Ik ben Anne, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Annebelleke.
Ik ben een vrouw en woon in Zwijnaarde (Gent) en mijn beroep is Kinderverzorgster.
Ik ben geboren op 18/12/1960 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Beren maken,Borduren en handwerk,verzamelen van Torck & Swan .
Mijn grootste hobby is Berenmaken. Maar daarnaast borduur ik graag en maak graag handwerken,daarvoor ga ik elke week naar de les.
Ook heb ik een grote interesse in Torck en Swan(Kinderwagen Fabrieken),dit door mijn beide grootouders.
Met katoengaren heb ik enkele gekleurde geldbeugeltjes gehaakt.... Deze zal ik jullie tijdens de beurs te BRUGGE op 4 en 5 augustus kunnen tonen. Hier enkele foto's als voorsmaakje Berenknuffels Annebelleke
Ik heb een nieuwe creatie : borduren in Stichery en afwerken met leuke patchworck stof ; daarmee heb ik een omslag gemaakt voor een schriftje of boekje ! Zowel de berentekening als het werkje zijn eigen creaties. Het is gemakkelijk om te maken.... Ik heb pakketjes ervan en zal die op de beurs te Brugge meebrengen. Hier zien jullie al hoe ze eruit zien... veel plezier ermee Berenknuffels Annebelleke
Op een dag ontmoet de familie Brown een beer op
het station. Zij besluiten hem naar het station - Paddington - te noemen en
nemen hem liefdevol op in het gezin. Al gauw ontdekt de familie Brown dat
Paddington een heel bijzondere beer is. In bad gaan, boodschappen doen en naar
het strand: alles gaat anders nu ze Paddington in huis hebben. 'Een beer genaamd
Paddington' bevat 8 avonturen van het slimme beertje
Paddington.
Mijn Paddington
Beertje samen met zijn zakje ongeveer een 16 cm
groot
Toen ik in een antiekwinkel rondsnuffelde zag ik een beer recht naar mij kijken.... een STEIFF BEER :ZOTTY. Deze beren zijn gekenmerkt door het open mondje. Jammer genoeg had het niet meer het knoopje in zijn oor MAAR IK KON HEM NIET MEER WEERSTAAN..
Tijdens het weekend in het STEIFF MUSEUM Giengen (Duitsland) heb ik mij in de winkelhal twee beren aangekocht:
- De Steiff Beer van 2011(donker beertje) Die is maar te verkrijgen in het museum. Het leuke van deze beer is dat we ze zien maken heb ter plaatse zelf.
- Beertje original : een replica van in 1909 (licht bruin beertje)
Hier vinden jullie enkele foto's Berenknuffels Annebelleke
In het weekend van 11 november ben ik samen met mijn beste berenvriendinnen op droomuitstap geweest naar Duitsland in Giengen. Wij hebben er ZO van genoten en we hebben nu nog MEER respect gekregen voor Margarete Steiff ! We hebben zowel het museum als haar geboortehuis mogen bezoeken.
Wat en wie is STEIFF ? : Geschiedenis
Het bedrijf werd in 1880 opgericht door Margarete Steiff. Omdat Margarete Steiff kinderloos stierf, nam een neef van haar, Richard Steiff, in 1909 de fabriek over.
Hét kenmerk van Steiff producten is het metalen knopje in het oor van het speelgoed. Daarnaast heeft elk Steiff-dier een schildje op de borst. De slogan van Steiff is dan ook "Knopf im Ohr". Echte Steiff-kenners kunnen aan de vorm van de knop zien uit welke tijd het Steiff-dier komt, omdat de knop in de loop der tijd sterk veranderd is. De knop is vanaf 1904 op elke Steiff-beest te vinden, het schildje al vanaf 1897.
Steiff wordt gezien als de uitvinder van de teddybeer. De eerste teddybeer werd gemaakt door Richard Steiff in 1902. De hoge prijs van het speelgoed zou er echter later voor zorgen dat Steiff met een dalende winst te maken kreeg, en daarom is een deel van de productie toen naar China verhuisd. Ondanks de hoge prijs gaan de zaken nu echter weer goed, daar een Steiff teddybeer als de "Rolls Royce" onder de teddyberen geldt.
Meer over de geschiedenis van Steiff
Het begon allemaal met de geboorte van Margarete Steiff, in Giengen, een klein stadje aan de Brenz rivier in Zuid-Duitsland in 1847. Margarete was doordat ze op tweejarige leeftijd polio had gekregen voorgoed aangewezen op een rolstoel. Toch ging ze naar school als ieder ander kind. Hierna nam ze naai- en coupeuselessen om zich voor te bereiden op een toekomstige carrière. Ze leerde het vak zo goed dat ze zich ook ging inzetten voor het opleiden van anderen. Het geld wat ze verdiende spaarde ze vlijtig op om een echte naaimachine te kunnen kopen. Het was de eerste naaimachine die het stadje Giengen binnenkwam.
In eerste instantie gebruikte Margarete de machine om kleding te maken voor vrienden en familie. Toen ze 25 jaar was had ze al een aardig inkomen door mode te ontwerpen en te maken. In 1879 kreeg ze van een neef, de zwager van een grote wol- en stofleverancier in Giengen, het advies een eigen atelier te beginnen. Al snel waren er voldoende klanten voor haar jassen, jurken en andere kleding.
In december 1879 zag Margarete in het blad "ModeWelt" een patroon van een speelgoed-olifantje. Het leek haar een leuk idee dit te maken als geschenk voor diverse vrienden, bekenden en relaties. Ze vond het zo leuk om de dieren te maken dat er spoedig een beer, een poedel, een aapje en een ezeltje volgden.
In de prijslijst van 1883 kregen de dieren op de laatste pagina zelfs een plaatsje, als toevoeging aan haar leveringsprogramma. Officieel verscheen in 1892 de allereerste "zachte gevulde beer voor kleine kinderen" in haar prijslijst.
In 1893 had Margarete vier vaste medewerkers en tien oproepkrachten en haalde ze een omzet van 12.000 DM in kleding en 28.000 DM in de speelgoeddieren. Een hele prestatie voor een meisje dat haar leven lang al in een rolstoel zat.
De eerste beren
Op de in die tijd gerenommeerde voorjaarsbeurs te Leipzig in 1894 stond de eerste stand van Steiff. Fritz's Steiff's zoon Richard kwam terug met een goedgevulde orderportefeuille. Richard, die kunst studeerde, ging zijn tante Margarete helpen met het ontwerp van de speelgoeddieren. In 1902 kwam hij met een serie tekeningen van o.a. beren en apen terug uit de Dierentuin van Stuttgart. Door deze ontwerpen kregen de Steiff dieren meer en meer belangstelling, zelfs uit Amerika. Op de Leipziger voorjaarsbeurs kwam op de laatste beursdag, toen de Steiff medewerkers de houten kratten uit elkaar aan het slaan waren, een koper uit New York - Herman Berg- van de firma Geo Borgfeldt & Co. De heer Berg klaagde tegen de Steiff medewerkers dat er zo weinig nieuws op de beurs was. De Steiff medewerkers toonde hem het zojuist verschenen beren-paartje. De heer Berg zag een gat in de markt in Amerika en bestelde direct 3000 stuks.
Geen enkele van deze beren-paartjes is nog "in leven", zelfs niet in het Steiff Museum, de enige tastbare herinnering aan deze beertjes is een vage foto in een catalogus uit het jaar 1904. Het volgende jaar, ging Richard Steiff zelf naar Amerika en stond op de Wereldtentoonstellingin St. Louis waarvan hij terug kwam met dikgevulde orderboeken. Steiff kreeg méér en méér bekendheid en kreeg gouden medailles voor het bedrijf en de prestigieuze "Grand Prix Award". Aan het eind van 1904 had Steiff 12000 berenpaartjes verkocht.
De knop in 't oor
Tot 1900 had Steiff een kartonnen kaartje met een olifantje met een S-vormige slurf als bedrijfslogo. Margarete zat echter steeds vaker te denken aan een definitief en niet verwijderbaar teken om haar dieren te onderscheiden van de vele namaakdieren die op de markt kwamen. Haar oplossing was een metalen knoopje in het linkeroor van haar dieren, na enige dieren te hebben verkocht met een glad knopje liet zij knopjes maken met het Steiff-logo erin. Dit werd het ongewone, doch exclusieve handelsmerk van de Steiff fabrieken. Door de patentwetgeving in die tijd werd niet het knopje maar de tekst "Knop in het oor" of officieel "Knopf in Ohr" het beschermde handelsmerk voor Steiff.
Sinds deze tijd tot op de dag van vandaag is "de knoop in het oor" hét handelsmerk van Steiff. De Steiff fabriek maakt ook vele honderden andere dieren.
Museum
In juni 2005 werd het museum Die Welt von Steiff (De wereld van Steiff) geopend. Het museum laat de historie van het bedrijf zien. Het museum is gevestigd in een futuristisch gebouw, waarin de teddybeer centraal staat. Het museum ligt aan de A7.
BERENBEURS...DANKWOORD namens NIESJE WOLTER van BEMMEL
Hartelijk dank! Namens Niesje Wolters van Bemmel en de deelnemers in Gent op 17 en 18 september aan de duizenden nieuwe en bestaande bezoekers die de poppen en berenbeurs in Flanders Expo tot een succes hebben gemaakt.
EEN MAGISCHE BEURS TE GENT
De internationale poppen- en berenbeurs in Flanders Expo te Gent was een primeur
als beurs binnen een beurs. Méér nog, als trotse inwoonster van de derde mooiste stad ter wereld volgens National Geographic, kon ik mij als berenmaakster geen betere locatie verzinnen. Vanaf mijn prille jeugd was de internationale jaarbeurs een evenement dat nu onder de naam 'accenta' uitgegroeid is tot een kanjer van wereldformaat met ditmaal Saoedi-Arabië als gastland. Het was dus een enorme uitdaging om hier in Hal 4 een betovering te creëren. Met behulp van mijn beertje MERLINO lukte het vrij aardig om met zijn toverstokje op een draaischijf in een omtrek van 360° deze fantastische klus te klaren. Alzo werden niet alleen de trouwe bezoekers van poppen- en berenbeurzen maar ook de jaarbeursbezoekers quasi magnetisch aangetrokken.
Organisatorisch verliep alles heel vlot, waarvoor oprechte dank. Samen met dit ruimtelijke kader kende deze beurs een onvergetelijke meerwaarde, bijna een vierde dimensie. Grote belangstelling en bewondering was vooral het pluspunt voor propaganda in het algemeen bij de nieuwe bezoekers, waarvan wellicht sommigen het virus al te pakken kregen. Zoiets doet deugd als je ziet dat ook de jeugd met vernieuwd enthousiasme aanwezig was evenals het exotisch publiek van onze multiculturelemaatschappij. Hoe dan ook is dit een beurs van 5 sterren voor alle poppen- en berenmakers maar in het bijzonder de beurs van mijn dromen, een magische beurs in mijn thuishaven Gent, een beurs om nooit meer te vergeten.
Tijdens de internationale jaarbeurs " accenta" te Gent was ik in hal 4 te vinden met mijn berenstand. Ditmaal met 1meter uitbreiding in lengte om in volle glorie te exposeren zodat alles opperbest zijn plaats kon innemen. De mensen die mijn beren bekeken waren steeds vol lof en er verscheen spontaan een lach op hun gezicht! Daarvoor alleen zou je het doen !
Ik wil iedereen bedanken voor het bezoekje en degene die niet konden komen kunnen hieronder de sfeer wat opsnuiven.