Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    21-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (134)
    De gebouwen van de nieuwe werk- en stelplaats van de NMVB in Destelbergen.
    Opmerkelijk is de grote verzameling gerangeerde stoomlocomotieven, die blijkbaar definitief afgeschreven zijn. De loodsen worden zo te zien nog niet optimaal benut.
    De activiteiten op de site Gent-Heernis nam hierna stelselmatig af.


    8 oktober 1931   (Het Volk)

    De maatschappij van de elektrische tramwegen gaat weer een nieuwe lijn leggen, ditmaal de verlenging van lijn 7, Sint-Pietersstatie - Sint-Amandsberg, naar de Darsen onder de viaduct van de Hoge Weg en ze later misschien doortrekken naar Langerbrugge. De uitvoering van dit werk zal niet lang meer uitblijven. 
    Zulke ideeën zijn in onze moderne tijd volkomen voorbijgestreefd! In al de grote steden worden de tramwegen uit de straten verbannen. Zelfs in tweederangssteden als Wiesbaden overweegt men zulks.
    De reden laat zich gemakkelijk raden: de tramrijtuigen versperren de stad en de sporen steken heel dikwijls meer dan vijf centimeter boven de kasseien uit.
    Hun gepolierd oppervlak is uiterst glibberig en een echte glijbaan, waarop dérapage onvermijdelijk is. Maak maar eens een ritje door de stad per velo!
    Er bestaat nochtans een praktisch middel om ze te vervangen dat ook door de trammaatschappij moet gekend zijn: het gevaarloze systeem van de electrobussen (* trolleybussen), een versmelting van tramrijtuigen en autobussen.
    Alleen de kosten voor de luchtlijnen zijn noodzakelijk en er moeten geen sporen meer worden gelegd. De electrobussen zijn door losse kabels met het luchtnet verbonden, zodat de voertuigen op gummibanden over heel de breedte van de straat kunnen rijden, zoals een gewone automobiel.
    Meer dan 25 Engelse steden maken van dit systeem gebruik en de NMVB zal op die wijze de lijn Brussel - Overijse exploiteren. Hoe is het mogelijk dat de Gentse trammaatschappij dan nog denkt aan nieuwe lijnen?
    Gaat ons stadsbestuur blijven dulden dat onze bestrating gestadig uiteengescheurd wordt voor het leggen en herstellen van de spoorbanen? Vergelijk eens de toestand van de wegen zonder tram met deze waar sporen voorhanden zijn! De maatschappij is volgens het lastenboek wel verplicht de kasseien langsheen de sporen te onderhouden, doch dat wordt hoegenaamd niet nageleefd.
    Wil men de helft van de verkeersongelukken uit de weg ruimen, dat men dan eerst en vooral de voorhistorische spoorlijnen uit onze straten doet wegnemen!

    2 oktober 1932   (Gazette van Gent)

    De nieuwe burelen van de Buurtspoorwegen te Destelbergen staan onder dak. In de uitgestrekte remise worden reeds de buurttrams van buiten de stad ondergebracht. Waarschijnlijk zullen de burelen nog dit jaar worden ingehuldigd.
    De Nationale Maatschappij kocht in augustus 1929 een stuk grond aan langs de Dendermondsesteenweg. Sindsdien heeft men met veel ijver gewerkt aan de grote werkhuizen voor de herstelling, waarin moderne machines werden geplaatst. Er is ook voorzien in een elektrische onderstatie voor de transformatie van de stroom welke door de stad Gent wordt geleverd.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!