|
|
|
|
Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo |
|
|
19-09-2007 |
Op. vervoer in Gent (89) |
Belgische genietroepen deden in mei 1940 de Rozemarijnbrug springen. Op 25 augustus konden de trams van lijn 9 over het enkel spoor van de noodbrug rijden. Vijf dagen later konden ook deze van lijn 2 naar het Sint-Pietersstation rijden.
(* In de nacht van woensdag 22 op donderdag 23 mei 1940 werden door Belgische genietroepen 26 bruggen opgeblazen om de opmars van de Duitse bezetter te verhinderen of te vertragen. Alle stads- en buurttramverkeer werd onmogelijk gemaakt door de vernietiging van de Muidebrug, Lousbergbrug, Dampoortbrug, Keizerbrug, Sint-Lievensbrug, Visserijbrug, Terplatenbrug, Contributiebrug, Rozemarijnbrug, Akkergembrug, Albertbrug, Bargiebrug, Drongenbrug, Wondelgembrug en De Smetbrug) 30 mei 1940 (Het Volk) Van de brede, vaste Rozemarijnbrug, de hoofdverbinding tussen het centrum en de wijk Akkergem en bereden door de trams 2 en 9 en de buurttrams naar Evergem en Zomergem, is het betonwerk gedeeltelijk blijven hangen. Voor onbevreesden is de overgang niet moeilijk. De twee voornaamste steunpunten zijn weggeduwd. Ook de grondvesten zijn vernield. Een aanvullende studie door de technische dienst is noodzakelijk om te onderzoeken of de bestaande pijlers nog te benutten zijn bij de wederopbouw. 27 juli 1940 (Het Volk) De Albertbrug is reeds geopend voor het verkeer van voetgangers. Er is ook een enkel spoor aangelegd, zodat de tramverbinding tussen de Sint-Pietersstatie en de Rozemarijnbrug zal hersteld zijn. Aan de Rozemarijnbrug zijn de herstellingswerken insgelijks aangevangen en ook hier zal de tram op enkel spoor doorrijden, zodat het verkeer op gans de lijn 2 tussen Sint-Pieters en Gentbrugge-Arsenaal weer normaal zal worden. De werken zijn in handen van Gentse ondernemers. (* herlees "Op. vervoer in Gent (7) over het uit de lucht gegrepen bericht of verworpen voorstel om de stadstrams van lijn 9 tijdelijk om te leiden langs de Nieuwe Wandeling en de Akkergemlaan (sporen lijn Nevele) 11 augustus 1940 (Het Volk) Aan de Rozemarijnbrug is de vernieling geweldig geweest. Die betonnen brug met dubbel spoor voor de tram is lelijk geteisterd. Het middendeel is in het water gevallen. De twee zijdelen zijn behouden gebleven maar werden naar het midden meegetrokken, zodat ze 20 tot 30 centimeter van de oever verwijderd zijn. De stukken die er nog staan worden ondervangen zonder ze af te breken. Alles is gesprongen en gekloven. Deel per deel wordt weggenomen en vernieuwd. Dit zeer gevaarlijk werk werd toevertrouwd aan de firma Van Autryve Gebroeders uit Gent. De brug op ijzeren balken zal in twee worden verdeeld: aan de ene kant een strook van twee meter breed voor de voetgangers, aan de andere kant voor de voertuigen en de trams. Wanneer alles klaar zal zijn kan nog niet met zekerheid worden bepaald. De voetgangersbrug is reeds in gebruik voor reizigers die in de Bernard Spaelaan tram 9 willen nemen naar de Sint-Pietersstatie. (* vanaf zondag 25 augustus reden de trams van lijn 9 over het enkel spoor van de brug. Rijtuigen met een doorstreept nummer 2 deden dienst tussen het Arsenaal en de Rozemarijnbrug) 4 september 1940 (Het Volk) De dienst Openbare Werken van de stad wees het bestuur van de tramwegen op de gevaarlijke toestand aan de Rozemarijnbrug, waar het nodig zal zijn zekerheidsmaatregelen te nemen voor de voetgangers, opdat ze bij nacht de trambrug niet zouden gebruiken, waardoor ze onvermijdelijk aan een ongeluk zouden komen. Op de hoeken van de noodbrug werden nu blauwe lantaarns geplaatst om de aandacht te trekken. Bij het eindigen van het tramverkeer wordt bovendien door de ontvanger van de laatste tram een wit hekken over de sporen geplaatst. (!) 5 september 1940 (Het Volk) In de nacht van 3 op 4 september is op de Coupure Rechts een tram van de buurtspoorwegen ontspoord, met het gevolg dat de met koeien geladen wagons op de Rozemarijnbrug zijn blijven staan. Het verkeer bleef tot 4 uur onderbroken. 18 september 1940 (Het Volk) Op de Rozemarijnbrug is het tweede spoor aangelegd voor de lijnen 2, 9 en de buurtspoorlijnen naar Zomergem en Evergem. De kosten worden verdeeld tussen de E.T.G. en de N.M.V.B. 2 oktober 1940 Tramlijn 10 kwam weer in voege tussen de Muide en het Sint-Pietersstation. De dienst tussen het station en ledeberg behield nummer 9.
6 september 1944 Bij de bevrijding werden talrijke bruggen door de terugtrekkende Duitse genie opgeblazen, waaronder zeven die zeer belangrijk waren voor het tramnet. De Albertbrug en de Rozemarijnbrug bleven daarbij gespaard.
|
|
|
|
Reacties op bericht (0)
|
|
|
|
|
|
|
|
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER !!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________ |
|
|
|