Een geschenk van het geheim opgedragen aan iemand heel speciaal. Het geheim naar jou ...
Vandaag is het begin van mijn nieuw leven . Ik herbegin ... Alle goeie dingen komen naar me toe ... . Ik ben dankbaar dat ik leef
Ik zie schoonheid rondom mij Ik leef met passie en een doel Ik neem tijdom te lachen en tespelen ... elke dag . Ik ben wakker, vol energie en oooh zo levendig
Ik focus me op alle goeie dingen in het leven en zeg dank je wel voor deze. Ik ben in vrede en één met alles... Ik voel de Liefde, de vreugde , de overvloed ...
Ik ben vrij om mezelf te zijn Ik ben magnifiek in een menselijke vorm Ik ben de perfectie van het leven... ! Ik ben dankbaar mezelf te mogen zijn...
Eigenlijk zou verliefdheid, man/vrouw, man/man, of vrouw/vrouw, dat maakt niet uit, louter seksueel moeten kunnen zijn, maar door alle voorprogrammering en de bijbehorende frustraties, door alle banden met ideaalbeelden, afkeurenswaardige voorbeelden, banden met moeders, vaders, mannen, vrouwen enz .. door alle projecties en dwingende invloeden van buitenaf, is het zo'n wirwar van aantrekken en afstoten geworden dat de hele verliefdheid tot één groot, mensen- en relaties-beschadigend monster is geworden.
Verliefdheid is uit op (seksuele) zelfbevrediging, eigenbelang. En alle projecties, afhankelijkheden en frustraties spelen er doorheen. Verliefdheid zit vol rolpatronen, die voortkomen uit voorgeprogrammeerdheid, uit macht en onderdrukking, uit frustraties en vooroordelen enz. Die versterken de verliefdheid en bij tegenstand of tegenslag daarmee ook de wreedheid en meedogenloosheid.
Iemand is alles voor je: dat is link! Het kan ook niet. En het is een bewijs dat emotionele afhankelijkheid, waaronder verliefdheid valt, eigenlijk gevaarlijk is: je ziet dingen niet meer zuiver, omdat je van alles doet om die ander maar te behagen. Je zet alles van jezelf op het spel, gaat voorbij aan de waarheidssignalen van je eigen lichaam. 'Ik hou zo van jou!' is vaak niet meer dan: '...want ik heb je zo nodig!'
De verliefde mens is verblind, is zichzelf kwijt en niet in staat om goed te oordelen. Hoe erger hij of zij door die verliefdheid meegesleept wordt, des te slechter de keuzeargumenten. Een verliefde mens is niet in staat volstrekt eerlijk te zijn en dus niet in staat de volgende stap in de evolutie te zetten.
Verliefdheid is een gevoel, waar je niet tegen redeneren kunt. Het heeft met seksualiteit te maken, maar eigenlijk met veel meer. Het is een vorm van jezelf verliezen, van opgaan in een ander, van je uitsloven om bij die ander in het gevlei te komen of te blijven, van macht en onmacht ook.
Liefde maakt blind: Men gebruikt dit gezegde in verband met verliefdheid: je bent zo verliefd dat je alle werkelijkheid uit het oog verliest. Met Liefde heeft verliefdheid echter niets te maken, is er juist een belemmering voor.
Verliefdheid kun je beschouwen als een soort epidemische ziekte: het belemmert dagelijks massa's mensen ernstig in hun mens zijn. Dit geldt voor alle soorten verslavingen. De liefde die je voelt voor bezit, macht, hobby, kunst, sport, enz .. verblindt jou precies als een verliefdheid in je alledaagse lijf en leven. Luister maar eens naar liefdesliedjes, opera's, romans, tv-soaps enz. Zelfs in kerkliederen vind je dat terug, Men zingt te houden van Jezus: '...hij is mijn alles!' Dat zijn liedjes naar JC toe, naar wat dan god zou zijn enz. Dat geldt ook voor andere godsdiensten. Die term wordt vaak gebruikt bij de zogenaamd progressieve christenen. Déze verliefdheid wordt versterkt door een gevoel van min-vermogen, omdat je nou eenmaal niet volmaakt bent! Schande aan je kerkgenootschap als jij niet volmaakt bent, want dan hebben ze je dat niet bewust gemaakt.
Als alles meeloopt, is verliefdheid zalig en doet andere zintuigen opbloeien: de filosofische kant van de mens lijkt in een opwaartse beweging te zijn gekomen; kleuren lijken dieper, muziek klinkt mooier en ontroerender, de zon schijnt stralender, de kunstenaar wordt hevig geïnspireerd enz. Mensen die hem of haar niets in de weg leggen, merken dat de verliefde iedereen stralend tegemoet komt.
Maar verliefde mensen zijn zelfs wreed, meedogenloos, tot soms zelfs moorddadig toe voor degenen die hem of haar bestrijden, of een gevaar zijn voor de verliefdheid, zelfs als het alleen maar zo lijkt. Ze zijn opdringerig, wreed tot moorddadig tegenover degene waar zij verliefd op zijn, als die niets van hen wil weten. Ook tegenover degene waar ze jarenlang mee opgetrokken hebben en die nu in de weg lijkt te zitten voor de nieuwe liefde.
Echte Liefde maakt juist niet blind: die geeft je geestesoog steeds meer scherpte.
Mijn boodschap is een boodschap van liefde, mijn boodschap is een boodschap van vreugde, misschien dat het je troost kan geven in tijden van vertwijfeling, misschien dat het je kan helpen jezelf te vinden. Het zijn woorden die zich richten tot je hart, niet tot je verstand, niet tot je ego.
Ik hoop dat het je kan helpen om je kern te vinden, datgene binnenin je wat eeuwig en pure liefde is. Ook als je denkt dat wat ik zeg onzin is, dan nog zal er iets geraakt worden.
Misschien in je onderbewuste, misschien in je hart, laat dit gedicht een klein lichtstraaltje zijn.
Yoga is een deel van de hindoeïstische cultuur net zoals de aryuveda, hun traditionele geneeswijze. Aspecten hiervan zijn dus betrokken bij het antwoord.
Hindi vrouwen vertellen hun dochters over de Grote moeder, hoe zij de aarde vormde door materie samen te laten klonteren en hoe de vrouw elke maan(d) hetzelfde doet om nieuw leven te creëren. In de tantrische yoga traditie zegt men dat het heelal is ontstaan uit een ei afkomstig uit de baarmoeder van de godin Kali. Het menstruele bloed wordt gezien als een bloem, pushpa, zoals de bloesem van een fruitboom het potentieel van de vrucht belichaamt. En elke vrucht heeft zijn seizoen.
In aansluiting daarop ziet de Aryuveda de menstruatie, artava, als een seizoen in het bioritme van de vrouw. De menstruatie ziet men als een proces om de baarmoeder te reinigen en voor te bereiden voor conceptie en draagtijd. Maar daarnaast zien zij het reinigingsproces in een grotere context, namelijk dat de menstruatie ook zorg draagt voor de afscheiding van afvalstoffen en toxinen, ama, van het gehele lichaam. Men is er van overtuigd dat vrouwen hierdoor gezonder zijn en daardoor langer leven.
Menstruatie maakt in de aryuveda deel uit van de apana vayu, de energetische beweging van af de navel naar het kleine bekken. Het regeert over de uitscheiding van feaces, urine, zaad en menstruatie bloed, maar is ook actief bij de bevalling. Onregelmatigheden van deze uitscheidingsprocessen wijt men aan een disbalans van de apana vayu waarvan men de oorzaak zoekt in stress, misbruik van stimulantia zoals koffie, tekorten aan vitaminen of mineralen, en psychosomatische effecten zoals de gedachte dat menstruatie vies zou zijn of het niet in evenwicht zijn van de zon en maan energie in het lichaam.
Ook binnen de aryuveda associeert men de menstruatie cyclus met de cyclus van de maan. De ideale menstruatiecyclus loopt gelijk met die van de maan, waarin de vrouw ovuleert met volle maan en menstrueert met nieuwe maan. De volle maan wordt als de beste tijd gezien voor bevruchting daar de geest en vruchtbaarheid van man en vrouw dan op hun piek zitten.
Traditionele Hatha yoga beoefenaars rusten met nieuwe en volle maan. Deze maandagen worden gezien als bijzonder en heilig waarop de nadruk ligt op regeneratie. Aryuveda adviseert vrouwen naast deze maandagen ook de eerste drie dagen van hun menstruatie te rusten om een gezonde energiestroom van apana vayu te ondersteunen.
Sommige asanas beïnvloeden de stroom van de apana vayu waardoor de gewenste neerwaartse energie stroom tijdens de menstruatie wordt bemoeilijkt. Hierdoor kunnen er bloedophopingen ontstaan in de venen van de baarmoeder terwijl de arteriën door blijven gaan met de toevoer. De venen van de uterus zijn dun en kunnen onder druk makkelijk scheuren. Het geheel kan resulteren in zwaardere bloedingen dan normaal waarbij de vrouw zich zwak en emotioneel labiel voelt.
Tantra is de kracht van een natuurlijke energie die yogabeoefenaars Kundalini noemen. Dit is de elektrische prikkeling die je voelt bij sexuele opwinding. Als je Tantra eenmaal beheerst, kan de sexuele opgewondenheid een hele intense en veel diepere ervaring zijn. Kundalini is in perfecte overeenstemming met het lichaam, omdat het door je eigen lichaam wordt opgewekt. Het begint onderaan de ruggengraat en verspreidt zich over aangrenzende lichaamsdelen. Door middel van bepaalde rituelen kun je zorgen dat het langs je ruggengraat omhoog gaat en de kracht gebruikt in de hersenen. Hierdoor ontstaat een zogenaamd orgasme van de geest, welke ook een lichamelijk orgasme opwekt.
Mannelijke en Vrouwelijke Verbintenis
Tantra ziet de vrouw en de man als twee helften van een eenheid. Kundalini is niet mannelijk en niet vrouwelijk. Het geheel is groter dan de som der delen: de combinatie van twee Kundalini's is groter dan de optelsom van de twee delen.
Prikkelen van de Zintuigen
Tantra concentreert zich op lichamelijke sensaties en verhoogde sensualiteit. Tantra begint met de vijf zintuigen:
Zien
Zien is het eerste zintuig. De beoefening van Tantra is gewoon met het licht aan. Het kan echter goed zijn om je partner te blinddoeken om in eerste instantie beter op de andere zintuigen te kunnen focussen en niet-visuele sensaties te verhogen
Proeven
Het tweede zintuig is proeven. In een tantrisch ritueel wordt altijd voedsel gebruikt, om de smaak te stimuleren. Voedsel kan variëren van een enkel hapje tot een uitgebreid feestmaal. Over het algemeen wordt voor kaas en wijn gekozen. Bij voorkeur wordt dit alleen tijdens het ritueel genuttigd
Aanraken Aanraken is het derde zintuig. Je gebruikt bij tantrische aanrakingsrituelen vaak de duim en wijsvinger van beide handen. De nagels dienen afgeknipt te worden voor een zachte aanraking. Bij tantrische sex wordt geen massage-olie gebruikt, omdat hierdoor een snellere climax kan ontstaan. En dit strookt niet met het doel van het ritueel (hoewel er wel speciale tantrische massage bestaat)
Ruiken Het vierde zintuig is ruiken. Het gaat om de unieke geur van elkaar en algemene hygiëne van beide partners. Hygiëne dient bij iedere tantrabeoefenaar natuurlijk aanwezig te zijn, maar het elkaar wassen, elkaars handen en een warm, vochtig washandje kan een dieper bewustzijn van elkaars sexualiteit geven. Het sensuele genot kan versterkt worden door bv. geurkaarsen of wierook
Horen Het vijfde zintuig is horen. Een tantrabeoefenaar moet luisteren naar instemming en overgave van de partner. Het is nooit de bedoeling dat één van de partners domineert. Bij tantra gaat het om partners die alletwee echt willen. Het sensuele genot kan verder gestimuleerd worden door achtergrondmuziek of door het geluid van belletjes of een windgong.
Het woord roept al snel de associatie op met heksen en goochelaars, maar de historie gaat verder dan dat. De staf is ceremonieel van karakter en heeft altijd symbool gestaan voor heerschappij, in de bredere betekenis van het woord. Personen die een staf droegen hadden aanzien, waren in zekere zin verheven of werden geacht speciale krachten te hebben. De staf bood hun bescherming of werd ingezet om gunsten af te dwingen. Aanhangers van Freud zien hier een fallisch symbool van dominantie.
Als voorbeelden: de faraos met hun scepter, als heersers van hun volk. Mercurius met zijn Caduceus als boodschapper van de goden. Sinterklaas met zijn staf, als belichaming van goedheid die beloond wordt. En wat te denken van Mozes die zijn staf, gemaakt van de hazelaar, gebruikte om water uit de rotsen te slaan. Priesters in Indonesië droegen de zogenaamde 'tunggal panaluan' een ceremoniële staf waarin de kennis en macht van de voorvaderen huisde. De druïde, de man met de wijsheid van het woud, ging immers vergezeld van zijn staf. Er wordt wel gezegd dat de oorsprong van de toverstaf ligt bij de sjamanen, die de stok gebruikten om de drum te slaan en daarmee de toehoorder als het ware "bezielde".
De wichelroede is misschien wel de meest toegankelijke toverstaf uit de geschiedenis, een ieder kon een Y vormige hazelaarstwijg bemachtigen om water te zoeken. De toverstok van de goochelaar lijkt wat banaal na het bovenstaande. Maar waarom is het traditioneel zwart met witte uiteinden? Of zien we hier symbolisch de vereniging van tegengestelden.
Heksen en magiërs gebruiken hun staf als hulpmiddel om hun energie te concentreren en te richten. Traditioneel is de toverstaf van de heks van hout. Vorm, lengte en decoratie is per traditie verschillend. Populair is de gewoonte om voor de staf een maagdelijke tak te nemen. Dit wil zeggen een tak die niet ouder is als een jaar, zonder afsplitsingen. De tak wordt geoogst met een enkele snede, tijdens zonsopgang, op een woensdag. Merk op dat de zonsopgang wordt geassocieerd met het oosten en woensdag met Mercurius. Het tijdstip van oogsten beïnvloed de geleidingskracht. Als lengte neemt de heks de afmeting vanaf haar elleboog tot aan de vingertop van haar middelvinger. De dikte zoals haar vinger. Zo is de staf zeer persoonlijk.
De keuze van het hout bepaald voor welke soort magie zij het meest geschikt is. Elk houtsoort heeft zijn eigen energie. Het hout van de hazelaar is door haar correspondentie met wijsheid geschikt voor algemeen magisch gebruik. De wilg, waarvan bekend is dat zij relatief veel water bevat, maakt een goede staf voor maanrituelen. De vlier, welke correspondeert met Saturnus is geschikt om hogere intelligenties op te roepen.
Of de staf versierd, bewerkt of puur natuur gelaten wordt is geheel aan de gebruiker. Vaak worden er runen gekerfd en gebruikt men versieringen van natuurlijk materiaal. Elke keuze, of het nu om de houtsoort, het tijdstip van oogsten of de decoratie gaat, dient de gewenste geleiding te ondersteunen en het goede gevoel van de gebruiker op te roepen. Op deze manier wordt de toverstaf een verlengstuk van je eigen kracht.
Er wordt nog wel eens minachtend gedaan over de grote vrijheid die heksen nemen in de manier waarop zij denken magie te kunnen bedrijven. In de hogere magie is het vervaardigen van gereedschappen aan een groot aantal regels verbonden. Bedenk echter wel dat magie uiteindelijk in het hoofd gecreëerd wordt. Wiccas gebruiken over het algemeen meer hun Athame voor het richten van hun energie.
De toverstaf van de magiër is vaak van metaal, of hout wat bekleed is met edele metalen. De metalen corresponderen met de planeetinvloeden. Metalen staven worden wel gemagnetiseerd met behulp van elektriciteit of een magneet. De staven zijn vaak hol en gevuld met een vloeistof of poeder. De vloeistof is op alcohol of olie basis waarin kruiden en edelstenen hebben gelegen die corresponderen met het gewenste element. Dit alles om het geleidingsvermogen van de staf te verhogen. De staf wordt bewerkt met astrologische of andere magische tekens. Vaak worden edelstenen aangebracht. De magiër steekt veel tijd in het opladen van zijn staf met zijn wilskracht. De manier waarop en het doel waarvoor de toverstaf is geladen blijft bij de magiër geheim, zodat de geleidingskracht van de staf nooit misbruikt kan worden.
De toverstaf komt in vele vormen en maten. De meest fantastische ontwerpen zijn voor eveneens fantastische prijzen te koop. Je zou haast denken dat de kracht van een toverstaf evenredig opgaat met de kostbaarheid van het materiaal. Maar dit is natuurlijk een grote misvatting. De toverstaf is uiteindelijk een symbool van de wil en de kracht van de gebruiker. De toverstaf zelf bezit geen magische kracht, maar werkt als geleider. De keuze van het materiaal kan de geleiding wel beïnvloeden. De beste Magiër zou dus in principe genoeg kunnen hebben aan elke willekeurige staf of zelfs zijn vinger. Denk maar eens aan het intimiderende gevoel van een simpele vingerwijzing!
u ne la nv i u we tsi ,i ga gu yv hei iiiii Genade Gods, oneindig groot,geeft mij wat ik niet verdien. hna quo tso sv wi yu lo se .... i ga gu yv ho nv Ik was verloren, geestelijk dood, Ik was blind, maar kan nu zien.
a se no i u ne tsi i... i yu no du le nv Genade gaf mij vrees in t hart en bracht mij nieuwe moed. ta li ne dv tsi lu .... tsi i u dv ne u ne tsv Gewassen van mijn zonde en smart in Christus dierbaar bloed.
e lo ni gv ni li s qua di ga lu tsv ha ihii yu Door veel gevaren en door nood heeft Hij mij al geleid. ni ga di da ye di go i a ni e lo hi gv t Is Zijn genade en Zijn dood, die mij ten hemel leidt.
a na da nv ti a ne hv do da ya nv hi li De Heer heeft mij heel veel beloofd, Zijn woord zal eeuwig staan. tso sv hna quo ni go hi lv do hi wa ne he s di Hij is mijn Schild en Opperhoofd, Die mij steeds voor zal gaan.
En als dit stoffelijk lichaam faalt,mijn leven hier vergaat, dan wordt mij vrede toegestraald,door God, mijn Toeverlaat. De hele aarde valt en beeft,de zon geeft geen lichtmeer,
de Heer, Die mij geroepen heeft,toont mij Zijn aangezicht. Na zelfs tien duizend jaren lang,licht stralend als de zon, dan prijs ik Hem nog net zolang,als toen het eerst begon.
We n de ya ho, We n de ya ho We n de ya , We n de ya , ho ho ho ho He ya ho - he ya ho, Ya ya ya ...
I am of the Great Spirit, Ho ! I am of the Great Spirit, Ho! I am of the Great Spirit, Ho ! I am of the Great Spirit, Ho ! It is so, it is so. Great Spirit, Great Spirit, Great Spirit
Grote Geest, Wiens stem hoor ik in de winden, en wiens adem alles op aarde laat leven, Hoor mij ...Ik ben klein en zwak ... heb Uw kracht en wijsheid nodig, laat mij gaan in schoonheid en mogen mijn ogen de rode zonsondergang blijven aanschouwen.
Laat mijn handen respect hebben ... voor de dingen die U gemaakt heeft en mijn oren scherp ... , om Uw woorden te horen.
Maak me verstandig ... zodat ik de dingen kan begrijpen, die U mijn volk leert. Laat me de lessen leren kennen ... die U verstopt heeft in elk blad en steen.
Ik zoek kracht, maar niet ... om sterker te zijn dan mijn naaste , maar om mijn grootste vijand te bevechten.... namelijk mijzelf.
Maak dat ik altijd klaar ben om naar U toe te komen ... met schone handen en eerlijke ogen.
Zodat, als ... het leven ten einde is gekomen, zoals de verdwijnende zonneschijn, mijn geest tot U mag komen zonder enige schaamte.
We n de ya ho, We n de ya ho We n de ya , We n de ya , ho ho ho ho He ya ho - he ya ho, Ya ya ya ...
De missie van Tantra is dat we echtere, meer complete mensen worden door de ons eigen sensuele spiritualiteit te erkennen en te stimuleren. Het middel daarvoor is het bereiken van extase. In een extatische toestand stroomt de levensenergie optimaal door de zeven energiecentra (chakras) van het lichaam en hebben we optimaal contact met de kosmische energie. Vanwege het energetische evenwicht dat daardoor ontstaat, komen zowel lichaam als psyche beter in balans, waardoor we een hogere staat van bewustzijn kunnen bereiken. Extase heeft dus een helende werking. We ontdekken verborgen, onderdrukte delen van onszelf. Met Tantra kan iemand maximaal van het leven genieten door zelf opgelegde of cultureel bepaalde beperkingen, zoals schuld of schaamte, te doorbreken. Nog anders gezegd: wij zijn allen voortgekomen uit het pure geluk van de seksuele vereniging van een man en een vrouw. Bewust of onbewust zijn we ons hele leven op zoek naar het terugvinden van die energie. Helaas worden wij daarvan afgehouden door het najagen van een orgasme, zonder ooit de toestand van gelukzaligheid die daarachter ligt te bereiken
Engelen, geef me antwoord zijn jullie in de buurt mocht het gaan regenen Moet ik echt geloven .... Dat jullie zullen opstaan om de storm te kalmeren ... Omdat woorden voor zo een kostbare schat nooit genoeg zullen zijn Zeker, als het zo is, moet ik beloften aan je geven Moet ik geven ....
Hier, is het te snel weer dag Ik zou willen dat de maan onderging en morgen verouderde Ik zou echt moeten weten ... dat de hemel haar eigen manier heeft iedereen heeft herinneringen te behouden ...
Engelen ... alles zou kunnen ... mogen zijn ... Mochten jullie echt de aarde en zee kunnen bewegen Engelen, ik zou dan kunnen voelen ... hoe ... Dat al deze donkere wolken verdwijnen
Zelfs als ik ademhaal ... Komt een engel naar hun beschermeling Ik heb mijn beloftes voor jou te houden Ik moet me aan mijn beloftes .... houden ...
Engelen, geef me antwoord zijn jullie in de buurt mocht het gaan regenen Moet ik echt geloven .... Dat jullie zullen opstaan om de storm te kalmeren ... Omdat woorden voor zo een kostbare schat nooit genoeg zullen zijn Zeker, als het zo is, moet ik beloften aan je geven Moet ik geven ....
Hier, is het te snel weer dag Ik zou willen dat de maan onderging en morgen verouderde Ik zou echt moeten weten ... dat de hemel haar eigen manier heeft iedereen heeft herinneringen te behouden ...
Engelen ... alles zou kunnen ... mogen zijn ... Mochten jullie echt de aarde en zee kunnen bewegen Engelen, ik zou dan kunnen voelen ... hoe ... Dat al deze donkere wolken verdwijnen
Zelfs als ik ademhaal ... Komt een engel naar hun beschermeling Ik heb mijn beloftes voor jou te houden Ik moet me aan mijn beloftes .... houden ...
Wij starten onze tocht naar binnen vanuit de aanwijzingen van de psychologie en de 'gevoelsleer.' De psychologie vertelde ons dat wanneer wij de grenzen opheffen tussen ons 'ik' en ons onbewuste (ofwel onze schaduw) wij een psychologische eenheid gaan vormen, niet langer innerlijk verscheurd door tegenstellingen. De 'gevoelsleer' leerde ons dat door het weghalen van de barrières tussen ons innerlijk en ons lichaam, wij in wezen één kunnen worden in deze wereld en kunnen gaan leven vanuit het gevoel.
Maar dan nog steeds zijn wij een eenling in een grote boze wereld. Het innerlijk ervaren dat ons stoffelijke lichaam (dat in diezelfde) uiterlijke wereld leeft, toch ook onszelf is, hebben wij al een brug geslagen tussen ons innerlijk en de uiterlijke wereld. Ons lichaam is de brug, de poort naar dat andere. Met het vanuit het gevoel leven is een eerste stap gezet richting een leven, dat niet een invulling krijgt vanuit het eigen streven, dat niet gevormd is vanuit maatschappelijke normen en andere vormen van conditionering.
We kiezen dan voor een leven dat niet langer vanuit het kleine 'ik' wordt vormgegeven, maar door het Leven zelf. Het leven gaat dan stoelen op iets anders, op iets veel groters, op iets dat het kleine 'ego' verre te boven gaat. Wij merken dat o.m. door intuïtieve invallen en zaken die ons -onverwacht- toevallen, allen gebeurtenissen die later een betekenisvol patroon blijken te hebben.
Het juiste begrip van het voelen is een eerste en noodzakelijke stap in de richting van een verdere geestelijke bewustwording. De 'gevoelsleer' geeft de nodige aanwijzingen van hoe we vanuit het voelen naar ons werkelijke zelf kunnen komen. Willen wij nu nog verder, naar ons dieper gelegen Zelf, dan is echter een gedegen Inzicht nodig in de rol welke het denken speelt in het bereiken van die andere -onbekende- staat. Wij gaan dan beseffen dat wij via het denken, het willen en het doen geen enkel blijvend resultaat zullen bewerkstelligen.
We komen dan tot de onontkoombare conclusie, dat de mens via zijn Willen en zijn Streven nooit zijn Doel zal bereiken. Het 'ik' (jijzelf dus), dat je tot het zoeken heeft aangezet, blijkt notabene de enige sta in de weg te zijn. Ook het gericht zijn op het voelen blijkt dan een hinderpaal. Pas in het radicaal opgeven van jouw ik, van al het Eigene, van elk willen, van elk plan kan zich de deur naar dat Totaal-Andere zich openen.
Naast het verkrijgen van inzicht is er maar één alternatief: leven vanuit een staat van aandacht. Aandacht is een kwaliteit van het leven zelf, waarbij het denken, het menselijk brein dat de oorzaak van onze gevangenschap is geen enkele rol speelt en tot zwijgen komt.
Als we honderden keren op aarde zijn geweest, dan mag je aannemen dat we heel wat rollen hebben gespeeld in dit aardse theater. Schurkenrollen, macho's, liefdevolle moeders, dieven, verkrachters, koningen, knechten, machtswellustelingen, schrijvers, incestplegers, monniken, verpleegsters, wetshandhavers, priesters, medicijnmannen, slavenhandelaren, zwakzinnigen, soldaten, spionnen, en bedenk de rest zelf maar.
Iedere keer gereïncarneerd met een andere persoonlijkheid en andere omstandigheden, maar vaak in hetzelfde theatergezelschap. Onze gedragingen werden en worden vaak bepaald door eigen belang en angst. Wat onze keuzes en gedragingen voor anderen betekenden, was en is voor ons meestal niet interessant. In die honderden levens hebben we veel veroorzaakt bij anderen, soms ten goede, soms ten kwade. En de positieve of negatieve ervaringen die anderen hebben opgedaan door ons gedrag, wel dat mogen we later zelf ook eens ervaren. Dat heet karma! Niets gebeurt voor niets en voor alles is een reden.
Met andere woorden: -Wie goed doet, goed ontmoet. -Met schade en schande, wijs worden. -Wat je zaait, zal je oogsten. -Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.
Het is belangrijk om je deze wet van "oorzaak en gevolg" bewust te worden. De oorzaak kan in vorige levens opgebouwd zijn, om het gevolg in dit leven te presenteren. Dat lijkt toch bloedeerlijk, of niet soms? "Slachtoffers" van wat dan ook in dit leven, hebben "ooit in vorige levens" door hun eigen vrije wil, de gebeurtenissen in dit leven in werking gezet. De eventuele daders ervan zijn niet goed te praten. En de slachtoffers mogen, door ons, niet aan hun lot overgelaten worden. Als slachtoffers hun daders uiteindelijk kunnen vergeven, dan hebben ze een wonder van Liefde verricht.
Ingelost karma komt niet meer terug. Niet begrepen karma blijft je achtervolgen. Steeds minder subtiel, steeds duidelijker. En dat het jou overkomt is dus geen toeval. Toeval bestaat niet. Neem je je karmische verantwoordelijkheid, of vlucht je liever in de slachtofferrol?
Binnen het sjamanisme worden de droom en het trancereizen als twee aspectenvan hetzelfde fenomeen beschouwd. Droom en trancereis zijn als het ware broer en zus,beide vormen een poort naar de ervaring van andere realiteiten. Niet alleen sjamanen zeggen dat trancereis en droom verwant zijn. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de sjamanistische tranceopmerkelijke overeenkomsten vertoont met de staat waarin iemand tijdens een droom verkeert,tijdens de trance en de droom produceren de hersenen theta-golven van dezelfde frequentie. Droom en trance hebben veel met elkaar gemeen, maar tussen degetrainde sjamaan en de gemiddelde dromer bestaat er een essentieel verschil. De dromer is tijdens zijn droom vaak een speelbal van allerlei invloeden waar hij nauwelijks of geen controle over heeft.
Sjamanen kunnen tijdens de trance veel zelfstandiger opereren. Ze maken gedurende hun trancereizen bewuste keuzes dievoor de gemiddelde dromer niet mogelijk zijn. Tijdens de droomstaat en de sjamanistische trance is het bewustzijn niet meer verankerd in het fysieke lichaam.Het fysieke lichaam is eigenlijk alleen een kledingstuk dat kan wordenaangetrokken of tijdelijk worden afgelegd. Dat deel van het menselijk bewustzijn dat zich buiten de materie om kan bewegen, beschrijft men als het droomlichaam. Deze term is een vinding van Arnold Mindell, een Amerikaanse psycholoog die de grondlegger is van Process Oriented Psychology. In verschillende spirituele tradities staat het droomlichaam of aspecten daarvan, onder verschillende namen bekend, zoals: het etherische, astrale of mentale lichaam,het energielichaam of het lichtlichaam, de aura, de geest of de ziel.Het droomlichaam maakt gebruik van het fysieke lichaamom zich in de fysieke wereld te kunnen manifesteren.
Als iemand wakker is, is het droomlichaam goed verankerd in het fysieke lichaam.Alle zintuiglijke ervaringen lijken dan voort te komen uit het fysieke systeem. Mensen die tijdens een uittreding bewust uit hun fysieke lichaam kunnen stappen,ervaren echter dat ze ook als ze zich buiten hun fysieke lichaam bevinden hun vermogens om te zien, te tasten en te horen volledig behouden.De vijf zintuigen behoren blijkbaar tot het droomlichaam, in plaats van het fysieke lichaam. Ook draagt het droomlichaam het geheugen in zich. Alle ervaringen die een mens ooit heeft opgedaan, in de gewone en de andere werelden, zijn in het droomlichaam opgeslagen. Tijdens een uittreding, hypnotische trance of trancereis is 't bewustzijn niet meer op de fysieke werkelijkheid gericht maar op de ervaringen van het droomlichaam. In zo'n staat is het nog steeds mogelijk je te herinneren wat je naam is en wat je gisteren gegeten hebt. Soms kunnen in trance zelfs lang vergeten gebeurtenissenweer opnieuw in herinnering worden gebracht.
De sjamaan richt zich tijdens de trance zijn bewustzijn van het fysieke lichaam naar het droomlichaam.In feite doet ieder mens die tijdens zijn slaap een droom heeft hetzelfde. De sjamaan heeft controle over dit proces, maar bij de dromer verschuift het bewustzijnongemerkt van het fysieke lichaam naar het droomlichaam. Veel mensen hebben wel eens ervaren dat ze vlak voor het wakker worden plotseling in een diepte zinken of het gevoel hebben dat ze opeens vallen. Die ervaring wordt veroorzaakt door het letterlijke terugzakken van het droomlichaam in het fysieke lichaam.
De droom geeft zijn informatie echter meestal niet zomaar prijs enverhult die voor het overgrote deel in symbolen.Dit geldt voor de gewone droom en ten dele ook voor de grote droom.Een droom moet meestal worden geïnterpreteerd voor het precies duidelijk is wat zijn boodschap is. Droominterpretatie is een vak apart.
In vrijwel iedere droom komen wel een aantal droombeelden en droomervaringen voor die een archetypisch karakter hebben. Kennis van deze symbolen en structuren kan een belangrijk hulpmiddel zijn bij het vertalen van de symbolische boodschap van de droom. Zo staat een huis vaak voor iemands eigen persoonlijkheid en het element water staat voor de emoties. Helemaal zeker van de betekenis kun je echter nooit zijn. Wat het gecompliceerd maakt, is dat aan archetypische symbolenen vormen vaak een persoonlijke betekenis wordt toegevoegd. De één heeft nu éénmaal een heel andere associatie bij de zee,een auto of een paard dan een ander.
Voor droominterpretatie is dusniet alleen kennis van archetypische symbolen nodig,maar ook de openheid van geest om als het ware door de symbolen heen te kijken om het persoonlijke element bloot te leggen.Er moet als het ware tussen de regels door worden gelezen om tekijken of er nog meer te vinden is dan de eerste,voor de hand liggende betekenis die de archetypen doen vermoeden.Het interpreteren van dromen wordt daarom in traditionele culturen meestal overgelaten aan specialisten die vertrouwd zijn met de andere realiteiten en de symbolen van het onderbewuste, zoals een sjamaan,een medicijnman, een lama, een priester of een orakel
O-s-da sunalei .... Good Morning .....( song .. ) !
INDIANEN GEBED
We n de ya ho, We n de ya ho We n de ya , We n de ya , ho ho ho ho He ya ho - he ya ho, Ya ya ya ...
I am of the Great Spirit, Ho ! I am of the Great Spirit, Ho! I am of the Great Spirit, Ho ! I am of the Great Spirit, Ho ! It is so, it is so. Great Spirit, Great Spirit, Great Spirit
Grote Geest, Wiens stem hoor ik in de winden, en wiens adem alles op aarde laat leven, Hoor mij ...Ik ben klein en zwak ... heb Uw kracht en wijsheid nodig, laat mij gaan in schoonheid en mogen mijn ogen de rode zonsondergang blijven aanschouwen.
Laat mijn handen respect hebben ... voor de dingen die U gemaakt heeft en mijn oren scherp ... , om Uw woorden te horen.
Maak me verstandig ... zodat ik de dingen kan begrijpen, die U mijn volk leert. Laat me de lessen leren kennen ... die U verstopt heeft in elk blad en steen.
Ik zoek kracht, maar niet ... om sterker te zijn dan mijn naaste , maar om mijn grootste vijand te bevechten.... namelijk mijzelf.
Maak dat ik altijd klaar ben om naar U toe te komen ... met schone handen en eerlijke ogen.
Zodat, als ... het leven ten einde is gekomen, zoals de verdwijnende zonneschijn, mijn geest tot U mag komen zonder enige schaamte.
We n de ya ho, We n de ya ho We n de ya , We n de ya , ho ho ho ho He ya ho - he ya ho, Ya ya ya ...
"Liefde en haat zijn in wezen één; zij houden in de wereld een labiel evenwicht in stand en elk exces in de ene of de andere richting verstoort dat."
Liefde ziet scherp, haat scherper, maar jaloersheid het scherpst, want zij is gelijk aan liefde plus haat.
Wat is liefde? Er zijn zoveel liedjes, boeken, toneelstukken en films over geschreven. Het is het meest bezongen en besproken onderwerp. We willen het allemaal 'hebben'. En toch, als we iemand vragen er een definitie van te geven zal het antwoord nooit bevredigend zijn. Liefde is een goed gevoel. Liefde maakt ons gelukkig. Daarom willen we het hebben. Zoals alle goede gevoelens. En we denken dat liefde zal voorkomen dat we eenzaam zijn.
Maar een gevoel van liefde kan heel gemakkelijk omslaan in een gevoel van haat. Het beeld dat we van de ander hadden valt in duizend scherven uiteen. Dat gebeurt als de ander ons niet geeft wat ons gelukkig maakt. Haat is een naar gevoel dat we niet willen hebben. We geven de ander de schuld van dat nare gevoel. We willen dat hij/zij verandert. Lukt dat niet (en dat doet het nooit) dan wijzen we hem af. Liefde kun je niet hebben, niet vasthouden. Liefde kun je slechts ervaren.
Liefde is volledige acceptatie van hoe en wat de ander is. Pas als liefde onvoorwaardelijk is, is het ware liefde. En hoeveel van ons kunnen zeggen dat we die hebben ervaren? Dat wat het meest dichtbij die vorm van liefde komt is de liefde van een moeder voor een kind. Zelfs als haar kind (ook als is hij/zij volwassen) vreselijke dingen heeft gedaan, blijft meestal de moeder achter hem of haar staan
Voorbeeld
Tijdens een meditatie weekend. Ik eet de appel die mijn ontbijt is. En de appel is liefde. Ik sla mijn ogen op en zie iemand intens verdrietig huilen: ook dat ervaar ik als liefde. De thee die ik drink, de kleren die ik aan heb: alles is liefde. Wat ik ook zie, hoor, proef of aanraak. Buiten is de aarde waarop ik loop liefde. Net als de bomen, planten, een vlinder, een libel, een hommel, en de kleine vliegjes die om mijn hoofd dwarrelen.
Ik ervaar geen grenzen tussen mij en alles om me heen. Slechts een grote stroom die bestaat uit licht en vreugde. Het mos op de takken van de bomen ervaar ik als de huid van mijn eigen lichaam. Het gras waarop ik loop is als de zolen van mijn voeten. De ruisende bladeren mijn haar dat waait in de wind. Ik lach en lach en het bos lacht met mij mee
We hebben een beeld van hoe meditatie zou moeten zijn, wat we moeten ervaren, wat we ermee moeten bereiken. Sommigen van ons denken dat mediteren betekent 'op een roze wolk zitten', visioenen of kleuren zien en stemmen van gidsen horen. Of we denken dat het verbonden is aan een bepaalde religie. Dat is niet wat meditatie is. Mediteren is waarnemen wat er aan emoties, gedachten en lichamelijke gewaarwordingen door ons heen gaat. We hoeven we ons niet 'in te spannen'.
Het is de bedoeling dat we ontspannen, dat we ons beeld wat het zou moeten zijn, wat er zou moeten gebeuren loslaten. Dat we open staan voor alles wat er verschijnt. We ervaren en accepteren wat zich voordoet en zien ze vervolgens weer verdwijnen. Meditatie is het enige - en tegelijkertijd het mooiste - instrument dat ons kan helpen onszelf te leren kennen tot in de diepste diepte van dat 'Zelf'. Wanneer we mediteren, gaan we de verschillende aspecten van onze geest zien. Als de stem van ons ego (persoonlijkheid) niet meer spreekt, gaan we momenten van stilte ervaren. Dan kunnen we de stem van onze ziel (onze intuitie) horen. Onze persoonlijkheid houdt niet zo van meditatie. Die wil plezier, afleiding, genieten. Hij zal dan ook allerlei redenen aandragen om het niet te doen. Of te onderbreken.
"Dat is niets voor mij". "Ik heb vandaag geen tijd". "Ik ben te moe". We denken dat meditatie ons niet gelukkig zal maken. Want tijdens meditatie worden onze zintuigen 'op een laag pitje gezet'. Onze emoties en gedachten niet 'uitgeleefd' maar objectief bekeken en geaccepteerd. In dat proces komen we vaak heel vervelende dingen van onszelf tegen. Dingen die we niet willen zien. En niet willen veranderen. En dan vluchten we weer naar het leven van alledag.
Je eigen meditatieruimte maken
Zoek een rustige ruimte voor je meditatie. Maak er je eigen 'altaar' met een afbeelding van Boeddha, Christus, Maria of een levende persoon die je inspireert. Plaats er ook een kaars, bloemen, kristallen of andere voorwerpen die een speciale betekenis voor je hebben. Mediteer ten minste 1 keer per dag. Als het kan 2 keer: nadat je bent opgestaan en voordat je gaat slapen. Begin met 5 minuten per keer. Voer deze tijd langzaam op. Het is handig om hierbij een (kook) wekker te gebruiken.
Hoe mediteer je? Trek gemakkelijke kleding aan en zorg dat je ontspannen zit. Op een rechte stoel of in de lotushouding (Als je op een stoel zit zorg dan dat je voeten goed plat op de grond staan). Leg je handen met de palmen naar boven op je bovenbenen of leg ze in elkaar op je schoot. Hou je rug recht, je schouders iets naar achteren en je kin lichtjes naar je borst gebogen
Engelen, geef me antwoord zijn jullie in de buurt mocht het gaan regenen Moet ik echt geloven .... Dat jullie zullen opstaan om de storm te kalmeren ... Omdat woorden voor zo een kostbare schat nooit genoeg zullen zijn Zeker, als het zo is, moet ik beloften aan je geven Moet ik geven ....
Hier, is het te snel weer dag Ik zou willen dat de maan onderging en morgen verouderde Ik zou echt moeten weten ... dat de hemel haar eigen manier heeft iedereen heeft herinneringen te behouden ...
Engelen ... alles zou kunnen ... mogen zijn ... Mochten jullie echt de aarde en zee kunnen bewegen Engelen, ik zou dan kunnen voelen ... hoe ... Dat al deze donkere wolken verdwijnen
Zelfs als ik ademhaal ... Komt een engel naar hun beschermeling Ik heb mijn beloftes voor jou te houden Ik moet me aan mijn beloftes .... houden ...
Energiepunten De energiebanen door het hele lichaam. Waar energiebanen (meridianen) elkaar kruisen is een sterke concentratie van energie, die zichtbaar is in de aura: dit is een chakra. Chakra is Sanskriet voor wiel, waarschijnlijk zo genoemd omdat de energie hier een ronddraaiende beweging maakt. Het zijn energiepunten die met elkaar samenwerken.
Chakras waarnemen
Chakra's kun je voelen als een brok in je keel, vlinders in je buik of een bozend hart. Chakra's kunnen blokkeren, met bepaalde klachten tot gevolg. Als je chakra's goed werken voel je je gezond en gelukkig. Het openen en sluiten van chakra's word vergeleken met het openen en sluiten van een lotusbloem; Als een chakra in werking is, staat deze open; te lang open houden kan chakra's blokkeren (te lang concentreren (lezen) geeft hoofdpijn). Als een chakra te lang gesloten is, stroomt de energie niet goed door en kan de chakra ook geblokkeerd raken. Hou daarom alles in balans!
1. Kruinchakra in de buurt van de kruin, verbonden met kosmische energie, geeft het religieus of spiritueel bewustzijn aan, als deze goed werkt sta je open voor het niet-alledaagse en het 'hogere' en je hebt een goed contact met je eigen ziel, violet, element gedachte of denken, kennis en inzicht. 2. Voorhoofdchakra of Derde oog tussen de ogen, staat voor inteligentie, intuitie en aanvoelend vermogen, als deze goed werkt heb je goede zelfkennis, sta je open voor spirituele ervaringen en je hebt een sterke wil, indigoblauw, element licht, helderziendheid, intuitie en verbeeldingskracht. 3. Keelchakra
in de keel, bepaald de communicatie tussen ons en de buitenwereld, als deze goed werkt heb je een groot verantwoordelijkheidsgevoel, je bent creatief en bijna nooit ziek, hemelsblauw, geluid, communicatie en creativiteit.
4. Hartchakra
in de hartstreek, bevat het vermogen om lief te hebben, je geef- en neemgedrag, vriendschappen, hoe je open staat voor anderen, als deze goed werkt voel je je zeker in omgang met anderen, ben je gul en bereid om anderen te helpen en je bent optimistisch, groen, element lucht, liefde
5. Zonnevlecht of Plexus Solaris
in de buurt van de solar plexus, bepaald of je voor jezelf opkomt, wilskracht, kracht om zelf je leven bepalen, als deze chakra goed werkt vind je veranderingen leuk, kun je riezies makkelijk oplossen en je accepteert jezelf zoals je bent, geel, element vuur, wilskracht.
6. Navelchakra
in de onderbuik, staat voor je sexuele energie, emoties en creativiteit, als deze goed werkt, heb je zin om te vrijen, voel je je zeker, heb je een zonnig humeur en vind je lichamelijk contact fijn, oranje, element water, emoties en seksualiteit.
7. Wortelchakra, Basischakra of Stuit onderaan de ruggegraat, verbonden met zekerheid, realiteit, het vermogen om op eigen benen te staan en een eigen bestaan te creeëren, als deze goed werkt sta je met beide benen in het leven, vind je het leven leuk, voel je je tevreden en pak je dingen graag aan, rood, element aarde, overleven.