“De verzelfstandiging van Vlaanderen stuit op allerhande grote belangen die in dit land aan de macht zijn en die macht niet vrijwillig zullen prijsgeven.”
De herwonnen arrogantie van de traditionele partijen
Karel De Gucht en slechte manieren
20-11-2012
Carl Devos: Een groot deel van de Wetstraat is bang van de N-VA
Carl Devos, UGent
"Een groot deel van de Wetstraat is bang van
de N-VA
"Als de electorale opmars van de N-VA in
2014 voortgaat, kan dat voor nog meer politieke opschudding zorgen"
Het voorbije weekend verscheen een
interessante opiniebijdrage van Carl Devos, Politicoloog UGent, in De Standaard,
over het huidige politieke reilen en zeilen.
Enkele citaten:
Di Rupo I is sterker, beter dan ze lijkt,
maar (voorlopig) niet goed genoeg. De kracht van het regeren die tegenover die
van de verandering moet staan, overtuigt niet. Het gedwongen tripartiete
verstandshuwelijk kan geen gemeenschappelijk enthousiasmerend project bedenken.
Is de manier waarop wij besturen, met een
politiek en sociaal-economisch model dat volgestouwd is met veto's en
overlegrondes, wel nog geschikt om gezwind te reageren in deze heel
ingewikkelde wereld? Moet onze politiek niet lean and mean zijn? Sneller? Meer
uitgesproken keuzes maken? Minder afgevlakt? Minder gezever'?
De aanpak van Dexia, of het uitblijven van
fundamentele oplossingen voor pakweg de pensioenen, mobiliteit, justitie of de
fiscus, ondermijnen het vertrouwen in ons politiek bestel, waarmee de klassieke
partijen zo onlosmakelijk verbonden zijn.
Het verlangen naar een verlosser die het
roer radicaal omgooit is groot. Veel van die geloofsovertuigingen willen
verschillende kanten uit, ze vinden elkaar in de nood aan verandering.
De post-2010 N-VA, veel zelfzekerder dan
die van voor 2010, biedt nu een alternatieve politieke methode aan. Zoals De
Wever momenteel illustreert in Antwerpen, de eerste echte lakmoesproef voor
zijn kracht van verandering. Hij speelt het spel van de compromisvorming veel
harder. Hij schuwt de polarisering niet en laat veel minder ruimte tussen het
vergelijk en zijn eigen programma dan traditionele partijen.
De N-VA zelf haalde op eigen kracht in 2003
in slechts één kieskring de kiesdrempel, in 2007 was ze volgens onderzoek van
de KU Leuven goed voor 2 procent van de kiezers. In 2009 was dat al 11 procent
meer, in 2010 werd ze de grootste partij van het land. Een ongeziene electorale
opmars. Als die zich voortzet over ruim anderhalf jaar, kan de crisis die door
het politieke bedrijf trekt wel eens voor nog grotere opschudding zorgen
Sinds 2010, versterkt door de verkiezingen
van 2012, domineert de N-VA het denken en doen van de Wetstraat. Zonder de N-VA
was een begrotingsakkoord wellicht al 12 scenario's geleden gevonden. De N-VA
is niet de eerste succesvolle uitdager van het politieke systeem bij de
regionale verkiezingen van 2004 haalde het Vlaams Blok ruim 24 procent maar
nog nooit was die zo sterk en bedreigend.
De regering-Di Rupo wordt verweten dat ze
niet slaagt in wat ze onmogelijk kan: dat allemaal fundamenteel omkeren. Herman
Van Rompuy (CD&V) kon het onmachtig niets doen van zijn regering poëtisch
nog verheffen tot rustige vastheid', de koorddansers van Di Rupo komen daar
niet mee weg.
Tussen 2007 en 2014 zal er nooit politieke
rust die naam waardig geweest zijn. Dat veroorzaakt veel stress en onrust. De
economische crisis maakt het Di Rupo I extra moeilijk, maar net in die barre
tijden kunnen de mannen zich van de jongens onderscheiden, kan getoond worden
hoe het consensusmodel de toekomst hoopvol maakt. Dat lukt maar niet. Velen
stellen zich dan ook de vraag: kunnen deze klassieke partijen het eigenlijk wel
nog? Redden we het nog met hun compromissen?
Dat nogal wat kiezers denken dat alleen de
N-VA verandering en perspectief kan bieden, heeft veel te maken met het
defaitisme en het onvermogen van de traditionele sterkhouders van de pax
politica. Zij moeten dringend het geweer van schouder veranderen.