Wel een originele foto, is eens wat anders, mag gerust hoor.
De vraag die men hier kan stellen is welke uitsnede ga ik maken, en welke delen van de foto leggen we op de sterke lijnen of sterke punten. Dus heb ik gewoon het raster op de foto gelegd en wat vind ik :
Het kruisje aan de ketting ligt op de onderste sterke lijn.
De hals van het model ligt op de linkse verticale lijn.
De lippen van het model liggen op de bovenste horizontale lijn, en tot slot haar rechter hand ligt op het onderste rechtse sterk punt. Is dit toeval of dit zo gewild, enkel jij kan er op antwoorden.
Mooie opname en goed uitgesneden, toch enkele opmerkingen: het beeld heeft last van geel zweem, dit heb ik reeds opgemerkt op andere fotos van U welke binnen zijn genomen. Misschien enkele proefopnamen maken met verschillende Witbalans regelingen, zodat U een bepaalde instelling kan gebruiken in de toekomst.
Het beeld heeft ook wat last van onscherpte, bij zo een opname kan dat bewust soft gemaakt zijn, maar het kruisje had scherper gekund.
Zeer goede opname van de hond. Je ziet de bovenste horizontale lijn ligt precies op de ogen van de hond, misschien een kleine opmerking, een klein beetje meer ruimte geven voor de hond i.p.v. achter de hond.
Ga maar terug eens op stap om twee nieuwe opnamen te maken, rekening houdend met boven vermelde zaken, en liefst onbewerkte fotos doorsturen. De bedoeling is om van de eerste keer een goede shot te maken, waar achteraf niet moet aan geknipt worden.
Wat enkele vrolijke kindjes, waarschijnlijk broer en zus. Het belangrijkste hier is hun lachend gezichtje, daarom heb ik ze op een sterke lijn geplaatst (verticale).Eigenlijk had ik geprobeerd om ook de ogen op een horizontale sterke lijn te plaatsen, maar dan ging een deel van het haar verloren, en dat zou minder mooi zijn hier.
Ook de asymmetrie in de foto komt goed tot zijn recht, het meisje dat leunt op haar broertje en haar vingertje op zijn kaak drukt.
Zoals je kunt zien heb ik niets gewijzigd aan de foto, de palen alsook het gebouw staan op de verticale sterke lijnen. Hier valt ook niets op te zeggen, behalve dat ik U ook naar de volgende lessen ga sturen en zal Bernard hiervan op de hoogte brengen.
Dus je volgende inzendingen gaan over Ritme en Structuur.
Vergeet ook niet bij die lessen het kadreren in het oog te houden, want die zaken gelden daar ook, en het is de bedoeling stap voor stap te werken, maar telkens het geleerde mee te nemen naar de volgende stap.
Proficiat Dannyp, en we zien elkaar terug later voor de opdracht Diepte wat voor U ook geen probleem zal geven.
De meesjes zijn in vandaag, het is trouwens de periode om ze aan te lokken. Uw foto is gekropt buiten de normale formaten van 3:2 of 4:3, dus heb ik het opnieuw wat gekropt op 4:3 (monitorformaat), en zoals je kunt zien ligt het kopje van het meesje mooi op een van de sterke punten. In dit geval had het niet beter gekund, zijn lichaam is in de richting van links naar rechts, dus ruimte geven aan de rechter kant, en zijn kopje staat naar links gedraaid, dus ruimte geven aan de linker kant.
Mooie opname Dannyp en zeer goed gekadreerd, maar we zijn dat al een beetje gewoon van al je werkjes die je inbrengt.
Tweede opname, ook van deze zomer, mooi in vorm geschoren haagjes, is wel iets moeilijker. De aandacht wordt getrokken door de haagjes, dus heb ik die op de sterke lijnen geplaatste (horizontaal), waardoor ze ook meer in het oog springen. Opgelet met de lichtmeting op contrastrijke dagen. Het padje vooraan vertoont al een uitgebrande plek, alsook het dak aan de linker kant.
Uw foto doet me al denken aan de komende lente, alles terug mooi groen. Zoals je kunt zien is de kadrering nog best meegevallen, ben een beetje dichter bij de struiken gaan staan om deze juist op een sterke lijn te plaatsen, alsook de bomen op de achtergrond ligt nu beter op de horizontale sterke lijn. De foto was een klein beetje onscherp, dat is te verhelpen met een kleiner diafragma opening (groter getal) te nemen, er was toch genoeg zonlicht aanwezig.
Opnieuwvalt erop gebied van kadrering niet te veel te zeggen, wel heb ik de foto wel een beetje gekropt om een sterk punt juist op de ogen te leggen, maar dat is een detail.
Wel heb je veel geelzweem bij al je binnenopnamen, daar zou je eens moeten op letten, en je witbalans goed aanpassen, desnoods met de grijskaart. Nog een klein detail waar men best op let, is de afscheiding van de grijze wand t.o.v. de witte achtergrond. Net aan de ogen en onder de helm ziet men nog de witte achterwand, had de dame een paar centimeter meer vooruit gestaan had men dit niet meer gezien.
Voor wat het kadreren aangaat heb je dat goed gedaan, de dame staat netjes op een van de sterke lijnen, toch een paar opmerkingen: ik ben wel geen specialist in het maken van fotos van modellen, maar toch wil ik ze meegeven wat mijn persoonlijke mening is. Volgens mij had je een klein beetje meer ruimte moeten geven boven het hoofd van het model. Vervolgens is ze aan het tellen op haar vingers, of maakt ze een V teken van Victory en persoonlijk vind ik de houding van het model niet zo aantrekkelijk, maar dat is echt zeer persoonlijk.
Met zo een mooie achtergrond had er volgens mij een betere foto kunnen gemaakt worden.
Hier heb je drie vliegen in een klap willen vangen, de bewolkte lucht, de zee met de zeilbootjes, alsook de Dame. Aan zee ziet men de strakke lijn van de horizon zeer goed, dus zorg ervoor dat deze mooi horizontaal staat, hier heeft ze een beetje de neiging van rechts leeg te lopen.
De Dame hebt U ongeveer in het midden geplaatste, dat is een beetje voorbij gestreeft.
Gezien ze naar rechts aan het kijken is, geef haar de ruimte en plaats haar op de linkse vertikale sterke lijn, ga ook wat dichter staan, want de straat heeft geen toegevoegde waarde aan de foto. Het best zou zijn haar ogen op een sterk punt te plaatsen, maar dat is hier niet meer mogelijk.
Dit onderwerp leent zich uitstekend om symmetrisch te gaan kadreren, en dat heb je zeer goed gedaan als je even kijkt hoe de sterke lijnen gelegen zijn t.o.v. het onderwerp.
Probeer nu eens een onderwerp te fotograferen waarbij je gebruik maakt van de linkse of rechtse vertikale sterke lijn.
Bij deze foto worden mijn ogen automatisch geleid via de ingang naar de voordeur van de hoeve. Beide liggen op een sterke lijn, er valt dus niet te zeggen over de kadrering.
Het enige wat mijopviel was een dak van het huis achter de hoeve, die heb ik dan maar afgebroken, toch geen bezwaar?
Een prachtige hond, spijtig is het kadreren niet zo goed, te hoog geplaatst en net in het midden.
Bijgaand heb ik een uitsnede gemaakt waarbij de ogen op de bovenste sterke lijn komen te liggen, alsook meer naar links heb geplaatst, waardoor de hond meer toto zijn recht komt.
Tevens heb ik de poten van de stoel en de tafel, alsook de voeten van de dame even weg gekloond, die als storen element op de foto staan. Ook hier de raadgeving, probeer van zo laag mogelijk de foto van het dier te nemen, om vogelperspectief te vermijden.