Hoe zen zijn mijn zinnenxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Williams M, Teasdale J, Segal Z, Kabat-Zinn J.: The Mindful Way through Depression. Freeing yourself from chronic unhappiness. 2007. The Guilford Press, xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />New York, London.(Geïncludeerd is een CD met meditatieoefeningen door Jon Kabat-Zinn), 273 pag.
Roland Rogiers
Een professor bezocht een bekende Zenmeester. Terwijl de meester de professor een kopje thee inschonk, bleef de professor maar aan een stuk door praten over wat Zen volgens hem was. De Zen meester schonk het kopje vol tot aan de rand en bleef maar gieten. De professor reageerde verbaasd en geïrriteerd: "Stop!Het kopje is vol, er kan niets meer bij! "Je bent net als dit kopje", antwoordde de meester, "hoe kan ik je iets leren als je niet eerst je kop leegmaakt."
The Mindful Way through Depression hoort thuis in de reeks zelfhulpboeken rond de aanpak van depressieve klachten. De auteurs proberen op die manier het oorspronkelijke werk te vertalen naar de geïnteresseerde leek. Conform de stand van onderzoek, wordt patiënten die actueel depressieve klachten vertonen, aangeraden niet actief aan de slag te gaan zolang ze depressief zijn.
The Mindful Way
bestaat uit vier delen. Het eerste deel Mind, Body, and Emotion behandelt de fenomenologie van depressie en de interactie tussen gedachten, gevoel, lichamelijke gewaarwordingen en gedrag. Vermijding ook op cognitief en experiënteel niveau en het zich identificeren met de probleemcreërende gedachten worden daarbij als grote boosdoeners gezien.
Mindfulness reikt de beoefenaar de vrijheid van keuze aan. De vrijheid om de platgetreden paden van de gewoontes van vermijding te verlaten en met nieuwsgierigheid te observeren en te ervaren wat zich aanbiedt als we open staan en aandacht geven. Op die manier creëren we ook een bereidheid tot exposure: de aandacht blijven richten op de negatieve emoties, gedachten en deze accepteren als een deel van de innerlijke realiteit op dit moment. Waar overigens verder geen andere betekenis moet aan gegeven worden dan mentale events. Die net zoals andere gebeurtenissen komen en gaan.
In het tweede deel Moment by moment komt de praktijk van de mindfulness aan de orde. Dit hoofdstuk behandelt ook op een heldere manier de twee wijzen van omgaan met problemen. Doe-modus staat daarbij voor gericht zijn op het bereiken van een doel, met name het reduceren van de kloof tussen de gewenste toestand en de ervaren toestand. De zijnsmodus kenmerkt zich door open te staan voor de momentane ervaring in al zijn componenten. In hoofdstuk vier beschrijven de auteurs de praktijk van de ademhalingsmeditatie. Het ligt in de menselijke natuur om je aandacht te voelen afdwalen. Dat accepteren met mildheid en vervolgens je aandacht terugbrengen naar je ademhaling is de boodschap. Uiteindelijk wordt ook duidelijk hoe aandachtstraining een volwaardig alternatief kan betekenen in het aanpakken van rumineren. Daarbij pleiten de auteurs ervoor de aandacht te brengen naar de bijbehorende lichamelijke sensaties van het piekeren. Aansluitend daarbij behandelen de auteurs de praktijk van de body scan.
wordt vervolgd...
|