De meeste mensen hebben een verkeerd beeld van heksen. Iedereen kent de verhalen wel van de oude lelijke vrouwtjes met puntneuzen, die s'avonds op hun bezem een rondje vliegen en als je niet oppast je veranderen in een kikker. Een leuk sprookje, maar het is alleen maar fantasie. Heksen zijn gewone mensen die je bijna elke dag tegenkomt.
Overal!
Zelfs in je eigen familie kan een Heks zitten! Heksen aanhangen een natuurreligie, de Wicca. Wicca betekent "de wijze" Het is het pad van de liefde, magie en licht. De religie heeft het de bedoeling de mensen dichter bij de krachten van de natuur te brengen. Een kenmerk van Wicca zijn twee dingen: De wil in harmonie met de natuur te leven en de onafhankelijkheid.
De belangrijkste regel in de Wicca is:
Zolang je er anderen geen kwaad mee doet, doe wat je wil.
Heksen geloven niet in God, zoals in sommige andere geloven, maar in de Godin en haar gezel, de God. De Godin vertegenwoordigt de Aarde en de Maan. Ze wordt gezien als de Godin met drie kanten: Maagd, Moeder en Wijze Oude Vrouw. De God vertegenwoordigt de Zon en de Vruchten der Aarde. Hij is de Jager Van Het Bos oftewel de Groene Man.
Er zijn Solitaire heksen (heksen die alleen werken) en heksen die in een Coven werken. Het is niet zo dat je zo even snel lid kan worden van een Coven, en er zal ook niemand aan je vragen om lid te worden, dit moet je zelf willen en te spraken brengen. Er zijn vaak strenge eisen en er gaat een leerproces van één jaar en één dag vooraf. Heksen in een coven moeten elkaar namelijk volledig kunnen vertrouwen, respecteren en ze moeten ook nog eens samen over weg kunnen. Er zijn namelijk geen vaste regels voor de Wicca. Er zijn heksen die geen vlees eten, maar er zijn er ook die wel een biefstukje lussen. Er zijn zo nog velen verschillen. Ze hebben ieder een eigen "Book of Shadows" waarin ze hun spells, spreuken, rituelen, etc. in opschrijven.
Een belangrijk onderdeel van Wicca is MAGIE.
Bij magie denken veel mensen aan een toverstaf, een floep en je woont in een paleis. Zo is het natuurlijk niet. Dat zie je alleen in sprookjes. Magie is de kracht van je eigen wil. De kracht om een wens in vervulling te laten gaan. Het is dan niet zo dat je na het uitvoeren van je rituelen meteen je antwoord te wens hebt vervult. Het zal komen op de normale manier. Bijvoorbeeld je zit wat krap bij kas. De volgende dag komt iemand je vragen of je wat wilt verdienen door een klusje dat je op moet knappen. De kracht van je wil kan je trainen door veel te mediteren, visualeren en jezelf te leren kennen. Magie is niet gevaarlijk, maar toch even een waarschuwing: Wat je voor een ander wenst, komt drie keer zo erg terug op jou!
Wicca's geloven in Magie. Wat magie is, is moeilijk te beschrijven. Sommigen beschrijven het als het naar believen kunnen veranderen van je bewustzijnstoestand anderen beschrijven het als veranderingen bewerkstelligen met de kracht van de geest. Voor beide theoriën is iets te zeggen. Om magie te kunnen werken is als eerste een bewustzijnsverandering nodig, van je normale bewustzijn moet je in je 'onderbewustzijn' terecht komen, want dit deel van je bewustzijn weet nog hoe energie gebruikt wordt om verandering te bewerkstelligen. Om dit te bereiken zijn verschillende mogelijkheden. Een voorbeeld hiervan is visualisatie, een vorm van meditatie waarbij je je bepaalde veranderingen voorstelt. Het doel is dat het onderbewuste de energieën gebruikt om de verandering tot stand te brengen. Een andere mogelijkheid is en ritueel. Dit kan bestaan uit zang, dans, spel of een strak opgezet 'magisch ritueel' waarbij de opgewekte energie wordt gebruikt om een verandering tot stand te brengen. Het gebruik van magie (net als het dagelijks leven van een Wicca) is gebonden aan twee regels,
Ingrediënten 125 tot 150 g rozijnen 1/4 dl whisky 1/4 onbespoten sinaasappelschil 1/4 onbespoten citroenschil 80 g gekonfijte vruchten 3 eieren 200 g boter 200 g griessuiker 500 g zelfrijzende bloem 10 g kaneelpoeder 1 zakje vanillesuiker snuifje zout
voor de afwerking: 30 g gepelde walnoten 1/2 dl honing 1. Rozijnen mengen + laten wellen in de whisky. 2. Hak de citrusschillen zeer fijn. Voeg ze met de gekonfijte vruchten bij de rozijnen en de whisky. 3. Cakedeeg maken: De boter mixen, dan de suiker eronder mixen. 4. De eidooiers scheiden van het eiwit. De dooiers bij het boter-suikermengsel mixen. 5. De bloem zeven boven het boter-suiker-eigeelmengsel en mixen. 6. Eiwitten stijf kloppen en bij het beslag doen. 7. De kaneel, vanillesuiker, vruchtenmengsel en het snuifje zout bij het cakedeeg mengen. 8. Gaarbakken, halfweg de baktijd de temperatuur lichtjes verminderen. Als de cake te donker wordt afdekken met een stuk aluminiumfolie. 9. Afwerken met honing en walnoten
Samhain Pompoensoep
benodigdheden:
3 grote tomaten ontveld en ontpit 2 prei (het witte deel en een klein beetje groen in kleine stukjes) 2 ajuinen in kleine snippers 2 aardappels in blokjes 600 gr pompoen in blokjes kerie, peper en zout 1dl room 1 laurierblad 1.5 l kippenbouillon peterselie croutons boter
bereiding : smelt de boter in een soepketel , fruit de ajuinen , dan aardappels en prei toevoegen, na 1 minuut de pompoen toevoegen... dit mengsel 3 minuten laten .....dan laurier toevoegen en de kippenbouillon erover gieten en tot kookpunt brengen, op een lager vuurtje 20 minuten laten koken ..... tomaat toevoegen,laurier uitvissen en mixen, kruiden en afwerken met room ,peterselie en croutons
Maanbrood
Benodigdheden: 1 pak broodmix Water Snufje kaneel Honing
Bereiding Water en kaneel toevoegen aan broodmix en goed kneden. 15 min. laten rijzen, weer kneden en dan nogmaals 15 min. laten rijzen. De helft van het deeg in een vollemaansvorm kneden en van de andere helft twee sikkels kneden, één wassen en één afnemend. De sikkels aan de volle maan leggen. Het geheel aan de bovenkant bestrijken met honing. In een op 200 graden voorverwarmde oven plaatsen gedurende 25 min. Regelmatig controleren want de honing kan zwart worden.
Pompoenbrood
Benodigdheden 2 kopjes pompoenvlees uit blik of gekookt 1 kopje gesmolten boter of margarine, licht gezouten 3/4 kop water 2 theelepels bakpoeder 1 kopje rozijnen 4 eieren 3 2/3 kopjes meel 2 1/4 kopjes suiker 1 1/2 theelepel zout 1 theelep nootmuskaat 2 theelepels kaneel 1 kop fijngehakte walnoten
Bereiding Roer de pompoen, de boter, het water en de eieren goed dooreen. Voeg bloem, suiker, zout, nootmuskaat en bakpoeder toe. Meng dit ook weer goed door elkaar en voeg nu ook de rozijnen en de noten toe. Vorm hiervan een brood in een ingevette en met bloem bestoven vorm of vormen. Bak het geheel een uur op 175 graden Celsius, tot de bovenkant goudbruin is.
Midzomer Honderdvruchtensalade
1 verse hele ananas in blokjes gesneden 1/2 verse kersen 1 grapefruit in partjes verdeeld 2 mandarijnen in partjes verdeeld 1 pond blauwe en groen druiven zonder pit 2 kopjes groene en oranje meloenbolletjes 2 perzikken ontpit en in blokjes gesneden 2 nectarines ontpit en in blokjes gesneden 1/2 pond aardbeien 2 pruimen ontpit en in blokjes gesneden
Schep alle ingrediënten in een grote fruitschaal en meng ze dooreen. Klop 1 kopje slagroom p/p stijf in een gekoelde kom met 2 eetlepels sinaasappelsap en een snufje zout. Serveer de vruchtensalade in een kommetje met de slagroom. Wel voldoende slagroom maken zodat voor ieder een kopje beschikbaar is of je maakt een grotere kom slagroom. Versier met een takje verse munt bovenop de fruitsla.
Nehellenia Sibbe: appelkoek met run
Een zonnewiel van slagroom met daarop de hele runencirkel. De appel komt in de mythologie voor als vruchtbaarheidssymbool en is in tijden van koude goed te bewaren. Zo'n runencirkel of een keuze van een of meerdere runen passend bij een bepaald feest bv. Jule, kan natuurlijk ook op griesmeelpudding gemaakt worden, of op een taart met vers fruit in de zomer.
Om de koek te maken is het volgende nodig: · springvorm 26 cm Æ · 250 gram bloem (100 roggemeel + 150 zelfrijzend bakmeel) · 150 gram boter · 150 gram lichtbruine basterdsuiker · 3 eieren · snufje zout · poedersuiker · 600 gram geschilde appels (bijvoorbeeld Elstar) · 1 theelepel kaneel · 1 eetlepel basterdsuiker · snippertjes sinaasappelschil · tenminste 24 gepelde garneer-amandelen · klein stukje pure chocolade · slagroom (geklopt met wat basterd- en vanillesuiker)
Schil de appels en snijd een deel voor de buitenste rand in schijfjes. Doe dit met wat basterdsuiker en kaneel in een schaaltje. Snijd de rest van de appels in kleine blokjes voor binnenin de runencirkel. Snipper een stukje sinaasappelschil erbij (liefst zonder oranje verf). Zet dit in een ander schaaltje met wat basterdsuiker en kaneel. Doe de boter in een beslagkom en zet deze op een pan heet water om te smelten. Roer daar de basterdsuiker door en vervolgens de eieren en het snufje zout. Daarna met de garde goed klutsen. Dan de gezeefde bloem er doorheen spatelen. Vet nu de springvorm in met boter en bestrooi hem met beschuitkruimels. Het beslag mag nu in het blik. Dan worden de appelschijfjes aan de buitenrand geplaatst en de blokjes in het midden. Dit alles mag de oven in gedurende 60 minuten op 175°C. Tijdens het bakken kan de slagroom geklopt worden met wat basterd- en vanillesuiker en kan het runenkerven beginnen. Hiervoor is een vlijmscherm puntig mesje nodig en vooral geduld. Met de punt wordt in de bolle kant van de gepelde amandel de rune gekerfd. Als ze alle 24 af zijn wordt het stukje pure chocolade in een schoteltje op een pannetje verwarmd zodat dit smeerbaar wordt. Met hetzelfde mes worden alle runen volgesmeerd. Rustig laten drogen en daarna alle overtollige chocolade wegschrapen. Zodra de koek uit de oven komt kan er het beste een dun laagje poedersuiker overheen gestrooid worden, dan drogen de appels minder uit. Het opmaken van de koek mag pas als deze geheel is afgekoeld. Met een slagroomspuit wordt eerst de buitencirkel aangebracht en vervolgens het zonnewiel in het midden. Als kroon op het werk worden de runen op de cirkel van het zonnewiel gelegd.
Gebruik het liefst verse kruiden en hak deze goed fijn. Smelt de boter zacht en klop hierin het eitje met de melk los. Voeg hierbij de gezeefde bloem en bakpoeder, zout en mosterdpoeder. Kneed nu de tuinkruiden erdoor, maak van het deeg een rol en doe deze in een beboterde cakevorm. Zet de vorm in een voorverwarmde oven van 180 C en bak het brood in circa 60 minuten gaar. Als een ingeprikte breinaald schoon uit het brood komt is het gaar.
Was de kruiden goed en dep ze droog met keukenpapier. Bind de takjes samen en hang ze in een schone fles. Vul de fles met de olijfolie en sluit de fles goed af. Laat deze op een niet te warme plaats 2 weken trekken. Bewaar het koel en donker, maar niet in de koelkast.
Olijfolie moet luchtdicht worden bewaard, liefst in gekurkte flessen. Spijsolie daarentegen mag nooit in flessen met een kurk worden bewaard. Gooi de olijfolie niet weg als hij troebel wordt; zet hem even wat warmer weg, of in een warm waterbadje, en het zal weer helder worden.
Was de kruiden, sla ze droog en doe ze in een schone fles. Pel de sjalot, snijd deze in ringen en stop die bij de kruiden. Was de blaadjes van de wilde roos en de vlierbloesemschermen. Ris de vlierbloesem van de schermen en leg ze samen met de rozenblaadjes in de fles. Giet de azijn erop en sluit de fles af. Laat de azijn 4 - 6 weken staan, zeef deze daarna en vul de fles bij met witte wijnazijn.
Jam maken
We gaan samen Jam maken online!
zit je al klaar? nodig: een paar lege potten die goed schoon zijn. lapjes stof en een kartelschaar touw vers fruit naar keuze 1 kilo geleisuiker of voor suikervrij mensen: marmello of fructose ( natuurwinkel) evt likeur bij abrikozen, smaakt grand marnier likeur prima. Ook voor het najaar om bij chocolade- taart te gebruiken. Maar ook lekker is gewoon: sinaassappel likeur!
was het fruit en evt schillen. Neem een grote pan en doe het fruit erin, evt met een paar druppels verse citroen. Je kunt likeur naar wens nemen.
Voeg de suiker of de niet suiker ( diabetici) in de pan en laat het fruit ongeveer 10 min indikken.
Doe de jam in de potjes en zet ze op de kop afgsloten op een theedoek. Knip met een kartelschaar een vierkantje dat als hoedje op het potje past. Afbinden met touw of een elastiekje
Evt een hangeschreven kaartje erop met jouw naam of de naam van de ontvanger en ..... wat erin zit!
De natuur Voor alle Wicca's speelt de natuur een centrale rol. Men gelooft dat het Goddelijke in alles te vinden is en dus ook de natuur. Dit betekent dat de natuur en alles om ons heen met respect behandelt wordt omdat het deel uit maakt van het Goddelijke. Tevens is de natuur onze leermeester. In de natuur is een cyclish proces waar te nemen door de seizoenen heen. In de lente komt de natuur tot leven, in de zomer tot bloei, in de herfst begint het verval en in de winter is het meeste gestorven. Dit is symbolisch voor ons eigen leven. Net als de natuur kennen wij een lente, zomer, herfst en winter periode in ons leven. Maar net als in de natuur zal de winter niet het einde van ons bestaan zijn. In een volgende leven keren we weer terug, in de lente, als het eerste leven weer terugkeert. Veel hiervan is terug te zien in de acht jaarfeesten waar steeds een deel van het jaar gevierd wordt.
Iedere heks heeft een vooraadje rozemarijnolie,dat voor alle soorten bezweringen gebruikt kan worden ,hier een lijst van andere olien,die resoneren met specifieke verlangens.
Hekserij en wicca worden beshouwd als stromingen binnen het paganisme het moderne heidendom.
Wicca,hekserij en sjanamisme hebben het allemaal gemeen dat zij de beleveningsstructuren ven de oude natuurrelegies hebben aangepast aan de moderne tijd.Er zijn rituelen die het doel hebben om in harmonie te komen met de natuur en zichzelf.De ritulen worden op de hoogtepunten van de seizoenen gehouden tijdens de maancycli en de zonnecycli en op belangrijke keerpunten in het leven.
* Als deze kaars wordt verplaatst van de ene naar de andere site dan zal de vlam van spirituele liefde en genezing doorgaan met de weg te verlichten voor diegene die zoeken naar hun ware ik. Breng dit licht naar je eigen homepage zodat hij de weg naar liefde en genezing zal verlichten. Let op hoe hij van de ene naar de andere site reist en zo onze wereld met hoop zal vullen........
regels
Twee belangrijke regels in Wicca:
Doe wat je wilt mits het niemand schaadt.
Dat wat je doet komt 3 keer tot je terug.
WICCA REDE
Bide the Wiccan Laws we must, in Perfect Love and Perfect Trust. Live and let live, Fairly take and fairly give. Cast the circle thrice about, To keep the evil spirits out. To bind the spell every time, Let the spell be spoken in rhyme. Soft of eye and light of touch, Speak little, listen much. Deosils go by the waxing moon, Chanting out the Witches' Rune. Widdershins go by the waning moon, Chanting out the baneful rune. When the Lady's moon is new, Kiss the hand to her, times two. When the moon rides at her peak, Then your heart's desire seek. Heed the North wind's mighty gale, Lock the door and drop the sail. When the wind comes from the South, Love will kiss thee on the mouth. When the wind blows from the West, Departed souls will have no rest. When the wind blows from the East, Expect the new and set the feast. Nine woods in the cauldron go, Burn them fast and burn them slow. Elder be the Lady's tree, Burn it not or cursed you'll be. When the Wheel begins to turn, Let the Beltane fires burns. When the Wheel has turned to Yule, Light the log and the Horned One rules. Heed ye Flower, Bush and Tree, By the Lady, blessed be. Where the rippling waters go, Cast a stone and truth you'll know. When ye have a true need, Hearken not to others' greed. With a fool no season spend, Lest ye be counted as his friend. Merry meet and merry part, Bright the cheeks and warm the heart. Mind the Threefold Law you should, Three times bad and three times good. When misfortune is enow, Wear the blue star on thy brow. True in Love ever be, Lest thy lover's false to thee. Eight words the Wiccan Rede fulfill: An' it harm none, do what ye will.
Nederlandse vertaling
Op heksenrecht zul je bouwen, in ware liefde en vol vertrouwen. Leef en laat de anderen leven, houd maat bij nemen en geven. De cirkel zul je driemaal keren, en al het boze eruit weren. Je spreuken zijn gevat in rijm, en zullen daardoor werkzaam zijn. Een vriendelijk oog, aanraken teer, toehoren voor spreuken dat is de leer. De wassende maan vraagt rechtsom en even, dans dan, en breng het pentakel tot leven. Maar huilt een weerwolf bij ijzerhard, draai links bij de maan in?t laatste kwart. Is de maangodin in haar nieuwe stand, druk dan twee kussen op haar hand. Wees gereed bij volle maan, hartstocht mag haar weg dan gaan. Staat de stormwind krachtig noord, strijk het zeil en sluit de poort. De zuidenwind doet harten opbloeien, ook jij kunt dan van liefde groeien. Wind uit het oosten brengt nieuw aan het licht, bereid je voor, feest is in zicht. Heeft de westenwind de heerschappij, voor dolende zielen is het onrustig tij. Negen houtblokken onder de ketel zijn goed, verbrandt ze snel in zachte gloed. De wijze boom der Godin telt jaren veel, breng haar schade toe, dan is vloek je deel. Komt het jaarwiel bij Beltane te staan, steek dan de vreugdevuren aan. Is het rad bij Yule beland, ontsteek de fakkels, Pan heerst in het land. Verzorg de planten toegewijd, met de zege der Godin word je verblijd. het kabbelende water is je geweten, werp een steen om niet te vergeten. In nood zul je je waardig weren, en geen bezit van je naaste begeren. Laat je niet met de dwazen in, het is slecht voor jezelf en heeft geen zin. zijn welkom en afscheid warm getoond, met geluk in het hart word je beloond. Door de wet van drie laat je je leiden, drievoudig goede en drievoudig slecht tijden. Wanneer tegenspoed je het licht berooft, draag dan een ster voor je hoofd. Wie je lief hebt, zul je niet bedreigen, anders zullen ook zij jou beliegen. Nog acht woorden, neem die niet mild, Schaad het niet, doe dan wat je wil maar niet ten koste van een ander
heksen wetten binnen wicca
Een heks is een vrij wezen ,in principe niet gebonden aan dogmas en dergelijke. Maar die vrijheid brengt ook een grote verandwoordelijkheid mee. je zal bij alles moeten nedenken of het geen vervelende gvolgen gaat hebben voor anderen. De wet van drie waarschuwd je voor al je andelingen in drievoud bij je terug keren zowel in het goede als het kwade. Kijk dus goed uit voor je iets onderneemt ,heksen zijn ook maar mensen en als iemand je pijn doet en je wil wraak let goed op voor je de magie gebruikt
Kleurcodes
Kleuren spelen een belangrijke rol bij magie, en heksen hebben over het algemeen een hele vooraad gekleurde kaarsen voor gebruik en verschillende bezweringen
Het pentagram wordt al sinds heel lange tijd geassocieerd met mysterie en magie. Het is de eenvoudigste vorm van een getekende ster en kan met een enkele ononderbroken lijn getekend worden. Het wordt dan ook wel eens 'de knoop zonder einde' genoemd. Andere namen ervoor zijn: Het Gobelinkruis, de Pentalpha, de Heksenvoet, de Duivelsster, de Druidenvuist en het Salomonszegel, hoewel deze laatste betiteling eigenlijk niet correct is, want daarmee wordt eigenlijk het hexagram bedoeld.
Sedert vele eeuwen al bestaat de overtuiging, dat het pentagram een heel krachtige bescherming biedt tegen duivelse slechtheid en demonen, een veiligheidssymbool dus, en het werd soms als amulet gedragen om een gelukkige en veilige thuiskomst te bevorderen. Het oude engelse volkslied "Green Grow the Rushes, O!" refereert aan het gebruik van het pentagram boven deuren en ramen in de regel "Five is the symbol at your door".
De kracht en de associaties van het pentagram hebben zich gedurende de geschiedenis langzaam ontwikkeld. Vandaag aan de dag is het een alomtegenwoordig symbool van de nieuwe heidense beweging (neo-pagans), en heeft een diepe magische en symbolische betekenis.
Het pentagram door de geschiedenis Tegenwoordig worden aan het pentagram vele en diepgaande betekenissen toegeschreven, de meeste ervan zijn echter van heel recente oorsprong.
Maar toch is het pentagram door een lang stuk van de historie in veel verschillende contexten gebruikt:
Het vroegste gebruik dat we ervan kennen dateert ongeveer 3500 v.Chr: In Ur der Chaldeeen in het oude Mesopotamië, waar het een symbool was voor de macht van het rijk, van de heersers.
Bij de Hebreeuwers was het het symbool voor Waarheid en had een relatie met de Pentateuch, de eerste vijf boeken van het Oude Testament. Mogelijk wordt het pentagram daarom soms ook ten onrechte het Salomonszegel genoemd.
In het oude Griekenland noemde men het pentagram de Pentalpha, omdat de geometrische compositie uit vijf letters 'a' bestond. (pent = 5,alpha = a). Afwijkend van vroegere beschavingen schreven de Grieken geen bijzondere symbolische betekenissen toe aan de letters van hun alphabet, maar bepaalde symbolen werden wel verbonden met griekse lettervormen of -posities, b.v. Gammadion en Alpha-Omega.
Voor de gnostici was het pentagram de "Vlammende Ster".
Voor de druiden was het het symbool van goddelijkheid.
In Egypte gold het als symbool voor de onderaardse (moeder)schoot.
Volgens de Elten was het pentagram verbonden met de onderaardse Godin Morrigan.
Voor Christenen in de Middeleeuwen gold het als het symbool voor de vijf Wonden van Christus.
De christelijke keizer Constantijn I gebruikte het pentagram, samen met het chi-ro symbool in zijn zegel.
In de legende van Sir Gawain en de Groene Ridder was het pentagram de glyphe van Sir Gawain, het stond in goudgravuur op zijn schild, en symboliseerde de vijf ridderwaarden.
In de middeleeuwen was de "knoop zonder einde" een symbool voor waarheid en diende ook als bescherming tegen demonen. Het werd gebruikt als een persoonlijke 'beschermer' en als bewaker voor ramen en deuren.
Het pentagram met één punt naar boven symboliseerde in de latere middeleeuwen de zomer, met twee punten naar boven was het het teken voor de winter.
Gedurende de lange tijd van de inquisitie symboliseerde het pentagram een geitekop.
Tijdens de heksenvervolgingen door de kerk werd de God Pan, en niet deze God alleen, gelijkgesteld met de duivel, (een christelijk concept, dat echter ook in andere religie's een vergelijkbaar fenomeen kent), en het pentagram kreeg voor de eerste keer in zijn bestaan een negatieve betekenis, werd het symbool voor de duivel en kreeg de naam "Heksenvoet".
Bij het opkomen van het hermeticisme (met een zwaartepunt op de alchemie),werd grafische symboliek uiterst belangrijk. Het concept van de micro-kosmische mensenwereld als een analoog van de macrokosmos, waarmee een groter universum van geest en materie bedoeld wordt, is een onderdeel van de traditionele occulte leren, zowel in westerse als ook in oosterse philosofieën. "Wat zich in de macrokosmos afspeelt, speelt zich ook op microkosmisch niveau af." (As above,so below); het pentagram, de 'Ster der Microkosmos', symboliseert de mens in de microkosmos, vertegenwoordigt daarom ook, in analogie, het macrokosmische universum.
Het rechtopstaande pentagram, (een punt naar boven) toont enige gelijkenis met een mensengestalte met zijwaarts uitgestrekte armen en benen. Een illustratie, toegeschreven aan Agrippa of aan Tycho Brae (1582) toont de overeenkomst in de verhouding van macro- en microkosmos: de vijf planeten aan de punten van de ster en de maan in het midden, waar zich ook de geslachtsdelen van de mensengestalte bevinden. En er bestaan nog andere illustraties uit die tijd, van Robert Fludd en Leonardo da Vinci, die de geometrische samenhang laten zien tussen mens en universum.
Later werd het pentagram eerst symbool voor de relatie tussen het hoofd en de vier ledematen, daarna symboliseerde het de relatie tussen pure geconcentreerde essentie van 'iets' (anderen noemen dit de Geest), en de vier traditionele elementen der materie. (Quintessence)
In de vrijmetselarij werd de mens als microprosopus (vertegenwoordiger van de microkosmos) geassociëerd met het vijfpuntige Solomonszegel. Dit symbool werd in doorvlochten en rechtopstaande vorm gebruikt voor de zittende logemeester. De geometrische afmetingen en de structuur van de "knoop zonder einde" werd hoog gewaardeerd en ingebed in de hoek van 72 graden van de 'passer'.
De vrouwelijke tak van de vrijmetselarij gebruikt de vijfpuntige "Ster van het Oosten" als haar embleem. Elke punt herdenkt een vrouwelijke hoofdpersoon (heldin) uit de bijbelse overleveringen.
Tot aan de 19e eeuw bestond er geen enkele grafische illustratie waarin het pentagram in verband gebracht wordt met negativiteit, slechtheid en duivel.
Eliphas Levi maakte een illustratie van het rechtopstaande pentagram met de microkosmische mens in een omgekeerd pentagram met het geitenhoofd van Baphomet.
Het pentagramteken wordt in de rituele (ceremoniele) magie al lange tijd gebruikt: met een rituele dolk (athame) worden pentagrammen in de lucht of op de grond getekend, waarmee aanroepingen of banningen in relatie tot de vier elementen worden gesymboliseerd.
In de veertiger jaren van de 20e eeuw adopteerde Gerald Gardner het pentagram met de twee punten naar boven als een sigil (magisch zegel) voor de initiatie op het tweede niveau in de nieuw opkomende, nieuw-heidense hekserij-rituelen, die later de naam Wicca kregen. Het pentagram met een punt naar boven werd, samen met de naar boven wijzende driehoek het symbool voor de derdegraads inwijding.
In deze nieuwheidense beweging werd het pentagram ook op het altaarpentakel gegraveerd, en de punten stonden dan voor de drie aspecten van de Godin en de twee aspecten van de God.
Pas achter in de zestiger jaren van de 20e eeuw kreeg het pentagram weer een functie als amulet dat gedragen werd, en van die tijd ontwikkelde het zich tot een wijd verbreid en gevestigd symbool voor de nieuwheidense beweging en de Wicca in het bijzonder, en staat voor veel mystieke aspecten en associaties die tot de oude folklore gerekend worden.
De de kracht van een symbool heeft meer te doen met zijn associaties en acceptatie, dan met de oudheid ervan, en het pentagram is zo'n symbool, dat tegenwoordig alomtegenwoordig is bij de neo-pagans.
Symbolische betekenissen van het pentagram Het getal 5 wordt al heel lang gezien als zijnde mystiek en magisch, hoewel hoofdzakelijk op de mens betrokken:- We hebben vijf vingers/tenen aan elke ledemaat.
We kennen gewoonlijk vijf zintuigen: zien, horen, ruiken, tasten en smaak.
We kennen vijf fasen in ons leven, die alle een inwijding en een eigen leerproces hebben: Geboorte, volwassenheid, coitus, ouderschap en dood.
Hierbij dient wel opgemerkt te worden, dat er ook andere opvattingen hierover bestaan, waar het een ander getal betreft, waar andere levensfasen onderscheiden worden en waar andere attributen een centrale rol spelen.
Het getal vijf wordt geassocieerd met Mars. Het benadrukt nauwgezetheid, strengheid en soberheid, conflict, en harmonie die via conflict wordt bereikt.
In het Christendom is de 5 belangrijk, omdat Christus aan het kruis vijf wonden had.
In de Islam kent het geloof vijf belangrijke pijlers en vijf dagelijkse tijdstippen voor het gebed.
De middeleeuse ridder kende vijf nobele waarden: Vrijgevigheid, hoffelijkheid, kuisheid, ridderlijkheid en vroomheid, en dit werd gesymboliseerd in het pentagram van Sir Gawain.
In de Wicca kent men de vijfvoudige kus: voeten, knieën, schoot, borsten en lippen, en deze kus is ook zegenend.
Het getal vijf is een priemgetal. En met vijf lijnen, die ononderbroken getrokken kunnen worden, vormt het de ster in z'n eenvoudigste vorm.
Wanneer men die vorm natrekt, ontdekt men, dat het een continue lus is.
Het gezegde "Iedere man en iedere vrouw is een ster" wordt in beeld weergegeven door een mens op een pentagram te leggen, met het hoofd en de vier ledematen op de punten en de geslachtdelen precies in het midden.
Dit is de mens in de microkosmos en symboliseert tegelijkertijd zijn plaats in de macrokosmos en in de hermetische en tantrische filosofie van samenhangen: het al eerder genoemde "as above, so below".
De geometrische vormen van het gewone pentagram zijn die van de zgn. Gouden Sectie, een onderdeel van de Gouden Proportie. Deze is bij kunstenaars sedert de Renaissance heel geliefd. Met behulp van geometrische formules wordt deze rechthoek uitgebouwd tot vele soorten ingewikkelder vormen, die echter steeds die rechthoek als basis hebben. Met b.v. de Fibonacci getallenbewerkingen komen vormen tot stand van o.a. bloemen, bladeren en vruchten, die vaak een vijfvoudige symmetrie vormen.
Het pentagram was lange tijd, en wordt in steeds bredere kringen opnieuw een krachtige beschermer tegen vijandigheid, een conflictsymbool dus, dat als een afweerschild dient voor degene die het draagt, of voor het huis waaraan het bevestigd is.
Het pentagram heeft vijf puntige inkepingen en in het centrum een defensief en beschermend pentagon in de vorm van een moederschoot.
Tegenwoordig worden vijf elementen aan de punten van het pentagram toegekend, vier materiele - aarde, lucht, vuur en water - en de kwintessens, die alle elementen ook met elkaar verbindt, de geest.
Bij deze betekenis hoort het pentagram met een punt naar boven en het symboliseert dan de geest, die over de materie heerst, en staat voor juistheid. Met twee punten naar boven, de punt van de geest dus naar beneden gericht, wordt de nadruk gelegd op de aardse natuur van de mens.
Een pad met de klok mee om het pentagram toont een volgorde van de elementen in hun dichtheid, vastheid van massa: Geest heeft de vastheid van ether. Vuur lucht water en aarde volgen dan. Vuur en aarde zijn basaal, vast, waarbij het vuur grote beweeglijkheid heeft, lucht en water zijn vrij, stromend, waarbij lucht minder beperkingen heeft.
Deze attributen van de punten van het pentagram worden gebruikt bij rituele inscripties, in magische schriften, en bij het in de lucht tekenen van deze ster met de hand of met de rituele dolk. Het pentagram wordt hier in verschillende vormen gebruikt voor aanroepingen, uitbanningen en het aarden van de elementen, afhankelijk van de aard van het ritueel.
Men kan de 'weg van het pentagram' ook zien als de spirituele reis van de mens door de evolutie; de levensvonk, komend van God/Goden/heilige levensbron dringt door tot in de eenvoudigste embryonale vorm (Aarde),komt op, ontwikkelt zich tot beweging, actie, stromen, (Water en Lucht)op ons bestaansniveau, (hierbij denkt men ook aan de betekenis van het intoneren van de AUM mantra), daalt dan weer af naar zuivering en zuiverheid (Vuur), en stijgt tenslotte weer op als zuivere levenvonk naar de oorspronkelijke spirituele bron. Zo'n reis om het pentagram kan men zich dan als een golfbeweging voorstellen.
Het pentagram wordt ook gezien als een vervlochten lijnsymbool, staande voor de web-wevende kracht van de magie. De neergaande lijn Geest-Aarde kruist de Water-Lucht lijn; wanneer de GA-lijn onder de WL-lijn doorgaat, brengt men een mannelijk aspect in het spel, eroverheen geeft een vrouwelijk aspect, en het pentagram wordt dan verdeeld in twee vormen die licht van elkaar verschillen en in een ceremonieel-magisch ritueel ook hun eigen betekenis hebben.
Het pentagram komt 'open' voor, dus zonder circel er omheen. Dit is een actieve vorm, die het naar buiten tredende Zelf symboliseert, paraat voor activiteit, waakzaamheid, conflict. (Iemand die een open pentagram draagt, moet ook oppassen, waakzaam zijn voor het fysieke 'gevaar', want de punten, die nogal eens goed scherp zijn, kunnen af en toe flink in de huid prikken).
Het gesloten pentagram, met een circel er omheen staat voor behoudend en beschermend. Het is de passieve vorm, die de spirituele expansie van de magische circel binnen haar vorm houdt.
De circel staat hier ook voor eeuwigheid en oneindigheid.
Het omgekeerde pentagram Het omgekeerde pentagram heeft een punt naar beneden gericht. Het houdt in, dat de geest ondergeschikt is aan de materie, dat de mens als geheel ondergeschikt is aan zijn wereldse verlangens.
Veel pagans (aanhangers van natuurreligies) zijn het omgekeerd epentagram gaan zien als de representatie van de 'donkere kant', en wijzen het af omdat ze het als een slecht, negatief symbool zien.
Fundamentele Christenen zien elke vorm van het pentagram als 'duivels'.
De opvatting om het omgekeerde pentagram als iets negatiefs te zien is echter van recente datum; in de gardneriaanse richting van de Wicca (de meest authentieke Traditie) is dit pentagram het symbool voor de tweedegraads inwijding en representeert de noodzaak voor de heks om de donkere kant van zichzelf tegemoet te treden, zichzelf ermee in evenwicht te brengen, en ervoor te zorgen, dat deze kant van de persoonlijkheid niet de overhand krijgt.
In de traditionele ceremoniele magie heeft het omgekeerde pentagram ook belangrijke functies.
Het centrum van een pentagram laat een zeskantige vorm zien. Deze symboliseert, dat liefde en de wil van binnenuit 'heersen', materie en geest beheerst door de Wil, en dat liefde en wil de magische richting van sexuele energien sturen.
Het Goddelijke In de wicca wordt het Goddelijke doorgaans gezien als een dualiteit. In de eerste plaats betekent dit dat er zowel een God als een Godin in het geloof aanwezig zijn. Welke vormen deze Godin en God aannemen in het geloof varieert echter van groep tot groep en van persoon tot persoon. Sommigen geven er de voorkeur aan de Godin een bepaalde naam te geven, naar één van de oude Godinnen uit bijvoorbeeld het Keltische of Noorse pantheon, anderen hebben het gewoon over 'De Godin' en geven haar verder geen naam, dit omdat het geven van een naam aan een God of Godin ook het geven van beperkingen inhoudt. Elke oude God of Godin wordt tenslotte met bepaalde dingen geassocieerd en met anderen niet. Weer anderen geloven in verschillende Goden en Godinnen. Het kan zijn dat ze geloven dat er daadwerkelijk verschillende Goden en Godinnen zijn maar veel meer komt het voor dat ze elke God of Godin als één van de vele 'gezichten' van hetzelfde Goddelijke wezen zien.
Wicca is een moderne religie die is gebaseerd op oude west-europese, voor-christelijke sjamanistische Shamanisme is een oeroude zoektocht naar de waarheid. Het is ouder dan de bekende religies of spirituele paden. Het is de zoektocht naar persoonlijke kennis en macht, deze zoektocht bestaat uit het overbruggen van de denkbeeldige kloof tussen de materiele wereld en wereld van inspiratie. tradities. Wicca zelf is nog niet zo heel oud, pas een jaar of 50, 60, maar de tradities en de geloofsovertuigingen waarop zij is gebaseerd zijn wel al heel oud en uit verschillende religieuze stromingen afkomstig.
Wicca is een heidense religie; dat wil zeggen dat hij van oorsprong niet joods-christelijk is.
Heidens is echter absoluut geen negatief woord. Elke religie die zich richt op ontwikkeling en ontplooiing, die gebaseerd is op liefde en mededogen - en Wicca is dat zeker ook - is waardevol. Waardevol zodra en zolang hij wordt beleefd en niet ontaardt in alleen maar flirten met onbegrepen rituelen, kleding en taal. Bij Wicca gaat het, net zoals in alle mystieke religies, om beleving van het goddelijke. Rituelen, kleding, gebruiken en taal kunnen behulpzaam zijn, maar het zijn wel alleen maar instrumenten.
Wicca is één van de religies die geen dogma's, leerstellingen of verplichte regels kent. Dat is voor velen een beetje verwarrend. In de westerse wereld, waarin het joods-christelijk gedachtengoed nog altijd domineert, zijn we er niet zo aan gewend dat het in de eerste plaats gaat om beleving en niet om woorden, zoals Bijbel of Koran. Wicca en de wijze van beleving ervan is dus heel open, individueel en ook daarin ligt haar kracht en schoonheid.
Individualiteit is erg belangrijk in Wicca en daarom is Wicca ook geen echt "instituut" geworden. Wicca kun je alleen praktiseren óf in een coven en op je eigen heel persoonlijke manier. Als je mensen ontmoet die je in de manier waarop ze Wicca beleven aanspreken, kun je je natuurlijk aaneen sluiten en zo zijn de covens ontstaan.
De individualiteit in de beleving van Wicca heeft ertoe geleid, dat er allerlei stromingen zijn ontstaan. Ze hebben méér met elkaar gemeen dan dat er verschillen zijn, maar die zijn er wel: in taal, gebruiken en dergelijke. De basis blijft de verbondenheid met en liefde voor de natuur en de inspiratie die de natuur kan geven.
Er zijn traditionele stromingen, maar ook richtingen waarin verschillende tradities zijn vermengd.
Wanneer we echt aan onszelf beginnen te werken, worden dingen soms slechter voordat ze beter worden. Het is prima als dat gebeurt, het is het begin van het proces. Oude knopen worden ontrafeld. Ga gewoon met de stroom mee. Er is tijd voor nodig om te leren wat we te leren hebben. Vraag niet om instant verandering. Ongeduldigheid duidt slechts op weerstand om te leren. Het betekent, dat je het doel wilt zonder door het proces te gaan. Gun het jezelf om het stap voor stap te doen. Het zal gaandeweg makkelijker worden. Louise Hay
Wanneer we bereid zijn om bepaalde positieve veranderingen in ons leven te maken, trekken we precies aan wat we nodig hebben om ons te helpen. Louise Hay