Uitgeverij : De Arbeiderspers, Amsterdam.
*** Al vroeg speelt Wanda Wiericke piano, aangemoedigd door haar moeder, die zangeres is, en ontmoedigd door haar vader Egbert, die, als Wanda wat ouder is, liever zijn dochter op het gymnasium ziet. De muziek en de piano, dat is alles voor haar. Met haar muziek probeert ze contact te maken met haar vader Egbert: Ik wil dat hij luistert, denkt Wanda. Dat hij de krant dichtvouwt, z'n ogen sluit en naar mij luistert. Dat hij denkt: wat speelt ze mooi. Wat is ze knap, en lief. Heel zacht begint de derde prelude. De vingers raken de toetsen snel en licht als muizenvoetjes. Wanda zit gebogen over het klavier, zij kruipt in het lied. Ze laat het opflakkeren, hevig en snel, en weer doven, steeds denkend aan de man die daar onder de lamp zit, de man die moet luisteren en horen. De man die de krant leest
Haar moeder stelt voor dat ze les neemt van Max De Leon, die haar af en toe op piano begeleidt als ze zingt. Wanda bezoekt De Leon heel graag. De lessen krijgen een abrupt einde wanneer De Leon, die van Joodse afkomst is, tijdens de oorlog wordt gedeporteerd.Pas aan het einde van de oorlog wordt haar op school verteld wat er met de Joden gebeurde, en ze beseft dat De Leon nooit zal terugkomen. De Leon laat Wanda een grote verzameling muziekboeken na. Jaren later is Wanda een gevierd pianiste. Ze trouwt met Bouw, die ze leert kennen in het verzorgingstehuis waar haar broertje Frank is ondergebracht.Uiteindelijk drijft de liefde voor muziek Wanda en Bouw uit elkaar. Tijdens een van Wanda's tournees belt de vriend van haar moeder op. Emma is ernstig ziek. Wanda zoekt haar op in het ziekenhuis, en op haar sterfbed laat ze een geheim doorschemeren; een geheim dat Wanda al lange tijd vermoed had. Haar tante bevestigt uiteindelijk haar vermoedens. Vele jaren later woont ze in Frankrijk. Op een avond leest Bouw Kraggenburg in de krant een recensie over een verzamel-cd van de pianiste Wanda Wiericke.Tientallen jaren is het geleden dat hij haar , zijn ex-vrouw , voor het laatst gezien heeft. De recensie vertelt hem dat zij begin jaren tachtig door ziekte gedwongen werd het muziekleven te verlaten, terwijl hij dacht dat ze in Amerika zat. De pianiste Wanda Wiericke heeft zich teruggetrokken in een bergdorp in de Pyreneeën. Zij heeft haar vleugel bij zich, maar kan er vrijwel niet op spelen omdat zij reumatiek in haar handen heeft. De man met wie zij dertig jaar geleden een tijd getrouwd was en die zij verlaten heeft omdat zij voor de muziek koos, komt achter haar verblijfplaats.Hij neemt het besluit zijn bezoek aan een congres in San Sebastian met een week te vervroegen en een omweg te maken langs de vrouw die haar muzikale ambities zwaarder liet wegen dan zijn liefde voor haar ... Tussen zijn vertrek en zijn aankomst bij haar is de roman geconstrueerd, afwisselend in de tegenwoordige en de verleden tijd.. De jeugd van Wanda, haar hartstocht voor de muziek, haar familieleven, het geheim rondom haar geboorte, haar muzikale carrière, haar relaties, haar onmacht om te communiceren buiten de muziek om. Het is een vervlechting van een muziekroman en een psychologische roman. Hoewel die niet feilloos verloopt, wordt de lezer door beide facetten zeer geboeid en meegesleept naar een net niet melodramatisch slot. Een roman over de onzegbare kracht van de muziek en de ontoereikendheid van de taal , over het menselijk tekort en het grote verdriet, over liefde en ambitie die met elkaar in conflict komen. Het boek eindigt wanneer Bouw door het raam van Wanda's huis kijkt en luistert naar haar pianospel.
Anna Enquist :Amsterdam 19 juli 1945
Anna Enquist wordt in 1945 als Christa de Boer in Amsterdam geboren.Christa De Boer groeide op in Delft en komt uit een zeer intellectueel gezin.Haar vader was hoogleraar in de fysica en het verstand was bij haar thuis zeer belangrijk.Nadat Enquist was geslaagd voor het eindexamen gymnasium alpha studeerde ze klinische psychologie in Leiden.Ondanks het feit dat die studie haar met steeds meer weerzin vervulde, voltooide zij die wel. Vervolgens studeerde ze piano aan het Haags conservatorium, met bijvak cello. Een oude droom, pianiste worden, leek in vervulling te gaan. In 1976, na het behalen van het conservatorium, werd Anna Enquist docent psychologie en schoolpsycholoog aan het Sweelinckconservatorium in Amsterdam en is ze onmiddellijk aan een studie voor analyticus begonnen.
In 1988 krijgt ze een baan als psychoanalytica aan het Psychoanalytisch Instituut Amsterdam. Rond haar veertigste begint ze als hobby te schrijven. Een collega raadt haar aan de publiciteit te zoeken, waarop ze haar gedichten als Anna Enquist opstuurt naar tijdschrift Maatstaf. Uitgeverij De Arbeiderspers pikt haar gedichten op; de naam Enquist is gevestigd. In 1991 kwam haar eerste dichtbundel uit: Soldatenliederen.
Ze werd direct herkend als een dichteres met een heel eigen stem en werd uitgenodigd voor De Nacht van de Poëzie en Poetry International . Beide ambities uit haar leven, muziek en de psychoanalyse, zijn terug te herkennen in haar werk. Wie precies leest,kan haar dagelijkse doen en laten afleiden uit wat zij schrijft Zo is een van de twee hoofdpersonen in de roman Het Geheim een pianiste. Ze is met een musicus getrouwd, de Zweedse cellist B.E. Widlund met wie ze twee kinderen kreeg. De band met Zweden was bepalend bij de keuze van een pseudoniem voor haar eerste gedichten.. Op 3 augustus 2001 kwam hun dochter Margit (27) op de Dam te Amsterdam om het leven bij een verkeersongeluk,toen zij werd overreden door een vrachtwagen zonder dodehoeksspiegel Mede dankzij Enquist werd zo'n spiegel verplicht gesteld. In 2004 verscheen een bundel gedichten over het gemis van haar dochter: De tussentijd. Verschillende romans en bundels van Anna Enquist zijn in diverse talen vertaald.
reviews :
'Een volbloed muziekroman.' - Rob Schouten in Trouw
'Anna Enquist heeft verstand van gevoel.' - Aleid Truijens in Volkskrant
'Het resultaat van dat alles is een boek dat een glashelder beeld geeft van eenzaamheid en pijn en dood, en angst voor dat alles. Enquist noemt de dingen bij de naam.' - Hans Goedkoop in NRC Handelsblad.
This is a work without a single false note...Her writing is full of such finely judged moments, the slow-burning epiphanies resonating in the mind long after the last page has been finished." The Times, London
Literaire prijzen 1992 De C. Buddingh'prijs voor nieuwe Nederlandse poëzie (voor S) 1993 De Lucy B. en C.W. van der Hoogtprijs (voor Jachtscènes) genomineerd voor de Europese Literaire Prijs 1995 De Debutantenprijs (voor de roman Het meesterstuk) 1997 De Trouw Publieksprijs (voor de roman Het geheim)
Bibliografie :
Soldatenliederen (1991, poëzie) Jachtscènes (1992, poëzie) Een nieuw afscheid (1994, poëzie) Het meesterstuk (1994, roman) Klaarlichte dag (1996, poëzie) Het Geheim (1997, roman) De kwetsuur (1999, verhalen) De tweede helft (2000, poëzie) Hier was vuur (2002, poëzie) De ijsdragers (2002), boekenweekgeschenk De sprong (2003), vijf monologen, oorspronkelijk voor toneel geschreven; enkele werden uitgevoerd. De tussentijd (2004, poëzie) De thuiskomst (2005, roman)
|