Oorspronkelijke titel : " The Icon " -2005 Uitgeverij : Harper Collins Nederlandse uitgave :"Het laatste sacrament " 2006, Areopagus / Vianen: ECI (licentie Utrecht: A.W. Bruna), vert.van: The Icon (2005), vert.uit het Engels: Rogier van Kappel
"Olson's able to say something serious about art, faith, and the ineffable while telling a fascinating tale."
***
Een mysterieus religieus kunstwerk vormt het middelpunt in een strijd tussen de Grieks-orthodoxe kerk, een van de meest vooraanstaande musea ter wereld en de georganiseerde misdaad. Volgens de overlevering heeft deze afbeelding van de Heilige Moeder van Katarini helende krachten... In de zomer van 1944 voeren Griekse verzetsstrijders een hevige strijd tegen de Duitse bezetters in de heuvels van Epiros. Tijdens een van de schermutselingen vat de plaatselijke kerk vlam en met de kerk dreigt ook het mysterieuze kunstwerk verloren te gaan dat zich erbinnen bevindt. Verscheidene mensen komen om in een poging de afbeelding van de Heilige Moeder van Katarini te redden, maar tevergeefs. De icoon, die volgens de overlevering de helende krachten van Jezus Christus zou bezitten, wordt niet meer teruggevonden. Maar ruim vijftig jaar later duikt het kunstwerk weer op... in de private kapel van het New York City -huis van een Zwitserse bankier , genaamd Kessler. In New York krijgt Matthew Spear , curator van het Metropolitan Museum of Art , de opdracht om de jonge erfgename Ana Kessler te helpen bij de verkoop van een mysterieuze Byzantijnse icoon.Het gaat om een afbeelding van de Heilige Moeder van Katarini ,die Ana geerfd heeft van haar mysterieuze grootvader, en waarvan wordt gezegd dat zij de helende krachten van Jezus Christus zou bezitten. Maar niet alleen het Metropolitan Museum of Art , waarbij Matthew als conservator in dienst is ,wil in bezit komen van het unieke kunstwerk. Ook de Grieks-orthodoxe kerk claimt het tijdens de Tweede Wereldoorlog uit Griekenland gestolen kunstwerk Als de Russische maffia eveneens plannen ontwikkeld om de icoon te bemachtigen, komen Matthew en Ana met hun rug tegen de muur te staan. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de strijd om de icoon in New York een apotheose vormt van een proces dat meer dan vijftig jaar geleden in Griekenland in gang werd gezet. Wie kunnen Matthew en Ana nog vertrouwen ? En wat is er waar van de mythe van de Heilige Moeder van Katarini ?
.Neil Olson
is de kleinzoon van Griekse immigranten . Hij werkt in de uitgeversindustrie en leeft samen met zijn vrouw in New York City
Reviews :
"[A] gripping, intelligent, first novel of art thievery, treachery, and revenge." Publishers Weekly.
"Fast-paced ... the action is gripping, and the quest for the ever-illusive icon [ties] it all together." Booklist
"Double and triple crossings keep things moving in this first thriller from Olson." Kirkus Reviews
|