Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (308)
    De eerste elektrische trams, van stroom voorzien via een bovenleiding, verschenen in juni 1894 op de lijn Brussel - Sint-Genesius-Rode - "Kleine Hut". Rijtuigen aangedreven door accumulatoren werden in Oostende ingezet vanaf juni 1897.
    De "N.V. Elektrische Tramwegen van Gent" die als voornaamste doelstelling had het totaal verwaarloosde paardentramnet door een moderner tractiemiddel te vervangen, wist dus van wanten wat de mogelijkheden van uitbating betrof.
    Aangezien het stadsbestuur tegen een storend en bovendien niet ongevaarlijk dradennet was, werd geopteerd voor accurijtuigen. Het net werd zoals alom bekend is op die wijze uitgerust bij de aanvang van 1899.
    De stoomtram had intussen op 16 januari 1898 zijn intrede gedaan op de buurtlijn tussen de Eggermontstraat te Ledeberg en Merelbeke. Nadat de Gentse maatschappij de lijn van de NMVB in pacht had genomen, werd op 1 juli 1899 de stoomtram vervangen door 5 elektrische van het accutype, genummerd van 200 tot 204.
    Al spoedig bleken die niet in staat het vijf kilometer lange traject af te leggen wegens de vroegtijdige uitputting van de batterijen. Bovendien was het stelsel niet geschikt voor het slepen van aanhangwagens. De stoomtram werd reeds in november weer van stal gehaald in afwachting van de elektrificatie van de lijn door middel van trolleys.
    De prentkaartfanaten zullen het schokkend beeld van dit verknoeid exemplaar niet waarderen, maar het fraai ingekleurd plaatje is voor tramhobbyisten dan weer heel interessant doordat het een onberispelijk beeld geeft van de accumulatorentram 200 aan de terminus van de buurtlijn Gent-Zuid - Merelbeke op het Graaf van Vlaanderenplein.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!