segment dat zich leep weet te wapenen met het vuur van de haat. Edoch, een samenleving die zich met deze gang van zaken kan verzoenen, is ten dode opgeschreven.

    Een tweede punt: arbeid en arbeid is twee. Arbeid adelt maar hij doet dat pas waar het gaat om werk waarin mensen tot hun recht kunnen komen en dat is niet het geval waar men gedoemd is om blijvend hetzij onder hetzij boven zijn mogelijkheden te presteren. Mensen met een diploma van geneesheer die veroordeeld worden om levenslang de kost te gaan verdienen als kaartjesknipper op de trein omdat het hen ongeacht hoe verhinderd wordt om het beroep uit te oefenen waarvoor zij hun leven lang studeren, zijn slachtoffers van ernstige mishandeling en hetzelfde geldt voor zieke mensen van wie geëist wordt dat zij fulltime presteren omdat er nu eenmaal banen onbemand blijven.

    In de twee gevallen is sprake van wantoestanden waarvoor niet de slachtoffers verantwoordelijk zijn maar degenen die de lakens uitdelen en meestal zijn dat onbekwame lieden omdat aan politici geen andere eisen worden gesteld dan dat zij verkozen worden door de massa. Studeren hoeft voor hen niet, als zij veel geld verdienen met huisjesmelkerij op de kap van sukkelaars, kunnen zij jan met de pet op café trakteren die er dan voor zorgt dat zij hun zitje nimmer moeten missen. En het is onnodig die toestanden te karikaturiseren want zij zijn dagelijkse kost.

    En niet alleen dagelijkse kost maar tevens hedendaagse toonbeelden, kijk maar naar wie heden het machtigste land ter wereld in hun macht hebben. Wie zonder scrupules vegeteert op een kapitalistisch systeem, wordt miljardair en heeft de politieke macht voor het rapen. Eenmaal aan het bewind is hem vrijwel alles geoorloofd en zo bestaat het dat een president-analfabeet de hele wereld inlepelt dat het niet nodig is om te leren lezen en schrijven: tot zijn verbazing moet men vaststellen dat die waanzin prompt geslikt wordt. De verkozene analfabeet veroorlooft zich om de les te spellen aan universiteitsprofessoren inzake medisch-wetenschappelijke perikelen, milieukwesties en rechtszaken. Hij hertekent de wereldkaart (die hij niet kent) naar wens en haalt zijn gelijk met alleen maar bedreigingen en bombardementen. Hij negeert de geschiedenis van eeuwen slavernij, discriminatie en racisme en doet dat simpelweg door van 'woke' een woord te maken dat bij de domme massa haat oproept.

    In een tijd waarin de journalistiek à volonté gecastreerd werd, is het voor malafide mediasterren simpel om dan olie op het vuur te gieten ten bate van nog maar eens een persoonlijk succesje ten koste van de waarheid die in tijden van oorlog altijd het eerste slachtoffer is.

    (J.B., 15 november 2025)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 8: Slot

     

     



    Verjaagd uit de tuin van Eden

    Aflevering 8: Slot

    Uiteraard is het verhaal over onze verbanning uit de tuin van Eden fictie maar het is een heel bijzondere vorm van fictie. Het is betekenisvol in die zin dat het een uitleg verschaft voor de vraag waarom wij moeten lijden en sterven. Een mens heeft er alle moeite mee om te aanvaarden dat het leven eindig is en niet altijd rozengeur en maneschijn.

    De eindigheid van het leven is een catastrofe omwille van de liefde maar anderzijds ware de liefde onmogelijk indien de dood niet bestond. Het leven is het gewicht dat men in de schaal moet kunnen leggen om de manifestatie van de liefde mogelijk te maken. Op die manier is de dood niet weg te denken uit een bestaan dat zijn trouw opnieuw bewijzen moet, wat het geval is waar de legende van de zondeval betekenisvol geacht wordt.

    In het andere geval (waar het zondevalverhaal geklasseerd wordt als inbeelding) verliest men niet alleen de plicht maar ook en vooral de mogelijkheid om zich te bewijzen, zodat men alle hoop moet laten varen op de echtheid van deze wereld waarin wij leven en waarin wij pas kunnen geloven mits wij de tastbare dingen als sleutels willen zien die ons toegang verlenen tot wat aan deze hun werkelijkheidswaarde geeft.

    (J.B., 15 november 2025)


    14-11-2025
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 7: “Die Wille zur Macht”

     

     



    Verjaagd uit de tuin van Eden

    Aflevering 7: “Der Wille zur Macht”

    Er zijn 12 miljoen Belgen onder wie 30.000 militairen: 1 op de 400 Belgen is soldaat. Er zijn 135 miljoen Russen waarvan 1 miljoen soldaten en dat is 1 soldaat per 135 Russen. Rekent men de 2 miljoen reservisten mee, dan telt Rusland 3 miljoen soldaten en dat maakt dan 1 soldaat per 35 Russen. In Oekraïne zijn naar schatting om en bij het miljoen Russische soldaten gesneuveld en dat is (de reservisten niet meegerekend) zowat het voltallige Russische leger. Rekent men de reservisten wél mee, dan werd nu 1 op de 3 Russische soldaten gedood en dat is 1 gesneuvelde per 135 Russen.

    Enorme verliezen, althans aan mensenlevens, want er wordt gezegd dat de Russen alle menselijke 'ballast' als kanonnenvlees naar het front sturen. Een winst dus vanuit het perspectief van de oorlogsmodus want het is beter boeren met een miljoen steuntrekkers minder. Dat was ook de redenering in het Derde Rijk, waarvan de hele boekhouding bewaard werd met daarin deze als 'winst' genoteerde massamoorden in de uitroeiingskampen, uitgerekend tot op 1 Reichsmark nauwkeurig.

    De verspilling van mensenlevens wordt een vanzelfsprekendheid waar mensen worden beschouwd als middelen om de economie in stand te houden in plaats van andersom, wat het geval is in een kapitalistisch systeem, en de oorlog is dan niets anders dan de logische voortzetting van die economie. Edoch, ook antikapitalistische of communistische systemen bezondigen zich aan dit euvel dat erin bestaat mensen ondergeschikt te maken aan de systemen die hen zouden moeten van dienst zijn. In het westen gaat het om de dictatuur van het kapitaal, in communistische staten zoals China gaat het om de dictatuur van het staatsbestel en in Rusland betreft het de dictatuur van de dictator - op zijn beurt geregeerd door oligarchen of dus andermaal het kapitaal.

    In de katholieke kerk gaat het om de dictatuur van het zogenaamde 'lichaam van Christus' waarvoor de kerk zich houdt en bij I.S. gaat het om de dictatuur van hun heilige geschriften. Telkens gaat het om de heerschappij over de mens van systemen die bedoeld waren om hem van dienst te zijn. En is dat niet de legende van de golem? Het ware horrorverhaal van het middel dat doel wordt, van de levende mens herleid tot gebruiksvoorwerp van levenloze zaken?

    Het verlies van zijn paradijs staat derhalve gelijk met een omkering van alle waarden: enerzijds de ontwaarding van het waardevolle en anderzijds de verheffing van het waardeloze. En in de praktijk ziet men dikwijls hoe het laatstgenoemde voorafgaat aan het eerstgenoemde.

    Het is “die Unwertung aller Werte”, de vervanging van de christelijke 'slavenmoraal' door het recht van de sterkste (de 'herenmoraal') van Friedrich Nietzsche, wiens 'Wille zur Macht' in krankzinnigheid eindigde. Precies zoals de wens om aan God gelijk te zijn, de ontevreden eerste mens uit het paradijs verbannen heeft en hem deed belanden in dit tranendal.

    (J.B., 14 november 2025)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 6: Als de stof baast over de geest

     

     



    Verjaagd uit de tuin van Eden

    Aflevering 6: Als de stof baast over de geest

    Indien de geest een product was van de hersenwerking, dan was de stof de leverancier van de geest en dan waren we niet ver meer af van de theorie dat alcohol sinds oudsher terecht 'geestrijke drank' wordt genoemd. Hallucinaties veroorzaakt door moederkoren waren dan niet langer ziekelijke afwijkingen in gevolge een vergiftiging met de genoemde schimmel maar daarentegen, zoals de adepten van een zekere superstitie het hebben willen, 'geestverruimende stoffen' die ons de toegang gaven tot nog onontgonnen paradijzen. Maar de consumptie van moederkoren of van nog andere drugs, pijnstillers en zogenaamde genotsmiddelen is een praktijk die de leugen verkapt dat geen geloof moet worden gehecht aan de vloek van de Schepper over de mens bij zijn verdrijving uit het paradijs: “In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.”1

    Wellicht houdt de vervloeking in dat het aardse leven gedoemd is om met leed bekleed te zijn totdat het sterft en dat elke poging om aan de genoemde straf te ontkomen (het weigeren van inspanningen en van leed middels luiheid, middels het gebruik van drugs of middels nog andere misdaden) zich zal wreken.

    Veel waarschijnlijker dan dat de stof de leverancier is van de geest, is de stelling dat de hersenen hun ontwikkeling te danken hebben aan de geest, zoals de spieren hun groei aan de training danken terwijl spieratrofie het trieste resultaat is van bewegingsarmoede.

    Indien de stof zijn ordening aan zichzelf te danken had, dan veroorzaakte de houtskool op het papier de tekening uit 1919 die de naam draagt "Jezus sterft aan het kruis". Maar niet de houtskool schiep de tekening maar wel de kunstenaar Albert Servaes, die op zijn beurt geïnspireerd werd door de kruisiging van een mens van vlees en bloed. Dat Servaes zijn kunst later ten dienste stelde van de politiek en meer bepaald van de waanzin van Adolf Hitler die zes miljoen onschuldige mensen van vlees en bloed vergaste, illustreert misschien een nog heel andere stelling. Het gaat om de stelling dat, zoals de houtskool het instrument is van de artiest, de artiest op zijn beurt, althans voor de duur van zijn scheppend werk, door muzen wordt bestuurd. Muzen maken de mens weliswaar gevoelig voor het Schone maar zij beschikken kennelijk niet over het monopolie voor het inspireren van de stervelingen. Volgens sommigen hebben zij te kampen met de concurrentie van demonen.

    De stof dankt zijn ordening niet aan zichzelf omdat wat dood is, niets tot stand kan brengen dat het dode overtreft: de stof dankt zijn ordening aan hetgeen het leven daarin doet ontkiemen en ook onderhoudt, zoals op zijn beurt het leven pas kan gedijen waar de geest, altijd in de vorm van het Goede, het Ware en het Schone, zijn gading krijgt.

    Waar dat laatste niet langer het geval is, wordt het leven ten prooi aan de ontbinding die kenmerkend is voor de dode stof. Geestelijke zaken zoals recht en respect gaan dan teloor, zodat alleen het recht van de sterkste, dat een andere benaming is voor de rechteloosheid, overschiet. De geest, en vervolgens het (door de geest gedragen) leven, worden ten prooi aan de dode stof, wat zich vertaalt in een realiteit waarin met het leven wordt gespeeld - waarin het leven wordt verspeeld. En zo bestaat het dat zich de jammerlijke taferelen herhalen uit de tijd van de nasleep van de Napoleontische oorlogen, zoals beschreven door de man die zijn volk leerde lezen. Napoleon, de massamoordenaar naar wie wereldwijd bonbons worden genoemd, likeuren, exquise eethuizen, lanen en pleinen en voor wie standbeelden werden opgericht, blijft kennelijk dienst doen als voorbeeld voor de nieuwe lichting grootheidswaanzinnigen die heden likkebaardend de wereld maar ook Moeder Aarde in de tang houden. Zowaar, andermaal, achten zij loting voor dienstplicht een eerlijk systeem om jonge mensen om te brengen!2

    (J.B., 14 november 2025)

    1Genesis 3:19. (Volgens de Statenvertaling).




    Foto

    Mijn favorieten
  • Over de begeerte
  • Isfahan en het sprookje van de kernbom
  • massa-executie verkapt als volksgezondheid
  • Adolf Hitler en extreemrechts
  • Democratie en mensenrechten
  • De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
  • Panopticum corona

  • Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    kerststal 2021


    Inhoud blog
  • "Over de productie van frontsoldaten" (de praxis)
  • Krieg und Leichen Een gesprek met Omsk Van Togenbirger (herhaling van de tekst van Hemelvaartsdag 2024)
  • “I want you for the US army!”
  • Oorlogspropaganda (herhaling tekst d.d. 30 maart 2022)
  • Ten oorlog! (7)
  • Ten oorlog! (6)
  • Ten oorlog! (5)
  • Ten oorlog! (4)
  • Ten oorlog! (3)
  • Ten oorlog! (2)
  • Ten oorlog! (1)
  • "Over de productie van frontsoldaten"
  • Haal de kinderliedjes uit de oude doos maar boven!
  • "9 juni 2024 en de frontsoldaten" (Herhaling van de tekst van 28 maart 2024)
  • Nieuwe vormen van kunst zien het licht: "Vitraiku"
  • De kunstmatige intelligentie en de dood
  • Arbeid
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 8: Slot
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 7: “Die Wille zur Macht”
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 6: Als de stof baast over de geest
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 5: Russische roulette
  • Charlie Chaplin, The great dictator (1940) fragment
  • Charlie Chaplin, The great dictator (1940)
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 4: Het achterlaten van het lichaam
  • Is er leven na de dood (JB 2006-2014)
  • Intussen 11 jaar geleden: "Een Nobelprijswinnaar voor de Vrede over de gebeurlijke wieg van W.O.III"
  • Intussen 11 jaar geleden: "Een Nobelprijswinnaar voor de Vrede over de gebeurlijke wieg van W.O.III"
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 3: Door het oog van de naald
  • Het grote interview met Omsk Van Togenbirger en andere verhalen over de totalitaire wereld
  • Van libricide naar genocide:
  • Het nationalisme en de dood
  • Intussen 11 jaar geleden: "Europa aan het spit"
  • Verjaagd uit de tuin van Eden - Aflevering 2: Het paradijs achter slot en grendel
  • Verjaagd uit de tuin van Eden
  • De demiurg in de Timaeus van Plato - Aflevering 2: Het levende heelal
  • De demiurg in de Timaeus van Plato - Aflevering 1: Het tijdperk voor de laatste zondvloed
  • De Openbaring van Petrus, de demiurg en de dood
  • De tijd en het leven
  • Over voorbeelden en navolgers
  • Kate Bush en de oorlog
  • Kate Bush en Wilhelm Reich
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 12: Wilhelm Reich
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 11: Charles S. Pierce en Nikola Tesla
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 10: Bewustzijn
  • E. A. Poe: Eureka
  • Eureka (Poe)
  • e a poe, de raaf
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 9: De visionaire Poe
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 8: Big Bang?
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 7: Het bewustzijn en de mystiek
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 6: “Mathematische kunstgrepen”
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 5: De zwaartekracht en het vliegen
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 4: Einstein en de parapsychologie
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens - Aflevering 3: “Albert Einstein en de relativiteitstheorie”
  • Als in een wazige spiegel Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens1 - Aflevering 2: “Het caleidoscopisch wereldruim”
  • Als in een wazige spiegel - Enkele bedenkingen bij de nieuwste publicatie van Ludo Noens1 - Aflevering 1: Inleidend
  • Pas Verschenen: Ludo Noens, "Als in een wazige spiegel" - achterflap
  • Pas Verschenen: Ludo Noens, "Als in een wazige spiegel":
  • Neokolonialisme, geld, slavernij en oorlog - Aflevering 3: Burgeroorlogen en voorrechten
  • Neokolonialisme, geld, slavernij en oorlog - Aflevering 2: Columbus, Bolívar, Marx en Trump
  • Neokolonialisme, geld, slavernij en oorlog - Aflevering 1: De bagatellisering van het leven
  • Wat heeft Trump te zoeken in Venezuela?
  • Communisten, fascisten, nationalisten en Huzaren
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 7: Zo vernielt de rechtse politiek de samenleving
  • -
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 6: De pensioenen zijn wél betaalbaar
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 5: De gepensioneerden betalen de bommen
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 4: Vervalsing van gegevens
  • De droeve boodschap
  • Over feiten en feiten
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 3: De alternatieve werkelijkheid die vrouwen uitsluit
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 2: De pensioendiefstal
  • De oude dag: worden de pensioenen onbetaalbaar? - Aflevering 1: De eerste leugen -
  • De rede verliest terrein - Aflevering 5: Meten met mate
  • De rede verliest terrein - Aflevering 4: Rationaliteit versus humaniteit
  • De rede verliest terrein - Aflevering 3: Ontmaskering
  • De rede verliest terrein - Aflevering 2: De verklaringen en het onverklaarbare
  • Het lezen waard m.b.t. het tijdperk van de leugen:
  • https://www.bloggen.be/tisallemaiet/
  • De rede verliest terrein - In tijden van leugen is de vrede het eerste slachtoffer
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 10: Corruptie, de ultieme norm
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 9: Voorrechten, burgeroorlogen en oorlogen
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 8: Leven onder normloosheid
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 7: Over 'policor'
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 6: De nieuwe norm is willekeur
  • Libricide in de VS
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 5: “Der Wille zum System ist ein Mangel an Rechtschaffenheit”
  • De goede deur
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 4: “Die Öffentlichkeit verdunkelt alles”
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 3: De norm en de dictatuur van 'das Man'
  • Het lezen waard: MO*-reportage: ‘Het lijkt wel alsof homofobie een nationale trots is’ (Len Buggenhout 26 september 2025)
  • Robotisering en de druk van de norm - Aflevering 2: Kerberos
  • Robotisering en de druk van de norm
  • Als de vos de passie preekt
  • De ultieme oorlogspartijen
  • Waanzinnigen aan de macht
  • Vandaag in Sri Lanka in de krant over Trump:
  • Het Kerstekind en het badwater - Aflevering 4: het Kerstekind en koffie
  • Het Kerstekind en het badwater Aflevering 3: Puur badwater
  • Het Kerstekind en het badwater - Aflevering 2: Ambivalent christendom
  • Het Kerstekind en het badwater - Aflevering 1: Het begin
  • Niets nieuws
  • Waarom politiek rechts verwerpelijk is - Aflevering 4: “Ben ik dan mijn broeders hoeder?”
  • De Verenigde Staten van Amerika - Een zeer summiere historiek & Het antwoord van Seattle - tekst d.d. 2012 - herhaling
  • Waarom politiek rechts verwerpelijk is - Aflevering 3: willekeur onder de mom van vrijheid
  • Waarom politiek rechts verwerpelijk is - Aflevering 2: De leugens van mammon
  • Waarom politiek rechts verwerpelijk is
  • Adagio
  • De polarisering escaleert
  • Geen nepnieuws en geen pseudowetenschap
  • Macho's en kernwapens
  • Verdeeldheid
  • Over wetenschappelijkheid en vrijheid
  • Over de dood en de wereld
  • De Onzichtbare Hand of een Nieuwe Wereldorde?
  • Respectloosheid
  • Omsk Van Togenbirger spreekt
  • Rituelen
  • Over de begeerte - Aflevering 8. De droom van een schaduw
  • Over de begeerte - Aflevering 7. De nachtmerrie
  • Over de begeerte - Aflevering 6. De duisternis der Verlichting
  • Over de begeerte - Aflevering 5. Het spook
  • Over de begeerte - Aflevering 4. Droom en werkelijkheid
  • Over de begeerte - Aflevering 3. Aldus voltrekt het zich
  • Over de begeerte - Aflevering 2. De liefde en de dood
  • Over de begeerte
  • Genocide... en geheel apert! - Over een zorgwekkende evolutie
  • https://www.de-lage-landen.com/article/de-sterk-oprukkende-online-cancelcultuur-leidt-bewust-en-onbewust-tot-zelfcensuur/
  • P. Glass, Einstein on the beach
  • Eschatologie, machiavellisme en barbarij
  • Hirosima
  • De ontsnapping
  • ANGELO BRANDUARDI: DONNA TI VOGLIO CANTARE
  • Vier vliegen in één klap - Een kort gesprek met Omsk Van Togenbirger
  • Achter-de-coulissen
  • Homofobie - Aflevering 4. Opkuisen
  • Homofobie - Aflevering 3. Werkkampen en onderbetaalde jobs
  • Moorsoldatenlied
  • Homofobie - Aflevering 2. Homofobie in den duik
  • Homofobie
  • Het feest en de dood
  • Achter de coulissen - Aflevering 4. Slechte acteurs
  • Achter de coulissen - Aflevering 3. De beleggers met hun 'defensie'
  • Achter de coulissen - Aflevering 2. Van pandemie naar panmilitarisme
  • Achter de coulissen
  • Gesprekken met Omsk Van Togenbirger over de dood - Vierde gesprek
  • Gesprekken met Omsk Van Togenbirger over de dood - Derde gesprek
  • Gesprekken met Omsk Van Togenbirger over de dood - Tweede gesprek
  • Oorlogsmodus - Aflevering 15: Barbarij en banalisering
  • Gesprekken met Omsk Van Togenbirger over de dood - Eerste gesprek
  • Oorlogsmodus - Aflevering 14: Brutaliteit
  • Gorecki symf 3
  • Oorlogsmodus - Aflevering 13: De massa-dictatuur en de oorlog
  • Oorlogsmodus - Aflevering 12: Paternalisme en dictatuur
  • Cryptofascisme
  • Oorlogsmodus - Aflevering 11: Oorlog en erotiek
  • Oorlogsmodus - Aflevering 10: De 'Wereldbeheerscher' en zijn genocides
  • Oorlogsmodus - Aflevering 9: De verachting voor het leven
  • Oorlogsmodus - Aflevering 8: “Zorg voor water, een zaklamp, een radio op batterijen en van die dingen...”
  • Oorlogsmodus - Aflevering 7: De opperbevelhebber beveelt: “We love you God and we love our great military, protect them!”
  • Oorlogsmodus - Aflevering 6: De verkoop van de ziel aan de duivel
  • Oorlogsmodus - Aflevering 5: “Gij zult niemand vader noemen"
  • Oorlogsmodus - Aflevering 4: De verzoeking
  • Oorlogsmodus - Aflevering 3: De openbaring bij de aanvang van de derde oorlog
  • Oorlogsmodus - Aflevering 2: van mens naar massa
  • Oorlogsmodus
  • Wij waren (muziekvideo)
  • Genghis Kahn en Donald Duck - Een interview met Omsk Van Togenbirger
  • Kijk 'Noam Chomsky - Is Iran a Threat?' op YouTube
  • Isfahan of het sprookje van de kernbom
  • Het beest uit de Apocalyps
  • Noam Chomsky en Iran
  • Markies de Sade
  • Huizinga over “Het spel van de wereld”
  • Huizinga over “Het geestelijk lijden van onzen tijd”
  • https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/pink-triangles/2023/pink-triangles/
  • De verkoop van oorlogen aan het volk: desinformatie en nepbeelden
  • Sibo Rugwiza Kanobana: "Lumumba's Droom"
  • minister-van-staat-etienne-davignon-mogelijk-vervolgd-voor-betrokkenheid-bij-moord-op-lumumba
  • Adam Hochschild: De plundering van de Congo en de genocide van 1890 tot 1910
  • CONGO : de Lumumba à Mobutu, quel est le rôle de la Belgique ?
  • Zinzen, de tanden van Lumumba en de VRT-Congoberichtgeving:
  • Opinie - Ludo De Witte Wanneer Etienne Davignon de geschiedenis van Congo herschrijft:
  • Getuigenis - Ludo De Witte Ludo De Witte: De bittere erfenis van de Lumumbacommissie, 2002-2022:
  • Hannah Arendt: Over geweld - Aflevering 4.
  • Een godsdienstoorlog of toch niet?
  • Hannah Arendt: Over geweld - Aflevering 3.
  • Hannah Arendt: Over geweld - Aflevering 2
  • Over het jodendom (J.B., november 2023)
  • Oorlog en angst
  • Over het jodendom
  • Israël, een beknopte geschiedenis:
  • Hannah Arendt: Over geweld
  • isphahan20122023
  • Over de aanval van 19 april 2024 van Israël op Iran:
  • Een imperium is een ziektesymptoom
  • De Grote Burgeroorlog
  • De val van het rijke Noorden
  • Martelaarschap
  • verschijnt binnenkort


    Archief per jaar
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2015
  • 2013
  • 2010
  • 2001
  • 2000
  • 1990
  • 1984


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!