Bonn 1770 –Wenen 1827 Duits componist, behoort tot de meest bewonderde componisten uit de westerse muziekgeschiedenis.Uitgaande van de Weense klassieke traditie ontwikkelde hij geleidelijk een individuele stijl, waarmee hij de voorbode werd van de romantiek. Hij heeft in de 19de eeuw een zeer grote invloed uitgeoefend.
____________________________
Mozart
Salzburg 1756 – Wenen 1791
Oostenrijks componist, geldt als een van de grootste fenomenen uit de muziekgeschiedenis. Zoon van Leopold Mozart en Anna Maria Pertl (1720–1778), toonde al zeer vroeg een grote muzikale aanleg, die vanaf 1760 door zijn vader werd ontwikkeld.
____________________________
Chopin
Frédéric François (Pools: Fryderyk Franciszek) Zelazowa Wola, bij Warschau, 1810 – Parijs 1849
Pools componist en pianist Chopin was de zoon van een Franse vader en een Poolse moeder.
Schreef vrijwel uitsluitend pianomuziek, waarin elegante, expressieve melodieën. Experimentele harmonieën en vrije vormen worden gecombineerd met een briljante pianotechniek. Zijn werk vormt het hoogtepunt van de romantische pianomuziek en is excellent voor het instrument geschreven. Het vormt een persoonlijke synthese van Pools-traditionele en West-Europese klassieke elementen. Aanvankelijk trad hij op als concertpianist. Later echter trok hij zich steeds meer uit de openbaarheid terug en concentreerde hij zich op het lesgeven.
____________________________
Mensen kun je vergelijken met muzieknoten . Als ze eenmaal op elkaar zijn afgestemd , vormen ze een prachtig orkest. Deze mooie tekst schreef Amouretje in mijn gastenboek.
Niet te geloven dat Alanis Morisette pas 33 is. Het succes van Jagged Little Pill, een van de best verkochte cd's aller tijden, dateert alweer van de vorige eeuw, en sindsdien heeft ze weinig meer gedaan dan die plaat opnieuw opnemen met andere nummers. En één enkele keer zelfs met dezelfde.
Op Flavors of Entanglement verrijkt ze haar geluid met oosterse invloeden en elektronica. Dat is deels de verdienste van producer Guy Sigsworth, die eerder ook al de carrières van Björk en Madonna weer op het goede spoor zette. Nummers als 'Straitjacket' en vooral 'Versions of Violence' geven aan dat de muzikale metamorfose bij momenten vrij radicaal is, maar inhoudelijk draait ze als vanouds haar ziel binnenstebuiten.
Ze zingt over de machtsverhoudingen binnen relaties, heeft het over het stuklopen van haar huwelijk en stopt de songs zo tjokvol tekst dat het een half wonder is dat er keer op keer toch een fraaie melodie uit openbloeit. En ook wanneer de toon wat intiemer is, zoals in de pianoballad 'Not as We', maakt ze indruk, geeft ze aan dat ze meer dan één troef in haar mouw heeft zitten. 'In Praise of the Vulnerable Man' combineert Indiase strijkers met pure pop en op 'Giggling Again with No Reason', over de herwonnen joie de vivre na de echtelijke breuk, klinkt ze vrijwel onherkenbaar en laat de zangeres zich van haar lichtvoetigste kant zien.
Wie Alanis liever in haar vertrouwde biotoop hoort, zal met potige rocksongs als 'Citizen of the Planet' en de uitstekende single 'Underneath' evenmin teleurgesteld zijn. Op Flavors of Entanglement klinkt Alanis Morissette niet alleen als een herboren vrouw maar ook als een herboren artieste. Haar meest gevarieerde plaat tot nog toe. En zeker een van haar beste. (Maverick/Warner) (Bart Steenhaut) (****)