Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
14-10-2007
Op. vervoer Gent (127)
10 oktober 1907(Gazette van Gent)
Tussen de Kouter en Akkergem (*thans Ekkergem) werd op 15 september 1907 een autobusdienst ingericht langs de Zonnestraat, Vandeveldestraat, Twaalfkamerenstraat en Bellevuestraat naar de kerk in acht minuten. De terugkeer verliep langs de Akkergemlaan, Godshuizenlaan, Coupure, Bagattenstraat en Kortedagsteeg in twaalf minuten. Regelmatig werd de dienstverlening uitgebreid naar het Zuidstation. De exploitant was de Brusselse firma "Bureau Techn. International". Reeds na enkele dagen werd de uitbating stopgezet. "...Terwijl het rijtuig aan de kerk stond te wachten schoot het in brand doordat de naphte welke de drijfkracht levert in aanraking was gekomen met de elektriciteit, met een ontploffing tot gevolg..."
Het is dus een voldongen feit: de wijk Akkergem is beroofd van zijn autobus. Het rijtuig heeft enige tijd van de statie Gent-Zuid naar Akkergem geschokt en is naar Antwerpen afgevoerd, waar hij na herstelling ook een proeftijd zal doen om vervolgens naar Engeland terug te keren. Niettegenstaande deze vervoerdienst niet ideaal was, waren de Akkergemnaren er toch mee ingenomen en dachten zij dat het stadsbestuur eindelijk ging inzien dat een wijk van 17 000 zielen wel mocht in aanmerking genomen worden. Helaas, het waren slechts hersenschimmen. Niet alleen zijn ze weer van alle gemeenschap met het centrum van de stad beroofd, zelfs hebben ze nu de overtuiging nog langer als verstotelingen te zullen behandeld worden. Eén van hun beste ingezetenen heeft zich namelijk naar het stadhuis begeven om de wens uit te drukken, voor die bevolking eindelijk een tramdienst te zien tot stand komen en het ongelooflijke antwoord was dat Akkergem geen tram nodig had en het leggen teveel kosten zou vergen. Zij worden dus minder geacht dan de ver afgelegen wijken van Meulestede en de Heuvelpoort. Nochtans dient opgemerkt te worden dat sinds onlangs sprake is om de tramlijn van de Brugsepoort te verlengen tot aan de Rooigemlaan. (* wat geschiedde op 14 december 1910) Dit zal ook niet kunnen gebeuren zonder grote uitgaven, want zeer zeker zou daarvoor het uitspringende deel van de Brugsesteenweg en de Batterijstraat moeten verdwijnen. Waarom dan niet liever beginnen met de akelige hoek van de Twaalfkamerenstraat en de Papegaaistraat op te ruimen, welke een bestendig gevaar oplevert voor rijtuigen en voetgangers? Dit werk zou een sinds jaren gekoesterde wens vervullen en de nodige ruimte opleveren voor het leggen van de tram (*die kwam er pas in 1920). Bovendien zou de lijn langs de Akkergemlaan nog kunnen verlengd worden naar de Rooigemlaan, om zo ook ten goede te komen aan de inwoners van Drongen en Mariakerke. (* gedeeltelijk gerealiseerd bij de elektrificatie van de buurtspoorweglijn naar Nevele in 1931)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________