1984-11-30, op zee
Eer ik aan deze tekst begon heb ik de lijst van LM met de lijst van mijn schepen vergeleken. Gewoon uit nieuwsgierigheid. We hebben allebei een lijst gemaakt want telkens in onze zeemansboeken gaan opzoeken is nogal omslachtig, vermits de Belgische koopvaardij na het uitvlaggen in 1991 onder verschillende goedkope vlaggen gevaren heeft. Wij hebben buiten een Belgisch zeemansboek ook een Luxemburgs, een Liberiaans en een Panamees zeemansboek. Volgens de lijst hebben we zelfs onder Bahama-vlag gevaren. Dat kon allemaal, want onder goedkope vlag varen was mogelijk een manier om de aandeelhouders tevreden te houden. Niet de zeevarenden. Die goedkope vlaggen deden volgens mij in de ogen van walmensen afbreuk aan de integriteit van het schip en de bekwaamheid van de bemanning, wat in realiteit toen nog niet het geval was. Pas wanneer de Belgische Koopvaardij weer onder Belgische vlag kwam (in 2006) zijn de rederijen lagere bemanning en later ook officieren uit lage loonlanden beginnen monsteren en vanaf toén ging het bergaf met de bekwaamheid. En tegenwoordig zou het nog erger geworden zijn, weet LM uit een recente chat met een chef mecanicien. Nu verder over die lijst : Op schip 10 ben ik in Gent aangemonsterd op 09 oktober 1984. Het schip lag er al twee dagen, de shoregang (= de walploeg) nam het werk over van de mensen die op 07 oktober afgemonsterd waren. En wat zie ik nu op onze lijsten die hier hangen? LM was bij de groep bemanningsleden die toen afmonsterde. Ik was bij de groep die aanmonsterde, twee dagen later. Vreemd toeval. Spookachtig, achteraf bekeken. We hebben mekaar gemist. Zes jaar later, aan boord van schip 20, is dat gecorrigeerd geweest.
De brieven van de eerste anderhalve maand ontbreken, want het kan haast niet dat ik gedurende zes weken niks zou geschreven hebben.
Dag,
De groene (blèh) kaart met rode (oei!) knoopjes is toegekomen in Zelzate. -toen Sidmar, nu ArcelorMittal Gent- Gelukkig is er een blauw knoopje bij maar dat kijkt zó slechtgezind dat ik niet weet of ik daar wel blij mag mee zijn.
Waarover dit gaat weet ik niet, geen flauw idee. Had ik gevraagd om knoopjes op te sturen? Die dingen koopt met toch zó ergens aan de wal !?
Mijn nieuwe collega is een Australische en spreekt ook Algemeen Beschaafd Antwerps (St.Jansplein). Ze is hier al een keer aan boord geweest, ze kent dus de weg. Da's al een hele opluchting want met beginnelingen werken is verschrikkelijk vermoeiend, vooral als ze de laatste drie dagen voor aankomst ziek vallen. (de vorige collega) De nieuwe collega heet Robin. Mooi hé. Ik ben gaan kijken in mijn valies of ik voor haar een kruisboog bijhad, maar er lag enkel natte was in. Die heb ik spoorslag opgehangen en vanavond was 't al allemaal droog. Ze stoken hier lijk zot.
't Was weeral mosselen serveren vanavond (dag van vertrek). Wat een geluk dat Robin het spel hier al kent, anders hadden we nu nog niet gedaan. Morgen al Kielerkanaal. Dan krijgen we een andere loods. Ik denk dat we helemaal tot in Gdansk zullen geloodst worden, als ik goed verstaan heb wat ik zo halvelings hoorde tijdens de service. Maar ik kan er moeilijk blijven naast staan en vragen : zeg dat nu nog eens captain, als ge durft ?! Die zijn zot zeker, drie dagen loods aan boord!
En dat moet allemaal eten en slapen hebben en voor het ogenblik is het schip nog een echte modderschuit. 't Kielerkanaal zou heel mooi zijn van landschap. 'k Zal morgen eens buiten gaan piepen en dan laat ik u weten hoé mooi.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Oostzeekanaal ,
|